Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Přílezy Pröles

Toužim Theusing

28.01.2020

MAPA.

Historie

Funkmeßstellung 1. Ordnung Engerling (radiolokační ústředna 1. řádu) s krycím názvem Engerling

Fluko Pilsen (hlásný obvod Plzeň) si Flugmelde Zentrale Pilsen (ústřednou letecké hlásné služby). V podřízenosti byly Flugwachen (hlásky), Funkmeßstellung 1. Ordnung Engerlink (radiolokační ústřednu 1. řádu) a Funkmeßstellung 2. Ordnung Seidenspinner (radiolokační ústřednu 2. řádu). Obsluha? Od kdy?

Barákový tábor na jihovýchodním konci obce Přílezy sloužil pro ubytování obsluhy, kterou zajišťovala 21. schwere Flugmelde-Leit-Kompanie Luftnachrichten-Regiment 237. Její velitel Oblt. Burchard byl současně velitelem ústředny. Polní pošta č. 52679.

S výstavbou bylo započato v polovině roku 1944 podél cesty na planině mezi obcemi Přílezy a Chýlice u Toužimi. Jednotlivá zařízení byla do provozu uváděna postupně. Podle projektu se jednalo: 

jedno zařízení pro panoramatické zobrazení letecké situace typu FuMG 404 Jagdschloss.

Tři radiolokátory typu FuMG 80 Freya. Jeden typ s dipóly přizpůsobenými pro rychlou změnu délky vlny; jeden typ fB - pro měření systémem Flamme; jeden typ LZ). Radar Freya tam byl asi pouze jeden.

Dva radiolokátory typu FuMG 65 Würzburg Riese. U betonových podstavců nebyly zabudovány kotevní šrouby (u prvního nebyly ani otvory pro jejich zakotvení, u druhého jen otvory pro jejich zakotvení). Kvalita betonu byla špatná.

V nových samostatných budovách byly umístěny: ústředna vysílačů (2x FuG X,1x FuG III), ke které patřily i tři desetimetrové stožáry, vyhodnocovací sál (při silnici na severním výjezdu z obce Přílezy), několik menších budov pro trafostanici a nouzové zdroje.


Na tuto centrálu byla napojena koncem války i Flugwache (letecká hláska) na Zádubské výšině u Mariánských Lázní. Poslední hlášení této hlídky odtud se týkalo příjezdu amerických tanků do Mariánských Lázní. Tím skončila i role těchto hlídek.

19.4.1945 se podařilo proti bombardovacím svazům od 8th USAAF z Velké Británie odstartovat na 30-40 stíhacích Me 262 od I./JG 7, KG (J) 54 z Ruzyně. Nárokovali si v 12.15 hod. nad Příbramí celkem pět sestřelů bombardérů mířícím na Pirnu a Ústí nad Labem. Navedl je i Engerling?

Osvobození západních Čech. helo6122.jpg (1392683 bytes) 

V časných ranních hodinách 8.5.1945 obsazují Útvinu první jednotky americké armády. Jednalo se o hlídky sestavené z těžkých tanků, které přijely ve směru od Krásného Údolí a od Sedla. Příchozí jednotky se pak ubytovávají ve stanech přímo na náměstí. Vojáci hlídkují na silnicích, provádějí se domovní prohlídky, zabavují se jak zbraně, tak i cenné předměty. Pozornost místního německého obyvatelstva vzbudila hromadná účast amerických vojáků na mši v kostele.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

21.5.1945 přicházejí od Chylic do Útviny první jednotky Rudé armády. Státní silnice Karlovy Vary - Plzeň tvořila demarkační linii. Americké jednotky se po příchodu sovětských jednotek stáhly k Sedlu.

Rudou armádou přicházejí rovněž příslušníci československého armádního sboru, kteří opět provádějí přísné domovní prohlídky. V průběhu června a července dochází k prvním nočním divokým odsunům německého obyvatelstva. V noci z 15. na 16.8.1945 byl do Bečova n. T. odvezen větší počet rodin, které však byly následující den vráceny zpět. První československou správu v Útvině zajišťovalo četnictvo (s podporou tzv. revolučních gard), které pozatýkalo všechny členy Hitlerjugend a přes Bečov je odvezlo do internačního tábora v Teplé, kde byli drženi až do srpna 1946. V září 1945 němečtí obyvatelé činí pokání a pilně navštěvují farní kostel.

Budova pro radiolokátor FuMG 404 Jagdschloss. Radar ukořistěn asi v provozuschopném stavu.

Ukořistěn radar Freya LZ.

První patka pro radiolokátor FuMG 65 Würzburg Riese. Druhá patka pro radiolokátor FuMG 65 Würzburg Riese.


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Zpráva z 12.5.1948 helo8210.jpg (1574610 bytes).

Koncem roku 1948 byl zprovozněn přehledový radar JS (jediný ukořistěný FuMG 404 Jagdschloss). Na jeho zprovoznění se podílela Škoda Plzeň - anténní systém a akademie Praha na elektronickém radarovém zařízení.


.


15.2.1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1) s podřízenou 1. radarovou naváděcí stanicí Přílezy u Města Teplá.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS I ve složení: Povětrnostní družstva: Kbely, Č. Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Havlíčkův Brod, Hradčany. Povětrnostní stanice letectva: Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší, Liberec, Klatovy. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Jince, Boletice. Povětrnostní hlídky letectva: Žatec, Jičín, Vysoké Mýto, Milešovka. Povětrnostní hlídka dělostřelectva: Kynžvart. Vyhlášková kancelář: Milovice, Chrudim, Pardubice. K 15.12.1950 byly zřízeny u PÚS 1 povětrnostní stanice u budovaných radarových ústředen Přílezy a kopec Praha, a také u radarového vlaku.

V srpnu 1950 byl dovezen radar RZ-V (ukořistěný FuMG 68 Ansbach), který byl renovován ve Škodě Plzeň. Umístěn byl na začátku polní cesty mezi podstavci pro W-R.


.


Ortofotomapa z roku 1952 a 2011.

Červené kolečko je vyhodnocovací sál. Žluté kolečka jsou betonové podstavce. Zelené kolečko je radar RZ-V. 

 

Červený kolečko je budova radaru. Zelené kolečka jsou asi anténní systém. Žlutá kolečka jsou elektrocentrála.


.


.


.


.


Objekt opuštěn. Kdy?

Aby Aeroklub Karlovy Vary mohl pokračovat ve své činnosti při budování asfaltové dráhy a plnit své vojenské úkoly, byl z rozpočtu výstavby letiště Karlovy Vary vyčleněn obnos na výstavbu letiště Přílezy.

V červnu 1957 pplk. Šimáček, náčelník AK Karlovy Vary nechal dovézt pana Staňka do Přílez, vysadil jej na louce a suše mu oznámil, že ho jmenuje na tomto letišti náčelníkem. V té době "letiště" tvořily jen dva objekty bývalé radarové stanice a jinak nic. Z počátku to pan Staněk považoval za legrácku, ale druhý den dostal nákladní automobil RN s postelí pod plachtou a odjel do Přílez. Tady dostal 30 vojáků z letiště Dobřany, se kterými později postavil hangár, který byl dovezen po železnici z Jičína a dřevěný barák dovezený z letiště Dobřany. Celkovou úpravu VPD prováděl Technický útvar z Bechyně.


V březnu 1958 AK Karlovy Vary zahájil činnost na náhradním letišti. Provoz nebyl jednoduchý, protože se stále upravovala travnatá VPD. Moc se zase nelétalo, protože pro lidi z Karlových Varů to bylo trochu z ruky.


Koncem roku 1959 odletěli členové AK Karlovy Vary zpět do Karlových Varů, kde již byla ukončena výstavba VPD. 

Na letišti zůstali pouze dva lidé. Pan Staněk jako náčelník a O. Lebeda, což byl instruktor - plachtař. Večer vzali promítačku a odešli dělat nábor do Útviny. Obecním rozhlasem pozvali místní mládež a zájem byl značný.


V lednu roku 1960 byl oficiálně ustanoven Aeroklub Toužim po územní reorganizaci krajů.

 

 

Od roku 1995, kdy Armáda České republiky uvolnila letiště ze svého zájmu dochází k dalšímu rozvoji letiště.

 

Asi v roce 2013 byla budova radaru zbourána.


Stav k 26.9.2015.

Ten kopeček s keřem je zbytek budovy, za kopečkem je dráha letiště. Za keřem v dálce je vidět anténa vysílače Krašov. Více vpravo je Třebouňský vrch 824 m n. m. s plachtařským střediskem za války a krátce po válce.

Vstup do strojovny.

Betonový podstavec. V pozadí vesnice Přílezy. Kvalita betonu v porovnání s jinými patkami je špatná.

Druhý betonový podstavec. V pozadí je vidět posed na první patce a vesnice Přílezy.

 

 

 

NAVRCHOLU.cz