Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Nehoda 12.9.1985

12.9.1985 došlo v prostoru Poledníku na Šumavě k nehodě vrtulníku Mi-24D 4012 posádky  Tóth, Horák, Melíšek. 

Při obvyklé honičce přešel americký vrtulník na druhé straně hranice do režimu visení. O podobný manévr se pokusil i pilot Mi-24D, jeho stroj se ale začal propadat. Na pádu se podílela i nepříznivá kombinace závětrné strany kopce a velké nadmořské výšky. Přetažený vrtulník klesal rychlostí asi 3 m/s a otáčel se doleva kolem své osy. Pilotu se už nepodařilo vrtulník rozběhnout, pokud se vůbec o to pokusil. Palubní technik během pádu stačil otevřít boční dveře, protože měl na paměti předešlou katastrofu Mi-24D, kdy v nákladní kabině uhořeli dva palubní technici. 

../mil/helo1846.jpg (59532 bytes) Vrtulník skončil ve vysokém lesním porostu na vrcholku hory Poledník. Pád byl zpozorován samozřejmě i pozorovateli na Poledníku, například důstojníkem průzkumu inženýrem Václavem Hozmanem.

To všechno za přihlížení posádky Cobry (nebyla to Alouettka!) nacházející se kousek odtud na hranici. Zde foto AH-1F.

, , , , , , , , pilotní kabina.

Palubní technik byl venku první ale musel utíkat a dostihnout šokovaného pilota operátora, který když se dostal z rozbité kabiny utíkal z kopce pro pomoc. Palubák ho srazil na zem, "trochu ho přesvědčoval" aby se probral a pak spolu šli vytáhnout kapitána vrtulníku. Ten po úderu od kyslíkové láhve do hlavy byl na tom špatně.

Ing. Josef Brázda sloužil na VS 3.rtb ve Větrušicích. Oba vrtulníky sledovali prostřednictvím pozorovacích hlásek PVOS. Když dostal informaci o pádu vrtulníku od PH, která vzdušnou situaci sledovala, osobně do prostoru pádu poslal z hlásky vojáky na pomoc posádce a zjištění situace. 

 

Téměř ale až po hodině po pádu vrtulníku (!), velitelské stanoviště rozhodlo o vyslání druhého vrtulníku do míst, kde se pohřešoval první vrtulník. Druhá posádka Kačkovič, Stříž, a ? při hledání místa havárie měla plné ruce práce, aby také ona neskončila v lese. Záznam na SARRPu ukázal, že pokles otáček rotoru byl ještě větší než u havarovaného vrtulníku. Ale druhá posádka už byla pozornější, měla větší výšku a směr, který umožnil vrtulník rozběhnout do údolí.

Oba piloti však na havárii doplatili zraněním a kapitán vrtulníku musel dokonce na jeho následky odejít do invalidního důchodu. Vrtulník z lesa pak vytahoval pomocí LKT-81 (lesního traktoru) z lesa Josef Racocha z Kvildy. Trosky byli uskladněni v kasárnách na Světovaru v Plzni.

Zkušenosti z této nehody se promítli do různých omezení, pravděpodobně proto, že teoretické znalosti z aerodynamiky nebyli dostatečné. Vojáci taky objevili, že existuje cosi jako "druhý režim letu".

V roce 1986 se situací na "železné oponě" zabýval britský časopis Defence Helicopter World. V červenci přinesl zmínku o nehodě poblíž Poledníku, zaviněné prý "chybnou pilotáží a nedostatkem výkonu".

(L+K 13/97)

Letecká badatelna. Podle palubáka tam ale nelítala Alouettka ale Cobra!