Nový Hrozenkov

15.11.2019

MAPA

Na Novém Hrozenkově byli prvními vážnými zájemci o létání Cyril Vrážel a Josef Kalinec, kteří se rozhodli postavit si vlastní kluzák.

Po neúspěšné stavbě prvního, kdy postupovali pouze podle obrázků, se pustili do stavby řádně technicky zdokumentovaného kluzáku Přerov I. Stavbu prováděli na dvoře obchodníka Vincence Jochce.

Práci sledovala celá skupina hrozenkovských občanů se značným zájmem.

8.11.1936 založena Místní skupina MLL Nový Hrozenkov. Práce na kluzáku začala zdárně postupovat.

, Vincenc Jochec, Cyril Vrážel, Josef Kalinec

Červen 1937 na dvoře domu Vincence Jochce. Na sedačce Cyril Vrážel, u kormidel Josef Kalinec

8.8.1937 meziříčský pilot Emil Seige zalétal kluzák Přerov I v údolí Stanovnice. O několik dnů později proběhl křest kluzáku, který nesl jméno Javorník, spojený s ukázkou leteckého umění několika zúčastněných pilotů.

Na sedačce kluzáku Přerov I "Javorník" sedí Antonín Domanský, jednatel MLL .

První leteckou produkcí byl let jediného větroně Hütter H 17. Startoval na svahu nad kovárnou v ústí údolí Vranča, přistávací plochou mu bylo pole u měšťanské školy. 

6.9.1936 druhý letecký den se měl konat ve Stanovnici. Kvůli špatnému počasí se však neuskutečnil. Hrozenkovští tedy v říjnu 1936 zorganizovali náhradní letecký den, opět ve Stanovnici.

17.7.1938 Místní skupina MLL Nový Hrozenkov uspořádala letecký den ve Stanovnici. Vystoupil i aerovlek Aero A 25 a Rhönadler od PO MLL Prostějov.

Před válkou měla Místní skupina MLL Nový Hrozenkov 76 členů, vlastnila jeden kluzák Přerov 2 "Javorník". Hrozenkovští tehdy pořádali plachtařské kursy, cena jednoho byla 150 Kč.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Na počátku okupace byl "Javorník" Němci rozbit a činnost skupiny se zcela zrušila.

 

Po válce vznik Českého národního aeroklubu odbočka Nový Hrozenkov. Kluzák SG 38 byl přidělen z Nového Jičína. Jako letiště byla vybrána rovina na Čubově. 

Na Nový rok 1946 se začalo s pravidelným výcvikem. V následujících letech získali hrozenkovští další čtyři letadla do svého užívání. K vystřelování kluzáků se používaly gumová lana, těžší větroně startovaly pomocí navijáku.

Na Bílou sobotu 1946 létal Josef Orság-Pavlovský s větroněm Grunau Baby GB II nad hrozenkovskou Vrančou .

Jaroslav Kocůrek vleče se svým koněm větroň DFS Kranich II .

V červnu 1946 proběhlo jednání mezi zástupci hrozenkovského aeroklubu a Aeroklubu Valašské Meziříčí. Bylo dohodnuto, že Valašské Meziříčí se bude věnovat hlavně motorovému jednání a Nový Hrozenkov se může stát celorepublikovým střediskem plachtění - za předpokladu, že zde bude vybudován letecký areál na Javorníkách. O několik dnů později se na Javorníkách uskutečnila "Národní letecká slavnost". Leteckou produkci provedli výhradně vojenští piloti na letounech Fiesler Fi 156, Arado Ar 96 B a Spitfire LF IXE.

Hangár, vlastnictví navijáku a vhodný plachtařský terén umožnily iniciativním bystřickým plachtařům založení plachtařského střediska Krajová plachtařská škola Halamáskova, pojmenovaného po rodáku z Chvalčovy Lhoty, pilotu stihači Evženu Halamáskovi. Na jejím vzniku se podílely Aerokluby v Holešově, Přerově a Napajedlích, později se přidaly Aerokluby Kroměříž, Prostějov, Kelč a Nový Hrozenkov. Přípravná schůze se konala dne 16.3., ustavující 12.4.1947 v Bystřici pod Hostýnem.

Větroň DFS Kranich II , Fi 156 Storch .

V roce 1947 hrozenkovští plachtaři u větroně Z-24 Krajánek. Horní řada zleva B. Orság, J. Stupka, J. Orság, j. Kocůrek, J. Leskovjan-Taraba, K. Boháč, J. Materánek, St. Orság-Zorka, L. Jochec-Kyputa, D. Zbranek, dolní řada J. Kindl, K. Orság a Fr. Hubník.

26.5.1947 se uskutečnil letecký den na hřebeni Javorníků mezi hotely Portášem a Kohútkou. Na akci se podílelo několik okresů, byli přítomni i zástupci USA. V produkci se vystřídaly letadla Spitfire, Arado, Čáp a všechny hrozenkovské kluzáky a větroně.

Autor plakátu prof. Karel Langer

28.9.1947 byl odhalen pomník padlým letcům, odpoledne byla uskutečněna letecká produkce ve Stanovnici. Diváci mohli zhlédnout letouny Spitfire, Zlín, Piper Cub a větroně Kranich. Autor plakátu prof. Karel Langer  , roj letounů Spitfire , Škpt. František Peřina předváděl akrobacii na C-4 "T-11" , Josef Sivek z Karoliny u letounu  , letouny Piper Cub pro vyhlídkové lety. Letoun OK-YFB letce Ludvíka Kratochvíla ze Zábřehu .

13.10.1947 letecký den na Hovězí. Dopoledne se konala výstava letadel před školou, odpoledne proběhla letecká produkce. 

DFS Kranich II OK-9234, Grunau Baby GB II a SG 38 před Lidovým domem na Novém Hrozenkově .

V roce 1948 letecký den se na Hovězí. V roce 1948 skončilo létání na čubovském letišti a aktivity klubu se přesunuly na Hůrku (okres Nový Jičín). Zde se také uskutečnil dlouhodobý kurs létání, kterého se zúčastnilo 19 členů hrozenkovského aeroklubu.  V padesátých letech se vše začalo komplikovat. Činnosti aeroklubu byly velmi nákladné a nepřinášely čekaný výsledek. V roce 1950 podává hrozenkovský aeroklub žádost o příspěvek na ONV Vsetín. Hrozenkovští chtějí upravit terén na Javorníkách, protože další jednání o výstavbu letiště v jiných lokalitách skončila neúspěšně. Žádost však byla zamítnuta. Hrozenkovští se tak s pomocí obrací na MLL (?) v Žilině, která jim dává k dispozici větroně a poskytuje jim s létáním spojené služby zdarma.

17.4.1951 vzniká organizace Československého svazu lidového letectví Nový Hrozenkov.

V červenci 1951 byla tato organizace začleněna pod ČSM Nový Hrozenkov. Tím aeroklub zanikl jako samostatný spolek.

V květnu 1952 se předchozí organizace začlenila do Závodního klubu ROH družstva Beskyd, získala svůj poslední název Dobrovolný svaz lidového letectví - základní organizace družstva Beskyd, Nový Hrozenkov. O něco později je rozprodán veškerý majetek klubu a jsou zaplaceny dluhy. Tímto končí krátká, ale bohatá historie létání na Novém Hrozenkově. Podrobnosti.