Slovenské Fw 189

Focke-Wulf Fw 189 u nás

08.12.2022

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.


Na vyzbrojenie pozorovacích letiek SVZ sa hľadal vhodný typ lietadiel schopných taktického prieskumu.


25.6.1943 ponuka na lietadlo Fw 189 A-2/U2 určené na fotogrametrické práce. Nasledne 11.8.1943 VVZ objednalo jeden kus Fw 189A-2/U2.

Na základe ponuky z 12.8.1943 objednalo VVZ u firmy Focke Wulf dňa 25.8.1943 celkem 12 kusov nových lietadiel Fw 189 A-2 s motormi Argus As 410. V obidvoch objednávkach žiadalo aj ponuku náhradných súčiastok pre draky a motory.

Letouny byly vyrobeny(?) v pražském závodě Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany Aero Flugzeugwerk Dr. Kabes, Prag-Wissotschan (Praha-Vysočany) a v říjnu 1943 byly přelétnuto z letiště Praha-Letňany do Trenčína celkem 12 kusů. Zdroj.

Stroje mali nemeckú segmentovú kamufláž a marking Luftwaffe, ktorý v trenčianských dielňach nahradili markingom SVZ.

E. Čech vykonal 4.10.1943 služobnú cestu na trati Trenčín - Piešťany - Vajnory

Už 6.10.1943 uskutočnili slovenskí piloti prvé zalietavacie a preberacie lety s lietadlami "297", "303", "304", "306", "310" a "340". Na zalietaní a preberaní sa zúčastnili aj piloti J. Tmka, J. Gerthofer, E. Čech a K. Sojček. 

Ďalšie 4 kusy prebrali 12.10.1943 tí istí piloti, okrem J. Tmku. Išlo o stroje "305", "308", "316" a "327".

18.11.1943 prelietol Fw 189 "327" J. Slivka na Mokraď.

Posledné dva objednané, "328" a "315", komisionálne prebrali v Piešťanoch 7.12.1943 piloti J. Gerthofer, K. Sojček, E. Čech, ku ktorým sa pridali stot. Čakaný a 0. Ďumbala.

1.12.1943 boli oficiálne pridelené k Letke 1 do Žiliny lietadlá "303", "305", "306", "308", "310" a "316". 

Lietadlá "315" a "328" boli pridelené cvičnej letke, kde zostali aj lietadlá "297", "304" a "340", v Piešťanoch. Slúžili na preškolenie pilotov. 

14.12.1943 boli vyžiadané náhradné súčiastky pre 12 lietadiel Fw 189 A-2 ako aj špeciálne náradie pre verziu A-2/U2.

helo5897.jpg (65702 bytes), , , helo5901.jpg (91611 bytes) rtk. Ján Maďar druhý zleva, v strede je rtm Videršpán. Fotky.


Začátkem roku 1944 byla objednáno dalších deset kusů. Protože pražská továrna Aero je už nevyráběla, byly asi vzaty ze skladu, nebo byly po opravě. Kolik jich bylo dodáno?

Piloti letky 1 v deväťčlennej formácii (8 letounů z Piešťan) predviedli tento typ lietadiel na verejnosti 14.3.1944 nad Bratislavou a potom ďalej vykonávali bežné rutinné lety nad celým územím vtedajšieho Slovenska.

6.4.1944 bol prebratý nevyzbrojený Fw 189 "325" vo fotogrametrickej verzii. Pre tento kus sa domovským letiskom sa stali Vajnory, kam byl pridelený Fotogrammetrickému ústavu ing. Gála v Bratislave.

11.4.1944 bol prelietnutý ďalší kus Fw 189 "309", takisto nevyzbrojený. 23.6.1944 ho v Leteckom parku na Mokradi adaptovali na fotogrametrické práce

helo5683.jpg (400128 bytes)

12.4.1944 priletel z Lignitz letoun Fw 189 A-2 "410".

13.5.1944 došlo k prvej havárii na letisku v Žiline, počas ktorej rtm. Majchrák pre poruchu podvozku pristál núdzovo na brucho. Oba motory Argus As 410 ev. č. 100675/4028 a 3428/1204 sa poškodili.  Který stroj?

16.5.1944 v Žilině další nehoda Fw 189, který přistál na břicho

6.6.1944 v katastri obce Domaniža, došlo k havárii lietadla Fw 189 "303" rtk. Ján Maďar, npor. Ujček a čat. Ficek zahynuli. Napriek tomu, že bolo veľmi zlé počasie, okolo 11.00 h lietadlo odštartovalo do Bratislavy čoskoro zachytilo krídlom o mladý stromový porast. Vzápätí sa zrútilo a začalo horieť. 

Začiatkom júla havaroval na letisku v Piešťanoch Fw 189 "297" s posádkou rtk. V. Kovár a stot. Nemetz. Stroj po závade na podvozku dosadol na brucho a poškodili sa obe vrtule i motory. 

Tá istá posádka mala ďalšiu haváriu s Fw 189 "308", lietadlo zostalo úplne zničené. 

3. a 8.7.1944 prelietnuté do Žiliny náhradné stroje "315" a "410" z Piešťan. 

10.7.1944 bol prelietnutý tretí Fw 189 "327" od LDS

26.7.1944 posledná havária na letisku v Žiline nastala v dôsledku kolapsu ľavej podvozkovej nohy pri pristávaní rtm. B. Mikotu. Lietadlo "305" už neopravili a jeho vrak bol uložený na letisku ešte po skončení vojny.

29.7.1944 sa celá letka 1 so šiestimi Fw 189 presunula na letisko Išla pri Prešove k Skupine vzdušných zbraní (SVZ). Letouny "310", "315", "316", "327", "328" a "340" vykonávali fotografické lety.

30.8.1944 vyhlášení SNP. helo5990.png (609862 bytes)

30.8.1944 uleteli z Trenčína na fotogrametrickom Fw 189 "309" príslušníci tamojšieho detašmánu. Jeho posádka, rtm. Havran a Košíál, pristála 28.7.1944 v Trenčianskych Biskupiciach pre poruchu pravého motora. Opravu a výmenu sviečok vykonal mechanik J. Sedlický, ktorý bol zasvätený do príprav na úlet des. Soliarom. Stroj na odlet pripravovali spolu s J. Setvákom a G. Kurpeľom. Dňa 30.8.1944 odštartovali presne o 12.00 hod. Na poslednú chvíľu vliezli do lietadla aj žiaci VVI Lesnický a Bartoš. Pri prelete frontového pásma lietadlo prenasledovala protilietadlová palba z oboch strán. Pilot sa pokúsil pristáť pri mestečku Mielc. Vtedy začali na lietadlo páliť aj štyria ruskí stíhači, no nikto nebol zranený. Až následná strelba ruských pešiakov zranila J. Sedlického a Š. Lesnického. Posádka zást. J. Setvák, zást. G. Kurpeľ, rtk. Š. Lešnický, des. J. Sedlický, des. L. Soliar, slob. J. Bartoš.

Pokiaľ ide o Fw 189 "297", "304", "306" a "410", tie sa po vypuknutí SNP dostali na piešťanskom letisku do rúk Nemcom, ktorí vo Vajnoroch zhabali aj fotogrametrický Fw 189 A-2/U2 "325". Preleteli do Malaciek.(?)

31.8.1944 o 5.00 hod. ráno z Prešova odleteli smerom na Ľvov aj všetky Fw 189 Skupiny vzdušných zbraní.  

Fw 189 A-2 "310" letec stot. R. Galbavý, npor. J. Samaš, rtk. T. Bardiovský, slob. A. Meško

Fw 189 A-2 "315" rtk. J. Holka, por. K. Harvan, rtk. M. Jankovič, slob. P. Majstrík

Fw 189 A-2 "316" rtk. J. Slivka, stot. P. Gašparovič, slob. F. Štulák, des. M. Bališ, slob. Š. Sloznek, poté SNP

Fw 189 A-2 "327" rtk. J. Videršpan, čtk. F. Miškovič, slob. E. Rizman, slob. L. Libo

Fw 189 A-2 "328" rtk. O. Hauliš, por. Š. Džunko, rtk. J. Galba, slob. L. Bergar, slob. C. Hlaveň, des. K. Zeleník

Fw 189 A-2 "340" rtk. L. Pivarček, npor. Š. Galbavý, slob. J. Mejo, slob. P. Šukala, slob. Š. Jurkovič, poté SNP a zpět

Po pristátí zostali: 4 lietadlá schopné pre let, jedno havarované a jeden stroj neschopný letu.

Velitel 1. UF také potřeboval navázat přímé spojení s velením povstalecké armády a vyslal na Slovensko skupinu v čele se svým zkušeným styčným důstojníkem mjr. И.И. Скрипка- Студёнского I. I. Skripkem-Studenským. Byl to základ sovětské vojenské mise, která přiletěla v několika vlnách. Pobočníkem byl S. I. Ryndin, radistkou a šifrantkou M. R. Šusčevová, specialistou pro spojení a velitelem radistů byl G. J. Stalnyj. Dne 6.9.1944 letounem Fw 189 "316" s pilotem J. Slivkem a slob. Meškom, přiletěl na letiště Tri Duby náčelník mise mjr. Skripko s pobočníkem. (První pokus o odlet z letiště u Prömsel Przemyśl skončil nouzovým přistáním. Stroj zničen. Mohl to být stroj "310", "315", "327", "328".) Stroj mal vstavanú rádiostanicu FuG 17, pomocou ktorej potom riadili činnosť povstaleckej Kombinovanej letky.

11.9.1944 byla skupina mjr. Skripka doplněna příletem trojice specialistů-radistů RA letounem Fw 189 "340" s pilotem  stotn. P. Gašparovičom a slob. J. Mejom. 

2.10.1944 sa podieľalo na prevoze pilotov z Muráňa, ktorí na toto priestranstvo prelietli školné lietadlá z Troch Dubov. Pilotom Fw 189 (mohl to být stroj "316" či  "340") bol E. Čech a medzi cestujúcimi bol aj V. Kriško, ktorý prelietaval Aviu Bš.122. 

Fw 189 "340" před odletem .

25.10.1944 pri evakuácii povstaleckého letiska na tomto Fw 189 "340" odletel E. Čech, K. Brem, J. Páleš a čat. Peterka v smere na Ukrajinu. Pre nedostatok paliva však pristáli v pristáli v rumunskom Baya Mare.

Co bylo s Fw 189 "316"?


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

 

Seznam strojů:

297 - Piešťany, zajat Němci

303 - Žilina, 6.6.1944 katastrofa

304 - Piešťany, zajat Němci

305 - Žilina, 26.7.1944 zničen 

306 - Žilina, Piešťany, zajat Němci

308 - Žilina, zničen

309 - 29.8.1944 úlet z Trenčína do SSSR

310 - Žilina, Prešov, 31.8.1944 úlet do SSSR

315 - Piešťany, Žilina, Prešov, 31.8.1944 úlet do SSSR

316 - Žilina,  Prešov, 31.8.1944 úlet do SSSR

325 - Vajnory, zajat Němci

327 - LDS, Žilina, Prešov, 31.8.1944 úlet do SSSR

328 - Piešťany, Prešov, 31.8.1944 úlet do SSSR

340 - Piešťany, Prešov, 31.8.1944 úlet do SSSR

410 - Žilina, Piešťany, zajat Němci