24. vrtulníkový pluk VÚ 8645 Brno-Černovice
12.07.2019
Brněnský 24. vrtulníkový pluk byl vytvořen k 1.9.1964 na letišti Brno-Černovice.Velitel pluku byl pplk. František Šťourač.
Zabezpečovací útvary: 3. letištní
prapor VÚ 8851, velitel pplk. Šimeček
a 9. prapor RTZ VÚ 6190, velitel pplk. Racek
Více než polovina příslušníků přišlo od 3. slp. Ti byli v červenci 1964 přeškoleni v Košicích na vrtulník Mi-4.
12. vrtulníkový pluk v Olomouci a 24. vrtulníkový pluk tvořily součást 46. dopravně-výsadkové letecké divize v Olomouci pod velením plk. Homoly.
9.2.1965 |
Mi-4 1599 |
mjr. Smolík Vladimír, npor. Zeleňák Petr, ? |
Černovice |
Při dotáčení rotoru, poryv od druhého vrtulníku způsobil náraz listu do koncového nosníku. |
.
24.2.1965 |
Mi-4 0147 24.vrp |
kpt. Kratochvíla, ?, ? |
? |
Střet s dráty 800 m po vzletu v noci při létání v terénu. Po záblesku pilot vypnul magneta. Po přistání převrácení. PT zraněn. |
.
18.5.1965 |
Mi-4 0152 |
mjr. Eibel František, ?, ? |
1 km J Telče |
Pokles tlaku v zubové spojce. Přistání do terénu. Závada na vysílači tlaku. |
.
14.7.1965 |
Mi-4 1093 |
kpt. Kukan Štefan, ?, ? |
Kyjov |
Prasknutí vzpěry lože reduktoru. Odtáhnutí z Kyjova do Černovic. |
.
11.8.1965 |
Mi-4 0152 |
kpt. Spousta Svatopluk, ?, ? |
Černovice |
Pokles tlaku v zubové spojce. Při přistávání došlo k rozpojení spojky a zvýšení otáček motoru. Přistání ART. |
.
13.8.1965 |
Mi-4 7145 |
kpt. Kubica Jaroslav, ?, ? |
Kyjov |
Pokles tlaku oleje. Závada na vysílači tlaku. |
.
14.1.1966 |
Mi-4 3132 |
mjr. Kovařík Jaromír, ?, ? |
Tuřany |
Únik oleje. Nesprávné uzavření zátky olejové nádrže technikem rt. Karlem Kambou. |
.
24.5.1966 |
Mi-1 0114 |
kpt. Spousta Svatopluk |
? |
Zvýšené teploty oleje. Závada ovládání žaluzií chladiče. |
.
26.5.1966 |
Mi-4 3152 |
kpt. Hrnčíř Miloš, Mílek Jaroslav, ? |
Pacov |
Závada přepínače magnet. Motor byl po přistání vypnut dusidlem. |
.
1.6.1966 |
Mi-4 7152 |
npor. Baláček Josef, ?, ? |
Černovice |
Pozvolný pokles tlaku oleje v reduktoru. Závada vysílače tlaku oleje. |
.
17.6.1966 |
Mi-4 9150 |
mjr. Šťourač František, ?, ? | ? | Přiblížení s podvěšeným břemenem k prámu. Pokles otáček rotoru. Odhození břemene a odskok na břeh. Překročení maximální vzletové hmotnosti 59 kg. |
.
1.7.1966 |
Mi-4 0150 |
kpt. Vrškový Anton, ?, ? |
JZD Podolí |
Nepravidelný chod motoru a vibrace. Přistání do terénu. Uvolněná svíčka. |
.
18.7.1966 |
Mi-4 0151 |
kpt. Spousta Svatopluk, kpt. Bártík Jaroslav, ? |
Černovice |
Pokles výkonu motoru. Přistání na letišti. Zaolejování svíček. |
Velitel pluku pplk. Kopec.
28.7.1966 |
Mi-4 |
mjr. Šrámek Josef, ?, ? |
? |
Při letmém přistání a vzletu pozemní rezonance. Poškozena rotorová hlava, přední podvozek a střelecké stanoviště. |
Spojenecké cvičení Vltava 66.
16.1.1967 |
Mi-4 1152 |
npor. Sekereš František, ?, ? |
200 m J letiště Černovice |
Pokles výkonu motoru. Přistání do terénu v noci. |
.
14.3.1967 |
Mi-4 |
kpt. Vrbovský Tomáš, kpt. Mirvald, kpt. Kločanka |
? |
Pokles otáček motoru při zbrždění na 60 km/h. Špatná práce s plynem a kolektivem. Špatně seřízený vrtulník. |
.
10.5.1967 |
Mi-4 2152 |
npor. Vitáloš Milan, npor. Sekereš František, ? |
Měřín |
Kmitání tlaku oleje spojky. Přistání do terénu. Závada ukazatele. |
.
18.5.1967 |
Mi-4 9150 |
mjr. Eibel František, npor. Tomeš Otakar, ? |
? |
Kouř v kabině. Přistání do terénu. Závada SRO-2. |
.
2.6.1967 |
Mi-4 |
mjr. Mencl Václav, ?, ? |
? |
Vysazení motoru v noci. Po dosednutí do terénu převrácení. Utržená lopatka ventilátoru přerazila páku plynu. |
.
10.1.1968 |
Mi-4 1274 |
mjr. Vlček Karel, ?, ? |
? |
Přistání do terénu v noci ve skupině. Rozvířený sníh. Prosednutí. Zborcení přepážky a vnějšího potahu koncové části trupu. |
.
11.4.1968 |
Mi-4 7552 |
mjr. Smolík Vladimír, ?, ? |
? |
Vysazení GIKu při přeletu v oblacích. Sklesání dírou v mracích a přistání ve Kbelích. |
.
23.4.1968 |
Mi-4 3143 |
kpt. Zeleňák Petr, ?, ? |
Brno-Černovice |
Při převisování se utrhla lopatka ventilátoru. Požár uhašen. |
.
21.5.1968 8.00 |
Mi-4 3552 |
mjr. Spurný Miloš, ?, ? |
Vysoká Hola |
Pokles výkonu na okruhu v horách. Ulomení trubky palivového čerpadla k trysce válce č. 13. |
.
8.7.1968 |
Mi-4 7116 |
mjr. Hammer Zdeněk, ?, ? |
Moravská Třebová |
Rána. Vibrace. Přistání do terénu. Přetržení vzpěry lože hlavního reduktoru. |
Velitel pplk. Ing. Miroslav Zamykal. ZV ILS pplk. J. Procházka.
2.8.1968 |
Mi-4 0152 |
kpt. Fogaš Josef, ?, ? |
Šumperk |
Při kontrole po přistání stříkal olej. Prasklý pravý chladič. |
.
1968 |
Mi-4 |
mjr. Mencl Václav, npor. Sépi Tibor, ? |
U Litovle |
Závada na motoru v noci. přistání do terénu. Podrobnosti. |
V červnu 1968 se z Brna na kótu Tišina SZ Tachova vrtulníkem Mi-4 přepravoval laboratorní vzorek radiotechnického pátrače PRP 2 (pozdější Ramona). Posádka málem zakufrovala, poté přistála na lesní mítince a pro velký úspěch se další lety už radši konaly pouze do Tachova.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
12.2.1969 |
Mi-4 0153 |
pplk. Pohl Zdeněk, ?, ? |
? |
Únik oleje. Dým do kabiny během přistání. Prasklá tyčinka u válce č. 13. |
.
25.3.1969 |
Mi-4 0153 |
kpt. Mencl Antonín, ?, ? |
? |
Vzlet ve skupině. Přetažení rotoru, prosednutí s doběhem. Pozemní rezonance. Vypnutí motoru. |
Z politických důvodů vyhozeni piloti Jaroslav Mílek, ...
2.4.1969 |
Mi-4 9504 |
mjr. Hanic František, ?, ? |
Vyškov |
Vytékání oleje za letu v noci. Prasklá trubka olejového potrubí. |
.
10.7.1969 |
Mi-4 1974 |
mjr. Hanic František, ?, ? |
Přerov |
Pokles tlaku oleje. přistání. Závada na vysílači tlaku oleje. |
24. vrp byl zrušen 31.8.1969.
Vrtulníky přešly k odloučené části 1. dvlp.
23.9.1969 přelétlo šest Mi-4 do Bechyně k nově ustavené 1. velitelské letce 1. sld.
Několik příslušníků pluku přešlo do opraven (piloti Zamykal, Spousta, Školný).
V prostorách pluku bylo potom Výcvikové středisko letectva VSL (4. výcvikový prapor ILS) VÚ 6578.