25.06.2024
Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.
.
.
24.5.1944 na Slovensku prevzala a zalietala komisia na letisku v Trenčianskych Biskupiciach celkom 10 lietadiel Junkers W 34.
Lietadlá vďaka svoje robustnej konštrukcii napriek ich veku boli vo veľmi dobrom stave a boli intenzívne používané pre cvičné, dopravné i kuriérne lety.
20.8.1944 z Popradu uletělo do Львів v SSSR s W 34 sedm letců od Letky 41.
Pro potřeby SNP vznikla z Cvičné letky Letecké školy na letišti Tri Duby Kombinovaná letka s asi 60 většinou školními letouny. Měla dva W.34.
30.8.1944 na Troch duboch zistili, že na letisku vo Vajnoroch zostalo ešte niekoľko lietadiel, medzi nimi aj He 111 "S-81". Po telefonickom dohovore s desiatnikom na poveternostnej stanici vo Vajnoroch sa ponúkala šanca získať, resp. "ukradnúť" niektoré lietadlá." V krátkom čase nechal npor. Šinglovič pripraviť dopravný Junkers W 34. Ako pilota určil dôst. zást. rtm. E. Čecha a vyčlenil ďalších pilotov - A. Soldána, J. Ondriša, J. Luptáka, J. Jakaba, J. Holku - na akciu. lch úlohou bolo vrátiť sa na letisko Vajnory a dopraviť všetky lietadlá schopné letu na Tri Duby. Celá akcia sa však neuskutočnila. Po prílete nad letisko Vajnory posadka spozorovala nemecké vojská obsadzujúce letisko a tak sa vrátila s prázdnymi rukami späť. Tak sa druhý slovenský Heinkel dostal do rúk Nemcom. Nemci preleteli stroj na letisko Nový Dvor u Malacek, kde bol zničený 20.9.1944 počas náletu 15th USAAF z Itálie.
31.8.1944 o 5. hod. z Prešova uletěl do Новий Калинів SSSR W 34 hi devět letců od Letky 2 v Prešově.
31.8.1944 z Vajnor odletěl npor. let. Ján Gerthofer s letounem Junkers W 34 hi do Prešova. Na palubě byl velitel Východoslovenské armády gen. Augustin Malár. Tam byli zajati Němci.
7.10.1944 pilot Žálik s letounem Junkers W 34 odvezl piloty: Kubovič, Božik, Cyprich, Zúber, Kovalinka, Horúcka, .. z letiště Muráň na letiště Tri Duby.
25.10.1944 na poslední chvíli byl evakuován také ppor. Tocauer, který odletěl na palubě transportního Junkersu W 34 hi od Kombinované letky. Zvk. rtm. Ľudovít Jasík odvezl z letiště Tri Duby do Przemyślu pět letců.
Druhý letoun odletěl do SSSR?
Seznam slovenských W 34 hi:
1. od 20.8.1944 v SSSR
2. od 31.8.1944 v SSSR
3. od 31.8.1944 ukořistěn Němci
4. od 25.10.1944 v SSSR, byla to W 34 hi WNr. 3165.
5. od 25.10.1944 v SSSR?
6. ukořistěn Němci?
7. ukořistěn Němci?
8. ukořistěn Němci?
9. ukořistěn Němci?
10. ukořistěn Němci?
V lednu 1945 1. čs. smíšené letecké divize, 2 ВА dostala do výzbroje letoun W 34 hi WNr. 3165.
6.2.1945 byl přidělen od 3. čs. bitevního leteckého pluku ke 2. čs. stíhacímu leteckému pluku.
V dubnu 1944 rtm. J. Ľupták s W 34 odvezl rtn. Rudolfa Božika z letiště Kraków-Balice na polní letiště Poręba. Druhý den ho nazpátek odvezl prap. E. Čech.
V květnu 1945 rtm. J. Ľupták s W 34 odvezl rtm. Rudolfa Božika z letiště Kraków-Balice na polní letiště Poręba. Dne 4.5.1945 ho odvezl prap. E. Čech do Spišské Nové Vsi a odtud do Košic.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Provoz u nás.