11.12.2024
23.3.1978 z Prostějova přeletěl vrtulník Mi-8T "0819" do Hradce Králové k 10. velitelské letce. Poté bylo do vrtulníku pod krycím názvem Vlasta umístěna pracoviště R a RTZ, které byly vyrobeny v 3. letecké vojskové opravně v Havlíčkově Brodě a Armádní spojovací a RTZ opravny v Praze. Vlastní zástavbu zabezpečily Letecké opravny Trenčín. V červnu 1979 vrtulník přeletěl do generální opravy v Maďarsku. Mezi lednem a dubnem 1980 byl vrtulník upraven pro vzdušný radiační průzkum. Létal s oběma úpravami. V březnu 1983 vrtulník přeletěl do generální opravy v Maďarsku. L+K 7/24
Vrtulník Mi-8T "1632" který přiletěl z druhé generální opravy v Maďarsku, byl přestavěn v Letecké opravovně Trenčín na Mi-8T Velín - zástavba vzdušného místa velení. V roce 1984-85 vojskové zkoušky v Bechyni u 14. vrtulníkové letky. Pro vysokou poruchovost nebyla tato zástavba přijata do výzbroje. L+K 8/22
Od
roku 1984 sloužil v Bechyni jeden vrtulník Mi-9
"0001" z Ulan Ude. (Přelet sovětské osádce trval 45 hodin). Ten byl určen jako
velitelské stanoviště pro velitele ZVO. Tato technika podléhala nejpřísnějšímu
utajení.
Trup vrtulníku je rozdělen do čtyř oddílů:
pilotní kabina (neliší se od ostatních verzí),
v přední části se nacházely bloky radiostanic R-405, R-111, prostor palubního informačního systému Plazma-1 s pracovištěm operátora šifrovací aparatury, operátora radiostanice a velitele informační centrály, který mimo jiné obsluhuje zařízení AK-21 řídící provoz na čtyřech radiokanálech, pracoviště pro dálnopis
pracoviště tří důstojníků operační skupiny. jejich prostor je vybaven pracovním stolem, informačním tablem, pracovní mapou, schématem abonentů zapojených do spojovací sítě Plazma-1, skříní s osobními zbraněmi, telefonním zařízením AK-11 a třemi magnetofony MS-61 registrujícími rádiovou korespondenci,
v zadní části byl prostor pro uložení bloků radiostanice R-832, stožár antény k R-405, R-111, bloky AK11, AK21 a zařízení T-817 letecká verze telefonního utajovače pro vedení utajeného rádiového provozu a taky měniče pro napájení radiostanic. Byl zde umístěn agregát určený k napájení zařízení vrtulníku o napětí 28 V v době, kdy tento parkuje na zemi. Vozík s agregátem o hmotnosti 300-400 kg mohl být vytažen z vrtulníku po rampě z otevíratelné zádě trupu. Výkon agregátu napájeného motorem vrtulníku je 14 kW, v případě potřeby může být zvýšen až do 60 kW.
Vnějším vzhledem se vrtulník Mi-9 odlišuje od ostatních verzí větším počtem antén. Pod trupem, zakryty dielektrickými kryty, jsou umístěny vedle sebe dvě antény radiostanice KF R-826. Mezi nimi je anténa radiostanice UKF R-802, na pravé straně prutová anténa radiostanice UKF R-111 (za letu vysunuta dolů, na zemi sklopena pod trup). Na levé straně zádi trupu je anténa radiostanice UKF R-405 pracující v rozsahu 60-65 MHz, na pravé straně anténa palubní radiostanice UKF R-860. Pod ocasním nosníkem je druhá anténa radiostanice R-405. Antény radiostanic KF R-856 a R-832 jsou na horní části ocasního nosníku.
Na palubě byli s posádkou další tří radiooperátoři. Operátoři Mi-9: kpt. Václav Kušina, Otto Waldhaus, Zdeněk Pekař, kpt. Vladimír Bystrianský, Lubor Hanuš, por. Zoltán Roháč.
Velitelem roje byl npor Ján Hornák, PT roje kpt. Jaroslav Pluner, technik roje nprap. Mikoláš Trnka. Technik vrtulníku: Roman Burda, Roman Míka, ..
V roce 1984 -1985 byl na tomto vrtulníku ve funkci náčelníka ošetřování vzdušného velitelského stanoviště pan Radek Ilčík. Po něm tuto funkci převzal Lubor Hanuš, později mjr. Václav Kotoun.
Při naložení i pozemního zdroje se hmotnost vrtulníku pohybovala skutečně velmi blízko 12 000 kg.
Sověti používali u nás vrtulníky Mi-9
a Mi-6VKP Hook-B nebo Mi-22
Hook-C.
,
.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
Technika byla předvedena odborníkům z NATO brzy po převratu. Americké specialisty z Prahy do Bechyně vezl pilot Jozef Ostrolucký.
Sovětské vrtulníky odletěly v roce 1991 do SSSR.----------- Vznik Česka k 1.1.1993. ----------
V roce 1993 vrtulník Mi-8T "1632" byl v LOK ve Kbelích upraven pro firmu AIR-TRANSA, s.r.o. s registrací OK-YXC.
Do LOK ve Kbelích v létě 2003 přibyl Mi-9
"0001". Byly z něj
vymontovávány stanice a další vybavení a vrtulník se upravil na salonní
verzi Mi-8P.
Plazma-1 palubní informační systém
AK-11 telefonní zařízení
AK-21 řídí provoz na čtyřech radiokanálech
MS-61 magnetofon registrující rádiovou korespondenci
R-111 UKF, prutová anténa je pod trupem (za letu vysunuta dolů, na zemi sklopena pod trup)
R-826 KF, dvě antény jsou pod trupem, zakryty dielektrickými kryty
R-405 UKF pracující v rozsahu 60-65 MHz, jedna anténa je na levé straně zádi trupu, druhá je pod ocasním nosníkem
R-802 UKF, anténa je pod trupem
R-832 anténa je na horní části ocasního nosníku
R-856 KF, anténa je na horní části ocasního nosníku
R-860 UKF palubní radiostanice, anténa je na pravé straně zádi trupu
T-817 letecká verze telefonního utajovače pro vedení utajeného rádiového provozu
Odkazy: ing. Karel Šimek, V IMPULS, č. 6-7, 1993, L+K 10/11