Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
19.11.2019
22. ld byla zřízena 1.6.1951 spolu s se 4.
a 18. lp na letišti Plzeň-Skvrňany.
Velitel 4. lp mjr. Doskočil Oldřich, 1.11.1951 mjr. Lacika Anton.
Vyzbrojen letouny S-199, CS-199, 9 kusů C-2.
Velitelský roj - KA-01 a dále ( nejvýše -09),
1. letka - NH-10 a dále ( nejvýše -29),
2. letka - DB-30 a dále ( nejvýše - 49),
3. letka - SO-50 a dále ) nejvýše - 69),
4. letka - TP-70 a dále.
Letec Josef Pavlík. Zdroj.
Velitelem 4. lp od 11.1954 kpt. Miklošík Ján.
Kdy?
Prostřelený list vrtule donutil pilota škpt. Jána Svítka k vypnutí motoru. Přistání do členitého terénu poblíž obce Vranov na Karlovarsku pilot přežil, mezek S-199-470 "NH-26" nikoli. K události došlo 29.4.1952 u 4. lsp Plzeň.
Technologická chyba mechaniků 4. lsp Plzeň při montáži podvozkového kola vedla ke zničení spárky CS-199.515 dne 12.8.1952. Stroj s přeraženým trupem skončil ve šrotu, osádka por. Miloslav Myšák a a npor. Miloš Bloudek vážnějšímu zranění unikla.
7.7.1953 v Brdech zřícení letounu S-199.513. Por. Jaroslav Pospíšil se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.
Dne 1.4.1954 byl v Plzni zničen dvoumístný CS-199.503. Osádka 4. lsp stranový vítr vylučovala nesprávně, stříbrný letoun "SO-65" se převrátil na záda a byl zničen.
V roce 1954 se 4. lsp přesouvá do Pardubic, patřil pod 22. sld v Brně.
Odlet posledních tří S-199 prý až v březnu 1955.
Stíhací S-102.141311 po vynuceném přistání na Náchodsku dne 30.6.1955. Pilot 4. slp Pardubice po ztrátě vedoucího a orientace naštěstí přežil, stroj "DB-31" byl úplně zničen.
Velitelem 4. slp byl od roku 1957 Miloslav Neuberg.
V září 1958 se 4. slp dostal do podřízenosti 1. sld.
Do výzbroje zařazeny letouny MiG-19 S, P a také PM.
Velitelem 4. slp od 16.6.1961 mjr.Váňa Ladislav.
K 1.9.1961 od 1. sld pod 3. sbor PVOS přešel 4. slp.
Velitelem 4. slp od 28.9.1962 mjr. Hofman Hynek.
K 1.9.1964 4. slp přešel od 3. sPVOS k 1. sld.
Na jaře 1965 přiděleny první MiG-21F.
6.6.1966 |
Mi-1MU |
kpt. Hejna Jaroslav |
Před letištěm Čáslav |
Vibrace. Přistání do terénu. Závada magneta. |
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
Velitelem 4. slp od roku 1968 do 1970 byl mjr. Josef Racko.
U velitelského roje 4. slp v Pardubicích byly k 1.2.1969 tři vrtulníky Mi-1.
K 1.9.1969 bylo u 4. slp 6 vrtulníků Mi-1 a Mi-4.
V 60. letech létal Jaroslav Hejna, v 70. letech piloti Josef Holík, a František Sýkora, později piloti Otto Zemek (instruktor pilotní cvičné kabiny PCK) a Václav Kulhavý.
23. září 1969 byla ustanoven 2. vrtulníkový roj 4. slp v Pardubicích. Ten byl zřízen pro potřeby 3. technické divize v Pardubicích. Velitel roje byl mjr. Jaromír Fišer. Zde létali piloti - Metyn Krystek, kpt. Alois Ondřej, Slípka, Pecák, Kašpar, Muzikant. Palubní technici byli Pokorný, Mareš, Kout. Vrtulníkový roj měl až 6 vrtulníků Mi-4 a 3 x Mi-1.
18.3.1970 |
Mi-1 1041 |
mjr. Hejna Jaroslav |
? |
Při roztáčení rotoru prudký záběr spojky. Poškozeny listy. |
.
31.3.1970 |
Mi-4 "3152" 2.vrroj |
kpt. Ondřej Alois |
? |
Vysazení generátoru v noci. |
.
14.4.1970 |
Mi-1 |
kpt. Holík Jaroslav |
U Čáslavi |
Srážka se SU-7BM 5021 pplk. Lichtenberga ve výšce 50 m. Poškozen list. |
.
20.4.1970 |
Mi-4 "3152" 2.vrroj |
mjr. Fišer Jaromír |
? |
Po přistání v terénu nebylo již možné odletět pro nedostatečné otáčky motoru. |
Velitelem 4. slp od roku 1970 byl pplk. Ing. L. Šejnoha.
Do výzbroje zařazeny letouny MiG-21MF a MA.
2.3.1971 |
Mi-4 "1093" 2.vrroj |
kpt. Vrbovský Tomáš, mjr. Sabo, pplk. Skutecký |
Pičín |
Vytékání oleje za letu. Přistání do terénu. Prasklé těsnění olejového čerpadla. |
.
24.3.1971 |
Mi-4 "3114" 2.vrroj |
kpt. Herman Josef, pplk. Šilhan |
? |
Stékání oleje po kapotě. Přistání do terénu. Nedotažená zátka olejové nádrže. |
.
10.7.1971 |
Mi-1 "1041" |
mjr. Holík Jaroslav a 2 cestující |
VVP Neřežín |
Při opakovaném vzletu otáčení doleva s klesáním. Zachycení o násep silnice a převrácení. |
V srpnu 1972 byl 2 vrtulníkový roj 4. slp v Pardubicích rozpuštěn, vrtulníky měly přejít do Bechyně. Pro nastávající cvičení ŠTÍT 72 v září 1972 byl ale znovu zmobilizován na výpomoc. Spojenecké cvičení Štít 72.
12.9. 16.20 |
Mi-4 |
+Fišer, |
Rudíkov u Třebíče |
Utržení listu nosného rotoru. Upadl osový závěs. Podrobnosti. Kronika 120, 121, 122. |
V roce 1975 byl 4. slp propůjčen čestný titul Útvar Slovenského národního povstání.
Velitelem 4. slp do roku 1983 byl kpt. Martin Olejník.
?.3.1976 |
Mi-1 |
Holík |
Jince |
Přetáhnutí přetíženého vrtulníku při vzletu. Poškození ocasní vrtulky. |
Poslední pilot Mi-1 byl kpt. Alois Ondřej.
Velitelem 4. slp od roku 1982 byl pplk. Ján Maló.
Posledním velitelem 4. slp byl od roku 1986 pplk. Ing. Miroslav Šplíchal.
4.
slp byl zrušen k 31.7.1989.
Zabezpečovací útvary: 6. letištní prapor VÚ 6991 a "postupně: 22. rota LZS/PZN, 22. prapor PZN/RTZ VÚ 5110.
4. slp byl zrušen k 31.7.1989.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.