1. vrtulníková letka

12.07.2019

1.8.1960 byla na dobřanském letišti utvořena 1. vrtulníková letka pro potřeby velitelství 1. armády.  Během prvního roku své činnosti byla odborně řízena velitelem 5. slp.

Velitel letky: kpt. Ing. Miroslav Buben

Zástupce velitele: mjr. Jaroslav Dlubal

Letovod letky: kpt. Václav Grygar

Pobočník velitele: npor. František Houška

Inženýr letky: npor. Vítězslav Pavlus

Staršina letky: voják ZS

Roj velkých vrtulníků 

Velitel roje: npor. Radovan Grmela

Starší pilot-letovod: por. Milan Adamík

Pilot-letovod: por. Stanislav Aldorf

Palubní technici: npor. Jaroslav Martínek, npor. Zdeněk Pekař, npor. Milan Šebek

Roj malých vrtulníků

Velitel roje: kpt. Stanislav Kozák

Starší pilot: npor. Dušan Schreier

Technici D+M: npor. Milan Dudek, npor. Václav Černý, npor. Jindřich Krisl, npor. Jaroslav Vozka

ESV: kpt. František Vlček

RV: npor. Karel Havelka, npor. Rudolf Straka

Výzbroj: nrtm. Josef Juřínek

Letka měla ve výzbroji čtyři až pět vrtulníků Mi-1 a dva až tři Mi-4. Byla členěna na tři roje, jeden s Mi-4 a dva s Mi-1, každý o třech strojích označených standardním způsobem, tj. arabskými čísly.

helo259.jpg (99668 bytes)Jednotka prováděla výcvik podle Osnovy bojové přípravy a zajišťovala součinnostní lety při štábních cvičeních, přepravu osob a materiálu, pozemní i vzdušné výsadky, průzkum státní hranice a sporadicky přepravu nemocných a zraněných osob, převážně do Ústřední vojenské nemocnice v Praze-Střešovice.

K 1.10.1961 byla 1. vrtulníková letka  podřízena 45. dpzlp. K 1.1.1962 v Dobřanech vznikl vrtulníkový roj 45. dpzlp s vrtulníky Mi-1AKR. Velitel roje byl mjr. Vladimír Frýda.

6.3.1962

Mi-1 5005

kpt. Grygar Václav

?

Po vzletu pokles tlaku oleje reduktoru. Přistání zpět na letiště.

helo1111.JPG (30305 bytes), helo1112.JPG (13731 bytes), helo1113.JPG (20208 bytes), helo1114.JPG (20321 bytes), helo1115.JPG (19521 bytes), helo1117.JPG (30534 bytes)

K letce přišli piloti Mi-4: mjr. Radouš Podskalský, kpt. Adolf Šafra, kpt. Vlastimil Lokajíček, kpt. Vladimír Schiman, por. Jaroslav Hrubý, por. František Dvořák. Piloti Mi-1: npor. František Klouček, npor. Jiří Zach, por. Jan Melka. Technici: mjr. František Svoboda, nrtm. Jiří Veselý.

25.4.1962

Mi-1 1014

npor. Grmela Radovan

?

Pokles tlaku oleje reduktoru i motoru. Po 2-3 min přistání v Havlíčkově Brodě.

V roce 1962 odešel npor. Grmela, kpt. Schreier, npor. Pekař a por Aldorf. V tomto roce se uskutečnil úspěšný výcvik osádek v létání v horském terénu v Krkonoších na letišti Vrchlabí, to se opakovalo i v roce 1963.

helo1116.JPG (15836 bytes)helo1118.JPG (23893 bytes), helo1119.JPG (25451 bytes), helo1120.JPG (28823 bytes), helo1121.JPG (30538 bytes), helo1122.JPG (18892 bytes)

helo1135.JPG (19857 bytes)Na funkci technika ESV přišel rtn. Jaroslav Dernadi.

helo1123.JPG (43864 bytes), helo1124.JPG (33603 bytes), helo1125.JPG (26332 bytes), helo1126.JPG (20768 bytes), helo1127.JPG (30522 bytes), helo1129.JPG (18756 bytes)

helo718.JPG (42649 bytes), helo719.JPG (60600 bytes),

1. vrtulníková letka se osamostatnila a přejmenovala k 1.9.1963 na 1. spojovací letku.