Odloučená část 1. leteckého školního pluku VÚ 8727 Piešťany

28.10.2016

Na základě VSZ vznikl k 1.9.1973 v Přerově 1. lšp, který byl podřízen VVLŠ SNP.

Zároveň "původní"  4. letecký školní pluk  VLU v Piešťanech přejmenoval na "Odloučenou část 1. lšp VÚ 8727 Piešťany.

Zabezpečovací jednotky: 28. letištní prapor a 11. prapor RTZ.

Velitel odloučené části mjr. Fagaš, plk. Bunta, pplk. Zrnecký, :pplk. Jan Kvizda.

Velitel vrtulníkové letky mjr. Vít Koňařík. ZVL mjr. Michal Roman. ZVP mjr. Milan Rašla. Letka měla vrtulníky Mi-4 a později Mi-2.

Piloti - Briatka, Brázdovič, Budko, Dobrota, Domanovský, Holec, Koňařík, Korenačka, Kouřil, Mick, Nedbalec, Píša, Rašla, Roman, Rubint, Smetana, Šmirjak, Žufa.

Palubní technici Mi-4 - Cako, Chvojka, Danko, Hejda, Labuda, Lehotaj, Novotný, Štefánik, Talajka, Turčany, Vaník, Vaněk.

V Piešťanech se cvičili na piloty vrtulníků posluchači VVLŠ SNP Košice a dále absolventi jednoročních pilotních kurzů (jpk) a dvouleté důstojnické školy letectva (ddšl) - Vojenského leteckého učiliště (VLU) v Prešově, na vrtulnících Mi-4 (naposledy v roce 1985) a Mi-2 (od roku 1982).

Ze středoškoláků VSOŠL (VLU) v Prešově a z vojenských gymnázií se v roce 1973 utvořila první větší skupina budoucích pilotů vrtulníků, kteří začali létat v Piešťanech. V roce 1974 jako první absolvovali pilotní výcvik piloti: Bizoň, Butko, Brázdovič, Dolejší, Domanovský, Galata, Hloušek, Knitl, Linhart, Novosad, Olájoš, Popelák, Pospíšil, Průša, Šlauka, Vazovan, Žiffa, ...

V roce 1976 Kvasnica, Palenčár, Valach, ...

V roce 1978 Čajka Vladimír, Haško Viliam, Hrabica František, Hrnčár Marcel, Jopek Štefan, Křenek Vladimír, Maťašovský Ladislav, Navrátil Miroslav, Pecuch Martin, Rajda Jiří, Sova Milan, Špilka Pavel, Špranecký Zdeněk, Šuta Milan.

12.4.1978

Mi-4

rtm. Špranecký Zdeněk

Piešťany

Třesení ve visu. Přistání. Vytékání paliva. Prasknutí vysokotlaké trubky k 14. válci.

16.5.1978

Mi-4 1191

pplk. Briatka Štefan

Piešťany

Třesení. Přistání. Vytékání paliva. Prasknutí vysokotlaké trubky k 7. válci.

helo2965.jpg (147394 bytes) zleva Maťašovský, ve dveřích sedí Křenek s Hrabicou, pod nimi Navrátil a na zemi sedí Šuta. helo2964.jpg (228601 bytes).

27.4.1979

Mi-4 9504

mjr. Petro Miron, por. Jogl Jiří, Miklian Jan

?

Třesení a pokles otáček motoru. Prasklá hlava 14. válce.

.  

1.6.1981

Mi-4 3139

četař posl. Brndiar Milan

Piešťany

Pokles teploty hlav válců. Prasknutí vysokotlaké palivové trubky k 5. válci.

.  

8.7.1981

Mi-4 2143

mjr. Kryštof Pavel

Piešťany

Nepravidelný chod motoru. Vadná magneta a 7 svíček.

.  

4.9.1981

Mi-4 3152

mjr. Valica Miroslav

Piešťany

Zápach a ztráta spojení na OSP v noci. Zkrat Po-250.

.  

8.9.1981

Mi-4 ?150

mjr. Žuffa Ján

Piešťany

Částečný pokles výkonu. Dým. propálený píst 6. válce.

.

14.9.1981

Mi-4 6150

rtm. posl. Antoš Gabriel

Piešťany

Pokles otáček motoru při vzletu. Dým. Propálený píst 3. válce.

.

20.10.1981

Mi-4 6149

čet. posl. Brndiar Milan

Piešťany

Třesení motoru Destrukce vahadla výfukového ventilu válce č. 1.

V roce 1981 se uskutečnilo přeškolení pilotů na vrtulníky Mi-2 u LO FMV. Piloti: Korenačka, Briatka, ..

8.1.1982

Mi-4 1152

ppor. posl. Barták Pavel

Piešťany

Signalizace přechodu na záložní hydraulický systém. vypnutý AZS hlavního hydraulického systému.

.

30.1.1982

Mi-4 0153

npor. Nedbalec Ladislav

Piešťany

Závada ARK-5. Přistání pomocí RSP. Závada elektrického spoje.

ZV pluku pro letovou přípravu pplk. Ing. Štefan Briatka. Instruktoři na Mi-4: Holec, Kouřil, Mick, Nedbalec. Instruktoři na Mi-2: Korenačka, Žuffa, ..

30.3.1982

Mi-4 2143

pplk. Briatka Štefan

Piešťany

Rána, pokles otáček a třesení. Dým. Přistání ART.

SI SIP VVLŠ SNP mjr. Ing. Ladislav Neméth.

28.4.1982

Mi-4 8549

mjr. Neméth Ladislav

Piešťany

Závada GIK-1

Do Piešťan přelétlo v roce 1982 prvních sedm kusů vrtulníku Mi-2, které armáda převzala přímo ve Šwidniku.

helo4947.jpg (1923758 bytes) Piešťany 1982: ve dveřích zleva: Jaromír "Bába" Nasavrcký, Jiří Brothánek. zleva Zdeněk Starý, Stanislav Žák, Jaroslav Dalajka, Petr Horák, pod nimi Ivan Skala, Jaroslav Braun, ležící Karel Wiecek (přešel k dopravákům). 

20.7.1982

Mi-2 5125

mjr. Žuffa Ján

Piešťany

Tvrdé přistání. Malá akcelerace turbohřídelových motorů oproti pístovému motoru.

.

23.7.1982

Mi-2 9072

rtm. Jebavý Karel

Piešťany

Dým z pravého motoru. Netěsnost olejového systému.

.

19.8.1982

Mi-4 5153

mjr. Píša Julius

Piešťany

Pokles tlaku oleje v zubové spojce. Vadný potenciometr.

.

14.10.1982

Mi-4 3153

por. Rubint František

Piešťany

Pokles tlaku oleje v reduktoru. Vadný potenciometr.

.

28.10.1982

Mi-4 8150

mjr. Korenačka Milan

Piešťany

Rána a divný zvuk z motoru. Prasklý spoj výfukového nátrubku 2. válce.

.

17.12.1982

Mi-4 3552

Šmirjak, Kubatka, ?

?

Praskla hadica od olejového čerpadla, vysadil motor a pri pristavaní ART sa ľavým predným kolesom zaryl do hlbokej ornice a prevrátil sa na bok. To useklo chvost a odleteli rotorové listy, piloti odišli po svojich a vrtuľník dotiahli za traktorom na letisko. helo3657.jpg (726658 bytes) G. Šavel Poprad, helo4458.jpg (78933 bytes), helo4459.jpg (78656 bytes).

.

?.7.1983

Mi-2

Murín, Žák S.

Stará Turá

Střet s dráty.

Únor 1984 (posluchači VVLŠ SNP ČVO 403, konec 7. semestru) helo3378.JPG (160501 bytes), helo3377.JPG (129437 bytes).

Instruktoři na Mi-2 a Mi-4: Briatka, Brázdovič, Budko, Dobrota, Domanovský,  Korenačka, Kouřil, Mick, Nedbalec, Píša, Rašla, Roman, Rubint, Smetana, Šmirjak, Žuffa.

12.3.1984

Mi-2 4525

Dobrota, Koňařík Piešťany Vypnutí živého motoru při letu na jeden stažený. Podrobnosti.

.

?.6.1984

Mi-4

Michovský, Brjatka, ?

Bojná

Pokles otáček při vzletu v 80 m. Přistání bez poškození.

.

?.11.1984

Mi-2

?

Piešťany

Před přistáním odpadl motorový kryt.

V první polovině roku 1985 se na vrtulníkách Mi-4 uskutečnil poslední základní výcvik posluchačů VVLŠ SNP.

helo3144.jpg (30348 bytes) Posluchači létající na vrtulnících Mi-2 v roce 1985. Zleva nahoře: Miček, Hotový, Borufka, Bencalík, Síkora, Hotový. Střední řada: Jáger, Kostelník, Ballek, Eštok, Hazucha, Spisar. Dole: Šebesta, Schopf, Slupský.

V létě 1985 vrtulníky Mi-4 ukončily provoz a byly přesunuty do LOT. Poslední Mi-4 do Trenčína přelétl posluchač Libor Hataš.

Výcvik dále pokračoval už pouze na vrtulníkách Mi-2.

V roce 1985 přišel přišel instruktor Rudolf Urbánek.

Od září 1987 odloučená část 1. lšp byla ustanovena jako samostatný útvar 3. letecký školní pluk VÚ 4709.