4. spojovací letka VÚ 7485 Bechyně

28.10.2016

4. vrtulníková letka 9. slp se k 1.9.1963 osamostatnila a přejmenovala na 4. spojovací letku VÚ 7485. Působila pod přímým velením táborské 4. A.

Velitelem byl mjr. Josef Borč. Zástupce kpt. Miroslav Doležal od 8.7.1964. Letovod letky kpt. Zdeněk Novák. NŠ mjr. Zezula. ZV ILS kpt. Jaroslav Staněk. ZVP Jan Hrnčárek.

Piloti Mi-4 - Bartes, mjr. Josef Borč, kpt. Miroslav Doležal, Ladislav Hajdů, npor. Miloslav Hrubant, kpt. Lubomír Chramosta, kpt. Jindřich Kremsa, npor. Bedřich Kubeš, kpt. Emil Nesrsta,  kpt. Zdeněk Novák, kpt. Josef Svoboda, npor. Jiří Šmída, Valica, ..

Palubní technici - Štefan Benko, kpt. Jaroslav Falta, kpt. Jiří Klerer, Rudolf Kodad, kpt. Jaroslav Tvrdý, ..

Piloti Mi-1 - kpt. František Kníže, kpt. Krejčí, npor. Štefan Sokol, npor. Antonín Volf, ..

Mi-1 3016 (s možností zavěšení dvou gondolek s nosítky na boky trupu), 04003, 4004, 4005, 6024, ..

Mi-4 0651 ?, 0891, 1047, 1139 ?, 1191, 1374, 1499, 1552 ?, 3125, 3127, 4143 ?, 4148, 4152, 5139 ?, 5148 ?, 6528 ?, 7529, 8104, 8141, 8541, 9153, 9545, 9552, ..

Zabezpečení revizí a oprav letecké techniky měla na starost 4. letecká technická opravna.

 

23.9.1963 přepravila Mi-4 několik těžce zraněných z Havlíčkova Brodu do Kbel. 

V říjnu 1963 létání v Krkonoších. helo277.jpg (28448 bytes), helo278.jpg (40071 bytes)

8.10.1963

Mi-4 1499

npor. Kubeš

Bechyně

Zadření pístu motoru ve visu.

.

27.11.1963

Mi-4 8141

mjr. Borč, Šmída, Klerer

JZ kóty Kozlov u Nálesí

Za špatného počasí při letu údolím vlétnutí do lesa. Dva stromy poraženy a dva useknuty. Díry v listech rotoru, přeražena podvozková vzpěra, očesané střeliště. Stoupání do mraku a sestup na letišti.

.

23.5.1964

12 km severně Železné Rudy.

2 x F-102

Kremsa, Hrubant, Tvrdý, mjr. Nikl a fotograf prap.? s 130 mm kamerou, Mi-4 z Bechyně

Tři nálety amerických stíhačů na náš vrtulník na našem území. Podrobnosti.

Na konci května 1964 létání v Krkonoších.

21.7.1964 převážela osádka kpt. Josefa Svobody raněného z Bechyně do Prahy. Podobný let s raněným provedli z Bechyně do Českých Budějovic dne 1.4.1965.

8.2.1965 provedla osádka ve složení Kremsa, Hrubant, Falta převoz raněného vojáka z Tábora do Vojenské nemocnice v Českých Budějovicích.

VL mjr. Josef Borč odchází na LO-SVO Tábor. Velitelem letky se stal mjr. Lubomír Chramosta.

3.4.1965

Mi-4 1191

pplk. Borč Josef

?

Vysazení hlavního hydraulického systému.

V červnu výcvik létání s podvěsem a jeřábování nad vodou. Ten se provádí z ženijního pontonu na rybníce u Chvalešovic poblíž Vodňan.

Ve dnech 12. až 16.5.1965 se uskutečnilo v okolí obce Mnich cvičení spolu 15. vrlt z Českých Budějovic. Cvičilo se vysazování diverzantů a jeřábování. V rámci oslav 20. výročí partizánského odboje provedena ukázka pro diváky.

Let po jižních Čechách Mi-1 04003 , Miroslav Doležal helo3916.jpg (29478 bytes), Mi-1 04005  helo5464.jpg (12914 bytes), helo5465.jpg (22046 bytes), Štefan Sokol helo3915.jpg (24383 bytes).

6.8.1965

Mi-1MU 6024

pplk. Papoušek Antonín

?

Vysazení motoru při vzletu v noci. Nedostatečně otevřený palivový kohout pilotem.

Od 1.9.1965 byla letka přímo i odborně podřízena velitelství SVO v Táboře.

14.10.1965

Mi-4 1374

npor. Šmída Jiří

?

?

18.1.1966 osádka Kremsa, Hrubant, Tvrdý vysadili padáčkáře 9. slp včetně psa náčelníka padákové služby.

26.4.1966 osádka Svoboda, Kubeš, Tvrdý přepravila raněného z Tábora do Prahy na Letenskou pláň.

4.6.1966

Mi-4 1499

npor. Kubeš Bedřich

?

Po vzletu vytekla hydraulická kapalina záložního hydraulického systému.

Nedlouho před cvičením Vltava 66 přilétly do Bechyně dva či tři sovětské Mi-6. Do jednoho vrtulníku nastoupilo velké množství příslušníků 4. spojlt a ten s nimi odlétl na letiště Čápův dvůr v Táboře. Jeho osádka měla asi za úkol obhlédnout letiště a zjistit, zda je vhodné pro provoz této těžké techniky při následujícím cvičení. Mjr. Chramostovi bylo během přeletu umožněno sednout si za řízení a dokonce i chvilku řídit tento stroj.

Počátkem září celá letka se přesunula do Havlíčkova Brodu, odkud působila v rámci cvičení až do 23. září, kdy jednotka přelétla zpět do Bechyně. V rámci cvičení se prováděly hlavně spojovací lety a vysazování výsadků do týlu nepřítele.

16.9.1966

Mi-4

kpt. Kremsa Jindřich, Hrubant, Tvrdý

Olomouc

Zadírání regulátoru směsi na vstřikovacím čerpadle. Černý dým za vrtulníkem. přistání v Olomouci.

ZV kpt. Miroslav Doležal odchází do funkce inspektora na LO-SVO Tábor. ZV se stal kpt. Rudolf Klapal.

Koncem roku začínají mladí piloti létat s podvěsem i za ztížených povětrnostních podmínek a tehdy se u letky přistoupilo i k jejich výcviku v létání v mracích. Také se začalo s výcvikem slétanosti ve skupině.

16.1.1967 

Mi-1M 4003

kpt. Kníže František

?

Pokles výkonu motoru ve visu. Přistání Zaolejování svíček 6 válce.

Od února výcvik v minování. Výcvik v horách - tentokrát na Šumavě.

19.5. převoz raněného z Všechova do Českých Budějovic.

14.8. osádka Kremsa, Hrubant, Benko přepravila oběšeného vojáka z Benešova do Prahy na Letnou.

3.11.1967 

Mi-4 1374

kpt. Kremsa Jindřich

?

Při kontrolním zavisení zvýšení otáček, ztráta tahu a pád z 1,5 m.

.

13.11.1967 

Mi-1M 3016

kpt. Kníže František

?

Motor nereagoval. Přistání do terénu. Vypadlý čep plynového soupáčí karburátoru.

14.5.1968 přelétly vrtulníky do Trenčína a do Brna. Létalo se hlavně na Moravě. Od poloviny června se cvičení posunulo k Vltavě a letka tak plní úkoly hlavně v Čechách. Cvičení mělo skončit 18.6., ale táhlo se až do 30.6., kdy bylo ukončeno až na nátlak sdělovacích prostředků. Snaha sovětských vojsk o vojenské zastrašování našich občanů byla již zcela evidentní a dále neúnosná.

29.5.1968

Mi-1 4005

kpt. Krejčí Vratislav

Všechov

Spolupráce s filmem. Poškozeny listy odlétávající nábojnicí z kulometu.

2.-4.7. se letka podílí na natáčení instruktážního filmu o minování z vrtulníků na vojenském cvičišti poblíž Drhovic u Tábora.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Po invazi byl dlouho zakázán provoz s vrtulníky. První létání až 4.10.1968.

Letce bylo povoleno přelétnout jednu Mi-4 na revizi do Trenčína 14.10.1968.

Na jaře 1969 se intenzivně cvičilo minování.

15.4.1969

Mi-1 4005

kpt. Sokol Štefan

?

Nasátí větve rotorem při přistání. Poškozeny listy rotoru.

Od 26. do 28.5.1969 se letka účastní cvičení v Chrudimi, kde se minovalo. Nácvik na spojenecké cvičení Odra - Nisa.

12.8. minování v Českých Budějovicích a od 13. do 16.8. v prostoru Palečnice na Šumavě. při tomto cvičení se měl provést i let s vlajkami. Zálet s vlajkovým zařízením 29.8.1969.

Od 1.9.1969 byla letka přímo i odborně podřízena velitelství 4. A v Písku.

Začátkem září 1969 dvě Mi-4 přelétly do Č. Budějovic, kde spolu dalšími vrtulníky Mi-4 z Písku, Č. Budějovic a H. Brodu proběhlo závěrečné soustředění před odletem do Polska. Let probíhal 15. září přes Nymburk, Boleslawiecz, M. Trzebieň. Ve zdejším vojenském prostoru a v okolí Kovanowa se prováděly během spojeneckého cvičení Odra - Nisa 1969 v Polsku až do 27. září 1969 hlavně ukázky minování. Několikrát se také provedly lety s rozvinutými vlajkami pěti, na cvičení zúčastněných států.

Spojeneckého cvičení v Polsku se zúčastnily osádky ve složení: kpt. Šmída, kpt. Hrubant, mjr. Falta a mjr. Nesrsta, kpt. Svoboda, kpt. Tvrdý s vrtulníky Mi-4 9552 a 8104.

4. spojovací letka VÚ 7485 v Bechyni byla k 30.10.1969 zrušena.

Z této jednotky k 1.11.1969 vznikla 9. vrtulníková letka VÚ 8864 pro 9. tankovou divizi a 40. spojovací letka VÚ 3980 určena pro ZVO.

(9. vrtulníková letka VÚ 8864 v Písku se přejmenovala na 4. spojovací letku VÚ 7485 pro potřeby 4. A v Písku.)

 

Odkazy: Jiří Havel - O létání v Bechyni (2002)