Slovenské Fi 156

Fieseler Fi 156 u nás

08.12.2022

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.

Slováci koupili 9 kusů Fi 156 Storch.

6.4.1944 v Piešťanech Ján Režňák postavil na nos letoun Fi 156 C-3 WNr. 371 z důvodu zablokování pedálu nožního řízení. , .

Letka 1 sa presunula  z Nižného Hrabovce na letisko Prešov. Posádkou vo Finticiach, disponovala šiestimi strojmi Fw 189 (č. 310, 315, 316, 327, 328 a 340, tu vykonávali fotografické lety), dvoma strojmi Praga E.39, lietadlom Kl 35 D a Fi 156. Historie.

Asi 3.8.1944 Letka 2 přeletěla z letiště Nižný Hrabovec do Prešova. S posádkou umiestnenou v Nižnej Šebastovej mala k dispozícii 12 strojov Š.328, dva stroje typu Kl 35 D a po jednom Fw 58, E.39, Fi 156 a W 34.

3.8.1944 přiletěla Letka 12 s B.534 z Nižného Hrabovce do Prešova. Posádka v Kapušanoch disponovala piatimi strojmi B.534, Bk.534, štyrmi Bf 109 G-6 (ex. Letka 13), Fi 156 a E.39.

30.8.1944 vyhlášení SNP. helo5990.png (609862 bytes)

31.8.1944 o 2.50 hod. z Prešova dezertoval major Július Trnka s plk. gšt. Viliamem Talským, zástupcem veliteľa na Armádnom veliteľstve v Prešove v letadle Fi 156 Storch. Pristáli v priestore Zoločev. Úlety.

31.8.1944 o 5. hod. z Prešova  dezertoval Fi 156.

Pro potřeby SNP vznikla z Cvičné letky Letecké školy na letišti Tri Duby Kombinovaná letka s asi 60 většinou školními letouny.

Začátkem října 1944 přiletěly školní letouny z letiště Tri Duby a polního letiště Veľká Lúka (okres Zvolen) na polní letiště Muráň (okres Revúca).

2.10.1944 sa Fw 189 podieľalo na prevoze pilotov z Muráňa, ktorí na toto priestranstvo prelietli školné lietadlá z Troch Dubov. Pilotom Fw 189 bol E. Čech a medzi cestujúcimi bol aj V. Kriško, ktorý prelietaval Bš.122.

Na provizorním letišti Donovaly (okres Banská Bystryca) byly připravené tři spojovací letouny: Fi 156, E.39 a Fw 44 s piloty Kriškem, Ocvirkem a ?.

Když sešlo z odletu generálů Viesta a Goliana, npor. Kriško je nechal zapálit. Kdy?


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----