Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
08.04.2018
V Českých Budějovicích vznikla v roce 1964 na letišti Planá 15. vrtulníková letka VÚ 3321.
Letka byla přímo podřízena 15. motostřelecké divizi v Českých Budějovicích a odborně podřízena 4. armádě v Táboře.
Letka měla 3-4 kusy Mi-1 a 2 kusy Mi-4.
Velitel mjr./pplk. Josef Kořínek od 6.7.1964-31.7.1974. Zástupce velitele kpt. Oldřich Mecner, mjr. Jozef Knietel (31.8.1972-31.7.1974). ZVP mjr. Skotnica, později mjr. Josef Ježek a ještě později pplk. Vojtěch Kohút. Letovod letky mjr. Vladimír Hellebrant 20.7.1964-31.7.1974. ZV ILS kpt. Ladislav Žígardy, později kpt./mjr. Petr Černák a kpt. Karel Vitásek. ZV pro týl kpt. Kudrlička a později mjr./pplk. Josef Kaska. NŠ mjr. Miloslav Kaštánek. Náčelník spojení a RTZ npor. Pavel Pelikán. Velitel let. povětrnostní stanice ppor. z. sl. Vladimír Zachar. Náčelník skupiny D+M - st. technik provozu kpt. Zdeněk Pelikán, kpt. Karel Vitásek. Náčelník skupiny - st. technik Elektro spec. vybavení ppor. Jaroslav Slunéčko. Náčelník skupiny - st. technik RV kpt. Bruno Gröetschel. Technik zabezpečení let. provozu rtm. Stanislav Dušek. Pomocník čet. abs. Bydžovský. Pomocník PHM prap. Josef Tischler.
Piloti Mi-4 - kpt. Jiří Bárta, npor. Jan Blábolil, kpt. Jozef Knietel, kpt. Ludovít Škorík, kpt. Jiří Klevar, kpt./mjr. František Klouček.
Palubní technici - kpt. František Mikláš, kpt. Štefan Benko, kpt. Stanislav Nováček do 1967.
Piloti Mi-1 : kpt. Jaroslav Dvořák, kpt. Václav Kopřiva, kpt. Jan Theier. Fotky.
Ve dnech 12. až 16.5.1965 se uskutečnilo v okolí obce Mnich cvičení spolu se 4. spojlt z Bechyně. Cvičilo se vysazování diverzantů a jeřábování. V rámci oslav 20. výročí partizánského odboje provedena ukázka pro diváky.
Od 1.9.1965 byla letka odborně podřízena velitelství SVO v Táboře.
5.7.1966 |
Mi-4 |
kpt. Knietel |
? |
Přetažení při přistání do terénu. Ulomení třmenů příďového podvozku. |
.
8.8.1966 |
Mi-1 |
mjr. Hellebrant Vladimír |
? |
Po vzletu nešlo vrtulník přetlačit do horizontu. Přistání. Povolení táhla podélného řízení. |
.
19.9.1966 |
Mi-4 |
mjr. Škorík Ludovít |
osada Věžka |
Po vzletu chvění vrtulníku. Přistání do terénu. Trhliny na listu rotoru. Nasátí předmětu. |
Zástupcem se stal v roce 1968 mjr. Josef Bláha.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
Po okupaci první vzlet Mi-4 dne 24.9.1968.
9.5.1969 |
Mi-4 |
|
Letiště Planá |
Uražena ocasní vrtulka. Nízký průlet mjr. Zdeňka Bombera s MiG-21PF od 7. LVO. |
.
21.5.1969 |
Mi-1 4006 |
kpt. Dvořák Jaromír, mechanik |
? |
Otevření pravých dveří za letu. Přistání do terénu. Po kontrole odlet. |
Od 1.9.1969 byla letka odborně podřízena velitelství 4. A v Písku.
Spojenecké cvičení Odra - Nisa 1969 v Polsku.
Zástupcem se stal v roce 1970 kpt. Jaroslav Soukup.
26.3.1970 |
Mi-1 3007 |
kpt. Kopřiva Václav |
? |
Při vzletu náraz do stromu. Přistání. Poškozeny listy. |
.
31.7.1971 |
Mi-4 3127 |
npor. Blábolil Jan, 6 cestujících |
Údraž, 12 km SZ Týna nad Vltavou |
Prasknutí vzpěry lože hlavního reduktoru. Přistání do terénu. |
.
16.3.1972 |
Mi-1 3006 |
kpt. Kopřiva Václav |
Č. Budějovice |
Před přistáním v noci zastavení motoru. Světlomet odpojen. Pád z 10 m. Podrobnosti. |
.
|
Mi-4 |
Knietel |
? |
Poškození rotorových listů o větve stromů. |
.
11.4.1974 |
Mi-4 |
Kořínek, Knietel, ?, a 7 osob |
? |
Při přistávání do terénu střet s dráty. Přetrhl tři dráty. přistání bez poškození. |
Od 1.8.1973 byli u letky přeškolováni po dobu 3 měsíců na vrtulník Mi-1 piloti Krutina, ..
V roce 1974 byla letka zrušena. Personál přešel do Bechyně k 14. vrtulníkové letce VÚ 5579 a ke 4. spojovací letce VÚ 6142.