30.11.2023
, , od prosince 1926 do 1939.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
.
.
.
Po prvním náletu 13.8.1943 na továrnu Wiener Neustädter Flugzeugwerke G. m. b. H. (W. N. F.) jakožto třetího největšího výrobce stíhaček Bf 109, bylo rozhodnuto o rozptýlení výroby.
Od konce roku 1943 byla přemísťována výroba Bf 109 do třech tunelů na budované železniční trati Německý Brod - Brno, v okrese Tišňov Tischnowitz.
Výroba se rozjela asi už od května 1944. Závod měl krycí označení Diana G. m. b. H.
Montáž letounů Bf 109 G-14/U4 až do prosince 1944 či ledna 1945.
Konečná montáž a zálety od srpna 1944 na letišti v Brně.
Výroba 7 až 10 strojů denně.
Firma měla na 6 až 8 000 zaměstnanců.
, , , , , , . V tunelu A o 8 800 m2 pracovalo 2 292 osob.
V tunelu B a C se vyráběli křídla. Přeprava křídel z Kuřimské Nové Vsi na nádraží do Tišnova.
Po příletu bojových útvarů na moravské letiště, se od prosince 1944 konečná montáž a zálety přemístily do Letňan a Kralup nad Vltavou.
Montáž letounů Bf 109 G-10/U4.
Od února 1945 začal váznout systém dodávek některých dílů. Nedokončené trupy byly převáženy do haly u Štěpánovic, kde čekaly na příslušný díl.
3.4.1945 proběhl poslední evidovaný zálet v Česku. Kde?
V noci z 16. na 17.4.1945 v 0.30 hod. noční stíhač Ju 88 G od 4./NJG 100 z Brna sestřelil americký transportní letoun B-24H S/N 42-50447 "Q" "Flying Rumor" od 859th BS, 2641st Special Group (Provisional) u Tišnova. Osmičlenná posádka velitele 1/Lt Thomase O. McCarthyho se zachránila na padácích a přidala se k partyzánům organizace Rada tří, kterým měli shodit zbraně. Letecká badatelna.
Po 17.4.1945 se personál rozprchl, závod se vyraboval.
25.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Ochoz u Brna, Vranov, Jedovnice (okres Blansko), v Brně a na nádraží v obci Luleč (okres Vyškov) a Tišnov. Deník bitevního korpusu.
V Tišnově shořely sklady.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
9.5.1945 přišli Sověti a za tři měsíce začali odvážet válečnou kořist. Video.
V prosinci 1945 česká strana převzala 9 kompletních Bf 109, 124 hotových a 100 nedokončených trupů a 384 tun slitin hliníku. Letouny Bf 109 byly převezeny do Avie v Čakovicích.