10.10.2022
Soudruzi po roce 1948 zadrátovali hranici s kapitalisty a do roku 1989 na ní zahynulo na 390 lidí, kteří se pokusili utéci z ráje dělníků a rolníků. Nad hranicí tábora socialismu a míru byl čilý provoz o kterém se toho ale moc neví. Úlety a únosy letadel.
Od konce padesátých let začaly létat podél hranice americké vrtulníky. Československá propaganda tyto lety označovala jako provokativní lety. Oblety státní hranice dělaly vrtulníky západoněmecké armády, Bundesgrenzschutzu, občas vrtulníky britské Porýnské armády a možná i vrtulníky rakouské armády a policie.
V únoru 1958 vrtulníky Mi-4 ze Kbel přepravovali potraviny, poštu a vše nezbytné k přežití pohraničníků včetně jejich rodin. To stejné se opakovalo i v únoru 1959.
24.2.1959 |
U Chebu |
Sikorsky S-55 H-19 Chickasaw |
Narušení trvalo 35 minut. Čs. stíhač nebyl nasazen. | Velitelství 158. rtp se dopustilo hrubých závad v řízení bojové služby a proti narušiteli nezasáhlo. |
Od konce 50-tých let sloužil u 11. slp v Žatci letoun Jak C-11 určený proti "pomalým cílům".
11.3.1960 |
Mi-4 50.spojlp Klecany |
npor. Žwak, npor. Toman, pohraničník |
U statní hranice |
The 2nd Armored Cavalry Regiment vyzbrojený i vrtulníky H-13 Sioux byl aktivovaný 23.5.1960 v Norimberku. Od roku 1967 se přesunul na letišti Feucht Army Airfield poblíž Norimberka.
Bell 47 H-13H Sioux. Berlín - Tempelhof (THF / EDDI) 20.5.1961. Sikorsky S-55D H-19 Chickasaw. Berlín - Tempelhof (THF / EDDI) 20.5.1961.
Od roku 1960 vrtulníky pohybující se u hranice byly i z letišť Dobřany a Bechyně.
10.7.1961 |
Podél silnice Poběžovice, Horšovský Týn, Staňkov, Poběžovice, 150 m nad zemí |
Bell H-13 Sioux |
Narušení trvalo 27 minut. Čs. stíhač nebyl nasazen. | Sledovaný pozorovacími stanovišti 158. a 162. rtp. |
Sikorski S-56 CH-37 Mojave v Buckeburgu (- Achum) (ETHB) 1961. Bristol 171 Sycamore v Buckeburgu (- Achum) (ETHB) 1961.
Státní hranici samozřejmě oblétávaly i naše vrtulníky Mi-4 se začerněným trupovým označením na boku směrem ke státní hranici spolu s dvěma průzkumáky od 47. pzlp obsluhující kameru. Protože boční dveře vrtulníku jsou vlevo, muselo se letět pouze od jihovýchodu na severozápad. Vzpomínky letce Antonína Šedka.
Též se cvičilo vysazování skupin hloubkového průzkumu v noci na plochy poblíž státní hranice. (Staří parašutisté vzpomínají na vysazení např. u Folmavy - Všeruby, kde se zajímali o americkou vysílačku Junik na blízkém kopci Hoher Bogen).
11.4.1963 |
Prameny Vltavy |
Sikorsky S-58 CH-34C Choctaw |
kpt. Josef Knitl, 1. slp, MiG-15bis | Hotovostní stíhač pronásledoval tak ostře, že vlétl až do Bavor. VS divize jeho útok včas zastavilo. |
Sikorsky S-58 H-34A a H-34C (od roku 1962 označeny jako CH-34C Choctaw) .
22.6.1963 |
U kóty Blatný vrch |
Bell 204 (UH-1)? |
Mělké narušení státní hranice. |
Westland WS-55 Whirlwind 2 v Zeltwegu (LOXZ) v 60-tých letech.
8.7.1963 |
Západně Aše |
Sikorsky CH-34C Choctaw "31187" |
Vrtulník před příletem zasahujících stíhačů odletěl. |
S-58A H-34G. III přehlídka pro kancléře Adenaura 12.10.1963, a na manévrech Kolibri v Irsingenu 25.10.1963.
23.5.1964 |
12 km severně Železné Rudy. |
2 x F-102 |
Kremsa, Hrubant, Tvrdý, mjr. Nikl a fotograf prap.?, Mi-4 od 4. spojlt |
Tři nálety amerických stíhačů na náš vrtulník na našem území. Kde byli naši stíhači? Podrobnosti. |
a Vertol H-21C, Itzehoe-Hungriger Wolf v roce 1964.
Od roku 1964 vrtulníky na hranici byly i z Karlových Varů, Klatov, Českých Budějovic, ..
21.10.1965 | Mi-1 OK-OVG Závod Čs. aerolinií - Agrolet | Němec Jan | Úlet z Mikulova do Lince. | Podrobnosti. |
.
listopad 1965 |
Mi-4 321.vrl. roj Plzeň |
Adamík, Horák, Šebek | U Horažďovic | Nenavázání spojení během letu v pohraničním pásmu. Aktivace hotovostního stíhače PVOS, který ale cíl ve špatném počasí nenašel. |
V červnu 1968 se z Brna na kótu Tišina SZ Tachova vrtulníkem Mi-4 od 24. vrp přepravoval laboratorní vzorek radiotechnického pátrače PRP 2 (pozdější Ramona). Posádka málem zakufrovala, poté přistála na lesní mítince a pro velký úspěch se další lety už radši konaly pouze do Tachova.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
21.8.1968 |
Mi-1 "3003" 4.vrlt Havlíčkův Brod |
Chadalík Vladimír pplk., ? |
Odlet z Havlíčkova Brodu. Přistání v Straubingu. |
.
22.1.1969 |
Třikrát za sebou vlétl do prostoru Libá, jižně Aše. |
Bell H-13 Sioux "002277" |
Sledovaný pouze hlídkami pohraniční stráže při dohlednosti 100 m. Pohyboval se po dobu 5 minut v hloubce 300 m. |
Od roku 1969 používal 1. slp v Českých Budějovicích a 11. slp v Žatci letouny L-29 proti "pomalým cílům" , .
28.7.1970 |
U Tachova |
Bell H-13 Sioux, pilot měl červenou přilbu |
?, MiG-21PF, 11. slp | Vrtulník unikl. |
.
27.10.1970 |
Poběžovice, Stod |
Bell 204 (UH-1)? |
Bartoš Václav, 5.slp, MiG-19 S |
Měl ho v zaměřovači ale odmítl ho sestřelit. Podrobnosti. |
.
1.11.1970 |
Poběžovice, Domažlice. U obce Stará Huť pravděpodobně přistál. Tachov, Dolní Žandov, Lazy, Lázně Kynžvart, Mariánské Lázně |
Bell 204 (UH-1)? |
11 stíhačů |
Ani 11 stíhačů ho nesestřelilo. Podrobnosti. |
.
5.6.1971 |
? |
Bell 204 (UH-1)? |
kpt. Havner Václav, MiG-15bis, 11. slp | Přehrazování cíle. |
Oblety státní hranice po roce 1972 prováděly vrtulníky Mi-2 Leteckého oddílu Ministerstva vnitra.
V roce 1973 byla 4. letka 11. slp přezbrojena MiG-15bis. Část letky byla nasazena v Líních. Hlásky PVOS. (L+K 1/74)
17.8. |
Dolní Vltavice, Lipenská přehrada. |
Bell 206B JetRanger |
Barry Winslow Meeker a JUDr. Heidrich |
Převezení paní a syna JUDr. Heidricha, občanů DDR do BRD. Podrobnosti. |
Oblety státní hranice od roku 1974 prováděly vrtulníky 11. vrlt a 1. spojlt z Plzně, 14. vrlt a 4. spojlt z Bechyně.
15.8. |
Dolní Vltavice, Lipenská přehrada |
Bell 206B JetRanger |
Barry Meeker |
Převezení Edity Schiemannové, její dcery a snoubence, a ?. Podrobnosti. |
.
17.8. 17.05 |
Dolní Vltavice, Lipenská přehrada |
Bell 206B JetRanger D-HAST |
Barry Meeker a T. S. Kobrzynski
|
Převezení Thomase B., Gůnthera a Birgit Neukirchnerových. Kobrzynski a Helga Neukircherová byli zajati. Podrobnosti. |
Od 24.10.1975 byly k 1. slp do Českých Budějovic převeleny letouny MiG-15bis od 4. letky 11. slp, které se svou vyšší rychlostí a účinnější výzbrojí nahradily v hotovosti Delfíny. Působily jako 4. letka 1. slp.
The 2nd Armored Cavalry Regiment dostal v lednu 1976 vrtulníky AH-1. Brzo podnikly první lety kolem čs. hranice. V květnu 1976 dokonce v noci s pomocí brýlí pro noční vidění.
27.10.1977 |
Podomácky vyrobený vírník. |
Vala Vojtěch ing. |
U Moravského Jána |
Pilot přeletěl hranici, v mlze zabloudil a přistál opět v ČSSR. Podrobnosti |
.
23.5.1978 |
Agusta Bell AB.204B "4D-BT" |
mjr. Ferdinand Ivan, 1. slp (30. sbolp), MiG-15bis |
Donucen k přistání palbou stíhače. Podrobnosti. Článek ing. Irry. |
.
4.4.1980 18.30 |
Jesenická přehrada | Hughes Cayuse | ?, uprchlík Hans Bauer (?) | Převezení občana(ů) NDR do NSR. |
Leipheim 13.7.1980 VFW-Fokker CH-53G (S-65).
Cvičení Reforger v září-říjnu 1980, Reutem v Bavorsku, vrtulníky 2nd Armoured Cavalry Regiment , , Bell 209 AH-1Q Cobra, Bell 206A-1 OH-58C Kiowa, Bell 204 UH-1H Iroquois.
Stíhací letouny MiG-15bis jako 4. letka 1. slp v Českých Budějovicích se v březnu 1983 vrátily do Hradce Králové.
duben 1983 | ? | Cizí vrtulník | 2 x MiG-21F a 2 x MiG-21MF od 5. slp (z Bechyně) | Honili vrtulník ale ten jim uletěl. |
.
6.5.1983 9.45 |
Aš | modrý Alouette | ? a uprchlíci Peter a Margit Schulz | Převezení občanů NDR do NSR. |
.
duben 1984 | 10 km od SH u Nýrska |
AH-1 Cobra |
kpt. Josef Doležal, 5. slp, MiG-21MF | Střelba po Cobře, ta ale utekla. Podrobnosti. |
.
? |
U Domažlic |
AH-1 Cobra |
|
Z malé výšky pozoroval čerstvě instalovaná postavení protiletecké obrany v okolí Domažlic. |
Reakce na narušování státní hranice - od 29.11.1984 převeden roj letounů L-39ZA Albatros ze stavu 2. letky 30. sbolp k plnění úkolů ve prospěch PVOS k 11. slp v Žatci. Další roje šli na letiště Dobřany, České Budějovice a Brno.
27.11.1984 byl pplk. Dvořák nečekaně odvolán z letové akce na velitelství 10. letecké armády. Přelet do Hradce Králové provedl v nočních hodinách „sedmnáctkou“. Tady mu ještě téhož dne přečetl velitel letectva, náměstek ministra národní obrany ČSSR pro letectvo a PVOS, generálporučík Jozef Remek rozkaz, kterým nařizoval 11. vrlt zaujmout do 30.12.1984 se dvěma vrtulníky hotovost PVOS v prostorech 522. radiotechnické roty na ploše Zhůří severně obce Horské Kvildy. Fotky Zhůří 1986.
30.11.1984 odlétly z Plzně dva vrtulníky Mi-24D s osádkami ve složení Jaššo, Jogl, Sychra a Fryčka, Rajda, Chrebet na Zhůří. Ve 13.00 hodin pak zahlásily zaujetí stanoviště. K 1.12.1984 vrtulníky Mi-24D od 11. vrlt z Plzně (od 1.7.1985 11. vrp) začali sloužit u PVOS.
Zakročovaly nejčastěji proti vrtulníkům AH-1 a OH-58 a německým SA 318C Alouette Astazou - Bundesgrenzschutzu , , ..
Zpočátku se směny na Zhůří střídaly vždy v pátek, po novém roce se přešlo na střídání v úterý.
Proti Rakousku vrtulníky Mi-24D od 51. vrp z Prostějova startovaly z plochy u 611. radiotechnické roty u Moravských Budějovic. "Dvacetčtyřky" na hranici - od Tomáše Vlacha.
23.12.1984 |
Cheb |
AH-1 Cobra |
? |
V noci si prohlídli nádraží, posvítili si na nápis a odletěli. Podrobnosti. |
.
20.4.1985 |
Mi-24D "0151" 11. vrlt |
kpt. Jogl, por. Bajcar a npor. Hašul | Zhůří | Vadné ložisko ventilátoru mělo za následek uvolnění kardanového hřídele, která svými vibracemi prorazila oba olejové chladiče reduktoru, čímž došlo k úniku oleje a k jeho vznícení během přistání. |
.
5.6.1985 |
Mi-2 "B-2833" LS FMV |
† Knitl, † pplk. Koďousek, † kpt. Zatloukal, † ? |
Kroclov u Českých Budějovic |
Let s pohraničníky. Střet s dráty krátce po vzletu z letiště Planá u Českých Budějovic. |
Na naší straně hranice se létaly průzkumné úkoly při vyhlášení hesla Obzor. Tehdy musela vyčleněná osádka Mi-24 během několika desítek minut vzlétnout z Plzně, naložit poblíž Písku zpravodajce a s občasnými výskoky letět v přízemní výšce podél hranice. (Krátce po prvním výskoku se na opačné straně objevily Cobry.)
12.9.1985 |
Mi-24D 4012 11.vrp |
Tóth, Horák, Melíšek |
Kóta Poledník |
Přetažení rotoru při manévrování u státní hranice s AH-1F Cobra. Podrobnosti. |
.
28.9.1985 |
Finsterau, BRD |
AH-1F Cobra |
npor. Pískatý, Dobřany, L-39ZA, 30.sbolp (5. slp) |
Palba NŘS na vrtulník za hranicí. Podrobnosti. Článek ing. Irry. Description. |
Oblety státní hranice od roku 1985 prováděly i vrtulníky 1. letky velení a průzkumu v Dobřanech.
Vzhledem k širokému pásu hranice se už v lednu 1986 hotovost Mi-24 na Zhůří přemístila do prostorů 550. radiotechnické roty u obce Kříženec poblíž Plané u Mariánských Lázní.
Stejně tak se stěhovali i "prostějováci" do prostorů 612. radiotechnické roty u obce Božice.
? 1986 |
Na území BRD, západně Rozvadova |
Mi-24V |
Novotný, Kříž, ? |
Narušení SH. Ztráta orientace. Záměna kopce Přimda za kopec 13 km západněji již v BRD. |
.
4.3.1987 |
Mi-2RCh "9429" 1.ltvpz |
Komárek, Goryl |
Dezerce z letiště Dobřany |
Do Regensburgu Podrobnosti |
.
12.7.1987 |
UFO |
kpt. Tesařík, npor. Pospíchal, npor. Šaro |
"Prostějováci" se přestěhovali v průběhu listopadu 1987 na vojenské letiště do Malacek.
The 2nd Armored Cavalry Regiment dostala v roce 1988 vrtulníky UH-60 Blackhawk. První návštěva UH-60 u plotu za pozorného doprovodu naší Mi-24V.
Redcatcher missions v roce 1988. Bell 406 OH-58D Kiowa, Bell 209 AH-1F, 9.5.1988 při domluvě pilota druhého vrtulníku (OH-58) s posádkou AH-1F.
Fotky z naší strany hranice. , , , , a US vojáci očumujou socialismus .
září 1988 |
Kóta Dyleň |
AH-1F Cobra |
|
Oblétli pozorovatelnu a byli pryč. Podrobnosti |
Průlet Mi-24V při přísaze VZS v kasárnách na Kříženci .
Jak jsme bránili socialismus, nad hranicí z pohledu letovoda.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
Hotovostní vrtulníky Mi-24 v roce 1990 se vrátily zpět na své základny do Plzně a do Prostějova.
U samostatné 1. letky velení a průzkumu na letišti v Dobřanech používali speciálně pro radiotechnický průzkum upravené Mi-17Z-2, zvané "awacsy". Většinou létaly po několika stálých tratích, ve výšce 3050 metrů. Všechny tyto speciální úkoly se podle svědectví pilotů opakovaly zhruba ve čtrnáctidenních periodách, výjimkou však nebyly ani několikaměsíční přestávky.
Hotovost se držela až do 31.12.1996.