Muráň

24.03.2024

 

, , od prosince 1926 do 1939.

Výstavba letiště na ploše Veľká Lúka. MAPA. (Nezaměňovat s polním letištěm Veľká Lúka (okres Zvolen).

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

aa.png (466402 bytes) Po vídeňské arbitráži.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.

 

helo5990.png (609862 bytes)

Horské letiště Muráň, velitel por. pěch. v zál. Gerec.

Pro potřeby SNP vznikla z Cvičné letky Letecké školy na letišti Tri Duby Kombinovaná letka s asi 60 většinou školními letouny.

----------

30.9.1944 velitel pluku a npor. Stehlík provedli obhlídku letiště Muráň a letiště Brezno (Rohozná). Letiště se upravují ale zatím jsou nevyhovující.

----------

----------

1.10.1944

----------

Začátkem října 1944 přiletěly školní letouny z letiště Tri Duby a polního letiště Veľká Lúka (okres Zvolen).

2.10.1944 sa Fw 189 podieľalo na prevoze pilotov z Muráňa, ktorí na toto priestranstvo prelietli školné lietadlá z Troch Dubov. Pilotom Fw 189 bol E. Čech a medzi cestujúcimi bol aj V. Kriško, ktorý prelietaval Aviu Bš.122.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

10.10.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

20.10.1944 ho Němci obsadili.

----------

21.10.1944 se to dozvěděli na letišti Tri duby.