Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

15. vrtulníková letka

12.07.2019

V Českých Budějovicích vznikla v roce 1964 na letišti Planá 15. vrtulníková letka VÚ 3321

Letka byla přímo podřízena 15. motostřelecké divizi v Českých Budějovicích a odborně podřízena 4. armádě v Táboře.

Letka měla 3-4 kusy Mi-1 a 2 kusy Mi-4.

Velitel mjr./pplk. Josef Kořínek od 6.7.1964-31.7.1974. Zástupce velitele kpt. Oldřich Mecner, mjr. Jozef Knietel (31.8.1972-31.7.1974). ZVP mjr. Skotnica, později mjr. Josef Ježek a ještě později pplk. Vojtěch Kohút. Letovod letky mjr. Vladimír Hellebrant 20.7.1964-31.7.1974. ZV ILS kpt. Ladislav Žígardy, později kpt./mjr. Petr Černák a kpt. Karel Vitásek. ZV pro týl kpt. Kudrlička a později mjr./pplk. Josef Kaska. NŠ mjr. Miloslav Kaštánek. Náčelník spojení a RTZ npor. Pavel Pelikán. Velitel let. povětrnostní stanice ppor. z. sl. Vladimír Zachar. Náčelník skupiny D+M - st. technik provozu kpt. Zdeněk Pelikán, kpt. Karel Vitásek. Náčelník skupiny - st. technik Elektro spec. vybavení ppor. Jaroslav Slunéčko. Náčelník skupiny - st. technik RV kpt. Bruno Gröetschel. Technik zabezpečení let. provozu rtm. Stanislav Dušek. Pomocník čet. abs. Bydžovský. Pomocník PHM prap. Josef Tischler.

Piloti Mi-4 - kpt. Jiří Bárta, npor. Jan Blábolil, kpt. Jozef Knietel, kpt. Ludovít Škorík, kpt. Jiří Klevar, kpt./mjr.  František Klouček.

Palubní technici - kpt. František Mikláš, kpt. Štefan Benko, kpt. Stanislav Nováček do 1967.

Piloti Mi-1 : kpt. Jaroslav Dvořák, kpt. Václav Kopřiva, kpt. Jan Theier. Fotky.

Ve dnech 12. až 16.5.1965 se uskutečnilo v okolí obce Mnich cvičení spolu se 4. spojlt z Bechyně. Cvičilo se vysazování diverzantů a jeřábování. V rámci oslav 20. výročí partizánského odboje provedena ukázka pro diváky.

Od 1.9.1965 byla letka odborně podřízena velitelství SVO v Táboře.

5.7.1966

Mi-4

kpt. Knietel

?

Přetažení při přistání do terénu. Ulomení třmenů příďového podvozku.

.  

8.8.1966

Mi-1

mjr. Hellebrant Vladimír

?

Po vzletu nešlo vrtulník přetlačit do horizontu. Přistání. Povolení táhla podélného řízení.

.

19.9.1966

Mi-4

mjr. Škorík Ludovít

osada Věžka

Po vzletu chvění vrtulníku. Přistání do terénu. Trhliny na listu rotoru. Nasátí předmětu.

Zástupcem se stal v roce 1968 mjr. Josef Bláha.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Po okupaci první vzlet Mi-4 dne 24.9.1968.

9.5.1969

Mi-4

 

Letiště Planá

Uražena ocasní vrtulka. Nízký průlet mjr. Zdeňka Bombera s MiG-21PF od 7. LVO.

.

21.5.1969

Mi-1 4006

kpt. Dvořák Jaromír, mechanik

?

Otevření pravých dveří za letu. Přistání do terénu. Po kontrole odlet.

Od 1.9.1969 byla letka odborně podřízena velitelství 4. A v Písku.

Spojenecké cvičení Odra - Nisa 1969 v Polsku.

Zástupcem se stal v roce 1970 kpt. Jaroslav Soukup.

26.3.1970

Mi-1 3007

kpt. Kopřiva Václav

?

Při vzletu náraz do stromu. Přistání. Poškozeny listy.

.

31.7.1971

Mi-4 3127

npor. Blábolil Jan, 6 cestujících

Údraž, 12 km SZ Týna nad Vltavou

Prasknutí vzpěry lože hlavního reduktoru. Přistání do terénu.

16.3.1972

Mi-1 3006

kpt. Kopřiva Václav

Č. Budějovice

Před přistáním v noci zastavení motoru. Světlomet odpojen. Pád z 10 m. Podrobnosti.

.

 

Mi-4

Knietel

?

Poškození rotorových listů o větve stromů.

.

11.4.1974

Mi-4

Kořínek, Knietel, ?, a 7 osob

?

Při přistávání do terénu střet s dráty. Přetrhl tři dráty. přistání bez poškození.

Od 1.8.1973 byli u letky přeškolováni po dobu 3 měsíců na vrtulník Mi-1 piloti Krutina, ..

V roce 1974 byla letka zrušena. Personál přešel do Bechyně k 14. vrtulníkové letce VÚ 5579 a ke 4. spojovací letce 6142.