1. vrtulníková letka
12.07.2019
1.8.1960 byla na dobřanském letišti utvořena 1. vrtulníková letka pro potřeby velitelství 1. armády. Během prvního roku své činnosti byla odborně řízena velitelem 5. slp.
Velitel letky: kpt. Ing. Miroslav Buben
Zástupce velitele: mjr. Jaroslav Dlubal
Letovod letky: kpt. Václav Grygar
Pobočník velitele: npor. František Houška
Inženýr letky: npor. Vítězslav Pavlus
Staršina letky: voják ZS
Roj velkých vrtulníků
Velitel roje: npor. Radovan Grmela
Starší pilot-letovod: por. Milan Adamík
Pilot-letovod: por. Stanislav Aldorf
Palubní technici: npor. Jaroslav Martínek, npor. Zdeněk Pekař, npor. Milan Šebek
Roj malých vrtulníků
Velitel roje: kpt. Stanislav Kozák
Starší pilot: npor. Dušan Schreier
Technici D+M: npor. Milan Dudek, npor. Václav Černý, npor. Jindřich Krisl, npor. Jaroslav Vozka
ESV: kpt. František Vlček
RV: npor. Karel Havelka, npor. Rudolf Straka
Výzbroj: nrtm. Josef Juřínek
Letka měla ve výzbroji čtyři až pět vrtulníků Mi-1 a dva až tři Mi-4. Byla členěna na tři roje, jeden s Mi-4 a dva s Mi-1, každý o třech strojích označených standardním způsobem, tj. arabskými čísly.
Jednotka prováděla výcvik podle Osnovy bojové přípravy a zajišťovala součinnostní lety při štábních cvičeních, přepravu osob a materiálu, pozemní i vzdušné výsadky, průzkum státní hranice a sporadicky přepravu nemocných a zraněných osob, převážně do Ústřední vojenské nemocnice v Praze-Střešovice.
K 1.10.1961 byla 1. vrtulníková letka
podřízena 45. dpzlp. K 1.1.1962 v Dobřanech
vznikl vrtulníkový roj 45. dpzlp s vrtulníky
Mi-1AKR.
6.3.1962 |
Mi-1 5005 |
kpt. Grygar Václav |
? |
Po vzletu pokles tlaku oleje reduktoru. Přistání zpět na letiště. |
K letce přišli piloti Mi-4: mjr. Radouš Podskalský, kpt. Adolf Šafra, kpt. Vlastimil Lokajíček, kpt. Vladimír Schiman, por. Jaroslav Hrubý, por. František Dvořák. Piloti Mi-1: npor. František Klouček, npor. Jiří Zach, por. Jan Melka. Technici: mjr. František Svoboda, nrtm. Jiří Veselý.
25.4.1962 |
Mi-1 1014 |
npor. Grmela Radovan |
? |
Pokles tlaku oleje reduktoru i motoru. Po 2-3 min přistání v Havlíčkově Brodě. |
V roce 1962 odešel npor. Grmela, kpt. Schreier, npor. Pekař a por Aldorf. V tomto roce se uskutečnil úspěšný výcvik osádek v létání v horském terénu v Krkonoších na letišti Vrchlabí, to se opakovalo i v roce 1963.
Na funkci technika ESV přišel rtn. Jaroslav Dernadi.
1. vrtulníková letka se osamostatnila a přejmenovala k 1.9.1963 na 1. spojovací letku.