Vojenská záchranka v Plzni Oficiální stránky

28.01.2022

V roce 1990 na rozkaz gen. Diblíka se 1. ltvpz na letišti Dobřany začala připravovat na provozování LZS pro plzeňský a karlovarský kraj.

Od 1.5.1991 1. ltvpz pod velením pplk. Šaška začala provozovat po Slov-airu středisko LZS Kryštof 07, která se do té doby nacházela na letišti Mariánské Lázně.  

Vrtulníky Mi-2 "0717" a "0718" byly v roce 1991 po přestavbě interiérů v dobřanských leteckých opravnách zbarveny žlutočerným nátěrem se znakem Záchrana 214. Později byly nasazeny i vrtulníky Mi-2 "0714" a "8747".

Pro primární lety byli vybráni piloti pplk. Ing. Pavel Špilka, pplk. Milan Adamík, kpt. Ing. Peter Kontura, mjr. Ing. Jan Nožina, kpt. Ing. Pavel Cerovský, npor. Ing. Libor Hataš.

Činnost Mi-2 doplňovaly příležitostné lety vrtulníku Mi-17 ze sestavy 11. vrp. Později se tým LZS rozrostl o skupinu záchranářů-členů požárního sboru a. s. Škoda Plzeň, tak i o možnost operovat po celých 24 hodin denně.

1.9.1991 nastupuje do funkce velitele letky pplk. Hornák Ján.

helo4385.jpg (319411 bytes) Mi-2 "0718" na Ruzyni v září 1991. Foto Petr Popelář.

1991-2

Mi-2 "0714"?

Nožina, MUDr. Dvořák B, Kynclová

Přeštice

Vírový prstenec. Tvrdé přistání - zaražený příďový podvozek.

helo6529.jpg (367831 bytes) Mi-2 "9429".

1.lt vpz byla zrušena k 30.9.1992. Část vrtulníků odletěla se svým posledním velitelem Hornákem do Piešťan a část (VLZS) byla začleněna do 3. smíšené letky 11. vrp. (L+K 19/92)

helo8385.jpg (357199 bytes) Mi-17 "0850" na Ruzyni v listopadu 1992.

----------- Vznik Česka k 1.1.1993. ----------

Od 1.1.1993 volačku Záchrana 214 nahradila volačka Kryštof 07.

Od května 1993 11. vrp převzal stanici LZS v Českých Budějovicích. Ve službě se na stanicích střídají vrtulníky Mi-2 "0714", "0715", "0717", "0718", "4541", "8747", "8749", "9429" a Mi-17 "0849" a "0850". 

11.6.1993

Mi-2

Nožina, MUDr. Mareček

Brno - výstaviště IDET

Při vzletu zachycení o pouliční lampu. Vrtulník odvezen do opraven v Brně.

.

10.9.1993

Mi-2 "0718"

Vaník

Dobřany

Vzlet se zapojeným pozemním zdrojem. Vytrhnutí zásuvky.

I. CIAF 93 v Hradci Králové 16.-17.7.1993. Statická ukázka Mi-2 LZS "8749" helo8290.jpg (407514 bytes).

Mi-2 "0717" ../mil/helo321.jpg (49489 bytes), Mi-2 "0718" ../mil/helo320.jpg (46655 bytes).

?

Mi-2

Kadlec M., ? Německo Posádka přespala na policejní stanici poté, co byla zajata německým policistou.

Na jaře 1994 dostaly vrtulníky Mi-2 "0717" a "0718" a vrtulník Mi-17 "0850" nátěr červenou barvou.

helo4368.jpg (329101 bytes) Mi-2 "0718" v červnu 1994. Foto Petr Popelář.

, Od 29.6.1994 do 29.7.1994 byl zkoušen zapůjčený BK 117 D-HIMV v střediscích Plzeň, Hradec Králové a Praha. Zhodnocení provozu BK 117 (L+K 17,18/94)

Od roku 1994 se plzeňská stanice LZS stala jako jediná v Česku součástí mezinárodní záchranné a pátrací služby SAR

Mi-2 "0717" ../lzs/helo3033.jpg (129134 bytes) a Mi-17 "0850" ../lzs/helo3032.jpg (64226 bytes). Výstava zdravotnické techniky MEFA Brno 1994. Foto Martin Vavroš.

7.9.1994 posádka Mi-17 Kadlec, Wit, Lapák, MUDr. Mareček, zdravotní sestra Kinclová a dva hasiči z Škody Plzeň zvítězila v soutěži v německém Bautzenu. Foto.

Na konci roku 1994 se přestěhoval 11. vrp do Přerova, kde vznikla 1.1.1995 33. základna vrtulníkového letectva s velitelem plk. Čajkou.

V Dobřanech zůstalo Letecké středisko záchranné služby. To byla rozděleno na leteckou složku (vrtulníky, piloti, technici) s velitelem pplk. Ing. Jiřím Joglem a zdravotnickou složku (lékaři, sestry) se šéfem pplk. MUDr. Petrem Horou.(L+K 26/93)

Piloti - Černý Petr, Fryčka Dušan, Hercig Jan, Jogl Jiří, Kadlec Martin, Kadrnožka Jan, Kontura Petr, Lukeš František, Nožina Jan, Petřek Jan, Šašek Jiří, Špilka Pavel, Šána Bohuslav, Wit Jiří, Žák Ivan. Palubní technici - Buben Vladimír, Cihlář Emanuel, Kasal Miroslav, Kaše Stanislav, Lapák Zdeněk, Palek Luboš, Světlík Radek, Vlček Jaroslav, Vojtko Jan. Zdravotní personál - Flaxová Marie, MUDr. Hora Petr, Kinclová Olga, Kloudová Michaela, MUDr. Lanzendorf Roman, Mudr. Mareček Michal, Poláčková Danuše, Porostovská Martina, Přibilová Jana, Průchová Jana, Sobíšková Jana.

Středisko LZS mělo ve svém stavu tři vrtulníky Mi-2 a dva Mi-17. Vrtulníky Mi-2 "0717" a "0718" měly v této době červeno-bílé zbarvení a "4541" si ponechala žlutou kamufláž ještě z dob počátků LZS. Ze dvou Mi-17 obdržel červené zbarvení pouze vrtulník "0850", Mi-17 "0849 zůstal ve standardním maskovaném hávu.

16.-19.6.1995 Mi-17 "0850" s posádkou Šašek, Černý Petr, Palek navštívili letecký den v Laxembourghu.

Mi-2 "0717" ../mil/helo819.JPG (97816 bytes) a "4541" ../mil/helo820.JPG (29284 bytes) v září 1995.

14.-17.6.1996 Mi-17 "0850" s posádkou Černý P., Fryčka, Adamec navštívila letecký den v Laxembourghu.

CIAF 1996 v Hradci Králové 29.-30.6.1996. Mi-2 "0717" Kadlec a Mi-17 "0850" Petřek, Lukeš, Vlček.

Nedatováno ../mil/helo322.jpg (42678 bytes), ../mil/helo323.jpg (28364 bytes),   ../mil/helo324.jpg (47894 bytes), ../mil/helo912.JPG (33855 bytes), ../mil/helo25.JPG (45010 bytes), ../mil/helo26.JPG (46247 bytes)../mil/helo325.jpg (43411 bytes), ../mil/helo326.jpg (18182 bytes).

Středisko LZS bylo převzato civilním provozovatelem 17.4.1997 helo129.JPG (57190 bytes).

Personál mimo SARu odešel k 6. zDL do Kbel. Souběžně nadále u střediska SAR sloužil pouze vrtulník Mi-17 helo423.jpg (115569 bytes) a později nový vrtulník W-3A Sokol helo421.jpg (154354 bytes).

Povodně v červenci 1997.

Letiště Dobřany bylo opuštěno na podzim 1997 a levně odprodáno. Středisko SAR bylo k 1.10.1997 zrušeno. Vrtulníky přeletěly do Kbel.


Stanice LZS se na podzim přemístila z Dobřan do Plzně-Koterova. 

Od 20.12.1997 středisko LZS provozuje LS Policie ČR. Přílet Bellu 412 do Koterova helo382.jpg (49163 bytes).


Do Dobřan, do draze zpět odkoupeného hangáru, se opět vrací armáda. Od 1.5.1998 zde létala W-3A "0718" a "0719" u střediska VLZS.

63. vrtulníková letka (SAR) od 6. zDL ze Kbel se k 1.12.1998 přestěhovala zpět do Dobřan, kde už je vojenská stanice LZS a přejmenovala se na letku letecké pátrací a záchranné služby VÚ 6309. Detašované pracoviště je u 33. zVrL v Přerově. Celkem sedm kusů vrtulníků W-3A Sokol. 24hodinovou pohotovost v Dobřanech měly dva vrtulníky a v Přerově jeden vrtulník.

Vrtulníky W-3A "0718", "0719" a "0717" dostali v lednu 2000 červené kříže v bílém kruhu.

11.1. 2000

W-3A "0719"

Fryčka, ?, ?

? Poškození listů ocasní vrtulky o telefonní kabel na osvětlené ploše v noci.

Nácvik záchrany osob z výškové budovy se uskutečnil 31.1.2000. (Dnes 1.2.2000)

27.4. 2000

W-3A

Petřek, Kadlec, ?

? Střet rotoru se stromem.

Air Ambulance 2000 v Hradci Králové 19.-20.5.2000

Letecký den velitele vzdušných sil AČR v Hradci Králové 17. a 18.6. W-3A s pplk. Kadlecem a pplk. Joglem.

Air Power 2000 v Zeltwegu 30.6. a 1.7. s W-3A.

7. a 8.7.2000 International Koksijde airshow 2000 s W-3A. (L+K 22/2000)

12.8.2000

W-3A "0719"

Nožina, Žák ?

Janovice nad Úhlavou Po přistání na silnici při záchranné akci se nepodařilo spustit motor a vrtulník byl odtlačen k opravě do blízkých kasáren. helo798.JPG (98616 bytes)

CIAF 2000 v Hradci Králové 2.9. W-3A "0714" a "0717" z LtLSPZ.

7.3.2001 W-3A Jogl, Hercig, ? Dobřany Střet rotoru se stromem.

Air Ambulance 2001 v Hradci Králové 18.-19.5.2001.

2.6. Aviatická pouť Pardubice. Účast W-3A.

../mil/helo1520.jpg (158656 bytes), ../mil/helo1521.jpg (188805 bytes).

V únoru 2002 u Dobřan cvičení se složkami IZS (Instrukčně Metodické Zaměstnání IMZ).

27.2.2002 W-3A 0714 Jogl, Pojar, ? Dobřany Při nácviku přistání autorotací střet listů a ocasního nosníku.

Air Ambulance 2002 v Hradci Králové 17.-18.5.2002.

16.-19.5. na výstavě Letadla a létání v Letňanech předvedení W-3A 0715.

18.-19.5. Letecký den velitele VzS AČR Brno-Tuřany a předvedení 0719.

1.-2.6. na Aviatické pouti ing. Jana Kašpara se předvedla W-3A "0719". (L+K 14, 18/02)

Ve dnech 4. a 5.6.2002 součinnostní cvičení LtLPZS a Hasičského záchranného sboru Plzeňského a Karlovarského kraje. Přeprava složek IZS na místo zásahu s následnou záchrannou osob z vodní hladiny přehrady Jesenice. (Druhé Instrukčně Metodické Zaměstnání IMZ).(L+L 18/02)

Třetí IMZ na Hnačovském rybníku u Klatov dva týdny před povodněmi.

Povodně v srpnu 2002.

CIAF 2002 ve dnech 31.8.-1.9. Ukázka letecké pátrací a záchranné služby vrtulníky W-3A. Sólová ukázka Pavla Špilky (získal cenu za nejlepší českou leteckou ukázku).W-3A "0713" a "0719". (L+K 21/02)

24.9.2002 10.50 W-3A "0718" Kačkovič, Michovský, Kasal Dobřany Nezvládnutí pojíždění. Podrobnosti.

V říjnu čtvrté IMZ v areálu na Špičáku na Šumavě.

Summit NATO v listopadu 2002.

Od nového roku: Letka letecké pátrací a záchranné služby SAR a leteckých zdravotnických odsunů MEDEVAC.

Ve středu 8.1.2003 byly na pomoc neopatrných bruslařům, pod nimiž se na přehradě Litice probořil led, poslány dva vrtulníky W-3A Sokol. Oba stroje vzlétly z plzeňského letiště ve 14.35 s lékařem a záchranáři na palubě. První patřící Letecké záchranné službě (LZS) a druhý ze stavu Letecké pátrací a záchranné služby (SAR) Vzdušných sil AČR. Po příletu na místo byla z vody vyproštěna dvojice silně podchlazených bruslařů. Těm byla na palubách vrtulníků poskytnuta první pomoc a byli přepraveni do Fakultní nemocnice v Plzni.

První IMZ v únoru 2003 v okolí Dobřan a v areálu na Špičáku na Šumavě. Vrtulník W-3A "0719" osvětluje prostor v noci pro další vrtulník 0714 či 0716.(L+K 7/03)

Šest členů vojenské letecké záchranné služby z Plzně vyznamenal v polovině května velitel vzdušných sil Jan Vachek. Záchranáři letos v lednu při dramatické akci vytáhli z litické přehrady v Plzni mladé lidi, pod nimiž se při bruslení prolomil led. Pět mužů a jedna žena, členové posádek dvou nasazených vrtulníků, převzali čestný odznak Přemysla Otakara II., krále železného a zlatého, za výtečné plnění služebních povinností.

24. a 25.6. proběhlo na vodní nádrži Hracholusky cvičení IMZ Letky letecké pátrací a záchranné služby a leteckých zdravotnických odsunů ve spolupráci s Integrovaným záchranným systémem Karlovarského a Plzeňského kraje. (L+K 17/03)

27.9.2003 součinnostní  cvičení LtLPZS v lomu Amerika u Berouna se zásahovou jednotkou Policie a příslušníky HZS. Vrtulník W-3A 0717.

Cvičení ve Špindlerově Mlýně.

33. základna vrtulníkového letectva v Přerově byla zrušena a přejmenována na 23. základnu vrtulníkového letectva. Nové je pro základnu to, že od začátku roku 2004 přecházejí do podřízenosti letecké opravny a letka letecké pátrací a záchranné služby a leteckých zdravotnických odsunů, jakož i vrtulníkový roj sil okamžité reakce. Od 1.1.2004 slouží záchranka v Plzni pod 23. zVrL jako její odloučená 233. vrtulníková letka VÚ 4574.

1.5.2004 letecký den v Plasích Den ve vzduchu s KISS PROTON za účasti vrtulníku W-3A Sokol.

Air Ambulance 2004 v Hradci Králové 14.-15.5.2004.

Patnáctý ročník Dne pozemního vojska – Bahna 2004 se uskutečnil v sobotu 22.5.2004 v prostoru Bahna u Strašic (okr. Rokycany). Účast Mi-17, Mi-24V a W-3A.

24.5.2004 přistál italský vrtulník Agusta Bell AB.212AM "61" od 604a Squadriglia SAR ze základny Grosseto. Ve dnech 26. - 27.5. létal se Sokoly při cvičení záchrany z vodní hladiny přehrady Jesenice pro IZS plzeňského a karlovarského kraje. V pátek přeletěl do Přerova, kde se zúčastnil leteckého dne. 

helo2366.jpg (34006 bytes), helo2362.jpg (19625 bytes), helo2368.jpg (18510 bytes). V neděli zpět do Plzně a v pondělí se vrátil domů. (L+K 9/04)

Od 27. do 30.5. proběhl v Jeseníku a okolí 8. ročník Rallye Rejvíz 2004. Účast vrtulníku W-3A.

21. a 25.6. proběhlo na vodní nádrži Hracholusky cvičení IMZ Letky letecké pátrací a záchranné služby Plzeň a leteckých zdravotnických odsunů ve spolupráci s Integrovaným záchranným systémem Karlovarského a Plzeňského kraje. Sokoly 0713 a 0718. (L+K 11/04)

helo2488.jpg (95914 bytes)Ze zásahů plzeňské LZS AČR. Z výcviku příslušníků plzeňské LZS v náročném horském terénu. Vrtulník W-3A Sokol Letecké záchranné služby AČR Plzeň/Líně.

 

30.4.2005 letecký den v Plasích Den ve vzduchu s KISS PROTON za účasti vrtulníku W-3A Sokol.

Air Ambulance 2005 v Hradci Králové 13.5.2005.

21.5.2005 se na 21. zTL uskutečnil Den otevřených dveří 2005. helo2552.jpg (435680 bytes). Foto Daniel Rybka.

V sobotu 28.5. byl v Přerově Den otevřených dveří.

4.6. začalo cvičení Pohled. Přerovské vrtulníky (čtyři Mi-24 a čtyři Mi-17) a plzeňský W-3A Sokol poprvé spolupracovaly při odmořování s protichemickou brigádou. (L+K 8/05)

NATO Squadron Exchange Grosseto 2005. Ve dnech 13. až 17.6. dva plzeňské Sokoly "0715" a "0718" společně s italským vrtulníkem Agusta Bell AB.212AM "61" od 604a Squadriglia SAR cvičily záchranné akce na moři z italské základny v Grosseto. (L+K 11/05)

8. Memorial Air Show v Roudnici nad Labem ve dnech 25. a 26.6.2005

CIAF 2005 Tuřany 10.-11.9.2005.

19.-22.9.2005 cvičení Triosar 2005 v severních Čechách. Účast W-3A, polského W-3A a německého vrtulníku UH-1D z Holzdorfu.

5.10.2005 cvičení Air Accident 2005 na Rokycansku. Účast W-3A s pilotem kpt. Milanem Vydrou. Později přiletěly ještě další vrtulníky z Plzně a policejní vrtulníky z Ruzyně.

Výcvik záchranářů a hasičů v okolí Plzně 15.-16.11.2005.

K 30.11. odchází do zálohy velitel Jiří Jogl a zástupce velitele Pavel Špilka. Podrobnosti. (L+K 11/05)

Novým velitelem se stal Martin Pojar a jeho zástupce je Vratislav Eliáš.

Vojenská LPZS a LZZS v roce 2005. 

Centrum letecké záchranné služby AČR.

31.12.2005 v noci pátrání a záchrana zbloudilého lyžaře na Klínovci. Vrtulník W-3A "0718" s posádkou Vydra, Šafařík, Vavrík, záchranáři Vítek a Kloupar. (L+K 4/06)

30.4.2006 letecký den v Plasích Den ve vzduchu s KISS PROTON za účasti vrtulníku W-3A Sokol helo2966.jpg (279645 bytes). Foto Daniel Rybka.

V pátek 7.7.2006 v časných ranních hodinách pomohl rychlý zásah příslušníků Letecké pátrací a záchranné služby AČR z Plzně zachránit lidský život. Vrtulník W-3A Sokol se čtyřčlennou osádkou pod velením kapitána Milana Vydry vzlétl ve 4.50 hodin na základě vyžádání pražské záchranné služby do prostoru Davle-Žampach u Prahy, kde došlo k pádu člověka do strmé a nepřístupné rokle. Po rychlém vyhledání postižené osoby v avizované lokalitě, vyzvedli vojenští záchranáři těžce zraněného muže společně s již přítomným lékařem pražské záchranné služby jeřábem ze strže do vrtulníku a ve stabilizovaném stavu ho transportovali na traumatologické oddělení Ústřední vojenské nemocnice v Praze-Střešovicích. Záchranáři po úspěšném zásahu přistáli v 8.00 hod zpět na základně.

V létě 2006 má odloučená 233. vrtulníková letka 22 pilotů, 11 palubních techniků, 11 záchranářů (Combat Ready) a dva piloty po škole ve výcviku. (L+K 9,10/06)

Ve dnech 6. až 10.11. dva vrtulníky Sokol se zúčastnily součinnostního cvičení s 28. letkou polského námořnictva u Gdyně. Seznamovací lety se uskutečnily vrtulníkem W-3WA RM Anakonda, se svými vrtulníky si pak naše posádky vyzkoušeli vyhledávání lodí pomocí palubního radiolokátoru. (L+K 1/07)

6.5.2007 letecký den v Plasích Den ve vzduchu s KISS PROTON za účasti  vrtulníku W-3A Sokol.

27.7.2007 přílet vrtulníku W-3A Sokol 0719 po generální opravě.

Klenoty hangáru v srpnu 2007 podle Zdeňka Vrby.

helo3834.jpg (229481 bytes)

helo3888.jpg (113690 bytes) Záchranáři jsou vytahováni na palubu Sokola "0719" při nácviku slaňování v prostoru bývalého tankodromu u Holýšova v září 2007.

21.10.2007 u Rokycan helo3769.JPG (1747004 bytes). Foto Tomáš Malecha.

26.10.2007 přiletěl ze Swidníku po GO vrtulník W-3A Sokol "0717" s novou červenobílou kamufláži SAR.

Armáda chce reorganizovat leteckou záchrannou službu LZS.  Vzhledem k tomu, že v současné době  probíhají ve struktuře Armády ČR změny a na základě schváleného II. kroku reformy ozbrojených sil České republiky, budou příslušníci letky v Plzni začleněni do struktury letecké základny v Praze Kbelích, namísto přerovské základny vrtulníkového letectva, kam v současnosti spadají. Změna je připravována k 1.10.2008. Vrtulník W-3A Sokol, který byl doposud pro LZS vyčleněn, bude v Plzni  i nadále zajišťovat činnost v celém rozsahu jako doposud. Důvodem změn ve struktuře AČR je snížení rozpočtu a  nutnost snížení počtu dislokačních míst. Materiál II. kroku reformy ozbrojených sil ČR byl zpracován podle těchto potřeb, ale závazek Armády ČR pro Ministerstvo zdravotnictví pokračovat v zajišťování LZS těmito opatřeními nebude nijak ohrožen. Činnost LZS je každoročně upravována Dodatkem Dohody mezi ministerstvem obrany a ministerstvem zdravotnictví, který podepisují ministři obou resortů. LZS provozovaná Armádou ČR má ve svých povinnostech zajišťování LZS dvacet čtyři hodin denně. V nočních hodinách pokrývá potřebu nejen ve svém regionu, ale může na vyžádání působit i po celém území ČR. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný v Plzni pro LZS, je včetně zdravotnické posádky připraven k okamžitému zásahu, a to do tří minut od nahlášení požadavku. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný pro SAR v Plzni nadále bude sloužit. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný pro SAR v Přerově má být vyměněn za vrtulník Mi-171Š.

Kritika výměny Sokola za Mi-171Š.

21.1.2008 W-3A "0719" ? Plzeň Nácvik přistání autorotací. Urvali nohu a tak přistáli na palety.

VI. 3. a 4.5.2008 letecký den v Plasích Den ve vzduchu s KISS PROTON za účasti vrtulníku W-3A Sokol.

Situace u vrtulníkářů na ČT podle bývalého pilota vrtulníků Tomáše Vlacha. 

18.6.2008 W-3A Sokol "0717" Pechát, Vetchý, Světlík Putimov u Pelhřimova Vysazení motoru. Přistání. Podrobnosti.

Kvůli reorganizaci armády odchází k 1.10.2008 z Plzně zhruba 120 lidí - letci, vojenští záchranáři a technici - by měli být přeřazeni do Prahy nebo Přerova. Důvodem změn je mimo jiné snížení rozpočtu ministerstva obrany. "V Plzni budeme vykonávat jen službu SAR, zatím není jasné, zda to bude například jen ob den," uvedl náčelník štábu Jiří Dvořák z 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích. Podle ministerstva obrany se změna dotkne asi 120 lidí z letiště v Plzni, třetina z nich v armádě skončí. "Části končí závazky, které se rozhodli neprodloužit. Druhou skupinu tvoří ti, kteří mají osobní důvody, nechtějí se stěhovat a podobně. Požádali o zkrácení závazků a bylo jim to umožněno," vysvětlil Sýkora. Vojáci se armádě "upisují" na dobu určitou, na dva a čtyři roky. Létající personál přejde až na výjimky do Prahy. Celkem to bude 27 osob devíti osádek vrtulníků, kterou tvoří vždy dva piloti a jeden technik. Do Prahy přejde také zhruba polovina vojenských záchranářů, druhá půjde do Přerova. "Nejde o záchranáře z letecké záchranné služby LZS," upozornil Sýkora. Přejít do Prahy má podle ministerstva obrany také technický personál. Podle Dvořáka jde celkem o 39 lidí od pilotů po techniky.

Naopak letecká záchranná služba LZS v Plzni zůstane. Armáda slibuje, že vojenští zdravotníci budou pro veřejnost fungovat jako dosud. "Občanů se změny nikterak nedotknou. Vrtulník W-3A Sokol, který byl doposud pro záchrannou službu vyčleněn, bude v Plzni i nadále zajišťovat činnost v celém rozsahu jako nyní," uvedl Petr Sýkora z ministerstva obrany. Výhodou vojenských zdravotnických vrtulníků je, že mohou na rozdíl od civilních létat i v noci nebo v mracích. Armáda si v Plzni ponechá některé objekty, jako například hangár, garáže a autopark, které potřebuje pro zajištění provozu střediska. Domácím útvarem se na letišti stane takzvané Centrum letecké záchranné služby, které zajistí zdravotníky a logistické zabezpečení.

Poslední letová akce 4.8.2008. (L+K 9/08)

Stěhování do Kbel k 243. vrtulníkové letce.

FN Plzeň 19.9.2008 helo4000.jpg (287644 bytes).

K 1.10.2008 v Plzni vznik Centra letecké záchranné služby. Velitel pplk. MUDr. Mareček Michal. Velitel odloučené části 243. vrlt v Plzni mjr. Ing. Jan Herzig.

K 10.10. ukončila na letišti svoji činnost řídicí věž.

24.11. byl posádkou SAR (velitel vrtulníku mjr. Pusch, pilot navigátor npor. Vetchý, pal. technik prap. Svoboda, záchranáři prap. Michalík, prap. Vítek) proveden ostrý zásah v prostoru Štěnovic. Vrtulník přivolala jednotka HZS, která se nemohla do prostoru lomu dostat. Posádka vrtulníku SAR spustila pomocí palubního jeřábu k tonoucí ženě záchranáře. Žena byla po vytažení na břeh ošetřena a převezena vrtulníkem LZS do Fakultní nemocnice.

FN Plzeň 24.12.2008 helo4082.jpg (222704 bytes)

Přes čtyřicet současných i bývalých příslušníků letectva žaluje armádu. Vadí jim, že nedostali plnou mzdu za pohotovosti v pátrací a záchranné službě SAR. Armáda čelí žalobám od vlastních pilotů SAR. Reportéři ČT 26.1.2009.

Letečtí záchranáři 11.2.2009 pokračovali v nácviku evakuace a záchrany osob z těžko přístupného zasněženého terénu v oblasti Železné Rudy na Šumavě. Plzeňsko Na šumavském Špičáku nacvičovali záchranáři. Sotva z vleku sjeli poslední lyžaři, vystřídali je na sedačkách figuranti a přímo nad vlekem se začal vznášet vrtulník. V případě nehody jde o čas, provozovatel by měl umožnit uvězněným sestoupit ze sedaček do dvou hodin. ČT24 12.2.2009

Technika, personál i úroveň naší letecké záchranné služby nadchl náčelníka zdravotnické služby americké armády v Evropě Keitha Gallaghera. Při své dvoudenní návštěvě v Česku zavítal 4.3. i na letiště v Plzni, kde sídlí letecká záchranná služba. Zástupci české i americké armády se zde dohodli na další spolupráci. Naši vojenští lékaři i zdravotnický personál by tak již během několika měsíců mohli čerpat zkušenosti na stážích v amerických nemocnicích v Německu. „Ukázali jsme generálovi a jeho doprovodu, který tvořili zejména šéfové vojenských nemocnic na území Německa, naši celou základnu, vybavení, ukázku vyproštění osob a shodou okolností se mohl účastnit i ostrého vzletu zdravotnického vrtulníku, který cestoval pro dítě do Ostrova nad Ohří,“ uvedl Michal Mareček, náčelník Centra letecké záchranné služby AČR v Plzni.

Armádě se nelíbí návrh zákona o záchranných službách. ČT24 8.3.2009

Army.cz 27.3.2009

SARový vrtulník W-3A Sokol ukončil službu v Plzni a od 1.6.2009 slouží ve Kbelích. V Plzni zůstává vrtulník LZS.

FN Plzeň 2.1.2010 helo4324.JPG (247937 bytes), helo4325.JPG (215658 bytes). Foto Tomáš Malecha.

Vojáci z Letecké záchranné služby a záchranáři z jednotky SAR z Přerova a Plzně, kteří se soudí s armádou, aby jim zaplatila přesčasy, zaznamenali první vítězství. Krajský soud v Ostravě na konci prosince podle informací Práva rozhodl o šesti žalobách vojáků a zrušil rozhodnutí velitele společných sil generála Jiřího Halašky, ve kterém zamítl nárok vojáků na proplacení přesčasů. Novinky.cz

L+K 12/10

helo4606.jpg (586361 bytes) v prosinci 2011.

helo4620.jpg (641533 bytes) v březnu 2012.

Ve dnech 5.-6.9.2012 proběhl součinnostní výcvik složek IZS plzeňského kraje a AČR na téma "Záchrana osob z klidné vodní hladiny za pomocí vrtulníku. Fotky Lukáš Wilhelm.

Video z opravny. Polský dodavatel nyní za generální opravu jednoho vrtulníku W-3A Sokol požaduje asi 100 až 120 milionů korun. "Za stejnou cenu máme generálku dvou Mi-17," řekl gen. Pavel. (Ještě nedávno se borci v Plzni kasali, že to dělají levněji než civilní provozovatelé LZS).

V prosinci 2014 přiletěly do Plzně zgenerálkované vrtulníky "0716" a "0714". L+K 1/15

V lednu 2017 se do služby vrátili piloti, kteří před lety sloužili na záchrance, již jako občanští zaměstnanci.

V lednu 2022 Nejvyšší správní soud dal za pravdu vojákům LZS v Plzni, kteří požadují náhradu ušlé mzdy. infodnes.cz