KAZAŇ
– 29. července – 11.
srpna 1989
Přebírání 10
vrtulníků Mi-17 pro vojskové letectvo
K |
omise : plk. Ing. Karel KUNA velitel skupiny, mjr. Ing. Josef PISKA hlavní inženýr skupiny, plk. Ing. Zdeněk DVORNÍK zkušební pilot a příslušníci vojskového letectva z Havlíčkova Brodu mjr. Václav MERUNA, kpt. Karel KOPECKÝ, ppor. Jaroslav VOČADLO a rtm. Martin KAŇKA
29. července 1989
B |
yla červencová ještě
totalitně krásná sobota, když jsem v 11 hodin autem odjel na Ruzyňské
letiště. V 13.50 jsem již seděl v letounu Il-62 OK-FBF, linka OK
898, velitel kapitán Priečinský,
a startovali jsme na Bratislavu. Přistání v Bratislavě 14.30, další
vzlet na Moskvu v 15.10 SEČ. V Moskvě na letišti Šeremetěvo 2
jsme dosedli v 19.45 MČ. Z letiště autobusem číslo 551 jsme jeli
k stanici metra Rečnyj vokzal a vystoupili na stanici Majakovskaja. Tam
bylo ubytování v Domě obchodního zastupitelství ČSSR v SSSR na
ulici 3. Tverskaja - Jamskaja 36-40, Moskva 125047. V objektu tehdy bylo k ubytování
25 jednolůžkových pokojů, 85 dvoulůžkových a 2 apartmány, celkem pro 199
lidí. Já jsem byl ubytován na pokoji číslo 620 společně s Karlem
Kunou. Lojza Rösner nechtěl na tento zájezd a poslal za sebe Pepika Pisku. Je
to stejná krevní skupina jako on, tak to bylo jedno.
30. července 1989
P |
rotože letadlo do Kazaně
ten den žádné neletělo, tak jsme „bohužel“ měli moskevský den volna.
Byl krásný letní den. Metrem jsem jel na stanici Petrovka, v bance jsem
vyměnil šek na 100 Rbl, v kanceláři Aeroflotu jsme si nechali potvrdit
letenky na příští den do Kazaně. Pěšky jsem prošel jako tradičně Rudé
náměstí a Arbat. Ulice Arbat - to
bylo srdce života Moskvy, pouliční kresliči, obrazy, různé věcičky k dívání.
Stoly a na nich podpisové archy na různé petice a jiné stoly s peticemi
proti těm vedlejším peticím. Perestrojka dosahovala vrcholu. Všichni chtěli
dělat revoluci, ale pracovat chtěl jen málokdo. Pěšky jsme došli až k Borodinskému
mostu (na podobné názvy tehdy měli zejména mladí Rusové vzpomínat) do přístaviště
lodí Kijevskij vokzal. Nastoupili jsme na loď a pluli od 14.20 do 16.00 po
klikaté řece Moskvě až do přístaviště Novospasskij most. Na lodi se děly
věci. Mladí navrátilci z Afghanistánu se svérázně radovali z toho,
že tuto trapnou anabázi přežili. Ale cítili se jako superlidi, jako navrátilci
US z Vietnamu. Skákalo se po celé lodi, byl zaznamenán i přeskok na
protiplující loď. Milice si jich raději nevšímala. Po výstupu na břeh
jsme ze stanice metra Proletárskaja jeli zpět na stanici Majakovskaja. Večer
jsme si v recepci objednali na ráno 07.30 dva taxíky.
31. července 1989
K |
ouzlo se povedlo. Taxi přijely a my jsme v pohodě odjeli na letiště Domodědovo. V 09.30 se nastupovalo do letounu Jak-42, 10.09 jsem zaznamenal vzlet tohoto vzdušného korábu a konečně v 11.20 proběhlo hladké přistání na mě již důvěrně známém letišti Kazaň 1. Byl jsem zde již potřetí. Na letišti nás přivítal starý známý Sergej Genadijevič Dutkin – „Serjožka“ se dvěma svými kolegy. Ubytování v hotelu Tatarstan byl výchozí úspěch naší expedice. Představa, že bych měl opět poslouchat hluk v hotelu Volga, mě přímo děsila. Hotel Tatarstan je moderní budova, pokoje jsou dobře vybavené, odhmyzené. WC západního typu a jiné vymoženosti. Lednice a televizor na pokoji. Dostal jsem spolu s tělovýchovným náčelníkem Josefem Piskou pokoj číslo 506. Funkce tělovýchovného náčelníka mu byla přidělena Aloisem Rösnerem v Polsku v Lublinu, když dostal za úkol projevovat svou fyzickou dispozici tím, že odnášel Lojzu domů na ramenou, když to situace vyžadovala. V noci v Kazani pršelo a bylo velmi teplo.
1.
srpna 1989
V |
09.00 jsem byl v bance
vyměnit storublový šek. Hned pak jsme jeli na letiště, kde jsme zalétli
první dva stroje 0845 a 0846. Piloti tentokrát byli Boris Jakovlevič Demčak
a Vladimír Ivanovič Dovgaň, palubní inženýr Alexandr Ganin. Počasí ten
den bylo dobré, polítali jsme si i nad oblaky, bylo 5/8 spodek 1800 metrů,
horní základna 2500 metrů, dohlednost 15 km. Dnes se mnou létal Boris J. Demčak.
Opět jsem vyměnil storublový šek, oběd v Akčarlaku stál 2 Rbl,
koupil jsem si peněženku za 1,70 Rbl.
2. srpna 1989
D |
nes se mnou létal V. I.
Dovgaň. Bylo jasno, dohlednost 20 km. Provedli jsme dva zálety vrtulníků imatrikulace
0848, 0847, s každým strojem 45
minut letu. Imatrikulace je vždy poslední čtyřčíslí z evidenčního
- v podstatě výrobního čísla vrtulníku. Tak se stávalo, že imatrikulaci
například 0836 měl v našem vojenském letectvu jeden vrtulník Mi-17, dále
jeden vrtulník Mi-24V ale také jeden Mi-8. Trochu nepřehledné, ale vyznali
jsme se v tom.
Ten den bylo horko, oběd v Akčarlaku stál dnes 1,50 Rbl, šetřím.
Ve městě jsem si koupil sluchátko na tranzistorák za 6 Rbl.
3. srpna 1989
R |
áno jsme jeli na letiště
již v 8 hodin, cestou jsem si koupil láhve piva a minerálky. Zvláště
minerálky jsou zde velmi dobré. Když se vychladí takové Buratino, to je v tom
horku lepší než orosený pěník. Udělali jsme spolu Demčakem a Ganinem opět
dva stroje, 0849 a 0850, opět po 45 minutách letu. Počasí 3/8 1800/2600 m,
QBA 15 km. Oběd v Buratinu
byl velmi dobrý podle mých záznamů i když jsem si nezapsal co jsem jedl. Ale
cenu jsem uvedl : 2,16 Rbl. Celý den bylo velmi teplo, kolem 30°.
4. srpna 1989
V |
e fabrice mají volno, naši
chlapci kontrolovali na hotelu dokumentaci k šesti strojům. V CUMu
jsem koupil baterie do hry co měli kluci doma - vlk chytá vejce od slepice.
Opět je jsou na scéně zažívací potíže, zřejmě to zapříčinil
nedostatek vodky.
5. srpna 1989
V |
olný den, je sobota, ráno
jsem koupil ruský tisk, obyčejně jsem v Rusku četl Izvjestije. V 09.00
pro nás přijel autobus a vezl nás na tradiční výlet na lodičky. V klídku
jsme se vozili na pramičkách, nikdo nespadl do vody. Pak jsem s Josefem
Piskou a Karlem Kunou šel do ulice Jaroslava Haška. Náš spisovatel, autor
zde obecně známého Josefa Švejka, zde v okolí organizoval své akce v Rudé
armádě. Ale do bojů moc nezasahoval, měl jiné přednosti. Odpoledne jsme
pokračovali v procházkách, šli jsme kolem jezera Kaban, prohlédli jsme
si mešity Jubilejnaja mečeť, Sobornaja mečeť a Burnajevskaja mečeť.
6. srpna 1989
J |
e neděle. Den Afghánců.
Již ráno jsme se dívali z hotelového okna na to jak mladí „Afghánci“
před hotelem likvidují policajty i s autem. V 06.10 jsme byli v přístavu
na lodi, ta se ale vrátila pro poruchu. Přesedli jsem na křídlatou loď
Meteor 127 a v 07.20 jsme vypluli rychlostí 60 km/hod po Volze do
Uljanovska (dnes již opět Simbirsk). Plavba tam i zpět trvala vždy 3
hodiny a 20 minut což odpovídá vzdálenosti Kazaň – Simbirsk 200 kilometrů.
V Uljanovsku - Simbirsku jsme si prohlédli město, byl jsem i u hotelu Věnec,
kde byli Franta Pavlík a Lojza Rösner na přeškolení na Tu-154. Samozřejmě
jsme si prohlédli Leninův memoriál, je to takové poutní místo jako u nás
třeba svatý Kopeček nebo Hostýn. Jiný kraj, jiný mrav. V přístavní
krčmě jsme dostali oběd a v 15.00 jsme vyjeli nazpět. V Simbirsku
je přes Volhu velký most, který má dvanáct mostních oblouků. Pod ním jsme
proplouvali. Za lodí se táhli rackové, zřejmě lovili omráčené ryby, které
nestačí uplavat před rychle plující lodí. Byl to hezký den, jak mám
poznamenáno ve svých vzpomínkách.
7. srpna 1989
P |
okračovalo přebírání
vrtulníků, zálety byly na Mi-17 imatrikulace 0841 a 0842. Počasí bylo při
prvním letu 8/8 500 m, QBA 3 km. Opět let nad oblaky. Při druhém letu se to
zlepšilo na 3/8 1500 m, QBA 10 km. Líbí se mě místní banka, tak jsem opět
vyměnil za 150 Rbl. Pro osobní potřebu jsem si pořídil dvě láhve Stoličné
po 5 Rbl. Nekup to za ty prachy, zvláště když jsem ušetřil na obědě, za
který jsem v Akčarlaku dal 1.43 Rbl.
8. srpna 1989
S |
tříbrná svatba. Před
25 lety jsem se ženil, teď je znám čtenáři těchto řádků důvod, proč
jsem si dopředu pořídil dvě flašky Stoličné. Doma v Praze bych to od
své ženy, známé to bojovnice proti alkoholu, nedostal. Tuto šťastnou skutečnost
výročí svatby jsem ve vrtulníku oznámil i Demčakovi s Ganinem, vyjádřili
se (samozřejmě rusky) tak, že jsem nepochopil jestli mě blahopřejí nebo
kondolují. V každém případě uznali,
že je to důvod k oslavě. Počasí záletu posledních dvou vrtulníků vůbec
nepřálo. Bylo 8/8 na 800 metrech a dohlednost na minimech pro zálety – 1 až
3 km. A pršelo. První vrtulník 0843 byl bez problémů, druhý 0844 nešel
spustit bez APA. Nakonec to vše bylo opraveno. Na přiloženém obrázku z nedávné
doby je vrtulník Mi-17 imatrikulace 0843 ve službách Slovenského vojenského
letectva. Záběr je pořízen v zimě na letišti v Žilině. Slovenští
bratři jich z celkového federálního počtu 50 kusů dostali třetinu a
tento vrtulník byl mezi nimi. Oblíbený
oběd v ještě oblíbenější restauraci Akčarlak jsem dnes pořídil za
1,73 Rbl. Večer ve městě jsem si
koupil příruční kabelku, slovník, a hlavně výra (sádrového výra)
rusky „fílina“. Mám tu pěknou věc doma v obýváku v knihovně.
Valí na mě stále ty své velké sádrové oči a
vzpomíná se mnou na Kazaň. Večeři jsem si dovolil s Piskou ,
v předpokládané funkci tělovýchovného náčelníka, absolvovat v
„Domu tatarskoj kulináriji“. Již podle názvu se dá tušit něco neobyčejného.
Oblíbené „Žarkoje po tatarski v taganščikach“ bylo ještě lepší
než v roce 1986. Bylo v tom hodně dobrého masa. zeleniny i např. sušené
švestky. Večeře skončila nad očekávání, Pepa Piska se jako tělovýchovný
pracovník neuplatnil. Chyběl nám asi v partě jeden sekáč – Lojzík.
0843
ve službách Slovenské armády
9. srpna 1989
T |
radiční den, kdy ostatní
přebírají dokumentaci a já zabezpečuji závěrečnou hostinu, kterou
organizuje naše skupina. Vše jsem zvládl a ve 14.00 to začalo obědem v hotelové
restauraci a pak se pokračovalo na pokoji 724. Hosté Dovgaň a Ganin odešli v pohodě.
Žádná ostuda nebyla, naopak.
10. srpna 1989
P |
oslední den v Kazani.
Ráno jsem s Karlem kunou šel do bufetu na „blíny“ (palačinky s medem
) a „gazvodu“ (bublinková voda z pouličního automatu za kopějku,
za dvě kopějky se sirupem). Nic jiného by nám stejně po včerejší hostině
nechutnalo. Dopoledne jsme ještě naposledy jeli autobusem po městě,
zastavovalo se kde kdo chtěl. Na obědě jsme byli v Akčarlaku,
naposledy. V 15.45 MČ jsme startovali s letounem An-24, do kterého
jsme přistupovali na letišti Kazaň 1. Letěl na lince Naberežnyje Čelny –
Kazaň – Moskva Bykovo. Na letišti Bykovo jsem zahlédl vrtulník Mi-26, který
tehdy naše totalitní armáda chtěla kupovat. Peníze se pro armádu tehdy vždy
našly a vždy tak, aby někde nechyběly (jako je tomu v dnešní
době). Přistání na Bykovu bylo za minim 8/8 150 metrů dohlednost
maximálně 1 km a pršelo jak z konve. První co jsem z okénka během
přistání zahlédl byly střechy domů necelých 100 m pod An-24. Hned jsme
odjeli do tradičního DOZ, z letiště tam jel autobus Expres za 1 Rbl. i
s kufrem. V DOZ byla večeře a pak jsem šel na pokoj
412, kde jsem byl ubytován znovu s tělovýchovným náčelníkem.
11. srpna 1989
Další skoro celý den v Moskvě.
Ráno prší, dopoledne jsme byli v DOZ, kde jsme obědvali a ve 13.00 jsme
museli uvolnit pokoj. Kufry jsme schovali pod schody a šli ještě do města. Já
s Piskou po Rudém Náměstí a po ulici Kalinina, Arbatem. V 19.30
jsme odjeli autobusem na letiště Šeremetěvo 2, 21.25 hod vzlet Il-62, kapitán
letounu Priečinský. V Praze jsem vystoupil z letadla v 21.40 SEČ,
na letišti mě čekali Liduna, Dušan, Robert a Jana Vojáčková mladší. Přes
všechny popisované rejdy jsem ušetřil 92,55 Rbl. za což jsem dostal pak patřičný
počet Tuzexových poukázek. Poznámka:
bylo povoleno šetřit pouze do 50 procent částky na kterou si měl nárok na
služební cestě.
V Praze dne 17.
listopadu 2001 zapsal ZD