Odloučená část 1. leteckého školního pluku VÚ 8727 Piešťany
12.07.2019
Na základě VSZ vznikl k 1.9.1973 v Přerově 1. lšp, který byl podřízen VVLŠ SNP.
Zároveň "původní" 4. letecký školní pluk VLU v Piešťanech přejmenoval na "Odloučenou část 1. lšp VÚ 8727 Piešťany.
Zabezpečovací jednotky: 28. letištní prapor a 11. prapor RTZ.
Velitel odloučené části mjr. Fagaš, plk. Bunta, pplk. Zrnecký, :pplk. Jan Kvizda.
Velitel vrtulníkové letky mjr. Vít Koňařík. ZVL mjr. Michal Roman. ZVP mjr. Milan Rašla. Letka měla vrtulníky Mi-4 a později Mi-2.
Piloti - Briatka, Brázdovič, Budko, Dobrota, Domanovský, Holec, Koňařík, Korenačka, Kouřil, Mick, Nedbalec, Píša, Rašla, Roman, Rubint, Smetana, Šmirjak, Žufa.
Palubní technici Mi-4 - Cako, Chvojka, Danko, Hejda, Labuda, Lehotaj, Novotný, Štefánik, Talajka, Turčany, Vaník, Vaněk.
V Piešťanech se cvičili na piloty vrtulníků posluchači VVLŠ SNP Košice a dále absolventi jednoročních pilotních kurzů (jpk) a dvouleté důstojnické školy letectva (ddšl) - Vojenského leteckého učiliště (VLU) v Prešově, na vrtulnících Mi-4 (naposledy v roce 1985) a Mi-2 (od roku 1982).
Ze středoškoláků VSOŠL (VLU) v Prešově a z vojenských gymnázií se v roce 1973 utvořila první větší skupina budoucích pilotů vrtulníků, kteří začali létat v Piešťanech. V roce 1974 jako první absolvovali pilotní výcvik piloti: Bizoň, Butko, Brázdovič, Dolejší, Domanovský, Galata, Hloušek, Knitl, Linhart, Novosad, Olájoš, Popelák, Pospíšil, Průša, Šlauka, Vazovan, Žiffa, ...
V roce 1976 Kvasnica, Palenčár, Valach, ...
V roce 1978 Čajka Vladimír, Haško Viliam, Hrabica František, Hrnčár Marcel, Jopek Štefan, Křenek Vladimír, Maťašovský Ladislav, Navrátil Miroslav, Pecuch Martin, Rajda Jiří, Sova Milan, Špilka Pavel, Špranecký Zdeněk, Šuta Milan.
12.4.1978 |
Mi-4 |
rtm. Špranecký Zdeněk |
Piešťany |
Třesení ve visu. Přistání. Vytékání paliva. Prasknutí vysokotlaké trubky k 14. válci. |
.
16.5.1978 |
Mi-4 1191 |
pplk. Briatka Štefan |
Piešťany |
Třesení. Přistání. Vytékání paliva. Prasknutí vysokotlaké trubky k 7. válci. |
zleva Maťašovský, ve dveřích sedí Křenek s Hrabicou, pod nimi Navrátil a
na zemi sedí Šuta.
.
27.4.1979 |
Mi-4 9504 |
mjr. Petro Miron, por. Jogl Jiří, Miklian Jan |
? |
Třesení a pokles otáček motoru. Prasklá hlava 14. válce. |
.
1.6.1981 |
Mi-4 3139 |
četař posl. Brndiar Milan |
Piešťany |
Pokles teploty hlav válců. Prasknutí vysokotlaké palivové trubky k 5. válci. |
.
8.7.1981 |
Mi-4 2143 |
mjr. Kryštof Pavel |
Piešťany |
Nepravidelný chod motoru. Vadná magneta a 7 svíček. |
.
4.9.1981 |
Mi-4 3152 |
mjr. Valica Miroslav |
Piešťany |
Zápach a ztráta spojení na OSP v noci. Zkrat Po-250. |
.
8.9.1981 |
Mi-4 ?150 |
mjr. Žuffa Ján |
Piešťany |
Částečný pokles výkonu. Dým. propálený píst 6. válce. |
.
14.9.1981 |
Mi-4 6150 |
rtm. posl. Antoš Gabriel |
Piešťany |
Pokles otáček motoru při vzletu. Dým. Propálený píst 3. válce. |
.
20.10.1981 |
Mi-4 6149 |
čet. posl. Brndiar Milan |
Piešťany |
Třesení motoru Destrukce vahadla výfukového ventilu válce č. 1. |
V roce 1981 se uskutečnilo přeškolení pilotů na vrtulníky Mi-2 u LO FMV. Piloti: Korenačka, Briatka, ..
8.1.1982 |
Mi-4 1152 |
ppor. posl. Barták Pavel |
Piešťany |
Signalizace přechodu na záložní hydraulický systém. vypnutý AZS hlavního hydraulického systému. |
.
30.1.1982 |
Mi-4 0153 |
npor. Nedbalec Ladislav |
Piešťany |
Závada ARK-5. Přistání pomocí RSP. Závada elektrického spoje. |
ZV pluku pro letovou přípravu pplk. Ing. Štefan Briatka. Instruktoři na Mi-4: Holec, Kouřil, Mick, Nedbalec. Instruktoři na Mi-2: Korenačka, Žuffa, ..
30.3.1982 |
Mi-4 2143 |
pplk. Briatka Štefan |
Piešťany |
Rána, pokles otáček a třesení. Dým. Přistání ART. |
SI SIP VVLŠ SNP mjr. Ing. Ladislav Neméth.
28.4.1982 |
Mi-4 8549 |
mjr. Neméth Ladislav |
Piešťany |
Závada GIK-1 |
Do Piešťan přelétlo v roce 1982 prvních sedm kusů vrtulníku Mi-2, které armáda převzala přímo ve Šwidniku.
Piešťany 1982: ve dveřích zleva: Jaromír "Bába" Nasavrcký, Jiří
Brothánek. zleva Zdeněk Starý, Stanislav Žák, Jaroslav Dalajka, Petr Horák,
pod nimi Ivan Skala, Jaroslav Braun, ležící Karel Wiecek (přešel k dopravákům).
20.7.1982 |
Mi-2 5125 |
mjr. Žuffa Ján |
Piešťany |
Tvrdé přistání. Malá akcelerace turbohřídelových motorů oproti pístovému motoru. |
.
23.7.1982 |
Mi-2 9072 |
rtm. Jebavý Karel |
Piešťany |
Dým z pravého motoru. Netěsnost olejového systému. |
.
19.8.1982 |
Mi-4 5153 |
mjr. Píša Julius |
Piešťany |
Pokles tlaku oleje v zubové spojce. Vadný potenciometr. |
.
14.10.1982 |
Mi-4 3153 |
por. Rubint František |
Piešťany |
Pokles tlaku oleje v reduktoru. Vadný potenciometr. |
.
28.10.1982 |
Mi-4 8150 |
mjr. Korenačka Milan |
Piešťany |
Rána a divný zvuk z motoru. Prasklý spoj výfukového nátrubku 2. válce. |
.
.
?.7.1983 |
Mi-2 |
Murín, Žák S. |
Stará Turá |
Střet s dráty. |
Únor 1984 (posluchači VVLŠ SNP ČVO 403, konec 7. semestru) ,
.
Instruktoři na Mi-2 a Mi-4: Briatka, Brázdovič, Budko, Dobrota, Domanovský, Korenačka, Kouřil, Mick, Nedbalec, Píša, Rašla, Roman, Rubint, Smetana, Šmirjak, Žuffa.
12.3.1984 |
Mi-2 4525 |
Dobrota, Koňařík | Piešťany | Vypnutí živého motoru při letu na jeden stažený. Podrobnosti. |
.
?.6.1984 |
Mi-4 |
Michovský, Brjatka, ? |
Bojná |
Pokles otáček při vzletu v 80 m. Přistání bez poškození. |
.
?.11.1984 |
Mi-2 |
? |
Piešťany |
Před přistáním odpadl motorový kryt. |
V první polovině roku 1985 se na vrtulníkách Mi-4 uskutečnil poslední základní výcvik posluchačů VVLŠ SNP.
Posluchači létající na vrtulnících Mi-2 v roce 1985. Zleva nahoře: Miček,
Hotový, Borufka, Bencalík, Síkora, Hotový. Střední řada: Jáger, Kostelník,
Ballek, Eštok, Hazucha, Spisar. Dole: Šebesta, Schopf, Slupský.
V létě 1985 vrtulníky Mi-4 ukončily provoz a byly přesunuty do LOT. Poslední Mi-4 do Trenčína přelétl posluchač Libor Hataš.
Výcvik dále pokračoval už pouze na vrtulníkách Mi-2.
V roce 1985 přišel přišel instruktor Rudolf Urbánek.
Od září 1987 odloučená část 1. lšp byla ustanovena jako samostatný útvar 3. letecký školní pluk VÚ 4709.