12.07.2019
Spolu se zřízením "Velitelství 3. sboru PVOS" v červenci 1961 vznikl pro přepravu funkcionářů štábu 3. velitelský roj VÚ 8271/RJ. Velitelem roje byl ustanoven kpt. Kuneš Jiří.
Letecká technika a létající personál u velitelského roje a 3. vlt:
Lisunov Li-2 v. č. 23442710
(od 8.12.1961 do 16.7.1966) Na pravé
straně trupu u dveří byl znak města Žatce. Avia Il-14T v. č. 913152 (od 9.10.1969). Piloti: kpt. Kuneš Jiří, kpt.
Hochman Jar., kpt. Vorlíček Václav, kpt. Smetana Jos., mjr. Voráč
Jan, mjr. Biskup St. Pal. technici a rtg: kpt. Hnítka Viliam, npor. Vaněk Jiří,
mjr. Ďurčík Matěj, nprap. Baránek.
Aero Ae-145 tr. č.
1514 a 1811, L-200A Morava - tr. č. 0617 a 0704.
"TAXI" piloti: mjr. Hochman Jaroslav, mjr. Biskup St., mjr. Cudrák Fr.,
mjr. Podsedník Jan, mjr. Shorný Zdeněk.
C-205 Trenér
tr. č. 0198 - piloti mjr. Hochman Jaroslav, mjr. Podsedník Jan.
Ve stavu "letky" byla i řada letounů L-29
Delfín v. č. 99 3244, MiG-21 F tr.
č. 0320, MiG-15bis ??. sloužících
jako "cvičné" pro kondiční létání a také "bojové"
stíhací pro "letové" funkcionáře štábu svazku: mjr. Svačina
Vladimír, pplk. Hradecký Miloš, pplk. Bolcha Štefan, mjr. Farbiak Ondrej,
pplk. Babica Stanislav, mjr. Vyhnálek Rudolf
a další.
Vrtulníky: Mi-1 tr.č. 1040, 2013, 3022; Mi-1U tr. č. 6023, Mi-4 tr. č. 4139, 6528, 7147. Piloti vrtulníků: kpt. Dekánek Jaroslav, mjr. Cudrák František, kpt. Liberda Rudolf, mjr. Němec Jaroslav, npor. Paleček Václav, npor. Pilný Pavel, mjr. Podsedník Jan, mjr. Smetana Josef, kpt. Šebánek Stanislav, npor. Vorlíček Václav. Palubní technici: nrtm. Průšek V., kpt. Trepeš Vratislav, npor. Vaněk Jiří, prap. Háša Miroslav, rtm. David Václav.
22.7.1963 |
Mi-1MU 5015 |
kpt. Dekánek Jaroslav |
Žatec |
Utržení telefonního drátu ocasní vrtulkou a nasátí rotorem při vzletu. Protržení jednoho listu. |
Velitelem roje byl ustanoven od r. 1964 kpt. Hochman Jaroslav.
9.9.1965 |
Mi-1MU 5015 |
kpt. Karel Dvořák, kpt. Dekánek Jaroslav |
Žatec |
V noční přeháňce klesání se snahou získat kontakt se zemí. Zachycení o stromy. Těžce zranění. Než je objevili záchranáři, domorodci jim ukradli bundy. |
.
1.8.1967 |
Mi-4 |
npor. Hochman Jaroslav |
Žatec |
Po provedení výsadku kouření z motoru a nepravidelný chod. Vysazení motoru. Přistání na letišti. Propálený píst 5. válce. |
.
29.8.1967 |
Mi-1 |
npor. Vorlíček Václav |
Žatec |
Třesení motoru u Podbořan. Přistání na letišti s dojezdem. Deformace hrdla karburátoru. |
.
22.4.1968 |
Mi-1 1040 |
npor. Vorlíček Václav |
U Berouna |
Závada na motoru. Přistání do terénu. Závada magneta. |
.
27.6.1968 |
Mi-1 1038 |
npor. Vorlíček a 2 cestující |
Březnice u Gottwaldova |
Závada na motoru. Přistání do terénu. Zadření magneta. |
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
K 1.10.1968 byla ustanovena ze 3. divizního roje 3. velitelská letka pro 3. sbor PVOS.
Velitel 3. velitelské letky mjr. Hochman Jaroslav, ZV mjr. Podsedník Jan, letovod mjr. Ďurčík Matěj, mjr. Cudrák František, ILS mjr. Blecha Václav.
Piloti: Václav Paleček Fotky., Pavel Pilný Fotky., ...
19.8.1969 |
Mi-1 1040 |
mjr. Cudrák František |
Palebné postavení 71. plrb |
Do ocasní vrtulky narazil zezadu strážný vojín Václav Krejčí. Podrobnosti. |
3. sbor PVOS se přejmenoval k 1.9.1969 na 3. divizi PVOS.
Vrtulník Mi-1 3022 měl na přídi letkový znak - kočár a čáp v erbu. Vyprávění mjr. v. v. Jaroslava Dekánka.
.
5.2.1970 |
Mi-1 1040 |
kpt. Vorlíček Václav |
? |
Rozsvícení signalizace požár za letu. Přistání do terénu. Kontrola. Odlet. Odpadnutí výfuku od válce. |
.
12.7.1970 |
Mi-1 2013 |
kpt. Liberda Rudolf |
Střelské Hoštice |
Rozsvícení signalizace požár za letu. Přistání do terénu. Odpadnutí výfuku od 2. válce. |
.
5.8.1970 |
Mi-1 1040 |
mjr. Cudrák František |
? |
Pokles tlaku paliva. Pokles výkonu. Přistání do terénu. |
.
28.4.1971 |
Mi-1 1040 |
npor. Pilný Pavel |
? |
Pokles tlaku oleje. Přistání do terénu. Uvolněné šroubení v tělese olejového čerpadla. |
Postupem "času" ubývalo techniky tak, že ke konci r. 1972 měla jen: 1 x Il-14, 1 x Mi-1 a 1 x Mi-4.
Po katastrofě Il-14 od 2. vlt dne 29.9.1973 v MLR - Vszepremu bylo využito jako záminka ke zrušení.
V roce 1973 pilot Mi-4 Václav Paleček přešel na MiG-15bis.Na MiG-15bis přešel i Pavel Pilný.
17.6.1974 přistání vrtulníku Mi-4 z Bechyně s ulomeným kolem na letišti v Žatci. Podrobnosti. Velitel byl Stanislav Šebánek.
“Rozkazem velitele 7. A PVOS“ a v důsledku organizačních změn. Nadále převzal zajišťování přepravy V.I.P. svazků PVOS nový útvar, postavený z podstaty zrušeného 50. spojlp. Novým útvarem se stal 3. dlp.
3. velitelská letka byla zrušena 1.8.1974. Přesto její "bilance" do konce existence dosáhla úcty hodných čísel. Nalétáno bylo 5.921 hodin, při nichž bylo přepraveno 22.416 cestujících /na "kontě" má i záchranné lety!/ a k tomu 174,5 t nákladů.
Poté opět 3. velitelský roj. Do roku 1975 s Mi-1 létal npor. Pejs Ladislav.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.