Izraelské vrtulníky do 11.9.2001

Po 11.9.2001

Oficiální stránky Israeli Air Force.

07.12.2016

izrael48.jpg (75590 bytes)Pomoc Československa Izraeli při odražení arabských armád ve Válce za nezávislost. Akce DI (Důvěrné Izrael) od května 1948 do dubna 1950, obcházení embarga OSN. Přeškolení izraelských pilotů v Českých Budějovicích, v Hradci Králové, v Olomouci, radiotelegrafistů v Chrudimi, techniků v Liberci, výsadkářů u Mimoně, letecký most ze Žatce, dodávka 24 S-199 Mezků a 59+2 Spitfirů (sestřelily 35 nepřátel). Československo nabízelo Izraeli i 3 vrtulníky Fa 223 Drachen.

29.5.1948 útok čtyř čerstvě smontovaných S-199 na egyptské kolony před Tel Avivem. Útok Egypťanů zastaven ale dvě S-199 zničeny!

helo3887.jpg (171810 bytes), helo3885.jpg (418414 bytes) První sestřel. 3.6.1948 stíhačka S-199 sestřelila dvě egyptské Dakoty.

15.7.1948 bombardování Káhiry třemi B-17G ze Žatce.

 

helo3199.jpg (118500 bytes)helo2454.jpg (24913 bytes) V prosinci 1950 vláda Spojených států povolila prodej dvou strojů firmy Hiller 360 UH-12B. V květnu 1951 byly do Izraele dodány dva vrtulníky spolu s instruktorem Robertem Newkom a technickým instruktorem George Poure. Smontovány byly na základně Tel Nof (Ekron) u 213 tajeset. První pilot přeškolený na typ byl Seren (kpt.) Carol Zavdi. Vrtulníky tohoto typu sloužily do roku 1959. Krátké video.

V roce 1952 vznikla jednotka pro evakuaci raněných z bojiště (MEDEVAC) - předchůdce Jednotky 669.

6.2.1953 první záchranná operace. Pomocí provazového žebříku se policejní důstojník vyšplhal z nepřístupného útesu do vrtulníku.

helo3866.jpg (69023 bytes)Izraelské ministerstvo obrany vypsala konkurz na vojenský vrtulník. Vítězem se stal Sikorsky S-55 (H-19 Chickasaw). Vláda USA odmítla schválit prodej vojenské verze, bylo objednáno šest civilních, ale nakonec byly dodány pouze dva v listopadu 1956. Přiletěl americký instruktor a dva izraelští piloti odjeli na přeškolení do USA. Po návratu se zúčastnili Sinajské kampaně Operace Kadesh u svých původních jednotek. Vrtulníky se akcí neúčastnily. 

Po úpravách vyžadovaných vojenským provozem byly zařazeny do nového vrtulníkového miwne (roje) v rámci 103. transportní tajeset na Tel-Nof, založeného k 10.11.1956. Velitelem se stal Seren (kpt.) Uri Yarom. Vrtulníky tohoto typu sloužily do roku 1963.

V lednu 1957 byla vyslána tříčlenná mise výsadkových důstojníků s velitelem vrtulníkové jednotky Seren (kpt.) Uri Yarom studovat v Alžírsku francouzské vrtulníkové operace. Po návratu se výsadkáři zasazovali o nákup strojů Sikorski S-58 a Alouette II.

helo3870.jpg (86622 bytes) V červenci 1957 přišel první vrtulník Alouette II., který zakoupila madame Deutz Lammaret. Vrtulník byl zařazen k vrtulníkovému miwne. Vrtulníky tohoto typu sloužily do roku 1982.

Koncem roku 1957 přišly první dva civilní vrtulníky Sikorsky S-58B (H-34). Vrtulníky vyžadovaly značné úpravy. Vrtulníky tohoto typu sloužily do roku 1969.

1.1.1958 se zformovala z vrtulníkového miwne (roje) v rámci 103. transportní tajeset na základně Tel Nof první vrtulníková jednotka 124. tajeset (Rotor a meč) s velitelem Rav Seren (mjr.) Uri Yarom. Ve výzbroji měla jeden Hiller 360, dva S-55 a jeden Alouette II.

helo2456.jpg (21894 bytes) V únoru 1958 přibyly do stavu 124. tajeset první dva již upravené vrtulníky Sikorsky S-58B (H-34). Během dvou let připluly další čtyři kusy z USA. Sloužily do roku 1969.

Hiller 360 3302 byl odprodán v roce 1959. Vrtulníky tohoto typu sloužily 8 let.

V lednu 1961 zesílila 124. tajeset o tři civilní Alouette II. Vrtulníky vyžadovaly značné úpravy. Zkoušely se s PTŘS Nord SS-11. 

Dále bylo v letech 1962-63 odkoupeny dvacet čtyři Sikorsky S-58 od západoněmecké Luftwaffe, na které se instalovaly zkušebně kulomety ráže 12,7 mm na bocích trupu a ještě jeden pohyblivý 7,62 mm kulomet FN.  První čtyři přišly v prosinci 1962. Sloužily u 124. tajeset.

Vrtulníky Sikorsky S-55 byly vyřazeny v roce 1963. Vrtulníky tohoto typu sloužily 7 let.

K výcviku se v září 1965 v Izraeli objevilo třináct vrtulníků Bell 47G a AB 47G-2 z francouzských přebytků. Z nich byla zformována spojovací a cvičná 123. tajeset pod vedením Amitai Chasona. Sloužily do roku 1971.

helo2457.jpg (102397 bytes) V roce 1965 byla podepsána smlouva na nákup vrtulníků Sud Aviation SA 321K. 20.4.1966 se do Izraele dostal první těžký vrtulník SA 321K Super Frélon Tzir´ah a tvořil tak zatím jediný inventář nové 114. tajeset. Do vypuknutí Šestidenní války bylo dodáno 9 kusů, po válce další 4 kusy. Další objednané stroje (objednávka na 24) nepřišly pro vyhlášení embarga Francouzi. Sloužily do roku 1991.

4.2.1966 vrtulníky S-58 zachránily na 50 civilistů před požárem v budově v Tel Avivu.

Založení letecké akademie na základně Hatzerim v roce 1966.

123. tajeset těsně před válkou převzala Alouette II. od 124. tajeset.

Šestidenní válka  5. -10.6.1967 Operace Moked

Období 1967-1973 Hattasha Opotřebovací válka

Co na to naši komunisti? helo3501.JPG (376745 bytes), helo3502.JPG (380029 bytes), helo3503.JPG (340938 bytes) L+K 6/68

Jedna ukořistěná egyptská Mi-4 byla testována u zkušební jednotky 601. tajeset. Ukořistěn byl i egyptský vrtulník Hiller. Po uzavření dohody v Camp Davidu byl Egyptu vrácen v lednu 1976.

helo2467.jpg (25116 bytes) Byl podepsán kontrakt na dodávku 25 vrtulníků Bell 205 (UH-1D Iroquois) a (AB 205A) Anafa. 15.12.1967 bylo prvních 11 strojů AB 205A vyloženo v Haifě. Celkem bylo zakoupeno 64 kusů. Provozovala je 123. a 124. tajeset do roku 1991.

Experimentovalo se také s přistáváním vrtulníků S-58 na upravených palubách torpédoborců Yaffa a Eilat. Zkoušelo se použití izraelských střel moře-moře Gabriel řízených z vrtulníků (tzv. metoda Over the Horizon Targeting). Izraelské námořní síly. Izraelské ponorky.

helo3201.jpg (95842 bytes) Pro velký úspěch těžkých vrtulníků bylo rozhodnuto zformovat další tajeset. Konkurz vyhrál Sikorsky S-65C-3 (CH-53D Sea Stallion). V dubnu 1969 prezident USA oznamuje prodej vrtulníků do Izraele. Okamžitě bylo objednáno 10 kusů. První Sikorsky S-65C-3 (CH-53D Sea Stallion) Yas´ur se objevily v Izraeli již 26.10.1969. Dodáno celkem asi 61 strojů CH-53.

Vrtulníky Sikorsky S-58B byly vyřazeny v roce 1969.

Yas´ur sloužily u 118. tajeset, která byla založena 6.8.1970 helo3593.jpg (13533 bytes).

123. tajeset byla doplněna 11 vrtulníky Alouette II., které nahradily vrtulníky Bell 47G.

helo3531.JPG (294343 bytes), helo3532.JPG (278795 bytes), helo3533.JPG (373904 bytes) L+K 24/70

helo2466.jpg (56911 bytes) V červenci 1971 přišly první vrtulníky AB. 206A JetRanger (Bell 206B (OH-58)) Saifan pro výcvik a přepravu osob.

Vrtulníky Bell 47G a AB 47G-2 byly vyřazeny v roce 1971.

helo3567.jpg (306883 bytes), helo3568.jpg (276451 bytes)helo3594.jpg (292932 bytes) L+K 25/71-1/72 (Ani zmínka o našich letadlech prodaných Izraelcům!)

V roce 1972 vznikla 125. tajeset. Dostala dva vrtulníky Alouette II. a 20 vrtulníků Saifan pro přepravu osob a výcvik.

Válka dne smíření Yom Kippur 6. - 24.10.1973  

Období 25.10.1973 - 1982

Vznikla Jednotka 669 pro CSAR, MEDEVAC a v míru pro LZS.

Reakce na ohrožení vrtulníků ze strany PLŘS. Úprava výstupního ústrojí motoru u vrtulníku Anafa helo2464.jpg (45843 bytes).

Během let 1974-75 se dočkaly modernizace Tzir´ah.

helo2463.jpg (31355 bytes) Od února 1975 se začaly vrtulníky Bell 205 Anafa u 123. a 124. tajeset nahrazovat novější verzí Bell 212 (UH-1N) Anafa. Dodáno bylo 62 kusů. Vyřazeny v roce 2002.

Dva vrtulníky CH-53 ELINT pro vedení elektronického boje přišly v roce 1975-76.

helo2462.jpg (123352 bytes) Po zkušenostech Američanů z vietnamské války koupili Izraelci v roce 1975 prvních šest bitevních vrtulníků Bell 209 (AH-1G HueyCobra) Tzefa. První let 15.5.1975. Po testech u Vývojové a testovací jednotky na základně Tel Nof se v roce 1977 vrátily do USA, kde je čekala modernizace na standard AH-1Q a zavedení do operační služby od srpna 1978. Součástí kontraktu byl i nákup dalších vrtulníků. Všechny vrtulníky se postupně přestavily na model AH-1F (AH-1S (Mod)) Tzefa A. Vrtulníků AH-1 sloužilo celkem celkem 196 kusů.

helo3571.jpg (279692 bytes) L+K 17/76, helo3569.jpg (343879 bytes), helo3570.jpg (370155 bytes) L+K 18/76

V roce 1976 byly zakoupeny tankovací letouny KC-130H. Vrtulníky Yas´ur dostaly možnost tankovat za letu. helo3162.jpg (208749 bytes)  9.6.2005.

helo3408.jpg (113565 bytes)helo2452.jpg (43616 bytes)Od dubna 1977 se testovaly a po úspěšných testech se zavedly lehké MD 500MD/TOW Lahatut. Zakoupeno bylo celkem 30 kusů (jeden stál třetinu vrtulníku Tzefa) a 6 kusů MD 500E. sloužily od prosince 1979. Plnily bitevní úkoly s PTŘS TOW a jako spojovací. Později jako cvičná. Sloužily do roku 1995 (září 1997).

19.11.1977 po 29 letech násilí a pěti válkách, egyptský prezident přistál v Izraeli. Létal i vrtulníkem Tzir´ah.

4.12.1977 na základně Tel Nof založena 160. tajeset. Do výzbroje dostala několik vrtulníků Saifan. Od srpna 1978 vrtulníky Tzefa začaly sloužit v operační službě u 160. tajeset.

helo3592.jpg (15958 bytes)V roce 1978 přišlo 10 kusů cvičných Saifan. Sloužily do roku 2003. Celkem bylo dodáno 53 kusů Bell 206A, B.

19.5.1979 v noci první bojová akce vrtulníku Tzefa - odpálení střely TOW na budovu teroristů v palestinském táboře nedaleko Tyru v Libanonu.

V červnu 1979 dodáno šest vrtulníků Tzefa B.

Od prosince 1979 vrtulníky Lahatut začaly sloužit v operační službě.

V březnu 1980 byla na základně Palmahim založen 190. tajeset. Do výzbroje dostaly vrtulníky Lahatut a Tzefa.

helo3587.jpg (46127 bytes)Lodě třídy Aliya sloužily jako vůdčí lodě svazu raketových člunů, proto měly bohatší elektronické vybavení a plošinu pro vrtulník Saifan nebo lehký bitevní  Lahatut. Do služby vstoupila Aliya v srpnu a Geoula v prosinci 1980, Romat v září 1981 a Keshet v roce 1982. Izraelské námořní síly. Izraelské ponorky.

Další dva Sikorsky (S-65C-2) CH-53Ö Yas´ur byly v roce 1981 získány v Rakousku.

Video - izraelské letouny 7.6.1981 zničily jaderný reaktor v iráckém Osiraku, video2, ..

25.4.1982 ukončení evakuace Sinaje.


Libanonská válka od 6.6.1982, Operace Mír pro Galileu - odchod z Libanonu v roce 2000

Od 11.6.1982 izraelské vrtulníky dostaly na trup identifikační znak ve tvaru V.

helo2465.jpg (58497 bytes) Dvě ukořistěné SA 342L Gazelle byly opraveny a testovány u zkušební jednotky 601. tajeset. Jedna byla poté tři roky u 125. tajeset, druhá byla odprodána.

Vrtulníky Alouette II. 125. tajeset byly vyřazeny do roku 1982. Vrtulníky tohoto typu sloužily 25 let.

V roce 1983 přišly vrtulníky Tzefa C a D.

Od 9.6.1983 měsíční zkoušky bitevního vrtulníku Hughes AH-64 Apache u 160. tajeset.

V září 1983 zkoušky vrtulníku Sikorsky UH-60A Black Hawk.

helo3591.jpg (19348 bytes) Stavy lehkých vrtulníků Saifan (Bell 206 JetRanger (OH-58C Kiowa)) u 125. tajeset byly doplněny v roce 1984 o 6 kusů novější prodloužené verze Bell 206 LongRanger (OH-58D Kiowa) Saifaneet.

5.-6.2.1984 vrtulníky Anafa pátraly 7 hodin nad mořem po vojácích vypadnuvších z lodi, zatímco letouny Skyhawk, Kfir a Hercules shazují osvětlovací pumy. Nikoho ale nenašly.

12.4.1984 vrtulníky přivezly vojáky, kteří osvobodili autobus u Dir El Balahv v pásmu Gazy.

V srpnu 1984 útok vrtulníků Lahatut z lodí Sa´ar 4, 5 na sídlo OOP v Tripoli.

V roce 1984 se 190. tajeset přesunula ze základny Palmahim na novou základnu Ramon. helo3410.jpg (114404 bytes)

V roce 1985 vznikla na základně Palmahim nová 161. tajeset Do výzbroje dostala nové vrtulníky Tzefa C a D a starší vrtulníky Tzefa A a B.

V červenci 1985 útok vrtulníků Lahatut z lodí Sa´ar 4, 5 na sídlo OOP v Tripoli. Dva vrtulníky poškozeny.

helo3588.jpg (17063 bytes) Vrtulníky SA 366G (HH-65A) Dolphin Dolpheen raketových člunů a korvet třídy Sa´ar sloužily od 4.8.1985 do roku 1997 a byly majetkem vojenského námořnictva. Sloužily u 193. tajeset. Izraelské námořní síly. Izraelské ponorky.

V noci z 15. na 16.4.1988 speciální jednotky vysazené z lodí u tuniského pobřeží vnikly do domu Abu Jihada a zabily ho i s jeho třemi tělesnými strážci. Celou operaci řídil ze vzduchu velitelský Boeing 707, další Boeingy 707 sloužily pro doplňování paliva za letu pro čtyři stíhací F-15, tvořící vzdušné krytí. Pro přímou podporu v případě neočekávaných problémů se na člunech Aliya a Geoula vezly dva bitevní vrtulníky Tzefa a další vrtulník Saifan měl sloužit pro případnou přepravu raněných. Akce se zúčastnili celkem čtyři raketové čluny (třídy Saar 4 – Aliya) a byla to nejdelší bojová mise, jaké se Izraelské námořnictvo zúčastnilo. Izraelské námořní síly. Izraelské ponorky.

V roce 1988 bylo rozhodnuto modernizovat Yas´ur na Super A.

6.6.1989 atentát na autobus na silnici mezi Tel Avivem a Jeruzalémem v nepřístupném terénu. 16 zabitých a 27 zraněných cestujících. Do záchranné akce startují vrtulníky Yas´ur a Anafa.

19.-20.9.1989 hašení lesního požáru na Mount Carmel se účastní i vrtulník Yas´ur se speciálním protipožárním vybavením helo3203.jpg (161111 bytes).

helo2453.jpg (54083 bytes) V červenci 1990 bylo objednáno v USA pro izraelské letectvo 19 strojů Boeing AH-64A Apache Peten. První dva rozmontované stroje přiletěli na palubě Boeingu 747 do Izraele v noci z 11. na 12.11.1990. Druhý den, smontovány v rekordně krátké době 11 hodin (poloviční čas podle manuálu) byly slavnostně uvedeny. Nový typ dostala do výzbroje 113. tajeset, později i 190. První nasazení těchto strojů bylo v Libanonu na podzim 1991.

V roce 1990 bylo pronajato deset Yas´ur (CH-53A) z výzbroje USMC (k 118. tajeset),  v roce 1992 bylo pronajato dalších 6 kusů a v roce 1993 dalších deset kusů. Po úpravách byly zařazeny k 114. a 118. tajeset. Celkem dodáno asi 61 kusů.

Během války v Iráku (operace Desert Storm) v roce 1991 pozorovatelé ve vrtulnících pátrali po dopadnuvších iráckých raketách SCUD. Do Izraele dopadlo 39 SCUDů.

Vrtulníky Bell 205 (UH-1D Iroquois) a AB 205A Anafa u 123. a 124. tajeset byly roce 1991 vyřazeny. Vrtulníky tohoto typu sloužily 14 let.

Sedm přeživších strojů Tzir´ah 114. tajeset bylo v roce 1991 vyřazeno. Vrtulníky tohoto typu sloužily 25 let.

helo3205.jpg (163076 bytes)5.6.1991 vrtulník Yas´ur zachraňuje výzkumný tým na jachtě Sue Ellen, která se začala potápět u sinajského pobřeží.

V roce 1991 dodány další vrtulníky Tzefa E z přebytků US Army.

1.1.1992 vrtulník Yas´ur zachraňuje posádku převrácené egyptské jachty a vrtulník Anafa další přeživší opodál a přepravují je do nemocnice.

15.2.1992 vrtulník Anafa převáží čtyři zraněné vojáky z kibucu Gil'ad a pátrá po útočnících. Byli to izraelští Arabové.

11.3.1992 tým vrtulníku Yas´ur Jednotky 669 evakuoval zraněného námořníka obchodní lodi nacházející se 330 km jižně Eilatu a dopravil ho do nemocnice v Tel Avivu. Vrtulník doplňoval palivo z C-130 Hercules na cestě tam i na cestě nazpátek.

8.11.1992 pár vrtulníků zachraňuje pasažéry jachty Fantay 2, která narazila na útes téměř 1000 km od Eilatu. Vrtulníky tankovali palivo za letu z C-130 Hercules.

helo2472.jpg (260050 bytes) Dne 4.2.1993 byl z vrtulníkových dílen Mata (vrtulníková divize IAI) na jeruzalémském letišti Atarot dodán první exemplář modifikovaného stroje Yas´ur 2000. Modernizováno celkem 42 (30) strojů. První let vykonal v červnu 1992 a od konce roku byl testován u 601. tajeset. V létě 1994 byl první stroj dodán jednotce.

V roce 1993 tři roky po dodávce prvních vrtulníků Peten, přiváží C-5 Galaxy dalších 24 vrtulníků Peten. Vrtulníky se dostaly i do výzbroje 190. tajeset. Provozuje se jich celkem 42 kusů.

Vrtulníky Tzefa byly od roku 1993 modernizovány montáží systému NTS (Night Targeting Systém).

Korvety třídy Eilat Saar 5 jsou největší bojové lodě Izraelského námořnictva. INS Eilat byl spuštěn na vodu v únoru 1993 a předán námořnictvu 21.5.1994, Lahav spuštěn v srpnu 1993, předán 23.9. 1994 a Hanit spuštěn v březnu 1994, dodán 7.2. 1995. Na zádi je přistávací plošina a hangár pro palubní vrtulník Atalef. V případě potřeby z lodi může operovat vrtulník Kaman SH-2F Seasprite nebo Sikorsky S-76N. Izraelské námořní síly. Izraelské ponorky.

24.12.1993 vrtulník Anafa evakuoval tři vojáky do nemocnice v Beer-Sheva, kteří byli zraněni při útoku na velitele speciálních sil v Gaze Sgan Aluf (Sa´al) (pplk.) Meir Mintz. Ten byl zabit.

helo2458.jpg (45723 bytes) V roce 1994 Izrael zakoupil 10 vrtulníků Sikorsky S-70 (UH-60A Black Hawk) Yanshuf 1. První dva se do Izraele dostaly 16. a 18.8.1994. Provozovány u jedné letky 124. tajeset. Video

9.4.1995 sebevražedný atentátníci vyhodili do povětří autobus u Kfar Darom a automobil u Netzarim. 7 mrtvých a 50 zraněných. Ti byli rozváženi do nemocnic vrtulníky Yas´ur a Anafa.

helo1807.jpg (493067 bytes)„Arafatka“ – vrtulník Mi-17 5315, který jsme přestavěli, zalétali a testovali v LOK původně pro Pákistán, ale nakonec jej a dva podobné koupil Jásir Arafat. 7.5.1995 přelétl na ruzyňské letiště s imatrikulací LI19265.

Vrtulníky MD 500MD/TOW byly vyřazeny v roce 1995. Vrtulníky tohoto typu sloužily 18 let.

22.10.1995 aeroshow k výročí podepsání mírové smlouvy Izraele s Jordánskem v obou státech. Jordánci předvedli dvě F-5, dvě Mirage a Super Pumu, Izraelci čtyři vrtulníky Yanshuf, jeden vrtulník Anafa, dvě F-16 a čtyři F-15.

helo3208.jpg (97643 bytes)4.11.1995 byl zavražděn premiér Jichak Rabin. 6.11. na pohřeb letělo vrtulníky desítky světových vůdců. Foto: Rabin na palubě vrtulníku Anafa.

V roce 1995 přišlo do letecké školy 15 kusů AH-1E.

25.2.1996 sebevražedný útočník se vyhodili do povětří na zastávce autobusu. Jedna vojačka zabita, 34 zraněných. Ti byli rozváženi do nemocnic vrtulníky Yas´ur a Anafa

V roce 1996 dodány dalších 14 vrtulníků Tzefa F z přebytků US Army.

helo3590.jpg (92723 bytes) První vrtulník AS 565MA Panther Atalef se dostal do Izraele 12.8.1996.

Pět vrtulníků AS 565MA Panther Atalef slouží od 23.6.1997 u 193. tajeset. Izraelské námořní síly. Izraelské ponorky.

Vrtulníky Dolpheen byly vyřazeny v roce 1997. Vrtulníky tohoto typu sloužily 12 let.

Vrtulníky MD 500E Defender byly vyřazeny v září 1997. Vrtulníky tohoto typu sloužily 20 let.

Od září 1997 můžou ženy zdravotnice sloužit i v misích za hranicemi státu Izrael.

11.10.1998 celkem šest vrtulníků Yas´ur hasilo celý den mnoho požárů po celém Izraeli helo3203.jpg (161111 bytes).

V roce 1998 Izrael zakoupil dalších 15 kusů (UH-60L) Yanshuf 2. Provozovány u 124. tajeset.

24.3.2000 papež Jan Pavel II. navštívil Izrael. Byl přepravován na palubě vrtulníku Yanshuf.

24.5.2000 po 18 letech bojových akcích, izraelská armáda opouští Libanon.


15.6.2000 protipožární akce na Kypru. Vrtulník Yas´ur hasil po dobu 14 hodin a shodil na 300 tun vody. Před tímto datem pomáhal hasit na Kypru 9.6. a v Řecku 14.5.2000.

7.10.2000 ozbrojenci Hizballáhu vnikli z Libanonu do Izraele, unesli tři izraelské vojáky. Izrael odpověděl útokem na Libanon, prvním od stažení vojsk. Mimo jiné i vrtulníky pronásledovaly útočníky ale zajaté vojáky nedostihly.

12.10.2000 palestinský dav lynčuje dva izraelské vojáky v Rammahlah. Vrtulníky útočí na cíle v Rammahlah

helo3210.jpg (66683 bytes)29.11.-31.12.2000 násilí na západním břehu Jordánu a v pásmu Gaza. Vrtulníky útočí proti teroristům a odvážejí raněné.

24.5.2001 vrtulník Peten sestřelil libanonskou Cessnu, která vnikla do izraelského vzdušného prostoru bez povolení. Libanonský letecký kadet ignoroval výzvy stíhačů.

28.5.2001 vrtulník Yas´ur hasil požár v parku Hayarden, jižně Golanských výšin. 29.5.2001 vrtulník Yas´ur hasil požár severozápadně Beit Shemesh.

Video

Izraelské vrtulníky po 11.9.2001.

 

Izraelské názvy vrtulníků, jednotky, základny