Vzdušné velitelské stanoviště

13.01.2012

helo265.jpg (48039 bytes)Od roku 1984 sloužil v Bechyni jeden vrtulník Mi-9 0001 z Ulan Ude. (Přelet sovětské osádce trval 45 hodin). Ten byl určen jako velitelské stanoviště pro velitele ZVO. Tato technika podléhala nejpřísnějšímu utajení.

Trup vrtulníku je rozdělen do čtyř oddílů:

Vnějším vzhledem se vrtulník Mi-9 odlišuje od ostatních verzí větším počtem antén. Pod trupem, zakryty dielektrickými kryty, jsou umístěny vedle sebe dvě antény radiostanice KF R-826. Mezi nimi je anténa radiostanice UKF R-802, na pravé straně prutová anténa radiostanice UKF R-111 (za letu vysunuta dolů, na zemi sklopena pod trup). Na levé straně zádi trupu je anténa radiostanice UKF R-405 pracující v rozsahu 60-65 MHz, na pravé straně anténa palubní radiostanice UKF R-860. Pod ocasním nosníkem je druhá anténa radiostanice R-405. Antény radiostanic KF R-856 a R-832 jsou na horní části ocasního nosníku.

Na palubě byli s posádkou další tří radiooperátoři. Operátoři Mi-9: kpt. Václav Kušina, Otto Waldhaus, Zdeněk Pekař, kpt. Vladimír Bystrianský, Lubor Hanuš, por. Zoltán Roháč.

Velitelem roje byl npor Ján Hornák, PT roje kpt. Jaroslav Pluner, technik roje nprap. Mikoláš Trnka. Technik vrtulníku:  Roman Burda, Roman Míka, ..

V roce 1984 -1985 byl na tomto vrtulníku ve funkci náčelníka ošetřování vzdušného velitelského stanoviště pan Radek Ilčík. Po něm tuto funkci převzal Lubor Hanuš, později mjr. Václav Kotoun.

Při naložení i pozemního zdroje se hmotnost vrtulníku pohybovala skutečně velmi blízko 12 000 kg.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Technika byla předvedena odborníkům z NATO brzy po převratu. Americké specialisty z Prahy do Bechyně vezl pilot Jozef Ostrolucký.

Sovětské Mi-9 odletěly v roce 1991 do SSSR.

----------- Vznik Česka k 1.1.1993. ----------

Do LOK ve Kbelích v létě 2003 přibyl Mi-9 ev.č. 0001. Byly z něj vymontovávány stanice a další vybavení a vrtulník se upravil na saloní verzi Mi-8P.


Vrtulník Mi-8 1632 byl klasický nákladní vrtulník  a ta speciální zástavba se kompletně do vrtulníku nasunovala zezadu (princip kontajneru ).  V letech 194-85 v Bechyni. na tom probíhali vojskové zkoušky a zda byly i dokončeny to už ale nevím, ale spíš ne.  Tenhle "VELÍN" mělo být velitelské stanoviště vyráběné v LOT Trenčín. Radek Ilčík

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

V roce 1993 vrtulník byl v LOK ve Kbelích upraven pro firmu AIR-TRANSA, s.r.o.


Sověti používali u nás vrtulníky Mi-6VKP Hook-B nebo Mi-22 Hook-C.  helo845.JPG (30546 bytes), helo846.JPG (25293 bytes).

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Sovětské Mi-6VKP Hook-B nebo Mi-22 Hook-C odletěly v roce 1991 do SSSR.


 

Vybavení:

Plazma-1 palubní informační systém

AK-11 telefonní zařízení

AK-21 řídí provoz na čtyřech radiokanálech

MS-61 magnetofon registrující rádiovou korespondenci

R-111 UKF, prutová anténa je pod trupem (za letu vysunuta dolů, na zemi sklopena pod trup)

R-826 KF, dvě antény jsou pod trupem, zakryty dielektrickými kryty

R-405 UKF pracující v rozsahu 60-65 MHz, jedna anténa je na levé straně zádi trupu, druhá je pod ocasním nosníkem

R-802 UKF, anténa je pod trupem

R-832 anténa je na horní části ocasního nosníku

R-856 KF, anténa je na horní části ocasního nosníku

R-860 UKF palubní radiostanice, anténa je na pravé straně zádi trupu

T-817 letecká verze telefonního utajovače pro vedení utajeného rádiového provozu

 

Odkazy: ing. Karel Šimek, V IMPULS, č. 6-7, 1993, L+K 10/11