11. vrtulníkový pluk VÚ 5621 Dobřany
24.06.2019
Letiště Plzeň bylo zrušeno na podzim 1991 a 11. vrp se přemístil místo zrušeného 5. slp do Dobřan. (L+K 1/92)
111. letištní prapor a 11. rota spojení a radiotechnického zabezpečení se po přesunu do Dobřan spojily a byly doplněny o část bývalého 3. pr rtz Dobřany do podoby 111. praporu letištního a radiotechnického zabezpečení VÚ 8475.
Vrtulníkový pluk byl v průběhu roku 1991 vyňat z podřízenosti rušené vševojskové 1. armády a k 1.11.1991 přešel pod Velitelství letectva a PVO ve Staré Boleslavi. (L+K 8,16/92)
První letová akce po přesunu na nové působiště a změně podřízenosti se uskutečnila 6.11.1991.
29.11.1991 přebírá pplk. Hájek funkci inspektora bezpečnosti letu a pplk. Štefan Jaššo se stává velitelem 1. letky.
2.12.1991 přebírá pplk. Čajka funkci zástupce velitele pluku.
8.1.1992 |
Mi-24 "0816" |
Jaššo, Hanyk, Vlček |
Dobřany |
Pokles tlaku v hydraulickém systému. |
.
30.1.1992 |
Mi-17 "0805" |
Petřek, Kadrnožka, Vlček |
Dobřany |
Otevření krytů motorů za letu. |
Rok 1992 byl ve znamení formování nové předváděcí vrtulníkové skupiny, známé později pod názvem „Box Mi-24V“. První nácvik ukázkové sestavy této skupiny se uskutečnil dne 21.2.1992. Piloty vrtulníků byli pplk. František Dvořák, mjr. Pavel Zach, mjr. Dušan Fryčka a mjr. Jan Schejbal.
Koncem března a začátkem dubna 1992 byla skupina Mi-17 a Mi-24 odvelena na dva týdny na letiště Piešťany a Trenčín, k ověření schopností tohoto letiště k využití vrtulníkovým letectvem.
V květnu 1992 zahájil svým prvním veřejným vystoupením v průběhu
leteckého dne v Přerově oficiálně svoji činnost ukázkový tým pěti
vrtulníků Mi-24V, přezdívaný jako Display
box. Čtveřice (box) "véček" se poprvé veřejně představila
na I. Air show Morava a Slezkov Přerově
23.5.1992. Veliteli osádek
vrtulníků byli pplk. František Dvořák, pplk. Dušan Fryčka, mjr. Jan
Schejbal a mjr. Pavel Zach.
20.6.1992 box v Žatci foto,
Na "Dni otevřených dveří" na francouzském letišti Le Luc při francouzském pobřeží Středozemního moře. Prvním zahraničním vystoupením verze Mi-24V (tr.č. 0787) se stala ve dnech 26. až 29.6.1992 návštěva francouzského letiště Le Luc. Letovou ukázku předvedla osádka ve složení mjr. Bohuslav Dvořák, npor. Richard Plos a kpt. Luboš Hašul, s nimi se akce ještě zúčastnil technik rtm. Viktor Černý. Na statické stojánce byla k vidění doprovodná Mi-17 s osádkou Štefan Vazovan, Jiří Wit a Jaroslav Starý.
3.7.1992 proběhla ve Vodochodech ukázka Mi-24DU "6040" pro vojenského leteckého přidělence USA, kterého pplk. Dvořák v rámci letové ukázky svezl v přední kabině.
60. výročí létání na Rané u Loun 11.7.1992 se zúčastnily vrtulník Mi-24V "0832" s posádkou Jaššo, Kuthan, Čermák.. (L+K 17/92)
Opuštěné letiště Plzeň
(1910-1992).
29.8.1992 box v Českých Budějovicích.
Display box se zúčastnil leteckého dne v Plzni. Kdy?
CSIAF 92 ve dnech 5.-6.9. v Bratislavě. Plzeňáci se zúčastnili také CSIAFu 92 v Bratislavě. Průlet Mi-17 "0811" s posádkou pplk. Střecha, kpt. Čechák, mjr. Lapák, číslo "0804", posádka mjr. Rada, pplk. Faul, kpt. Šerý a číslo "0805", posádka mjr. Šána, kpt. Hučík, pprap. Prouza. V letové ukázce Display boxu pilotovali Mi-24 "0837" pplk. F. Dvořák, kpt. Malina, pprap. Vlček, číslo "0929" mjr. Zach, kpt. Francl, pprap. Zdeněk, číslo "0786" mjr. Fryčka, npor. Dubec, pprap. Povoda a číslo "0834" mjr. Schejbal, por. Šamaj, pprap. Teleha. Záložní vrtulník "0710" mjr. B. Dvořák, kpt. Plosa nrtm. P. Vavrík. Na statické ukázce byl "0789" s mjr. Kačkovičem.
11.vrp byl v průběhu roku 1992 převelen do podřízenosti 3. sboru taktického letectva Hradec Králové.
1. letka velení a průzkumu VÚ 3970 v Dobřanech byla zrušena k 31.10.1992 a část byla začleněna do 11. vrp včetně stanice VLZS. (L+K 19/92)
Přesun personálu a techniky na Slovensko na podzim 1992. Rozvodové řízení mělo za následek odlet deseti Mi-24V a jedné Mi-24DU k 4. vrtulníkovému pluku v Prešově a Mi-17 0812 k 4. letce velení a průzkumu v Piešťanech koncem roku 1992.
Stroje určené pro vznikající
slovenské letectvo byly vyřazeny z evidence pluku ke dni 22.10.1992. Byly
to Mi-24V trupových čísel "0704", "0707",
"0708", "0786", "0787", "0813",
"0814", "0832", "0833" a "0927" i jediný plukem používaný Mi-24DU
"6040". Dne 27.10.1992se uskutečnil
jejich přelet z Dobřan na letiště Sliač. První letěla coby průzkum
počasí „spárka“ pilotovaná osádkou ve složení pplk. Jaromír Hájek,
kpt. Pavol Varga a pprap. Viliam Švacho.
Jedna Mi-24DU přiletěla z Prostějova.
1.11.1992 vznikly technické letky. Velitelem 1. technické letky s Mi-24 byl ustanoven pplk. Ing. Miroslav Kasal, druhé technické letce, také s typem Mi-24, velel mjr. Ing. Zdeněk Koskan. Ke stejnému datu došlo u typu Mi-24 u obou vrtulníkových pluků i k rozdělení do té doby zdvojené funkce technik/palubní technik.
Velitelem 3.
smíšené letky (Mi-17 a Mi-2) se stává mjr. Ing. Kadlec Martin.
Poslední federální střelby 18.11.1992 v Jincích.
18.11.1992 12.42 |
Mi-24V "0929" |
+ Pecha, +Chmelan, +Pobořil |
VVP-Jince |
Ztráta prostorové orientace po vlétnutí do mraku. Ustřihnutí si ocasního nosníku rotorem. Podrobnosti |
.
2.12.1992 |
Mi-2 "0716" |
Nožina, Navrátil, Zelinka |
Piešťany |
Vysazení ukazatele otáček nosného rotoru. |
Na konci roku odešli při
dělení republiky na Slovensko tito piloti: Ľudovít Pollák, Pavol Varga,
Peter Salenka, Blažej Zaujec, Jozef Sagan, Štefan Bajcar, Jozef Gyebrovszki,
Stanislav Antal, Karol Zeman, Marián Kuklica, Eduard Šajgalík, Petr Horák,
Imrich Gonda, a Tibor Tóth. Palubní technici odešli dva – Anton Zdeněk a
Marián Mojzes.
----------- Vznik Česka k 1.1.1993. ----------
11. vrp přebírá středisko LZS České Budějovice. (L+K 2/93, 5/96)
Mi-2, Mi-8 "0133" a "1532", Mi-8PPA "7522", "7523" a Mi-9 přiletěly z Bechyně.
Nová sezóna skupiny Box
začala 15.5.1993 vystoupením na II. Moravsko-Slezské Air Show. Pro
vyplnění hluchých míst sestavy byl do skupiny zařazen pátý vrtulník,
jehož pilotem byl mjr. Bohuslav Dvořák.
20.5.1993 pluk přešel pod velitelství 1. smíšeného leteckého sboru v Hradci Králové.
1.6.1993 dochází
ke sloučení bývalé 1. a 2.
letky Mi-24V, 2. letka je poté tvořena
vrtulníky Mi-17 a 3. letka vrtulníky Mi-2 (LZS).
Velitelem 1. letky (čtyřicetosm pilotů) se stává
mjr. Ing. Dvořák Bohuslav, 2. letce (dvacetdevět
pilotů) velí mjr. Ing. Kadlec Martin a 3. letce
(patnáct pilotů) pplk. Ing. Špilka Pavel. Došlo
i k sloučení 1. a 2. technické letky. Velitelem nové první technické letky
se stal mjr. Koskan a jeho zástupcem se stal kpt. Luděk Venkrbec.
K prvnímu zahraničnímu vystoupení Boxu došlo ve dnech 10. až 13.6.1993 v rakouském aeroklubu Seitenstetten u Lince.
19.6.1993 sólovou ukázku pilotáže Mi-24V předvedla na letišti Phalsburg ve Francii posádka Jaššo, Kniš, Černý.
10.7.1993 letecký den v Žatci.
I. CIAF 93 v Hradci Králové 16.-17.7.1993. Display box vystoupil s posádkami F. Dvořák, Baráth, Vrzal "0812", Zach, Kníž, Manda "0928", Fryčka, Masařík, Jílek "0789", Schejbal, Josza, Medzihradský "0839" a B. Dvořák, Jiřík, Švacho s "0834. Zde byl na konci druhého dne proveden společný průlet našich Mi-24V s Allouette III nizozemské skupiny Grasshopers.
Vystoupení 14.8.1993 v Dobřanech ,
,
.
Zde se dva vrtulníky Boxu představily v průletu
ve skupině s letounem MiG-29. Ten byl pilotován Petrem Tichým, „čtyřiadvacítky“
vedli František Dvořák a Jan Schejbal.Vystoupení
plzeňského boxu.
Vystoupení boxu.28.8.1993 v Českých Budějovicích.
Vystoupení boxu.11.a 12.9.1993 ve Kbelích.
14.9.1993 |
Mi-17 "0809 |
Šána, Jalůvka, Verzich |
Dobřany |
Pokles tlaku oleje motoru. |
Vystoupení boxu 16.10.1993 na Borech.
2.11.1993 |
Mi-2 "2509" |
Špilka, Navrátil |
Dobřany |
Vysazení motorů za letu na OSP. |
Výcvikový rok 1994 je zahájen zrušením 3. letky.
První letce Mi-24V velí pplk. Ing. Fryčka Dušan, 2. letce Mi-17 a Mi-2 velí mjr. Ing. Kadlec Martin.
V únoru 1994 odešel velitel 1 technické letky mjr. Koskan. Na funkci jej nahradil npor. Ing. Jan Strnad.
30.4.1994 |
Mi-17 "0849 |
Šána, Novák |
Vysoké Mýto |
Střet s ptákem. Proraženo přední plexisklo. |
Aviatické pouti ing. Jana Kašpara 21 a 22.5.1994 v Pardubicích. Předvedení boxu Mi-24V.
3. až 6.6.1994 navštívily dvě Mi-24V slovinskou Ptuji, kapitány vrtulníků byli Jaššo a Kadrnožka.
11.6.1994 Náměšť nad Oslavou. Předvedení boxu Mi-24V.
11.6.1994 České Budějovice. Předvedení boxu Mi-24V. Fotky Marka Carlisle ze svého půlročního působení v Česku.
24.
až 26.6.1994 letěly dvě „čtyřiadvacítky“ do Francie. Vrtulník pplk.
Jašša se představil na leteckém dni v Caen a vrtulník mjr. Schejbala v
Compiegne.
20.7.1994 |
Mi-17 "0822" |
Šafář, Babický, Verzich |
Líně |
Vysazení hlavního hydraulického systému. |
23. a 24.7.1994 Wincrange Lucembursko. Předvedené boxu Mi-24V.
Prostějováci ,
,
,
při mezipřistání (30.7.-8.8.) na International
Air Tatoo 94 a Mini Tiger Meet 94 ve Fairfordu a ve Valley.
31.7.1994 Karlovy Vary. Předvedení boxu Mi-24V.
SIAD 94 ve dnech 20. a 21.8.1994. Předvedení boxu Mi-24V.
Před výškovou budovou piloti Mi-24: Lazák, Khodl, Holub, dole
Kutheil, Končír a Vigaš ,
Fryčka a Schejbal
,
Holub a Čepelka
,
Chromý, Vrzal a Vigaš
,
Jogl, Holub a Dvořák Bohuslav
,
Čepelka a Hanyk
,
Pecuch
,
Kadrnožka
,
Končír a Lazák
.
Box dále vystupuje v Táboře 27.8.1994 ,
a ihned poté v Klatovech.
3.9.1994 v Dobřanech se uskutečnil letecký den, který byl zároveň pojat jako
rozloučení s činností 11. vrp.
V Prostějově se oslavovalo 20. výročí
založení 51. pluku na mezinárodním leteckém dni "Helicopter Flight Day"
10.9.1994. Zúčastnilo se pět plzeňských Mi-24V Display boxu.
Zcela poslední veřejné předvedení Boxu proběhlo dne 18.9.1994 na belgickém letišti Sint-Truiden.
17.12. startoval box v sestavě devíti Mi-24 z letiště Dobřany, prolétl nad Plzeňským náměstím a v Přerově, cíli svého letu, končil hvězdicovitým rozchodem svoji existenci.
Na konci roku 1994 se přestěhoval 11. vrp. z Dobřan (L+K 3/95) do Přerova, kde vznikla 1.12.1994 33. základna vrtulníkového letectva (33. zDL) s velitelem plk. Čajkou.
11. vrtulníkový pluk byl zrušen k 31.12.1994.
Historie předvádění Display boxu.
Letový personál sloužící u 11. vrp.
V Dobřanech zůstal 6. hotovostní roj Mi-24V s
velitelem mjr. Schejbalem (mjr. Bouček, mjr. Pecůch, mjr. Vigaš, kpt. Kutheil,
kpt. Smik, kpt. Písař, kpt. Matl, npor. Čepelka, npor. Trnka a letecké
středisko záchranné služby Kryštof 7 pod velením pplk.
Jogla. (L+K 26/93)
6. hotovostní roj se v dubnu 1997 přesunul též do Přerova.
Odkazy :
Found Karel - Vrtulníkové letectvo v Plzni 1961-1994
Found Karel - Křídla nad Plzní, 85
let letectví na Plzeňsku, 1995 (L+K 18/97)