Slovenské Kl 35

Klemm Kl 35 u nás

08.12.2022

Civilní znaky od května 1939.


1940

Německý Kl 35 D D-EYWX, později slovenský OK-YWX patřící německé organizaci Freiwilige Schutzstaffel. Kdy? Kdy? V pozadí vojenská část letiště Vajnory.

3.5.1940 byl ustanoven Slovenský Letecký Sbor (SLeS). Velitel německé vojenské mise na Slovensku gen. Otto (?) blahopřeje sborovému veliteli SLeS Imrichu Kubišovi k jeho ustavení do funkce.

Veliteľstvo SleS ústredie v Bratislave.

NSFK darovalo SLeS na 20 letadel a vybavení dílny v Bratislavě.

OK-WXE Klemm KL35 L D-EWXE OK-WXE

OK-YWX Klemm Kl 35 D D-EYWX OK-YWX NSFK, poté Flieger Staffel
OK-YWZ Klemm Kl 35 D 1585 D-EYWZ OK-YWZ NSFK, poté Flieger Staffel

Návštěva ministra národnej obrany gen. Čatloša Ústredných dielní , poté navštívil letiště , gen. blahopřeje šéfpilotu SLeS Jozefu Buchelu za ukázku akrobacie na letounu Kl 35 helo9512.jpg (75344 bytes).

K 1.10.1940 z Piešťan do Trenčína sa presťahovala Letecká škola Slovenských vzdušných zbraní.


Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.

Kl 35 D OK-YWX .


Slováci koupili 26 kusů Klemm Kl 35 D. Kdy?

Kl 35 D "VO+AF" v Trenčíně.


K 16.8.1943 z Trenčína se přesunula Letecká škola Slovenských vzdušných zbraní (LŠ-SVZ).

Letecký park z Trenčína se přesunul na Tri Duby.

Letecké dielne z Trenčína se přesunuly na Tri Duby.

Kl 35, v pozadí B.534 . Kdy?

Od kdy se Letecký park SVZ v Mokradi skládal z: Technické letky Leteckého parku, Letecké dílny a Leteckého skladu. Výzbroj: pět letounů Letov Š.328, 13 kusů letounů Avia B.534, tři letouny Bf 109 E, Heinkel Ke 111 H-10, Arado Ar 96, Klemm Kl 25, devět letounů Praga E.39, Caudron C.445M Goéland, dva letouny Praga E.114, dva letouny Zlín Z.XII, Stinson SR-10C Reliant, sedm letounů Klemm Kl 35 D, Tatra T.131, dva letouny Be.50, dva letouny Be.60, Be.555, tři letouny Praga E.241.


Letka 1 sa presunula  z Nižného Hrabovce na letisko Prešov. Posádkou vo Finticiach, disponovala šiestimi strojmi Fw 189 (č. 310, 315, 316, 327, 328 a 340, tu vykonávali fotografické lety), dvoma strojmi Praga E.39, lietadlom Kl 35 D a Fi 156. Historie.

Asi 3.8.1944 Letka 2 přeletěla z letiště Nižný Hrabovec do Prešova. S posádkou umiestnenou v Nižnej Šebastovej mala k dispozícii 12 strojov Š.328, dva stroje typu Kl 35 D a po jednom Fw 58, E.39, Fi 156 a W 34.

Kl 35 D.

30.8.1944 vyhlášení SNP. helo5990.png (609862 bytes)

31.8.1944 o 8. hod. z Prešova  dezertovaly dva letouny Kl 35.

31.8.1944 z Spišské Nové Vsi Mikuláš Guljanič a J. Šimek dezertovali s Kl 35 D do SSSR.

10.9.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešťan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardovaly letiště Tri Duby a pomocnou plochu Veľká Lúka. Zničen letoun Kl 35 D.

13.9.1944 npor. let. Š. Gašparovič s Kl 35 se vrátil k Rudé armádě.


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----