Narušitel AH-1S, duben 1984
V dubnu 1984 došlo k narušení hranice americkým vrtulníkem, provádějícím
radiotechnický průzkum nově položeného sdělovacího kabelu pro PVOS ve směru
od Nýrska na Domažlice. Od 5. slp vzlétla hotovostní
dvojice stíhačů, kpt. Doležal na MiGu 21 MF a mjr. Neumaier na MiGu 21 F,
která narušitele dostihla před Domažlicemi ve výšce 300 m. Letoun
kategorie MiG-21 jistě není nejvhodnějším prostředkem pro boj s vrtulníky,
nicméně také v tomto případě byl vydán pokyn k palbě. Dávka vypálená
kpt. Doležalem cíl nezasáhla, narušitele však dostatečně varovala, takže
americký pilot bez váhání "přitlačil" svůj stroj k zemi až na
40 metrů a
manévrováním v kopcovitém terénu se snažil co nejrychleji opustit čs. území,
zatímco oba naši stíhači měli plné ruce práce, aby se z hornatého terénu
a přízemní výšky dostali bez úhony zpět. Podle pamětníků měla také
tato epizoda dohru na zemi. Neúspěch byl oběma pilotům údajně důrazně
vytýkán a snad padla i slova o jejich propuštění do zálohy, čemuž zabránil
zásah tehdejšího velitele 10. letecké armády gen. Štorka, jenž se za
piloty postavil a potvrdil názor, že s "jednadvacítkou" v přízemních
výškách kolem 30 metrů nelze s vrtulníky soupeřit.
Pátrání inženýra Irry. (L+K 19/2000)
From the Washington Post archives (2 Oct 85).
-----------------------------------------------
Czech Fighter Fires at U.S. Copter Patrolling W. German Border
Michael Weisskopf, Washington Post Staff Writer
October 2, 1985; Page A22
In April 1984, a Cobra came under missile and cannon attack from two Soviet-built warplanes, flown by Czechoslovaks, as it patrolled the border between West Germany and Czechoslovakia. The Pentagon acknowledged later that the U.S. helicopter, which escaped damage, had strayed more than six miles into Czechoslovak airspace.