Velvary

Sazená

Záložní letiště Velvary

Záložní letiště Sazená

21.07.2024

MAPA.

V roce 1904 si zakoupil F. Hůlka nový balon z dílny L.Gogarda v Paříži. Balon měl průměr 12,5 m, objem 1 000 m³ a unesl 2 až 3 osoby. První vzlet provedl F. Hůlka a jeho žena A. Hůlková 25.9.1904 z Výstaviště a doletěli až do Velvar.

 

, , od prosince 1926 do 1939.

Polní letiště. Kde bylo?

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

1946 ortofotomapa: západní, severozápadní, severní,východní, jižní a jihovýchodní část města Velvar.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

V létání se na letišti Kralupy nad Vltavou se pokračovalo až do roku 1958, kdy letiště muselo ustoupit stavbě Kaučuku.

Náhradní letiště na Sazené nebylo v té době ještě postavené, proto se technika a členové aeroklubu přesunuli na letiště v okolí. Motoráři hlavně na Kladno a plachtaři většinou na letiště Hořín u Mělníka. Místo létání pak chodili nejvěrnější aeroklubáci na Sazenou pomáhat stavět hangár a provozní budovu. Dočkali se v roce 1967, kdy bylo nové letiště dokončeno. Zdroj.

1960 ortofotomapa.

1967 ortofotomapa.

25.5.1967 zahájení provozu.

Podle vzpomínky bývalého pilota 11. slp Jaromíra Chachara Palečného, působila letka 11. slp s MiGy 21F v květnu 1968 ze záložního letiště Velvary (dnes Sazená – LKSZ). Po přeletu však došlo k dešti, který celou plochu rozmočil a snížil její únosnost na tu míru, že pro start zpět do Žatce musela být plocha zpevněna kovovými rohožemi. I přesto byly startující „jednadvacítky“ doslova obaleny odlétávajícím bahnem a na domovskou základnu v Žatci raději přelétaly s otevřenými podvozky. Zdroj.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

1975 ortofotomapa.

2002 ortofotomapa.