4. spojovací letka Bechyně
12.07.2019
9 vrtulníková letka VÚ 8864 v Bechyni byla k 31.7.1974 zrušena.
Z ní vznikla k 1.8.1974 nová 4. spojovací letka VÚ 6142. Ta byla přímo podřízena velitelství 10. LA. Přes toto velitelství byla řízena a jím byl zabezpečován její výcvik a provoz. Operačně však byla nadále podřízena velení 4. A v Písku.
Pozemní zabezpečení na letišti Bechyně zajišťovala 14. rota letištního a radiotechnického zabezpečení VÚ 6324.
Velitelem se stal kpt. Miloslav Skala. ZV byl kpt. Ing. Jiří Staněk, později mjr. Ladislav Pejs. Letovodem byl kpt. Ing. Karel Kožíšek. ZV ILS mjr. Ing. Rudolf Kasa, později mjr. Jaroslav Lacina. ZVP mjr. Jan Hrnčárek. NŠ ?, od května 1979 mjr. Ernest Šutka.
Dále sem přišel personál ze zrušené 4. spojovací letky v Písku a 15. vrtulníkové letky v Českých Budějovicích.
Piloti - por. Stanislav Bauer, por. Ing. Brndiar, ppor. Čechák, por. Karel Jančík, por. Ing. Kaděra, kpt. mjr. Jozef Knietel, Ing. Karel Kožíšek, ppor. Kubatka, Karel Linhart, mjr. kpt. Vladimír Mišina, Ing. Piter-Bučko, Ing. Stanislav Šebánek, ..
Piloti Mi-1 : ppor. Antoš, kpt. Jan Bárta, por. Ing. Břicháček, mjr. František Kníže, por. Ing. Zdeněk Muller, npor. Ladislav Pejs, mjr. Bohuslav Roessler od 11.10.1975, kpt. Jan Theier Fotky, ..
Ze Svazarmu přišli - ppor. Ladislav Helcl, ppor. Jiří Nygrín, ppor. Jan Vobr
Palubní technici - por. Josef Dragoun, kpt. Jiří Klerer, ppor. Vladimír Peško, nrtm. Josef Zelenka,
U letky sloužili dělostřelečtí pozorovatelé na Mi-1AKR por. Stanislav Bělonohý, por. Ferdinand Hořínek, por. Václav Kušina, por. Vladimír Martinec.
U letky byl jeden roj se čtyřmi vrtulníky Mi-4 a dva roje s deseti vrtulníky Mi-1.
Mi-1 1043, 3007, 3012, 3013, 3039, 3051, 4003, 4006, 4007, 4010, 5010, 6013, ..
Mi-1MU 1004, 1010, 5013, 5507, 6013, 6024, 6324, ..
Mi-4 0114, 0499, 0991, 1514, 1552, 1674, 4139, 4143, 4152, 5139, 6528, 8529, 8539, 8541, 9153, 9545, 9552, ..
Od 19. do 30.6.1976 probíhal u letky výcvik pilotů vrtulníků v záloze. Svazarmovští piloti Vondruška, Kocourek, Hulej, Dejmek, Dvořák se cvičili v létání na Mi-1 na III. třídu. Instruktoři mjr. Kníže a kpt. Bárta.
Velitelem letky se stal kpt. Ing. Karel Kožíšek.
25.1.1978 |
Mi-1 3051 |
kpt. Kožíšek Karel |
Bechyně |
Pokles tlaku oleje v reduktoru. Závada vysílače tlaku oleje. |
Karel Kožíšek odchází na přeškolení na Mi-24.
5.6.1978 |
Mi-1 3013 |
por. Břicháček Pavel |
Havlíčkův Brod |
Ukazatel otáček motoru na 0. Vysazení vysílače otáčkoměru motoru. |
, , . Jeřábování a lety s podvěsem nad vodní hladinou Tálinského rybníka v červnu a srpnu 1978.
Velitelem letky se stal mjr. Ing. Stanislav Šebánek.
14.12.1978 |
Mi-1 4007 |
kpt. Theier Jan |
? |
Vysazení rádia RSIU-3M. |
.
20.12.1978 |
Mi-1 3012 |
kpt. Pejs Ladislav |
Bechyně |
Pokles tlaku oleje v reduktoru na okruhu. Závada vysílače tlaku oleje. |
.
17.1.1979 |
Mi-1 5010 |
kpt. Pejs Ladislav |
? |
Při kontrolním zavisení se vrtulník začal samovolně otáčet doleva. Námraza na listech rotoru. |
.
17.1.1979 |
Mi-1 3013 |
por. Muller Zdeněk |
? |
Vysazení rádia RSIU-3M. |
.
27.3.1979 |
Mi-4 0499 |
mjr. Mišina Vladimír |
? |
Vysazení rádia RSIU-3M v noci. |
.
5.4.1979 |
Mi-4 0499 |
npor. Linhart Karel |
? |
Dým v nákladní kabině. Přehřátí SRO-2. |
.
14.5.1979 |
Mi-4 0991 |
mjr. Knietel Jozef |
Mladá Boleslav |
Signalizace požár za letu. Přistání. Voda v konektoru hlásiče požáru. |
.
11.9.1979 |
Mi-1 4003 |
kpt. Pejs Ladislav |
Bechyně |
Pokles tlaku oleje v reduktoru. Uvolněný vodič kolíku zástrčky. |
.
29.10.1979 |
Mi-4 0991 |
npor. Linhart Karel |
Bechyně |
Nebezpečné sblížení na OSP. |
29.10.1979 | Mi-4 | por. Jančík | Bechyně | Nebezpečné sblížení na OSP. |
Kpt. Jan Theier v roce 1979 odešel létat MiG-15Bis do Českých Budějovic. Fotky
22.5.1980 |
Mi-1 6013 |
kpt. Pejs Ladislav |
Bechyně |
Pokles tlaku oleje v reduktoru. Závada vysílače tlaku oleje. |
5.9.1980 |
Mi-1 3039 |
pplk. Šebánek Stanislav |
Bechyně |
Pozemní rezonance. Poškozeny listy rotoru. |
16.10.1980 |
Mi-4 6528 |
kpt. Jančík Karel |
? |
Samovolné zavření žaluzií chlazení oleje motoru. Přistání do terénu. |
.
13.10.1981 |
Mi-4 0991 |
mjr. Knietel Jozef |
Bechyně |
Pokles tlaku oleje v zubové spojce. Prosakování hydrauliky stěnou kapiláry signalizace. |
.
25.2.1982 |
Mi-4B 8529 |
kpt. Žemla Ivan |
Bechyně |
Vysazení GIK-1 na OSP. |
.
23.6.1982 |
Mi-1 3007 |
mjr. Pejs Ladislav |
1,5 km JV Kadaňský Rohozec |
Poškození listu rotoru 2 m anténou R-109 neopatrného radisty.. |
.
9.9.1982 |
Mi-4B 4152 |
mjr. Novák Zdeněk |
Bechyně |
Závada ARK-5. |
.
29.4.1982 |
Mi-4 0991 |
mjr. Mišina Vladimír |
Bechyně |
Únik hydrauliky po vzletu do nákladní kabiny. Vytržená trubka ze šroubení. |
.
?.2.1983 |
Mi-4 |
? | ? | Při přeletu z Prostějova do Bechyně dvojice vrtulníků Mi-4 se pro zhoršení počasí rozhodla přistát. Za 15 minut se objevila mlha. Snaha v pátek přelétnou domů za každou cenu. |
V roce 1983 byly Mi-1 vyřazeny a přelétnuty do Havlíčkova Brodu. Vrtulník Mi-1 4003 získala vojenská katedra textilní fakulty liberecké VŠST a později po renovaci skupinou kolem pana Lukáše Syrového v letech 2004-2007 do muzea v Kbelích.
11.2.1983 k letce přelétly vrtulníky Mi-4 4152, 4542 a 4552 z Prostějova. 21.4.1983 přiletěl ještě stroj 9147.
Část personálu se přeškoluje na nové vrtulníky Mi-2. Od 2.9.1985 teoretické přeškolení v Prešově a v říjnu létání v Piešťanech.
Vrtulníky Mi-4 byly zrušeny v roce 1985.
K 31.10.1985 4. spojovací letka byla zrušena. Z ní a z 14. vrlt vzniká nová 31. smíšená letka velení a průzkumu - 31. smltvpz.
Odkazy: Jiří Havel - O létání v Bechyni (2002)