1. velitelský roj
1. velitelská letka VÚ 5824 Bechyně
12.07.2019
U velitelství divize byl zřízen 1. velitelský roj v roce 1952. K označení příslušnosti letounů do léta 1957 určen "kód" EP-01,…09.
Velitel 1. sld plk. Kúkel Jozef "dostal"osobní letoun MiG-17F ozn.EP-01.
V září 1958 se velitelství přemístilo do Bechyně. Do podřízenosti se dostává 4. slp v Pardubicích.
U 1. velitelského roje byl od roku 1964 vrtulník Mi-1.
K 1. 2. 1969 měl ve stavu dva vrtulníky Mi-1 a L-200.
23. září 1969 byla ustanovena 1. velitelská letka pro 1. sld v Bechyni. Složena byla z příslušníků bývalých vrtulníkových pluků v Olomouci, v Brně a s letkou organizačně splynul divizní roj v Bechyni. Přelet se uskutečnil 23. září 1969 vrtulníky Mi-4. Dále letka dostala letoun L-200 Morava a vrtulníky Mi-1. Velitelem se stal mjr. Ing. Milouš Novák. Letka začala s plněním dopravních úkolů hned druhý den.
U letky sloužili piloti Novák, Cenek, Vintr, Novoveský, Kodeš, Zeleňák, Kučera, Loveček, Korál, Pecák, Bírko, Roessler, Matějka, Mišina, Kasprišín, Frýda, Tlamicha, Chvátal, Slípka.
Palubní technici Waldhaus, Pekař, Hršel, Vojáček, Rosčuk, Mareš, Krofta.
Technici Lukáš, Němeček, Hebelka, Vystrčil, Hájek, Petřík, Jílek.
Mi-1 5503, 5504, 5506, ..
Mi-4 0114, 0542, 0993, 1076, 1974, 2139, 3114, 3143, 4143, 7116, 8147, 9150, 9504, 9542, 9545, ..
Přestavby vrtulníků Mi-4 na retranslační stanice pro MiG-21R (příchod v roce 1969) v LOKu. Sloužily v Pardubicích u 47. pzlp a v Bechyni u 1. vellt. Kronika 48.
Kronika jednotky rok 1969 - 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15, 16, 17, 18, 19, 20,
V březnu 1970 se technický personál velitelské letky 1. sld. zúčastnil školení na provádění revizí I. a II. v Plzni na Borech a v LVO Brno-Černovice. Kronika 33. V březnu 1970 letka dostala z Plzně salonní Mi-4 2139. Vrtulníky Mi-4 byly opatřeny znakem. (AR 60) 42, 43. V červnu 1970 byla založena skupina TO. V červnu 1970 skupina TO velitelské letky 1. sld. pod vedením náčelníka TO nprap. Jiřího Jílka udělala první II. revizi vrtulníku Mi-4. Kronika 44 Jeden vrtulník Mi-4 byl v červenci 1970 přestaven na retranslační stanici. V srpnu se letka zúčastnila cvičení Taran 70. 6. září 1970 odchází pplk. Novák a jeho funkci převzal mjr. František Vintr. V listopadu střelby na PC.
Kronika jednotky rok 1970 - 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31 , 32 , 33 , 34 , 35 , 36 , 37 , 38 , 39 , 40 , 41 , 42 , 43 , 44 , 45 , 46 , 47 , 48 , 49 , 50 , 51 , 52 , 53 , 54 , 55 , 56 , 57 , 58 , 59 , 60 , 61 , 62 , 63 , 64 , 65 , 66 , 67 , 68 , 69 , 70 , 71 , 72 ,
3.3.1971 |
Mi-4 9150 |
mjr. Novoveský Michal, Kasprišín, Waldhaus |
? |
Nesprávně sesouhlasený kompas za letu v mracích na navigačním letu Dobřany - Bechyně. Kronika 79 Podrobnosti. |
.
8.3.1971 |
Mi-4 0993 |
mjr. Novoveský, kpt. Zeleňák, kpt. Smrček |
Letiště Tábor |
Vysazení motoru při nočním létání. Kronika 79 |
Letka se zúčastnila spojeneckého cvičení Tatry 71 od 5. do 10. července 1971.
V srpnu se uskutečnil výcvik nad vodou 90 a také mimořádné speciální lety pro StB.
Kronika jednotky rok 1971 - 73 , 74 , 75 , 76 , 77 , 78 , 79 , 80 , 81 , 82 , 83 , 84 , 85 , 86 , 87 , 88 , 89 , 90 , 91 , 92 , 93 , 94 , 95 , 96 , 97 , 98 , 99 , 100 , 101 , 102 ,
29.2.1972 |
Mi-4 |
Kasprišín, Zeleňák, Mareš |
Českomoravská vrchovina | Námraza po vlétnutí do mraku. Pád z výšky 2450 m na 1600 m. Návrat do Pardubic. Podrobnosti. |
Dva vrtulníky Mi-4 byly v březnu 1972 přelétnuty do Prahy k přestavbě
na retranslační stanice. V červnu střelby na PC. V srpnu 1972 byl 2.
vroj 4. slp v Pardubicích rozpuštěn, vrtulníky měly přejít do Bechyně. Pro nastávající
cvičení Štít 72 v září 1972 byl ale znovu zmobilizován na výpomoc.
Spojenecké cvičení Štít 72.
Katastrofa Mi-4. Kronika 120,
121, 122.
Podrobnosti.
Kronika jednotky rok 1972 - 103 , 104 , 105 , 106 , 107 , 108 , 109 , 110 , 111 , 112 , 113 , 114 , 115 , 116 , 117 , 118 , 119 , 120 , 121 , 122 , 123 , 124 , 125 , 126 , 127 , 128 , 129 , 130 , 131 , 132 , 133 , 134 , 135 , 136 , 137 , 138 , 139 , 140 , 141
?..7.1973 |
Mi-4 |
? |
? |
Propálený píst 2. válce. Kronika 148 |
V listopadu byla zahájena pravidelná linka Bechyně - Plzeň a zpět v úterý a ve čtvrtek a linka Bechyně - Pardubice a zpět ve středu a v pátek.
Kronika jednotky rok 1973 - 142 , 143 , 144 , 145 , 146 , 147 , 148 , 149 , 150 , 151 , 152 , 153 , 154 , 155 , 156 , 157 , 158 , 159 , 160 , 161 , 162 , 163 , 164 , 165 , 166 , 167 ,
.?.4.1974 |
Mi-4 |
mjr. Novoveský, mjr. Tlamicha, kpt. Vojáček |
Bohumilice u Brna |
Přistání do terénu. Závada na motoru. Kronika 175 |
Kronika jednotky rok 1974 - 168 , 169 , 170 , 171 , 172 , 173 , 174 , 175 , 176 , 117 - květen
17.6.1974 |
Mi-4 8147 |
mjr. Zeleňák Petr, Kasprišín, Smrček |
Lažany |
Při přistávání přetažení vrtulníku, prosednutí a ulomení kola. Pilot udržel vrtulník ve visu a přeletěl ho na letiště, kde přistát. Podrobnosti. |
V průběhu činnosti letky se zvýšil stav Mi-4 na až 14 kusů.
1. velitelská letka byla zrušena 31.8.1974. Úkoly pro 1. sld Bechyně převzal opět 1. velitelský roj.
Odkazy: Jiří Havel - O létání v Bechyni (2002)