08.03.2024
Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.
.
20.12.1943 Slovensko podpísalo zmluvy s firmami Gother Wagonfabrik a Focke-Wulf o nákupe 30 ks cvičných lietadiel typu Go 145 s motormi Argus As 10 C a 30 ks školných lietadiel typu Fw 44 Stieglitz po generální opravě od firmy Focke Wulf včetně 15 ks náhradních motorů Bramo Sh 14 A.
Letisko Malacky-Nový Dvor využívalo letectvo Slovenského štátu i na zalietavanie a preberanie lietadiel zakúpených od Nemeckej ríše.
Objednané lietadlá boli prelietavané z letiska Nový Dvor slovenskými pilotmi od 3.1. do 13.5.1944 na letiská v Piešťanoch a Trenčianskych Biskupiciach a následne distribuované na ostatné slovenské letiská.
Stroje Fw 44 přebíralo od konce února do počátku května 1944.
31.8.1944 o 4.45 hod. odletělo z Prešova směrem na Lvov Fw 44 WNr. 637 s letci Bf 109 Palatickým a Geletkom.
Pár uskladněných kusů (cca pět) měla zabavit Luftwaffe.
Pro potřeby SNP vznikla z Cvičné letky Letecké školy na letišti Tri Duby Kombinovaná letka s asi 70 většinou školními letouny. Pro spojovací účely sloužily 2 letouny He 72 D, 2 letouny Praga E.39G a 1 letoun Kl 35 D.
K uvolnění letiště Tri Duby bylo na pomocnou plochu Veľká Lúka přelétnuto: 19 kusů Go 145, 10 kusů Fw 44, 6 kusů he 72 D, 5 kusů Praga E.39G, 2 kusy Avia Bš.122 a oba letouny Ju 52. Kdy?
Začátkem října 1944 přiletěly školní letouny z letiště Tri Duby a polního letiště Veľká Lúka (okres Zvolen) na polní letiště Muráň (okres Revúca).
2.10.1944 sa Fw 189 podieľalo na prevoze pilotov z Muráňa, ktorí na toto priestranstvo prelietli školné lietadlá z Troch Dubov. Pilotom Fw 189 bol E. Čech a medzi cestujúcimi bol aj V. Kriško, ktorý prelietaval Bš.122.
Na provizorním letišti Donovaly (okres Banská Bystrica) byly připravené tři spojovací letouny: Fi 156, E.39 a Fw 44 s piloty Kriškem, Ocvirkem a ?.
Když sešlo z odletu generálů Viesta a Goliana, npor. Kriško je nechal zapálit. Kdy?
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----