Závod Čs. aerolinií - Agrolet

13.10.2014

Závod Čs. aerolinií - Agrolet se sídlem na Ruzyni (hangár C), zavedl v roce 1961 pokusný vrtulníkový provoz vrtulníky typu Mi-1 OK- OVC a OK-OVD od 17. března 1961 a Mi-4 OK-OVE a OK-OVF. Podrobnosti o provozu Mi-4. (L+K 4/69, 18/71, 12/95)

Ředitelem byl pan Zbořil. Obchodníkem byl pan Kott. První piloti byli František Jindra, Josef Hejnal, Váňa, Jan Němec a Karel Nápravník, palubní technik Střihavka, technici Hruška, Ženčuch, Červenka, Bříza, pozemní zabezpečení Mužík a vedoucí Šeps.

KV 20/61 civil/helo3351.jpg (270221 bytes), civil/helo3352.jpg (401427 bytes), civil/helo3353.jpg (206524 bytes), helo737.JPG (134440 bytes), helo738.JPG (39429 bytes), helo1746.JPG (117793 bytes).

Stavebně-montážní práce s vrtulníky ČSA-Agroletu byly zahájeny 15.4.1961 instalací vzduchotechnického zařízení na výrobní hale v Holýšově, dne 24. 4. následovaly práce na budově podniku Tesla Strašnice, potom přenášení sloupů na lanovce Železnorudných dolů a hrudkoven v Ejpovicích a výměny vadných kol těžní věže v Mostě.

Retranslace televizních přenosů. První přenos se uskutečnil během Závodu míru 16.5.1961 s vrtulníkem Mi-4 OK-OVF. (L+K 25,26/01) Vrtulník Mi-4 se speciálním vybavením při tom fungoval jako retranslační stanice, přenášející signál z pozemního mobilního studia (a z pohyblivých kamer) do vysílacího střediska. Dne 4.5.1961 zkoušel vrtulník OK-OVF parametry (na poměrně dlouhých lanech podvěšené) antény ve tvaru čtyřbokého písmene X za letu v prostoru Prahy. V pondělí se odehrála generální zkouška v prostoru českobrodské státní silnice (což byla tehdy výpadovka z Prahy na Brno) při průletech nad Kyjemi a konečně 16.5. se "via Mi-4 OK-OVF" uskutečnil první živý TV přenos z etapy tohoto velkého mezinárodního cyklistického závodu.

V létě 1961 piloti Jindra a Nápravník s vrtulníkem Mi-4 přepravili na střechu obchodního domu Perla chladící zařízení, které vážilo 600 kg. KV 20/61

OK-OVE helo735.JPG (43608 bytes), helo736.JPG (27084 bytes), helo734.JPG (127312 bytes).

V zimě 1961 se dopravoval materiál k chatám ve Vysokých Tatrách vrtulníky Mi-1 a Mi-4. Podrobnost.

?

Mi-1

?

Skalnaté Pleso

Poškozena ocasní vrtulka.

Druhý let Mi-4 OK-OVE (1293) se u VZLÚ uskutečnil dne 23.6.1962 s posádkou Hlinák, Votrubec a Beneš, kdy se měřili síly v podvěsném zařízení.

OK-OVE helo590.JPG (57475 bytes) a OK-OVF helo60.JPG (295103 bytes), helo565.JPG (31955 bytes).

?

?

Jindra

Na Sázavě Střet s dráty.

Mi-1 OK-OVD sloužila do 23.7.1962. Poté se vrátila zpět MNO.

Mi-1 OK-OVG sloužila od 26.6.1962 do 24.9.1969.

civil2/helo2276.jpg (96161 bytes)helo733.JPG (72804 bytes)Při světové filatelistické výstavě Praga 62 létal nad Prahou vrtulník Mi-1 OK-OVG se světelným transparentem. Poprvé u nás vrtulník přepravoval poštu a to z výstaviště na Ruzyň. KV 22/62

helo593.JPG (31926 bytes)Na podzim 1962 byla u VZLÚ v Letňanech ověřena sanitní varianta Mi-1 OK-OVG.  Sanitní gondola byla upevněna na straně trupu. Pro vysokou hladinu hluku se tato varianta nepoužívala. (L+K 17/81)

KV 24/62 civil/helo3371.jpg (256484 bytes), civil/helo3372.jpg (177544 bytes), civil/helo3373.jpg (235384 bytes).

OK-OVF helo731.JPG (51199 bytes), helo730.JPG (36705 bytes), helo61.JPG (312341 bytes), helo729.JPG (115565 bytes), KV 6/63.

helo3418.JPG (282369 bytes) KV 16/63

K 1.6.1963 nastoupil pilot Jan Němec.

Podnikaly se geologické průzkumné lety v hornatém terénu ve vybraných lokalitách republiky s vrtulníkem Mi-1 OK-OVC do nehody 2.10.1963.

2.10.1963 13.41 hod

Mi-1 OK-OVC

 † Váňa, † Červenka, † Císař

Hrišovce u Krompach

 Střet s dráty. GONZOaviation.com

Od března 1964 začali pilot Němec a filmař Vítek s ruční kamerou provádět revize vedení nadřazené soustavy s vrtulníkem Mi-1 OK-OVG. Podrobnosti

helo3424.JPG (282618 bytes), helo3425.JPG (294010 bytes) KV 13/64

14.10.1964

Mi-1 OK-OVG

Němec

Huslenky, okr. Vsetín

Při přistávání zachycení o strom.

Jeřábování televizních  antén na vysílače a retranslátory v Krásnu u Chrudimi a na Králově Holi, usazení výškového žebříku a konstrukce na granulační věž v podniku i Duslo Šala, sejmutí barokních soch na zámku v Peruci, kladení komponentů na novou továrnu Paramo v Pardubicích, stavbu stožáru na Hlávkově mostě v Praze, lanovky na 108 metrů vysokou haldu ve Zbůchu u Plzně atd.

OK-OVE helo1156.JPG (31664 bytes).

24.8.1965

Mi-1 OK-OVG

Němec

Pačanský vrch u Rožňavy

Technická závada. Nouzové přistání bez poškození.

OK-OVE helo564.JPG (39642 bytes) a OK-OVF helo563.JPG (41474 bytes), helo1157.JPG (19771 bytes), helo1158.JPG (21686 bytes), helo1159.JPG (65362 bytes).

 21.10.1965

Mi-1 OK-OVG

Němec Jan

Úlet z Břeclavi

Do NSR. Podrobnosti

Při akci dne 23.2.1966 ve Slovenském Rudohoří, v lokalitě Sirk-Revúca, došlo k havárii Mi-4 OK-OVE, a to v průběhu snášení staré vyřazené lanovky pro zákazníka, jímž byly Sběrné suroviny Bratislava. Osádka, kapitán Josef Hejnal a palubní mechanik František Střihavka, vyvázla bez úhony. Tuto leteckou mimořádnou událost vyšetřovala komise pod vedením Ing. Františka Fajtla, válečného letce, dnes generála v. v. a tehdejšího pracovníka letecké inspekce. Podle informací (via Jan Čech-Vršovický) z palubního deníku Františka Střihavky, ten měl k okamžiku havárie nalétáno 1036 hodin a 4158 vzletů. Ke konci své kariéry létal v barevném provedení ČSA-Agrolet, tj. s béžovým vrškem trupu a boky, s červeným "rozšířeným" pruhem a spodní částí bleděmodrou.

23.2.1966

Mi-4 OK-OVE

Hejnal, Střihavka

Sirk u Rožňavy

Pokles výkonu ve visu v 10 m. Tvrdé přistání. Ulomení předního podvozku a koncového reduktoru s ocasní vrtulkou.

Mi-4 OK-OVE byla později (oficiálně až 15.10.1974) zrušena a proto přišla nová Mi-4 OK-RKA, která sloužila od 8.7.1966 do 24.3.1967.

Pilot Agroletu Josef Hejnal předvedl mistrné ovládání vrtulníku při jedné ze svých posledních akcí, kdy se ujal úkolu sejmout se strahovské retranslační věže starou parabolickou televizní anténu a na její místo dosadit modernější trychtýřovou, výkonnější ale také těžší. Její váha, 1000 kg, byla pro pilota Hejnala při startu ve strahovském větru mnohem důležitější než skutečnost, že pomocí této antény navážeme styk s televizí NSR a Eurovizí. Pomocníci na zemi i na 45 m vysoké věži účinně přispěli ke správnému usazení těžké antény. Byla zavěšena na krátkém laně pod vrtulníkem a konečně usazena na tři šrouby zapuštěné v betonu podstavce na střeše věže .. L+K 4/67

OK-RKA helo1169.JPG (47498 bytes), helo1170.JPG (40380 bytes), helo1171.JPG (51058 bytes).

Od SMP bylo v roce 1966 - hlavně kvůli nosnosti - v případě Mi-4 upuštěno. (KV 20/61, L+K 4/67)

Krátce byl pilotem vrtulníku Mi-1 i pan Jaroslav Tomeš.

Po roční práci jako mechanik u Agroletu (agentem StB od 23.12.1966, nástup k podniku k 1.1.1967) se po přezkoušení inspektorem Františkem Jindrou stal Jaroslav Rákos dočasně pilotem Mi-1. První práce byla s mechanikem Bartákem filmování ve Vysokých Tatrách. Později kontrola drátů. Letová hodina Mi-1 v té době stála 1650 Kč. Vrtulníky měly sídlo v Mladé Boleslavi či na Ruzyni.

Počátkem roku 1968 se zahájily zkoušky s přenášením břemen v podvěsu Mi-8 na letišti Kbely. Vrtulník patřil vojenskému Výzkumnému a zkušebnímu středisku 031 a pozemní pracovníci n. p. Transporta závod Tramontáž. Po úspěchu byl vypracován pracovní program pro chrudimský závod Tramontáž a vojenských pilotů (Zahrádka Jiří a Nusl Zdeněk). Podrobnosti.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

K 1.1.1969 se Agrolet přejmenoval na SLOV-AIR, podnik pre leteckú činnosť, se sídlem v Bratislavě.

helo3512.JPG (207567 bytes), helo3513.JPG (320280 bytes), helo3514.JPG (179725 bytes) L+K 4/69