04.08.2016
Prvním útvarem LZS byla 11. radiotechnická četa I. třídy LZS Hradčany zřízená od 1.1.1953.
Od 15.5.1954 z ní
vznikla 46. rota leteckých zabezpečovacích prostředků Hradčany VÚ 9127
(46. rota LZP). Jednalo se o útvar, zřízený velitelstvím 46. lbod i když
se s výhledem počítalo po výstavbě betonové VPD s působením stíhačů.
Již od počátku její existence bylo její starostí vybudování systému
OSP-48 na hlavním směru 270°. Hlavní pozemní prostředky tvořily: 4000 m
od začátku VPD byla DPRS (dálná), 1000 m od začátku VPD pak BPRS (bližná), světlotechnické prostředky tvořily:
osvětlovací souprava LUČ-1 a světlomety.
K 1.10.1957 byla "rota LZP" přejmenována na 46. rotu pozemního zabezpečení navigace Hradčany VÚ 9127.
Za rok, při reorganizace PZN a spojení k 1.9.1958 vznikl 46.
prapor pozemního zabezpečení navigace Hradčany.
Vybavení prostředky - podobně jako na jiných letištích přinášelo
řadu problémů a těžkostí. (Bylo nutné některá stanoviště přemísťovat,
zejména v souvislosti s blízkostí POLYGONU-dálná. Tam ještě v r. 1959 byl
v provozu kořistní vysílač LORENZ 800W "Rudolf"!).
V r. 1963 se z 46. prpzn
"stal" 46. prapor RTZ. V roce 1964
dochází z významné změně - 2. sbolp a jeho zabezpečovací útvary přecházejí
k 34. sbold u "frontového letectva". Proto je u praporu zřízena 3.
rota radiolokačního navedení.
V
létě 1965 je zde zřízena 46. rota RTZ
"S". Tak jako u ostatních "S"
rot se jednalo o specifický útvar určený k "zabezpečení bojové činnosti
spojeneckého leteckého útvaru". Byl vybaven a obměňován nejmodernější
technikou a byl obklopen utajováním nejvyššího stupně. Zrušena byla až
po politických změnách.
2. sbolp a jeho zabezpečovací útvary - 46.
prrtz a 7. letišní prapor vydržely
spolu do podzimu 1968.
----------
Okupace 21.8.1968 ----------
Vzhledem k obsazení letiště Hradčany "Vstupci", byly všechny útvary našeho letectva zrušeny.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.