Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

4. letecký pluk

4. letecký stíhací pluk

4. stíhací letecký pluk VÚ 8021

19.11.2019

22. ld byla zřízena 1.6.1951 spolu s se 4. a 18. lp na letišti Plzeň-Skvrňany.

Velitel 4. lp mjr. Doskočil Oldřich, 1.11.1951 mjr. Lacika Anton.

Vyzbrojen letouny S-199, CS-199, 9 kusů C-2.

Velitelský roj - KA-01 a dále ( nejvýše -09),

1. letka - NH-10 a dále ( nejvýše -29),

2. letka - DB-30 a dále ( nejvýše - 49),

3. letka - SO-50 a dále ) nejvýše - 69),

4. letka - TP-70 a dále.

Letec Josef Pavlík. Zdroj.

 

Velitelem 4. lp od 11.1954 kpt. Miklošík Ján.

Kdy?

Prostřelený list vrtule donutil pilota škpt. Jána Svítka k vypnutí motoru. Přistání do členitého terénu poblíž obce Vranov na Karlovarsku pilot přežil, mezek S-199-470 "NH-26" nikoli. K události došlo 29.4.1952 u 4. lsp Plzeň.

Technologická chyba mechaniků 4. lsp Plzeň při montáži podvozkového kola vedla ke zničení spárky CS-199.515 dne 12.8.1952. Stroj s přeraženým trupem skončil ve šrotu, osádka por. Miloslav Myšák a a npor. Miloš Bloudek vážnějšímu zranění unikla.

7.7.1953 v Brdech zřícení letounu S-199.513. Por. Jaroslav Pospíšil se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.

Dne 1.4.1954 byl v Plzni zničen dvoumístný CS-199.503. Osádka 4. lsp stranový vítr vylučovala nesprávně, stříbrný letoun "SO-65" se převrátil na záda a byl zničen.


V roce 1954 se 4. lsp přesouvá do Pardubic, patřil pod 22. sld v Brně.

Odlet posledních tří S-199 prý až v březnu 1955.

Stíhací S-102.141311 po vynuceném přistání na Náchodsku dne 30.6.1955. Pilot 4. slp Pardubice po ztrátě vedoucího a orientace naštěstí přežil, stroj "DB-31" byl úplně zničen.

Velitelem 4. slp byl od roku 1957 Miloslav Neuberg.

V září 1958 se 4. slp dostal do podřízenosti 1. sld.

Do výzbroje zařazeny letouny MiG-19 S, P a také PM.

Velitelem 4. slp od 16.6.1961 mjr.Váňa Ladislav.

K 1.9.1961 od 1. sld pod 3. sbor PVOS přešel 4. slp.

Velitelem 4. slp od 28.9.1962 mjr. Hofman Hynek.

K 1.9.1964 4. slp přešel od 3. sPVOS k 1. sld.

Na jaře 1965 přiděleny první MiG-21F.

6.6.1966

Mi-1MU

kpt. Hejna Jaroslav

Před letištěm Čáslav

Vibrace. Přistání do terénu. Závada magneta.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Velitelem 4. slp od roku 1968 do 1970 byl mjr. Josef Racko.

U velitelského roje 4. slp v Pardubicích byly k 1.2.1969 tři vrtulníky Mi-1.

K 1.9.1969 bylo u 4. slp 6 vrtulníků Mi-1 a Mi-4.

helo374.jpg (102999 bytes) V 60. letech létal Jaroslav Hejna, v 70. letech piloti Josef Holík, a František Sýkora, později piloti Otto Zemek (instruktor pilotní cvičné kabiny PCK) a Václav Kulhavý.

23. září 1969 byla ustanoven 2. vrtulníkový roj 4. slp v Pardubicích. Ten byl zřízen pro potřeby 3. technické divize v Pardubicích. Velitel roje byl mjr. Jaromír Fišer. Zde létali piloti - Metyn Krystek, kpt. Alois Ondřej, Slípka, Pecák, Kašpar, Muzikant. Palubní technici byli Pokorný, Mareš, Kout. Vrtulníkový roj měl až 6 vrtulníků Mi-4 a 3 x Mi-1.

18.3.1970

Mi-1 1041

mjr. Hejna Jaroslav

?

Při roztáčení rotoru prudký záběr spojky. Poškozeny listy.

.

31.3.1970

Mi-4 "3152" 2.vrroj

kpt. Ondřej Alois

?

Vysazení generátoru v noci.

.

14.4.1970

Mi-1

kpt. Holík Jaroslav

U Čáslavi

Srážka se SU-7BM 5021 pplk. Lichtenberga ve výšce 50 m. Poškozen list.

.

20.4.1970

Mi-4 "3152" 2.vrroj

mjr. Fišer Jaromír

?

Po přistání v terénu nebylo již možné odletět pro nedostatečné otáčky motoru.

Velitelem 4. slp od roku 1970 byl pplk. Ing. L. Šejnoha.

Do výzbroje zařazeny letouny MiG-21MF a MA.

2.3.1971

Mi-4 "1093" 2.vrroj

kpt. Vrbovský Tomáš, mjr. Sabo, pplk. Skutecký

Pičín

Vytékání oleje za letu. Přistání do terénu. Prasklé těsnění olejového čerpadla.

.

24.3.1971

Mi-4 "3114" 2.vrroj

kpt. Herman Josef, pplk. Šilhan

?

Stékání oleje po kapotě. Přistání do terénu. Nedotažená zátka olejové nádrže.

.

10.7.1971

Mi-1 "1041"

mjr. Holík Jaroslav a 2 cestující

VVP Neřežín

Při opakovaném vzletu otáčení doleva s klesáním. Zachycení o násep silnice a převrácení.

a helo367.jpg (79861 bytes)

V srpnu 1972 byl 2 vrtulníkový roj 4. slp v Pardubicích rozpuštěn, vrtulníky měly přejít do Bechyně. Pro nastávající cvičení ŠTÍT 72 v září 1972 byl ale znovu zmobilizován na výpomoc. Spojenecké cvičení Štít 72.

12.9.1972

16.20

Mi-4 "7116" 2.vrroj

+Fišer, +Kašpar, +Kout, +Dr. Salaba, +Novotný, +Dolník, +Máca, +Zástěra, +Kraus, +Wagenknecht

Rudíkov u Třebíče

Utržení listu nosného rotoru. Upadl osový závěs. Podrobnosti. Kronika 120, 121, 122.

V roce 1975 byl 4. slp propůjčen čestný titul Útvar Slovenského národního povstání.

Velitelem 4. slp do roku 1983 byl kpt. Martin Olejník.

?.3.1976

Mi-1

Holík

Jince

Přetáhnutí přetíženého vrtulníku při vzletu. Poškození ocasní vrtulky.

Poslední pilot Mi-1 byl kpt. Alois Ondřej.

Velitelem 4. slp od roku 1982 byl pplk. Ján Maló.

Posledním velitelem 4. slp byl od roku 1986 pplk. Ing. Miroslav Šplíchal.

4. slp byl zrušen k 31.7.1989.  

Zabezpečovací útvary: 6. letištní prapor VÚ 6991 a  "postupně: 22. rota LZS/PZN, 22. prapor PZN/RTZ VÚ 5110.

4. slp byl zrušen k 31.7.1989.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.