4. vrtulníková letka 9. slp Bechyně VÚ 9125

28.10.2016

K 1.8.1960 byla na bechyňském letišti utvořena 4. vrtulníková letka 9. slp VÚ 9125 k plnění úloh pro velitelství 4. armády v Táboře. Základní kádr personálu přišel od 50. spojlp z Klecan.

Jednotce velel kpt. František Šťourač. ZV mjr. Josef Borč. Letovod npor. Lubomír Chramosta. NŠ mjr. Josef Zezula. ZV ILS pplk. Hugo Tichý.

helo1444.JPG (18348 bytes)helo1445.JPG (16998 bytes)První vrtulník Mi-1MU 1004 sem přelétl z Klecan 3. října 1960 npor. Zdeněk Novák. Vrtulníky Mi-4 1191 a další přelétávali VL se svým ZV též z Klecan. Některé stroje byly předány z Prešova.

Postupně letka měla ve výzbroji vrtulníky Mi-1 (0003, 0006, 1004,  4003, 4004 ?, 4005, 05004, ..) a Mi-4 (0891, 1191, 1374, 1479, 1499, 8141, ..).

helo1446.JPG (15572 bytes)Nový piloti většinou od 9. slp odešli na přeškolení do Košic. Létalo se v Prešově u 1. lšp. V prosinci 1960 proběhlo závěrečné přezkoušení.

Piloti -  Zdeněk Novák, Kubeš, Miroslav Doležal, Hajdů, Šot, Miloslav Hrubant, Svoboda, Jindřich Kremza, Šmída. Palubní technici - Tvrdý, Klerer, Falta, kpt. Kníže, kpt. Krejčí, npor. Štefan Sokol.

5.1.1961

Mi-1A 1004

kpt. Novák Zdeněk

?

Pokles tlaku oleje v reduktoru. Přistání.

Oblety státní hranice. Na palubě byl vždy zpravodajec z velitelství armády.

6.7.1961 převezla osádka ve složení Borč, Hrubant a Tvrdý nemocného na operaci plic z Oltyně do Hradce Králové.

V létě 1961 intenzivní výcvik v noci na plochu u Opařan

10.8.1961

Mi-1MU 1004 (1016)

Kremza, pplk. Hurt

Boletice-Otice

Při přistání po větru zachytil vrtulník o telefonní vedení a pak narazil do křoví. Pilot nedbal pokynů technika při navádění.

Na podzim 1961 výcvik ve ztížených povětrnostních podmínek.

18.5.1962

Mi-1A 0003

por. Sokol Štefan

Jetětice

Ztráta orientace při přeletu Čáslav - Bechyně. Špatná funkce ARK. Došlo palivo.

V červnu 1962 létání v Krkonoších z letiště Vrchlabí. 

?.6.1962

Mi-4 1499

Kubeš, ?, ? Letiště Vrchlabí Vysazení motoru nad stojánkou.

helo272.jpg (45215 bytes)helo279.jpg (57999 bytes), helo281.jpg (38331 bytes), helo280.jpg (36635 bytes)

V létě 1962 procvičování letů s břemenem, jeřábování a střelbu na rybník Dvořiště, který sloužil jako střelnice.

Asi od 1.9.1962 odchází kpt. Šťourač. Velitelem se stává mjr. Josef Borč. ZV kpt Chramosta.

Cvičení 1962. Osádka kpt. Hajdů, npor. Hrubant a npor Falta se zúčastnili rozsáhlých výsadků 50. spojlp. První byl 24.9. na rakovnickém letišti a druhý 26.9. do terénu doupovského výcvikového prostoru. Osádka vysazovala bezzákluzový kanón s jeho čtyřčlenou obsluhou.

28. a 29.11.1962 se piloti letky zúčastnili ukázky nouzového přistání autorotací s vypnutým motorem, která byla provedena v Klecanech.

22.12.1962

Mi-1 3016

kpt. Doležal Miroslav

?

Zvýšení teploty oleje motoru při přeletu Bechyně - Hradec Králové. Přistání v Čáslavi. Zamrznutý chladič.

Asi k 1.8.1963 vystřídal pplk. Tichého kpt. Jaroslav Staněk.

4. vrtulníková  letka svoji činnost v rámci pluku ukončila a k 1.9.1963 se osamostatnila jako 4. spojovací letka VÚ 7485.

 

Odkazy: Jiří Havel - O létání v Bechyni (2002)