Tišnov Tischnowitz

Štěpánovice Stiepanowitz

08.04.2022

, , od prosince 1926 do 1939.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------



.


10.11.1941 poškození školního letounu Go 145 WNr. 1926 "PF+NE" od pardubické FFS A/B 32 chybou pilota. Letoun poškozen z 80 %. Flg. Thielert zraněn.


.


Po prvním náletu 13.8.1943 na továrnu Wiener Neustädter Flugzeugwerke G. m. b. H. (W. N. F.) jakožto třetího největšího výrobce stíhaček Bf 109, bylo rozhodnuto o rozptýlení výroby. 


mapa_tunely.jpeg (944681 bytes) MAPA. Ve třech železničních tunelech u Tišnova (na rozestavěné trati Německý Brod – Brno) byla v červnu 1944 pod krycím názvem Storch I-III zahájena stavba podzemní továrny. V Královopolském tunelu na téže trati byl do konce války sklad Královopolské strojírny Brno a protiletecký kryt. V dalším tunelu jsou dodnes patrné pozůstatky nikdy nedokončené továrny Star. Podrobnosti.

Výroba se rozjela asi už od května 1944. Závod měl krycí označení Diana G. m. b. H.

Montáž letounů Bf 109 G-14/U4 až do prosince 1944 či ledna 1945.

Konečná montáž a zálety od srpna 1944 na letišti v Brně a Olomouci(?).

Výroba 7 až 10 strojů denně. 

Po příletu bojových útvarů na moravské letiště, se od prosince 1944 konečná montáž a zálety přemístily do Letňan a Kralup nad Vltavou.

Od prosince 1944 montáž letounů Bf 109 G-10/U4.

Firma měla na 6 až 8 000 zaměstnanců.

helo5373.jpg (213743 bytes), helo5376.jpg (200835 bytes), helo5377.jpg (214516 bytes), helo5378.jpg (193986 bytes), helo5379.jpg (195318 bytes), helo5380.jpg (378708 bytes), helo5381.jpg (431568 bytes). V tunelu A o 8 800 m2 pracovalo 2 292 osob.

V tunelu B a C se vyráběli křídla. Přeprava křídel z Kuřimské Nové Vsi na nádraží do Tišnova. helo5383.jpg (1438560 bytes)


Od února 1945 začal váznout systém dodávek některých dílů. Nedokončené trupy byly převáženy do haly u Štěpánovic, kde čekaly na příslušný díl.

3.4.1945 proběhl poslední evidovaný zálet v Česku.

V noci z 16. na 17.4.1945 v 0.30 hod. noční stíhač Ju 88 G od 4./NJG 100 z Brna sestřelil americký transportní letoun B-24H S/N 42-50447 "Q" "Flying Rumor" od 859th BS, 2641st Special Group (Provisional) u Tišnova. Osmičlenná posádka velitele 1/Lt Thomase O. McCarthyho se zachránila na padácích a přidala se k partyzánům organizace Rada tří, kterým měli shodit zbraně. Letecká badatelna.

Zdroj. helo7375.jpg (142874 bytes)

Po 17.4.1945 se personál rozprchl, závod se vyraboval.

25.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Ochoz u Brna, Vranov, Jedovnice (okres Blansko), v Brně a na nádraží v obci Luleč (okres Vyškov) a Tišnov. Deník bitevního korpusu.

V Tišnově shořely sklady.

------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 přišli Sověti a za tři měsíce začali odvážet válečnou kořist. Video.

helo5375.jpg (186931 bytes)helo5382.jpg (169488 bytes), helo4915.jpg (217871 bytes).

helo4914.jpg (156255 bytes), .

V prosinci 1945 česká strana převzala 9 kompletních Bf 109, 124 hotových a 100 nedokončených trupů a 384 tun slitin hliníku. Letouny Bf 109 byly převezeny do Avie v Čakovicích.