Mělník Melnik

MAPA.

30.01.2024

Plavba balonem Ressel z pražského výstaviště během Pražské hospodářské výstavy 1894. Přistání u Mělníka.

3.12.1911 se poprvé v české historii se na obloze setkaly dva letouny. První pilotoval ing. Jan Kašpar, druhý jeho bratranec Eugen Čihák. Na lukách zvaných Kelštice u Mělníka (u cukrovaru) se sešlo na tisíc diváků i četná šlechta: princ Leopold Lobkovic, kněžna Ida Lobkovicová, hrabě Dubský či hrabě Thun. "Lobkovicové s aviatiky živě rozmlouvali a se zájmem sledovali poslední přípravy ke vzletu," popisoval atmosféru na improvizovaném letišti reportér Národní politiky.

5.12.1911 ing. Kašpar provedl zkušební let s redaktorem Kalvou.

6.12.1911 ing. Kašpar s redaktorem Kalvou odletěl do Prahy-Chuchle. Za nimi letěl Eugen Čihák.


.


.


od února 1914

od října 1914


.


od listopadu 1916


.


od konce července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.


1919-27.12.1921.


.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


, , od prosince 1926 do 1939.


Od března 1938 rozhlasový vysílač Praha II (Mělník) východně Chloumku 1 113 kHz.

1.7.1938 ortofotomapa.

V září 1938 záměnné letiště. Kde?

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


Rozhlasový vysílač - Rundfunksender Reichssender Böhmen (Mělník) Říšský vysílač Čechy. Možnost jeho využití i jako leteckého nesměrového rádiového majáku Navigationsfunkfeuer.


.


.


.


MAPA. Flugwache 30 (letecká hláska) podřízena Fluko Prag. Kde se nacházela? 3 km JV Mělníka kóta 219 m n. m. podle staré topografie, 231 m n. m. (?)

4.11.1943 se zřítil německý letoun Ju 88 A-5 WNr. 392 od Flugzeugüberführungsgeschwader 1. Pilot se zranil, ostatní dva bez zranění. Kde?


V polovině roku 1944 Flugzeugwerke Letov A.G., Prag, Werk I. Prag-Letnian v Letňanech měl pobočku Antonín Mencl, Mlazice -  montáž části trupů a Antonín Moravec,  areál firmy Linie – součástky pro Ar 96.


10.3.1945 do lužního lesa na ostrov mezi Vltavou a kanálem, těsně před soutokem s Labem, se zřítil s hořícím motorem Bf 109 WNr. 332293 od I./KG (J) 6 z Kbel. Uffz. Günther Martens shořel.

16.4.1945 odpoledne nouzově přistál na břehu Vltavy jižně od Mělníka dvoumístný cvičný Me 262 B-1a "B3+ZM" od 4./KG (J) 54 z Ruzyně.

, , . Zdroj.

Před koncem války přistálo u vysílačky na Chloumku letadlo Fi 156 Storch, které mělo údajně přivézt mechanika na opravu vysílačky. Letadlo pro nedostatek pohonných hmot již neodlétlo a bylo lidmi postupně rozebráno.

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 celkem 86 bombardérů Pe-2 od 4 бак, 2 ВА a 160 bombardérů Pe-2 od 6 гбак, 2 ВА pod ochranou 142 stíhaček P-39 Airacobra od 23 гиад, 6 гиак, 2 ВА bombardovaly Mělník a Mladou Boleslav. Deník bojové činnosti stíhací divize.

9.5.1945 bombardéry Pe-2 od 219 бад, 4 бак, 2 ВА pod ochranou stíhaček od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly Mělník. Deník bojové činnosti stíhacího pluku.

9.5.1945 bombardéry Pe-2 od 8 гбад, 6 гбак, 2 ВА bombardovaly města Česká Lípa, Mladá Boleslav, Mělník. Deník bojové činnosti bombardovací divize.

Celkem 8 náletů.

Zasažena a silně poškozena byla též budova nemocnice, zničen byl i operační sál. Nic nepomohlo ani zřetelné označení střechy bílým kruhem s červeným křížem. Po zasažení vodovodního řádu byla do nemocnice přerušena též dodávka vody. Tu sem ihned začali donášet lidé z okolí, kde ještě tekla. Nemocní byli naštěstí včas přesunuti do chodeb ve spodní části budovy, takže nedošlo ke ztrátám na životech. Ve sklepní místnosti byl též rychle zřízen provizorní operační sálek. Zahynulo 27 osob. Zdroj.

----------

10.5.1945, kdy německé jednotky již nekladly organizovaný odpor a hromadně se vzdávaly, 2. polská armáda od ranních hodin pokračovala v útočné činnosti a mj. osvobodila Benešov nad Ploučnicí, Žandov, Kravaře a Úštěk. V průběhu dne divizní gen. K. Świerczewski s upřesněním úkolu určil i prostory, kterých měla polská vojska dosáhnout. První tankový sbor 10.5.1945 již v poledních hodinách vstoupil do Mělníka a navázal spojení s vedením partyzánských oddílů operujících v této oblasti.

Vznikl ČMA odbočka Mělník?

Od kdy provoz a kde?

Od října do prosince 1945 byly před Tyršovým domem v Jungmannových sadech vystaveny letu neschopné stíhačky La-5FN 65 helo7229.jpg (263846 bytes) a Spitfire Mk.VC Trop helo7228.jpg (378659 bytes).


.


3.5.1949 ortofotomapa.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


Od kdy provoz na letišti Hořín?


3.9.1954 ortofotomapa. Na západní straně hájku je již hangár.


.


.


.


V roce 1958 bylo letiště Kralupy nad Vltavou zrušeno. Místní plachtaři se většinou přesunuli na letiště Hořín u Mělníka.


8.7.1959 ortofotomapa.


1960


.


.


.


.


V roce 1965 bylo letiště Hořín zrušeno.


13.8.1966 ortofotomapa.

 

V 80tých letech 20. století vzniklo letiště pro letecko-chemickou činnost.

V roce 2012 letiště zoráno.