2. vrtulníková letka VÚ 1130

16.11.2023

V roce 1964 vznikla 2. vrtulníková letka v Klatovech. Letka byla přímo podřízena 2. motostřelecké divizi v Sušici a odborně podřízena 4. armádě v Táboře.

Letka měla 4 kusy Mi-1 a 2 kusy Mi-4.

Velitel letky byl mjr. Jan Klíma, od 1966 kpt. Ladislav Hajdů. ZV byl mjr. Emil Juřena. Letovod letky byl mjr. Zdeněk Bouška. Inženýr byl Pavel Hájek.

Piloti Mi-4 - kpt. Bořek Lhotský, npor. Vladimír Klinger, kpt. Bedřich Liška, kpt. Ladislav Myslivec, kpt. Josef Vondráček, Eduard Krutina, Hulec, Bohuslav Šána, ..

Palubní technici - Antonín Šlégl, Juříček, Souček Antonín.

Mi-4 - 0891, 3129, ..

Piloti Mi-1 - mjr. Milan Gallo, npor. František Šálek, kpt. Bohuslav Petržíla.

Mi-1 0003, 4014, ..

U letky byla Skupina oprav, specializující se na práce motorářské a drakařské. Ke každému roji patřil starší technik, technici a vojáci základní služby, kteří měli za úkol provádět přípravy strojů ke vzletu, dále kontroly mezistartové a poletové a případné nedostatky drobnějšího rozsahu odstraňovat.

20.4.1965 14.18

Mi-4 4150

kpt. Klíma Jan, kpt. Juřena, kpt. Souček Antonín a záložáci

Štěpánovice u Klatov

Pád zatíženého vrtulníku při přistávání do terénu - do zahrady na švestky. Zadní vítr. Podrobnosti.

.

25.5.1965

Mi-1 0891

mjr. Bouška Zdeněk

Klatovy

Střet s ptákem. Poškozen list.

.

21.7.1965

Mi-4 3129

npor. Klinger Vladimír, ?, ?

?

Kolísání tlaku v zubové spojce. Přistání. Vadný vysílač tlaku.

Od 1.9.1965 byla letka odborně podřízena velitelství ZVO v Příbrami.

7.1.1966

Mi-4 0891

kpt. Klinger Vladimír, ?, ?

Klatovy

Utržený ventilátor motoru.

.  

15.7.1966

Mi-4

kpt. Liška Bedřich, ?, ?

Klatovy

Pokles výkonu motoru. Přistání na letišti.

.

24.2.1967 

Mi-1 0003

mjr. Bouška Zdeněk

?

Nepravidelný chod motoru. Přistání do terénu. Závada magnet.

.

12.7.1967 

Mi-1

mjr. Hajdů Ladislav, kpt. Šálek

?

Při vzletu z terénu přetažení vrtulníku. Zachycení ocasní vrtulkou za dráty. Přistání v ovocném sadu. Poškozeny listy.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Cvičení Merkur.

20.5.1969

Mi-1 4014

+ mjr. Bouška, + kpt. Peřina, + kpt. Šálek

Kóta Hradiště u Libic nad Doubravou 

Přelet Polná-Chlumec nad Cidlinou. Vedoucí vrtulník příďovým kolečkem střet s dráty 300 kV. Zřícení.

helo9199.jpg (15414 bytes) Letecká badatelna.

20.5.1969

Mi-1 3005

kpt. Petržíla, mjr. Peterka, mjr. Souček

u Hranic, okr. Havlíčkův Brod

Vedený vrtulník byl zasažen přetrženým vodičem. Rozbitá kabina. Nouzové přistání. helo9200.jpg (23338 bytes), helo9201.jpg (24214 bytes)

Od 1.9.1969 byla letka odborně podřízena velitelství 1. A (ZVO).

Po roce 1969 přišel pilot Mi-4 Jiří Kovář. Sloužil do 31. 8. 1971, kdy byl vyhozen z politických důvodů.

30.5.1972

Mi-4 0891

mjr. Klinger, mjr. Gallo, Jiříček a 3 vojáci 2. msd

?

Vzlet z terénu přes les. Vrtulník zachytil o stromy a spadl do lesa. Podrobnosti.

K letce přišli 1.11.1973 nový piloti (pan Krutina) čerstvě přeškolený na vrtulník Mi-1.

V Klatovech byly zcela jistě dislokovány trvale 3 - 4 Mi-4, které bývaly ukotveny na venkovních stáních. 3 Mi-1 bývaly hangárovány v původním hangáru Pošumavského aeroklubu. Vycházím z vlastního pozorování - trávil jsem v letech 1970 - 1974 hodně času na tehdy nově budovaném letišti PAK. Členy PAK byli někteří z příslušníků letky - pánové Luděk Ostřížek (funkci u letky si nepamatuji), později pilot Čmeláků u Slovairu, Vladimír Klinger, pilot (kromě Vámi uváděných havárií měl i nějaké úrazy způsobené při nácviku přežití a seskocích), odešel při likvidaci letky, Antonín Šlégl, palubní mechanik - střelec, později mechanik na Mi-2u Slovairu, po roce 1989 rehabilitovaný, dnes plk. vv., žije v Sušici; Emil Frída, mechanik, po roce 1989 rehabilitovaný, tiskový mluvčí posádky Klatovy, major v.v., žije (?) v Klatovech. Zdravím a díky za pěkné počtení. Jan Žufan.

V roce 1974 se utvořila z plzeňské 19. vrtulníkové letky, 311. vrtulníkového roje, příbramské 1. spojovací letky, slánské 1. vrtulníkové letky, klatovské 2. vrtulníkové letky a karlovarské 20. vrtulníkové letky nová 11. vrtulníková letka a 1. spojovací letka, s vrtulníky Mi-1 a Mi-4, patřící poté do seskupení Západního vojenského okruhu s přímo nadřízeným velitelstvím 1. A v Příbrami.

 

Brána do vojenské jižní části letiště helo4465.jpg (1351984 bytes). Stav v roce 2010.