27.12.2021
K 1.7.1948 byla u LP 41 na letišti Boží Dar postavena Dělostřelecká letka, určená k součinnosti s dělostřelectvem.
K 31.12.1948 měla Dělostřelecká letka 13 pilotů - důstojníků dělostřelectva, 16 pozemních specialistů, tři letouny C-6, šest letounů K-65, a 16 letounů K-68.
28.2.1949 byla od LP 41 uvolněna Dělostřelecká letka, která se přemístila na letiště Plzeň-Skvrňany a stala se samostatným útvarem. Dvě třetiny jejího stavu se přesunuly do Plzně, zbytek se přemístil do Olomouce jako odloučená část DL 1.
28.2.1949 v Plzni vznikla Dělostřelecká letka 1 VÚ 8992. Letouny byly označeny písmenem NZ.
11.6.1949 se při vzletu z přistávací plochy Jordán v Brdech zřítil letoun K-65C Čáp ev. č. 719 od DL 1 z Plzně-Skvrňan. Pilot por. děl. Vladimír Komárek byl zraněn a pozorovatel por. děl. Ladislav Kořínek bez zranění. Letecká badatelna.
6.9.1949 zahynul por. děl. Karel Sambota.
V roce 1950 v Přerově vznikla Dělostřelecká letka 2 VÚ 8671.
1.5.1950 na letišti Plzeň-Skvrňany byl založen Letecký pluk 45. První velitel byl mjr. Václav Mejda. Z Dělostřelecké letky 2 vznikla 2. letka LP 45. Ta v Přerově zůstala do března 1952.
Jeho výzbroj tvořily z počátku K-65 Čáp a K-68 Piper. Hlavní výzbrojí se staly u dvou letek B-33/CB-33.
Velitelský roj - OP-01 a dále ( nejvýše -09), 1. letka - NZ-10 a dále ( nejvýše -29), 2. letka - DD-30 a dále ( nejvýše -49), 3. letka - HY-50 a dále ( nejvýše -69).
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
K 1.10.1950 zůstala v podřízenosti velitelství letectva existovat pouze velitelství - 3. ld a 4. ld, čtyři bojeschopné stíhací pluky ( LP 1 "Zvolenský", LP 3, LP 5 a LP 8), LP 30 "Ostravský", LP 47, LDP 1 a LP 45.
K 1.11.1950 pluk měl osm letounů K-65, dva letouny K-68, dva letouny K-168 a dva letouny C-104.
V roce 1951 se 45. letecký pluk (dělostřelecký) přesunul do Klecan.
V roce 1952 přesun 45. dělostřeleckého leteckého pluku na letiště Plzeň-Skvrňany.
Od podzimu 1952 se 1. a 2. letka přeškolila na Il-10/B-33.
Velitel byl od 22.12.1952 do 15.6.1956 mjr. Jan Kotyza.
25.4.1953 z Milovic přiletěla letka S-199 od 51. lp s třídně málo spolehlivými piloty, kteří proto nešli na přeškolení na MiGy 15. Ta u útvaru vytvořila 3. letku.
5.6.1953 na letecké střelnici Dlouhá Louka - Čbán zřícení letounu
Avia B-33 výrobního čísla 1431 "DD-30". Por. Bosý a střelec por.
Pejchal zahynuli. Letecká
badatelna.
K 1.7.1953 měl pluk Il-10/B-33 a 14 kusů S-199.
4.8.1953 u Křimice nouzové přistání letounu Avia S-199.285 od 3. letky 45. dlp. Por. Ladislav Kadlecovič bez zranění. Letecká badatelna.
Bojovou zástavu 45. letecký dělostřelecký pluk
dostal útvar z rukou genpor. Josefa Vosáhla
v roce 1954.
S-199 od 3. letky.
Velitel byl od r. 1954 kpt. Jiří Cígler.
B-33 "DD-35" z 2. letky v roce 1954.
Při přejmenování útvarů ČSLA - od 1.11.1954 jako 45. dělostřelecký průzkumný letecký pluk.
V roce 1955 letka S-199 se účastnila natáčení filmu Tanková brigáda. To byl konec provozu S-199. Piloti si vymohli odchod k 5. slp v Dobřanech.
V červnu 1955 i 3. letka se přeškolila na Il-10/B-33.
Stav letištní plochy v roce 1956.
V období 1956 až 1958 velel v zastoupení kpt. Jozef Štauder ZV.
Od r. 1958 opět velitelem pplk. Ing. Kotyza Jan do 11.1959 (†).
45. dpzlp se přestěhoval v roce 1959 do Dobřan.
Velitel 45. dpzlp byl pplk. Antonín Matiášek.
K 1.10.1960 vzniká smíšený operační svaz označený jako 7. armáda letectva a protivzdušné obrany státu pod velením plk. Zdeňka Kamenického. Pod 7. APVOSaL patřilo 1., 2., 3. a 22. sld, 34. sbold, 1. dvlp. 45. dpzlp, 47. pzlp, 50. spojlp, 7. lo.
1. a 2. letka s MiG-15, 3. letka s Il-10.
K 1.10.1961 byla 1. vrtulníková letka podřízena pod 45. dpzlp. Velitelem letky se stává opět mjr. Jaroslav Dlubal.
K 1.1.1962 v Dobřanech vznikl vrtulníkový roj
45. dpzlp s vrtulníky Mi-1AKR.
27.9.1962 |
Mi-1T |
kpt. Josef Řanda, František Povolný |
Dobřany - Karlovy Vary |
Poškozeny listy rotoru při roztáčení rotoru. Podrobnosti. |
UIl-10 v září 1962. Konec provozu Il-10.
Přeškolení na L-29.
Spolupráce s raketovým útvarem v září 1963 ve VVP Lešť (Oremov Laz). Vyhodocení první bojové střelby dělostřeleckou raketou země-země s cvičnou hlavicí. Podrobnosti podle Řandy nebo Lengála .
V prosinci 1963 se 1. vrtulníková letka přesunula z Dobřan na plzeňské letiště (Plzen-Skvrňany). Stále byla v podřízenosti 45. dpzlp. V Dobřanech zůstal vrtulníkový roj 45. dpzlp.
19.3.1964 9.45 |
Mi-1M "5513" |
kpt. Mach Jaromír, mjr. Lengál, des. Bartoňek, Blažko |
Dobřany- před hangárem |
Při bočení přetíženého vrtulníku doprava, pokles přídě a otáčení doleva. Náraz listů do maskovací sítě. Pád |
.
12.7.1964 |
Mi-1 "3040" |
kpt. Kubice |
Letiště Dlouhá Lhota |
Vysazení motoru před přistáním. Poškozena ocasní ostruha. |
.
12.7.1964 13.30 |
Mi-1T "1004" |
kpt. Kubice, technik provozu rtm Bambas |
Z. Kladrub u Chýnova |
Vzlet se zavřeným požárním kohoutem. Po chvíli za letu motor
vysadil. Dopad do lesa. |
O d r. 1964 velitelem pluku 45.
dpzlp pplk. Karel Voráček.
V r. 1966 bylo u 45. dpzlp bylo 13 letounů MiG-15bisR a 13 Delfinů L-29. Video - Zničte cíl 1022!
K 24.9.1969 vrtulníky Mi-1 "1003" a "5018" předány 9. slp.
28.9.1966 |
Mi-1 "0001" |
kpt. Řanda Josef |
3 km JV Přeštic |
Náraz MiG-15UTI (pplk. Voráček a mjr. Navrátil) ze zadu do vrtulníku při zteči na VC. Poškozené listy. Přistání do terénu. Podrobnosti. |
.
12.5.1967 |
Mi-1 |
kpt. Dostál Vít |
? |
Vysazení motoru. Vybrání autorotace už ve 20 m. Tvrdé přistání. Ulomení pravého podvozku. Převrácení. |
.
31.7.1967 |
Mi-1 |
mjr. Frýda Vladimír |
|
Vysazení motoru. Přistání do terénu. Závada palivového čerpadla. |
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
První vzlet po okupaci 26.9.1968.
Na konci existence měl 53 letounů L-29R, 4 MiG-15bis a 5 vrtulníků Mi-1.
1. letka s MiGy 15, 2. a 3. letka s L-29.
Zabezpečovací útvary : 30. letištní prapor a 53. prapor RTZ.
V roce 1969 byl 45. dpzlp zrušen. Pokračoval v Dobřanech jako detašovaná část 47. pzlp.
Odkazy:
Lengál Meta - Sloužil jsem u "pětačtyřicítky"
Zpracoval Stanislav Vystavěl.