30.07.2024
Ke vzniku této letky a spolu s ní dalších, 12-ti samostatných vrtulníkových útvarů (10 letek a 2 roje) je třeba malé pozastavení. Podle vzoru tehdejší Sovětské armády docházelo postupně k přebírání její organizační struktury u vojsk celé Varšavské smlouvy. Jedním z mnoha důsledků bylo postupné rozšiřování o další vojenské útvary a tím navyšování počtu příslušníků ČSLA.
Pro přímé posílení podpory pozemních vojsk tehdejší 1. a 4. armády, byly koncem léta 1964 vytvořeny samostatné vrtulníkové útvary, které byly zařazeny jako prvky bojových sestav tankových a motostřeleckých divizí a dále jako průzkumné a pátrací letecké jednotky pro podporu specielních útvarů.
K dosažení tohoto záměru byla zrušením 3. leteckého školního pluku a 50. spojovacího leteckého pluku, vytvořena dostatečná záloha létajícího i technického personálu tak, aby nejpozději v měsíci září 1964 byly již tyto vojenské útvary dislokovány na předem určených místech v blízkosti a přímé podřízenosti velitelství pozemních divizí.
Rychlý vznik těchto útvarů provázely samozřejmě všelijaké těžkosti i kuriózní situace. Příkladem může být přímo „bojové“ přeškolení trenčínských pilotů z klasických letadel (C-105 vojenské označení Zlín Z-126, C-11 licenčně vyráběný Jak-11) na vrtulníky během tří týdnů.
Do velení těchto letek byli však ustanoveni piloti z Prahy-Klecan a Kbel, kteří již byli dostatečně znalí a zkušení z pilotování vrtulníků Mi-4 a Mi-1.
V roce 1964 vznikla 2. vrtulníková letka v Klatovech. Letka byla přímo podřízena 2. motostřelecké divizi v Sušici a odborně podřízena 4. armádě v Táboře.
Letka měla 4 kusy Mi-1 a 2 kusy Mi-4.
Velitel letky byl mjr. Jan Klíma, od 1966 kpt. Ladislav Hajdů. ZV byl mjr. Emil Juřena. Letovod letky byl mjr. Zdeněk Bouška. Inženýr byl Pavel Hájek.
Piloti Mi-4 - kpt. Bořek Lhotský, npor. Vladimír Klinger, kpt. Bedřich Liška, kpt. Ladislav Myslivec, kpt. Josef Vondráček, Eduard Krutina, Hulec, Bohuslav Šána, ..
Palubní technici - Antonín Šlégl, Juříček, Souček Antonín.
Mi-4 "0891", "3129", ..
Piloti Mi-1 - mjr. Milan Gallo, npor. František Šálek, kpt. Bohuslav Petržíla.
Mi-1 "0003", "4014", ..
U letky byla Skupina oprav, specializující se na práce motorářské a drakařské. Ke každému roji patřil starší technik, technici a vojáci základní služby, kteří měli za úkol provádět přípravy strojů ke vzletu, dále kontroly mezistartové a poletové a případné nedostatky drobnějšího rozsahu odstraňovat.
20.4.1965 14.18 |
Mi-4 "4150" |
kpt. Klíma Jan, kpt. Juřena, kpt. Souček Antonín a záložáci |
Štěpánovice u Klatov |
Pád zatíženého vrtulníku při přistávání do terénu - do zahrady na švestky. Zadní vítr. Podrobnosti. |
.
25.5.1965 |
Mi-1 "0891" |
mjr. Bouška Zdeněk |
Klatovy |
Střet s ptákem. Poškozen list. |
.
21.7.1965 |
Mi-4 "3129" |
npor. Klinger Vladimír, ?, ? |
? |
Kolísání tlaku v zubové spojce. Přistání. Vadný vysílač tlaku. |
Od 1.9.1965 byla letka odborně podřízena velitelství ZVO v Příbrami.
7.1.1966 |
Mi-4 "0891" |
kpt. Klinger Vladimír, ?, ? |
Klatovy |
Utržený ventilátor motoru. |
.
15.7.1966 |
Mi-4 |
kpt. Liška Bedřich, ?, ? |
Klatovy |
Pokles výkonu motoru. Přistání na letišti. |
.
24.2.1967 |
Mi-1 "0003" |
mjr. Bouška Zdeněk |
? |
Nepravidelný chod motoru. Přistání do terénu. Závada magnet. |
.
12.7.1967 |
Mi-1 |
mjr. Hajdů Ladislav, kpt. Šálek |
? |
Při vzletu z terénu přetažení vrtulníku. Zachycení ocasní vrtulkou za dráty. Přistání v ovocném sadu. Poškozeny listy. |
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
Cvičení Merkur.
Od 1.9.1969 byla letka odborně podřízena velitelství 1. A (ZVO).
Po roce 1969 přišel pilot Mi-4 Jiří Kovář. Sloužil do 31. 8. 1971, kdy byl vyhozen z politických důvodů.
30.5.1972 |
Mi-4 "0891" |
mjr. Klinger, mjr. Gallo, Jiříček a 3 vojáci 2. msd |
? |
Vzlet z terénu přes les. Vrtulník zachytil o stromy a spadl do lesa. Podrobnosti. |
K letce přišli 1.11.1973 nový piloti (pan Krutina) čerstvě přeškolený na vrtulník Mi-1.
V Klatovech byly zcela jistě dislokovány trvale 3 - 4 Mi-4, které bývaly ukotveny na venkovních stáních. 3 Mi-1 bývaly hangárovány v původním hangáru Pošumavského aeroklubu. Vycházím z vlastního pozorování - trávil jsem v letech 1970 - 1974 hodně času na tehdy nově budovaném letišti PAK. Členy PAK byli někteří z příslušníků letky - pánové Luděk Ostřížek (funkci u letky si nepamatuji), později pilot Čmeláků u Slovairu, Vladimír Klinger, pilot (kromě Vámi uváděných havárií měl i nějaké úrazy způsobené při nácviku přežití a seskocích), odešel při likvidaci letky, Antonín Šlégl, palubní mechanik - střelec, později mechanik na Mi-2u Slovairu, po roce 1989 rehabilitovaný, dnes plk. vv., žije v Sušici; Emil Frída, mechanik, po roce 1989 rehabilitovaný, tiskový mluvčí posádky Klatovy, major v.v., žije (?) v Klatovech. Zdravím a díky za pěkné počtení. Jan Žufan.V roce 1974 se utvořila z plzeňské 19. vrtulníkové letky, 311. vrtulníkového roje, příbramské 1. spojovací letky, slánské 1. vrtulníkové letky, klatovské 2. vrtulníkové letky a karlovarské 20. vrtulníkové letky nová 11. vrtulníková letka a 1. spojovací letka, s vrtulníky Mi-1 a Mi-4, patřící poté do seskupení Západního vojenského okruhu s přímo nadřízeným velitelstvím 1. A v Příbrami.