18. letecký pluk VÚ 9668

18. letecký stíhací letecký pluk (pístový)

18. stíhací letecký pluk

Podrobnosti.

26.06.2022

22. LD byla zřízena 1.6.1951 spolu s se 4. a 18. lp na letišti Plzeň-Skvrňany.

18. letecký stíhací pluk (pístový) byl zřízen na výnos MNO č. j. 004226/OMS z 24.5.1951 a nařízení MNO-VL čj.0012754 z 30.5.1951. Krycí číslo VÚ 9668. Bude dočasně dislokován v Plzni.

Velitelem pluku ustanoven npor. let. Praus Zdeněk.

Vyzbrojen 22 letouny S-199, 2 CS-199, 9 C-2.

Velitelský roj - DA-01 a dále ( nejvýše - 09), 1. letka - PS-10 a dále ( nejvýše - 29), 2. letka - BS-30 a dále ( nejvýše - 49), 3. letka - EX-50 a dále ( nejvýše - 69), 4. letka - VT-70 a dále.

Velitelem k 15.11.1953 byl ustanoven kpt. Lindovský Miroslav.

Dne 23.4. přistál s vysazeným motorem M-211 do terénu letecké střelnice Dobřany por. Ladislav Kadlecovič. Letoun S-199-47 s trupovým kódem BS-35 byl v nerovném terénu zničen.

Jen o vlásek unikl smrti uhořením por. Jiří Smažil dne 21.5.1952. Důsledkem zadření ojnice motoru přerušil vzlet a havaroval. Letoun Avia S-199.494 "PS-10" během několika minut dočista shořel. Letecká badatelna.


22.10.1953 redislokován na letiště v Pardubicích.

V září 1954 měl 18. letecký stíhací pluk ještě 31 letounů S-199, 10 C-2 a již 35 letounů S-102.

1.11.1954 přejmenován na 18. stíhací letecký pluk. Velitelem 18. slp mjr. Lindovský Miroslav, pak mjr. Roth Josef.

22. sld v Brně měla v roce 1954 v podřízenosti - 3. slp v Brně, 4. slp a 18. slp v Pardubicích.

18. slp byl v roce 1958 reorganizován na 18. sbolp. Ten patřil pod 34. sbold v Čáslavi.