Slovenské Fw 58

Fw 58 u nás

25.03.2024

Civilní znaky od května 1939.


.


Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.


.


Slováci celkem dostali deset kusů vojenských Fw 58 C-2 Weihe a dva kusy civilní Fw 58 Reiseweihe verze KL-1 či KL-2.

V apríli 1943 Slovensko zakúpilo dva civilní dopravní Focke-Wulfy Fw 58 asi verze KL 1 či KL 2.

16.5.1943 začala pravidelná linka Bratislava - Zvolen - Tatry - Prešov letouny Focke-Wulf Fw 58 Reiseweihe.

Fw 58 Reiseweihe OK-HLM a OK-TRE, maďarský HA-FOA Malertu na letišti Vajnory .

Letiště Tatry. Tretí zľava Karol Jančár, prvý správca letiska Tatry

V pozadí Vysoké Tatry. Pojízdná krátkovlnná radiostanice a pojízdná goniostanice. Čs. výroby?

Kdy?

Na prešovskom letisku bol spočiatku hangárovaný v provizórnom stanovom hangári, neskôr v dokončenom železobetónovom hangári.

Nitra.

Kdy?

Nedostatok lietadiel pre výcvik osádok bombardovacích lietadiel, oneskorenie dodávok S.M.84bis spôsobili, že VVZ (Veliteľstvo Vzdušných Zbraní) akceptovalo ponuku DLM (Deutsche Luftwaffemision - Nemecká letecká misia) na dodávku 10 kusov Fw 58 C-2. Lietadlá boli dodané a prevzaté v priebehu júla 1943.

15.12.1943 v Popradu vznikla Bombardovacia peruť III. Tá bola vyzbrojená tremi strojmi talianskej výroby Savoia Machetti S.M.84bis. čekalo se na dalších objednaných 17 kusů. Zatím se cvičilo na Fw 58 a Junkers W 34 hi.


V roku 1944 už vývoj vojnovej situácie prevádzku civilnej dopravy nedovolil. Dopravné Fw 58 sa v lete presunuli na letisko Tri Duby.

Koncem června 1944 dostala Letka 41 v Popradu několik letounů Fw 58 C-2.

V červenci 1944 Fw 58 Reiseweihe OK-TRE poškozen. Oprava se už nestačila uskutečnit.

Asi 3.8.1944 Letka 2 přeletěla z letiště Nižný Hrabovec do Prešova. S posádkou umiestnenou v Nižnej Šebastovej mala k dispozícii 12 strojov Š.328, dva stroje typu Kl 35 D a po jednom Fw 58, E.39, Fi 156 a W 34.

4.8.1944 mjr. Lisický při vzletu poškodil Fw 58 C-2 pro rozmoklou dráhu letiště Poprad. Poté posádka s druhým letounem na druhý pokus odlétla. Přeletěla do Mokradi.

4.8.1944 z letiska Mokraď pilot major M. Lisický, npor. V. Gabriš a rtk. A. Počiatok dezertovali v lietadle Fw 58 C-2 WNr. 454. Odvezli K. Šmidkeho, pplk. Dr. M. Ferjenčíka do SSSR s takzvaným ″Čatlošovým memorandom″. Organizátorom celej akcie bol stotník Ján Juraj Stanek. Po prelete fronty lietadlo v poriadku pristálo za Lvom v Čortkove. Dôstojníci s pplk. Dr. M. Ferjenčíkom mali odovzdať dôležité plány Červenej armáde, ktorú zastupoval veliteľ 4. ukrajinského frontu gen. Ivan Jefimovič Petrov. Po uvitani delegacie na letisku boli jej predstavitelia odvezení na ďalšie rokovania do Moskvy.

30.8.1944 vyhlášení SNP. helo5990.png (609862 bytes)

30.8.1944 rtk. Jozef Jakab s Fw 58 L Reiseweihe (ex. OK-HLM) a so siedmymi príslušníkmi LDS uletěl z Vajnor na Tri Duby. Zdroj.

Rtk. Jozef Jakab so zvk. Ondrisom absolvovali let s Fw 58 L Reiseweihe (ex. OK-HLM), pri ktorom zhadzovali letáky. Zdroj.

30.8.1944 ještě jeden Fw 58 uletěl z Vajnor na letiště na Tri Duby.(?)

31.8.1944 dva letouny Fw 58 C-2 přeletěly z Popradu na Tri Duby.

31.8.1944 o 4.45 hod. odletěl z Prešova směrem na Lvov Fw 58 C-2.

31.8.1944 Gefechtsverband Henne vytvořená z instruktorů III./KBS 2 z Malacek bombardoval letiště.

(ex. OK-HLM , .

Tri Duby. Nakládání PDM (plátěných vaků). Vzadu letoun Fw 58 C-2 vedle hangáru. Kdy?

10.9.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešťan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardovaly letiště a pomocnou plochu Veľká Lúka. Tento nálet byl pro Kombinovanou letku hotová katastrofa. Bylo zabito 20 osob, 17 letadel bylo zničeno. Ztráty: Bf 109 G-6 WNr. 161725, Bf 109 E-4 WNr. 2787, B.534, Kl 35 D, dva Bš.122, Ba.122, dva Ju 52/3m, dva S.M.84bis a poškozeny Š.328, Fw 58 C-2 a B.534. Poškozeny dva hangáry, sklad pomocného leteckého materiálu, vzletovou a přistávací plochu a kasárna v Hájnikách. Zhodou okolností nebolo lietadlo Fw 189 vôbec poškodené. Video.

 

Letoun Fw 58 C-2 vedle hangáru.

25.10.1944 lietadlo Fw 58 C-2 s posádkou rtk. Jakab, čat. Bunda, rtm. Dubeň a čat. Gajdoš přeletěla z letiska Tri Duby do Przemyšlu. Prelet sa podaril až na druhýkrát, po prvom štarte na Focke Wulfe vysadil jeden motor a museli sa vrátiť na Tri Duby. Po oprave a opätovnom štarte úspešne doleteli nad frontovú líniu, kde sa dostali do protilietadlovej paľby a zaútočila na nich dvojica sovietskych La-5. Po vystrelení signálnych rakiet stíhači prerušili útok a naviedli ich na letisko. L+K 8/2019.Zdroj.

Poté bylo letounu přemalovány znaky a letoun byl zařazen k 1. čs. sld, kde byl využíván ke kurýrním letům he110.jpg (46456 bytes). Provoz u nás.