Bohumín Oderberg (polsky Bogumin) Богумин

05.02.2024

od února 1914

Mineralöl-Raffinerie A. G. in Budapest nebo Bohumínská rafinérie, a.s. (jaký je přesný název) vyráběla letecké palivo pro bojující armádu v Haliči?

od října 1914


.


od listopadu 1916


.


od konce července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1920.

Poláci zabrali v listopadu 1918 celé Bohumínsko a blokovali dopravu právě  na bohumínském nádraží. Přerušilo se důležité spojení mezi českými a slovenskými zeměmi. 


V lednu 1919 v Hrabové u Moravské Ostravy se nacházela Polní letecká setnina 1. Provedla asi jen jeden průzkumný let. Byl proveden průzkum Bohumína?

Sedmidenní válka s Polskem.


od 1920 do 27.12.1921.

Po vzniku Československé republiky zůstaly na jejím území rakouské rafinérie: Rafinérie David Fanto a spol. - Pardubice, Mineralöl-Raffinerie A. G. in Budapest - Nový Bohumín, Přívozská rafinérie minerálních olejů - Přívoz, Rafinérie minerálních olejů Lederer a spol. - Kralupy nad Vltavou, Rafinérie minerálních olejů Šumperk, Kolínská rafinérie petroleje - Kolín a na Slovensku „Apollo” Mineralöl-Raffinerie A. G. - Bratislava. Zdroj. Kde se vyrábělo letecké palivo?


od 27.12.1921 do prosince 1926.


Rokem 1922 přechází bohumínská továrna do rukou nové akciové společnosti Odra, Mineralölindustrie A. G. Oderberg Odra - průmysl minerálních olejů, a. s. Bohumín. Nebo. Po nostrifikaci v roce 1922 převzata Fantovými závody v Pardubicích.

Továrna znovu začala vyrábět rafinovaný petrolej, letecký benzín a mazací oleje. Zdroj.


.


.


, , od prosince 1926 do 1939.


27.-28.8.1927 Let státy Malé dohody a Polska 1927. Šéfpilot Novák nouzově přistál pro poruchu motoru letounu Aero A 30.


.


.


V roce 1930 výroba z konkurenčních důvodů zastavena.


.


.


.


.


.


.


.


---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

10.10.1938 Poláci obsadili bohumínské nádraží. Zdroj.

Zdroj.


Zdroj.

Útěky českých vojenských letců do Polska.

26.4.1939 František Masařík, Jan Skopal, Jindřich Skirka a Slávek Podhorný.

22.6.1939 Ladislav Barva a Otakar Černý překročili polské hranice na střeše nákladního vlaku směřujícího z Ostravy do Bohumína. Zdroj.

26.6.1939 Jiří Maňák ještě s pěti dalšími letci odjel z Prahy rychlíkem do Ostravy, kde jsme v hotelu Blaník po prohlášení určitého hesla dostali další instrukce, abychom se odebrali na jednu malou železniční stanici v okolí Ostravy, už nevím přesně ani jak se jmenovala. Když jsme tam přišli tak železničáři nám řekli, abychom tam přišli večer, za tmy a abychom vlezli do nákladních vagónů, které tam byly, vlezli do nich, lehli si na zem a přikryli se. V noci pak přijela lokomotiva, která asi pět těchto vagónů zapřáhla a po půl hodině jízdy jsme vlastně byli v Polsku (v Bohumíně). Zdroj.

29.6.1939 Bohumil Netopil a ? překročili polské hranice v rychlíku směřujícího z Ostravy do Bohumína. Zdroj.

Celkem 1 265 českých letců dobrovolně odešlo do zahraničí (jednalo se zhruba o 25 až 30 % předválečného stavu letectva).

---------- 1.9.1939 Němci přepadli Polsko ----------


.


.


.


.


29.8.1944 v 10 hod. nálet 28 bombardérů B-17 od 463rd BG a 28 bombardérů B-17 od 97th BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Svaz těžkých bombardérů přelétával ve střední výšce od Výškovic přes Zábřeh, Vítkovice, Moravskou Ostravu, Slezskou Ostravu na Pudlov a Bohumín. Nálet si vyžádal kromě značných věcných škod i přes 100 lidských životů. Například na nádraží bylo zabito 47 železničářů, přímý zásah dostal i dům, který stál naproti nádražní budově. Bomba jej rozrazila a vybuchla až v jeho protileteckém krytu, kde se ukrývalo 28 osob, chystajících se toho dne na cestu vlakem.  Zdroj.

Poškozena byla Masarykova škola nebo budova kina. V tehdejších Hahnových železárnách zahynuly 2 osoby, v chemickém závodě 4 osoby.

3.9.1944 průzkum rafinérie jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.


Od 10.2.1945 bude 100 окрап, 8 ВА s Il-2, Jak-9 a Po-2 provádět denní i noční průzkum a navádění dělostřelecké palby ve směru na Ostravsko z letišť: od 10.2.1945 Kraków-centrální. MAPA. Od 8.3.1945 Aleksandrowice (Bielsko) - noční Po-2 do 17.4.1945. MAPA k 8.3.1945. Od 20.3.1945 Jedlina. MAPA k 20.3.1945. Od 5.-6.4.1945 Groß Paniow Paniowy. MAPA k 5.4.1945. MAPA k 17.4.1945. Od 25.4.1945 Mozern? - noční Po-2. MAPA k 25.4.1945. Deník pluku.

31.3.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА prováděly průzkum. Deník bitevní divize.

19.4.1945 útoky 1. čs. smld na nádraží v Bohumíně.

20.4.1945 útoky 1. čs. smld na cíle u Bohumína.

21.4.1945 útoky 1. čs. smld na cíle u Bohumína.

Приказ Верховного Главнокомандующего
1 мая 1945 года
№ 356 Об овладении в полосе Западных Карпат городами Богумин, Фриштат, Скочув, Чадца и Великая Битча

летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,

генерал-майора авиации Изотова 8 ВА,

генерал-майора авиации Рубанова 8 шак, 8 ВА,

генерал-майора авиации Головни 10 иак, 8 ВА.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----