Provoz vrtulníků v armádě po převratu

12.07.2019

Po "něžné" revoluci se v armádě po všech možných atestacích vůbec nic nezměnilo. Jenom se zalepila kolonka stranické příslušnosti v kádrových materiálech. Nikomu nedocházelo, že jsme prohráli studenou válku - uzbrojili jsme se. Začíná plíživá likvidace. Protože armáda nemá samočistící funkci natož karierní řád, odcházejí mladí a schopní ale staré struktury zůstávají. Vrtulníky se krášlí a létají po poutích, dokonce i do zahraničí. Plzeňský display box 1992-94.

Od 27.12.1989 nový velitel letectva genmjr. Ing. Ondrej Kubizniak. (L+K 19/90)

Od 1.1.1990 mají letecké pluky novou organizaci. Oddělení létajícího a technického personálu. Vznikly technické letky.

K 1.1.1990 byl obnoven 3. dlp ve Kbelích.

Mi-8PS-9 "B-8829ů byla v roce 1989 předána armádě jako "0829".

Mi-8PS-11 "B-8130" byla v roce 1989 předána armádě jako "0839".

Od letecké správy SNB armáda převzala zgenerálkované salony Mi-8PS-9 "0829" a Mi-8PS-11 "0830".

Dnem 1.5.1990 bylo zřízeno Velitelství letectva a PVOS ve Staré Boleslavi.

Od 1.5.1990 51. vrp začal provádět sekundární lety LZS s vrtulníky Mi-17 z Prostějova.

Do Dobřan se přesunuly dva vrtulníky Mi-17Z-2.

Od 1.9.1990 31. smltvpz začal provádět sekundární lety LZS s vrtulníky Mi-8 z Bechyně.

Do konce roku je z bojového stavu převedeno 54 vrtulníků pro účely záchranného oddílu v rámci Civilní obrany ČSFR.

Střední skupina sovětských vojsk opustila vrtulníkové základny v Hradčanech, Mladé, Olomouci a na Sliači v roce 1990 až 1991 s vrtulníky Mi-8, Mi-17, Mi-24, Mi-6.

Od 1.5.1991 vrtulníky Mi-2 31. smltvpz z Bechyně sloužily na stanici LZS Planá v Českých Budějovicích Kryštof 13.

Od 1.5.1991 1. ltvpz v Dobřanech pod velením pplk. Šaška převzala od civilů stanici LZS, která se do té doby nacházela v Mariánských lázních Kryštof 7.

V červenci 1991 byla ve Kbelích zřízena letka vojenské policie, operačně podřízená 3. dlp, do jehož sestavy byla začleněna koncem roku 1993.

Dne 10.7.1991 se stává velitelem letectva a PVO genmjr. Ing. Jan Ploc.

První účast Mi-17 a Mi-24 na západě na leteckém dnu v Payerne - Švýcarsko 4.9.1991. (L+K 26/91)

Letiště Plzeň, bývalé letiště Plzeň-Skvrňany, bylo zrušeno na podzim 1991 a 11. vrp se přemístil místo zrušeného 5. slp do Dobřan. (L+K 1/92)

Během roku 1991 byly všechny Mi-17 v rámci vídeňských dohod postupně "odzbrojeny" odstraněním zbraňových nosníků se závěsníky a demontáží elektrické kabeláže výzbroje.

Letiště v Havlíčkově Brodě bylo opuštěno v roce 1992. 52. letka velení a průzkumu byla zrušena. Mi-2 se přesídlily do Prostějova. Zůstala tady stanice LZS Kryštof 17 s dvěma Mi-2, jako součást 3. letky 51. vrp.

Letiště Mošnov opustily Mi-17 od 1. smdlp v roce 1992 a přesunuly se do Prostějova k 51. vrp.

V květnu 1992 zahájil svým prvním veřejným vystoupením svoji činnost plzeňský ukázkový tým pěti vrtulníků Mi-24V, přezdívaný jako "Display box".

22.-27.9.1992 návštěva vrtulníků Army Air Corps s vrtulníky Gazelle Mk.1a Lynx Mk.7 v Prostějově.

31. smíšená letka velení a průzkumu v Bechyni byla přejmenována na 31. letku velení a průzkumu.

1.letka velení a průzkumu v Dobřanech byla zrušena k 30.9.1992 a část byla začleněna do 11. vrp. (L+K 19/92)

V Piešťanech od 1.10.1992 nová "slovenská" 4. letka velení a průzkumu. K letce přichází personál, který se rozhodl sloužit na Slovensku a vrtulníky.

Rozvodové řízení mělo za následek odlet určeného množství a typů vrtulníků na Slovensko v roce 1992. Vrtulníky se rozdělily v poměru 123 : 62. (L+K 2/93, 5/96)

LOK odkoupil od čs. armády několik vrtulníků Mi-8 v roce 1992. Pronajaly si je civilní provozovatelé.

Nášivky útvarů a jednotek (L+K 26/92)

Vznik České armády k 1.1.1993.