4. vrtulníková letka 9. slp Bechyně VÚ 9125
12.07.2019
K 1.8.1960 byla na bechyňském letišti utvořena 4. vrtulníková letka 9. slp VÚ 9125 k plnění úloh pro velitelství 4. armády v Táboře. Základní kádr personálu přišel od 50. spojlp z Klecan.
Jednotce velel kpt. František Šťourač. ZV mjr. Josef Borč. Letovod npor. Lubomír Chramosta. NŠ mjr. Josef Zezula. ZV ILS pplk. Hugo Tichý.
První vrtulník Mi-1MU 1004 sem přelétl z Klecan 3. října 1960 npor. Zdeněk Novák. Vrtulníky Mi-4 1191 a další přelétávali VL se svým ZV též z Klecan. Některé stroje byly předány z Prešova.
Postupně letka měla ve výzbroji vrtulníky Mi-1 (0003, 0006, 1004, 4003, 4004 ?, 4005, 05004, ..) a Mi-4 (0891, 1191, 1374, 1479, 1499, 8141, ..).
Nový piloti většinou od 9. slp odešli na přeškolení do Košic. Létalo se v Prešově u 1. lšp. V prosinci 1960 proběhlo závěrečné přezkoušení.
Piloti - Zdeněk Novák, Kubeš, Miroslav Doležal, Hajdů, Šot, Miloslav Hrubant, Svoboda, Jindřich Kremza, Šmída. Palubní technici - Tvrdý, Klerer, Falta, kpt. Kníže, kpt. Krejčí, npor. Štefan Sokol.
5.1.1961 |
Mi-1A 1004 |
kpt. Novák Zdeněk |
? |
Pokles tlaku oleje v reduktoru. Přistání. |
Oblety státní hranice. Na palubě byl vždy zpravodajec z velitelství armády.
6.7.1961 převezla osádka ve složení Borč, Hrubant a Tvrdý nemocného na operaci plic z Oltyně do Hradce Králové.
V létě 1961 intenzivní výcvik v noci na plochu u Opařan
10.8.1961 |
Mi-1MU 1004 (1016) |
Kremza, pplk. Hurt |
Boletice-Otice |
Při přistání po větru zachytil vrtulník o telefonní vedení a pak narazil do křoví. Pilot nedbal pokynů technika při navádění. |
Na podzim 1961 výcvik ve ztížených povětrnostních podmínek.
18.5.1962 |
Mi-1A 0003 |
por. Sokol Štefan |
Jetětice |
Ztráta orientace při přeletu Čáslav - Bechyně. Špatná funkce ARK. Došlo palivo. |
V červnu 1962 létání v Krkonoších z letiště Vrchlabí.
?.6.1962 |
Mi-4 1499 |
Kubeš, ?, ? | Letiště Vrchlabí | Vysazení motoru nad stojánkou. |
V létě 1962 procvičování letů s břemenem, jeřábování a střelbu na rybník Dvořiště, který sloužil jako střelnice.
Asi od 1.9.1962 odchází kpt. Šťourač. Velitelem se stává mjr. Josef Borč. ZV kpt Chramosta.
Cvičení 1962. Osádka kpt. Hajdů, npor. Hrubant a npor Falta se zúčastnili rozsáhlých výsadků 50. spojlp. První byl 24.9. na rakovnickém letišti a druhý 26.9. do terénu doupovského výcvikového prostoru. Osádka vysazovala bezzákluzový kanón s jeho čtyřčlenou obsluhou.
28. a 29.11.1962 se piloti letky zúčastnili ukázky nouzového přistání autorotací s vypnutým motorem, která byla provedena v Klecanech.
22.12.1962 |
Mi-1 3016 |
kpt. Doležal Miroslav |
? |
Zvýšení teploty oleje motoru při přeletu Bechyně - Hradec Králové. Přistání v Čáslavi. Zamrznutý chladič. |
Asi k 1.8.1963 vystřídal pplk. Tichého kpt. Jaroslav Staněk.
4. vrtulníková letka svoji činnost v rámci pluku ukončila a k 1.9.1963 se osamostatnila jako 4. spojovací letka VÚ 7485.
Odkazy: Jiří Havel - O létání v Bechyni (2002)