4. letecký pluk

4. letecký stíhací pluk

4. stíhací letecký pluk VÚ 8021

21.07.2024

22. ld byla zřízena 1.6.1951 spolu s se 4. a 18. lp na letišti Plzeň-Skvrňany.

Velitel 4. lp mjr. Doskočil Oldřich, 1.11.1951 mjr. Lacika Anton.

Vyzbrojen letouny S-199, CS-199, 9 kusů C-2.

Velitelský roj - KA-01 a dále ( nejvýše -09),

1. letka - NH-10 a dále ( nejvýše -29),

2. letka - DB-30 a dále ( nejvýše - 49),

3. letka - SO-50 a dále ) nejvýše - 69),

4. letka - TP-70 a dále.

Letec Josef Pavlík. Zdroj.

 

Velitelem 4. lp od 11.1954 kpt. Miklošík Ján.

Kdy?

Prostřelený list vrtule donutil pilota škpt. Jána Svítka k vypnutí motoru. Přistání do členitého terénu poblíž obce Vranov na Karlovarsku pilot přežil, mezek S-199-470 "NH-26" nikoli. K události došlo 29.4.1952 u 4. lsp Plzeň.

Technologická chyba mechaniků 4. lsp Plzeň při montáži podvozkového kola vedla ke zničení spárky CS-199.515 dne 12.8.1952. Stroj s přeraženým trupem skončil ve šrotu, osádka por. Miloslav Myšák a a npor. Miloš Bloudek vážnějšímu zranění unikla.

7.7.1953 v Brdech zřícení letounu S-199.513. Por. Jaroslav Pospíšil se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.

Dne 1.4.1954 byl v Plzni zničen dvoumístný CS-199.503. Osádka 4. lsp stranový vítr vylučovala nesprávně, stříbrný letoun "SO-65" se převrátil na záda a byl zničen.


V roce 1954 se 4. lsp přesouvá do Pardubic, patřil pod 22. sld v Brně.

Odlet posledních tří S-199 prý až v březnu 1955.

Stíhací S-102.141311 po vynuceném přistání na Náchodsku dne 30.6.1955. Pilot 4. slp Pardubice po ztrátě vedoucího a orientace naštěstí přežil, stroj "DB-31" byl úplně zničen.

Velitelem 4. slp byl od roku 1957 Miloslav Neuberg.

V září 1958 se 4. slp dostal do podřízenosti 1. sld.

Do výzbroje zařazeny letouny MiG-19 S, P a také PM.

Velitelem 4. slp od 16.6.1961 mjr.Váňa Ladislav.

K 1.9.1961 od 1. sld pod 3. sbor PVOS přešel 4. slp.

Velitelem 4. slp od 28.9.1962 mjr. Hofman Hynek.

K 1.9.1964 4. slp přešel od 3. sPVOS k 1. sld.

Na jaře 1965 přiděleny první MiG-21F.

6.6.1966

Mi-1MU

kpt. Hejna Jaroslav

Před letištěm Čáslav

Vibrace. Přistání do terénu. Závada magneta.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Velitelem 4. slp od roku 1968 do 1970 byl mjr. Josef Racko.

U velitelského roje 4. slp v Pardubicích byly k 1.2.1969 tři vrtulníky Mi-1.

K 1.9.1969 bylo u 4. slp 6 vrtulníků Mi-1 a Mi-4.

helo374.jpg (102999 bytes) V 60. letech létal Jaroslav Hejna, v 70. letech piloti Josef Holík, a František Sýkora, později piloti Otto Zemek (instruktor pilotní cvičné kabiny PCK) a Václav Kulhavý.

23. září 1969 byla ustanoven 2. vrtulníkový roj 4. slp v Pardubicích. Ten byl zřízen pro potřeby 3. technické divize v Pardubicích. Velitel roje byl mjr. Jaromír Fišer. Zde létali piloti - Metyn Krystek, kpt. Alois Ondřej, Slípka, Pecák, Kašpar, Muzikant. Palubní technici byli Pokorný, Mareš, Kout. Vrtulníkový roj měl až 6 vrtulníků Mi-4 a 3 x Mi-1.

18.3.1970

Mi-1 1041

mjr. Hejna Jaroslav

?

Při roztáčení rotoru prudký záběr spojky. Poškozeny listy.

.

31.3.1970

Mi-4 "3152" 2.vrroj

kpt. Ondřej Alois

?

Vysazení generátoru v noci.

.

14.4.1970

Mi-1

kpt. Holík Jaroslav

U Čáslavi

Srážka se SU-7BM 5021 pplk. Lichtenberga ve výšce 50 m. Poškozen list.

.

20.4.1970

Mi-4 "3152" 2.vrroj

mjr. Fišer Jaromír

?

Po přistání v terénu nebylo již možné odletět pro nedostatečné otáčky motoru.

Velitelem 4. slp od roku 1970 byl pplk. Ing. L. Šejnoha.

Do výzbroje zařazeny letouny MiG-21MF a MA.

2.3.1971

Mi-4 "1093" 2.vrroj

kpt. Vrbovský Tomáš, mjr. Sabo, pplk. Skutecký

Pičín

Vytékání oleje za letu. Přistání do terénu. Prasklé těsnění olejového čerpadla.

.

24.3.1971

Mi-4 "3114" 2.vrroj

kpt. Herman Josef, pplk. Šilhan

?

Stékání oleje po kapotě. Přistání do terénu. Nedotažená zátka olejové nádrže.

.

10.7.1971

Mi-1 "1041"

mjr. Holík Jaroslav a 2 cestující

VVP Neřežín

Při opakovaném vzletu otáčení doleva s klesáním. Zachycení o násep silnice a převrácení.

a helo367.jpg (79861 bytes)

V srpnu 1972 byl 2 vrtulníkový roj 4. slp v Pardubicích rozpuštěn, vrtulníky měly přejít do Bechyně. Pro nastávající cvičení ŠTÍT 72 v září 1972 byl ale znovu zmobilizován na výpomoc. Spojenecké cvičení Štít 72.

12.9.1972

16.20

Mi-4 "7116" 2.vrroj

+Fišer, +Kašpar, +Kout, +Dr. Salaba, +Novotný, +Dolník, +Máca, +Zástěra, +Kraus, +Wagenknecht

Rudíkov u Třebíče

Utržení listu nosného rotoru. Upadl osový závěs. Podrobnosti. Kronika 120, 121, 122.

V roce 1975 byl 4. slp propůjčen čestný titul Útvar Slovenského národního povstání.

Velitelem 4. slp byl kpt. Martin Olejník.

?.3.1976

Mi-1

Holík

Jince

Přetáhnutí přetíženého vrtulníku při vzletu. Poškození ocasní vrtulky.

Poslední pilot Mi-1 byl kpt. Alois Ondřej.

Od 19.9. do 3.10.1980 provoz dvanácti MiG-21MF ze záložního letiště Stránecká Zhoř či Měřín.

Velitelem 4. slp od roku 1982 byl pplk. Ján Maló.

Koncem září 1982 provoz po dobu devíti dní ze záložního letiště Stránecká Zhoř či Měřín. 28.9.1982 veřejné předvedení. Přistálo pět letounů MiG-21 od 4. slp.

Posledním velitelem 4. slp byl od roku 1986 pplk. Ing. Miroslav Šplíchal.

4. slp byl zrušen k 31.7.1989.  

Zabezpečovací útvary: 6. letištní prapor VÚ 6991 a postupně: 22. rota LZS/PZN, 22. prapor PZN/RTZ VÚ 5110.

4. slp byl zrušen k 31.7.1989.