Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

SLOV-AIR, podnik pre leteckú činnosť

22.01.2020

K 1.1.1969 se Agrolet přejmenoval na SLOV-AIR, podnik pre leteckú činnosť, se sídlem v Bratislavě. Vrtulníky byly u závodu 06.

Z vrtulníků měl Mi-1  OK-OVG (oficiálně do 24.9.1969) a později OK-UVS (L+K 18/71) a ve stavu měl ještě oficiálně Mi-4 OK-OVF (do 15.10.1970) a OK-OVE (do 15.10.1974).

Pilot byl Jaroslav Rákos. Technici - Ladislav Gálfy, V. Huska, Václav Soukal, .. Pro práci se používala též běžně vojenská Mi-8.

?

Mi-1

Rákos

Hangár letiště Čápův dvůr v Táboře Vrtule letounu, který pojížděl až do hangáru, usekla koncový oblouk listu rotoru zaparkovaného vrtulníku.

K 13.4.1970 přišel od LO MV za 40 000 Kčs vrtulník SM-2 OK- RUV (ex OK-BYK) se zbývajícím rezursem asi 50 hodin.

V roce 1970 se natáčel se film Na kolejích čeká vrah, Mi-1 OK-OVG s pilotem Rákosem. 

Vojenská Mi-8 nebyla neustále k dispozici a tak si Slov-air najal na léta 1971-1973 dlouhodobě vrtulník Mi-8 od Interflugu, díky tomu mohly stavebně montážní práce pokračovat. Ty za sedm let u nás zajistili 237 akcí a nalétaly při 3506 letech 704 hodin a 57 minut.

V roce 1971 přišel pilot Antonín Dytrych.

helo3539.JPG (196222 bytes) Sedadlo pro filmaře bylo umístěno vně kabiny. L+K 18/71

1971

Mi-1 OK-UVS

Rákos

Lemešany u Košic

Převržení při pokusu o vzlet ze svahu v důsledku překročení mezní příčné centráže po naplnění paliva do nádrže na jedné (spodní) straně.

helo214.jpg (85700 bytes)

26.6.1972

Mi-1 OK-UVS

Dytrych

Zlaté návrší Krkonoše

Poškození ocasní vrtulky.

helo215.jpg (77898 bytes), helo216.jpg (31161 bytes)

1.8.1972

Mi-1 OK-UVS

Dytrych

U Žiliny

Vysazení motoru při kontrole drátů. Tvrdé přistání.

Slov-air se rozhodl zakoupit vrtulníky Mi-8 a Mi-2. 

Personál na vrtulníky Mi-8 byl přeškolen ve výcvikovém středisku Aeroflotu v Kremenčugu v době od srpna do listopadu 1973. Byli to piloti Bartek a Rákos, palubní inženýr Prokeš, technici Kretík, Duchovný a Šošovica, kontrolor Vatrt a vedoucí Emrich. (L+K 24/82, 22/84).

V roce 1973 přišli piloti Jozef Moznich a Stanislav Hradský.

Ke konci roku 1973 Slov-air zakoupil Mi-8 OK-DXN (Žilina). V lednu 1974 přichází druhá Mi-8 OK-DXO (16.4. křest jako Chrudim). (L+K 16/77)

helo4437.jpg (500330 bytes) Mi-8 OK-DXN (Žilina) v červenci 1976 na Oravě.

Ke konci roku přichází Ing. Jiří Zahrádka jako instruktor a inspektor Mi-8 a později vytváří letecký oddiel 01 v Bratislavě.

Pracovní činnost Mi-8 se vymezila na stavebně montážní práce, geofyzikální průzkum od roku 1976, doprava materiálu do nepřístupných míst, rozmetání vápence, betonování, přibližování dřevní hmoty, vztyčování smontovaných sloupů vysokého napětí atd. (L+K 16/77, 22/84)

V roce 1974 přišly první vrtulníky Mi-2 OK-EIP a EIR. Jejich pracovní použití bylo hodně široké. Kontrola plynovodu, měření výstupního diagramu antén vysílačů, geofyzika, lety pro fotografování a filmování, kontrola linek vysokého napětí a teplovodů pomocí termovizní kamery, letecko chemická činnost, letecká záchranná služba.

Rok

61

63

65

67

69

71

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

Mi-1/SM-2

2

2

1

1

1

2

2

2

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Mi-2

 

 

 

 

 

 

 

2

6

8

8

10

12

16

18

21

23

Svoji obchodní činnost ukončil vrtulník SM-2 OK- RUV v roce 1975.

Vrtulník Mi-2 OK-EIP LO 102 Slov-airu s piloty Přádou a Polívkou se používal ke geofyzikálnímu průzkumu. Vrtulník opatřený snímací televizní kamerou a magnetometrem vlečeným v dostatečné hloubce pod vrtulníkem umožňuje přesný záznam veškerých magnetických anomálií terénu a jejich vyznačení na mapě. Místo televizní kamery se ještě před nedávnem používala filmová kamera. Její provoz byl však nákladný, neboť bylo nutné zpracovávat značné množství filmů 36 mm. Televizní kamera ve spojení s telerecordingovým záznamem, který lze podle libosti vracet a později smazat, je dalším zlepšením práce vzdušných geologů. (L+K 10/76) Foto K. Masojídek.

Akce Horské služby Bielovodská veža 24.7.1975 s vrtulníkem Mi-2 OK-EIR s pilotem Stanislavem Hradským a technikem Michalem Orolinem.

Vysílač Krásná u Chrudimi helo1437.JPG (289342 bytes) L+K 1/76

Inspektoři leteckého oddielu 01 - Jiří Zahrádka. (Inspektor SLI - Jiří Černý a ŠLI Geryk.) helo213.jpg (70449 bytes)

helo3578.jpg (177487 bytes) V. letecký den Svazarmu s Květy v Uherském Hradišti 11.9.1976. Mi-2 Slov-airu předvedla záchrannou akci. (L+K 23/76)

Praha - Jižní město helo3582.jpg (222376 bytes) L+K 25/76

7.12.1976 nehoda polské L-200 Morava SP-FOX. Trosky hledali vrtulníky Mi-2 OK-GIU a OK-EIR. Vrtulník Mi-8 OK-DXN odvez trosky. , helo9123.jpg (156310 bytes). Gonzo.

V březnu 1977 přeškoleni na Mi-2 piloti Otta Zemek a Jaroslav Přáda (odchod na SLI). Letová akce. Otta Zemek na Lipně v roce 1977.

?

Mi-2 OK-

Michulek

U Žiaru nad Hronom

Vírový prstenec při přistávání. Převrácení. Poškozený vrtulník byl přepraven v podvěsu pod Mi-8 na nádraží do Žiaru.

helo1254.JPG (30112 bytes) Přeškolování pilotů v roce 1978 na Mi-2 OK-EIR v Bratislavě absolvoval pod vedením instruktora Jiřího Zahrádky pilot Ivan Rakovič a další. (L+K 8/78)

V roce 1979 byly dodány LS FMV (ale nepoužívány) a k 1.1.1980 vyřazeny a Slov-airu předány vrtulníky Mi-2: B-2912 OK-JIX a (B-2913) OK-JIY.

?

Mi-2 OK-

Šustek Bořkovice Přetažení rotoru při vzletu. Přistání mezi domy. Vyklápěcí okna se otevřely a poškodily rotor.

Ředitelem leteckého oddielu 01 byl pan Bohumil Šolta.

23.5.1980

Mi-2 OK-GIT

Markes

?

PLN. ?

Piloti -  Čech, Havelka, Hradský, Mach, Markes, Mazura, Michulek, Moznich, Polívka, Rakovič, Rupeld, Suchánek, Tichý, Vacek, Vaněk, Zahrádka, Zemek, Zicháček,

Akce obaleč. V červnu 1980 byly v Krkonoších v Krušnohoří a v Jizerských horách nasazeny Mi-2 ze závodu 01. Piloti - Vaněk, Moznich, Polívka, Zahrádka, Hradský, Mazura, Havelka, Zemek, Rakovič.

Mi-2 v srpnu 1980 na letišti v Rakovníku helo8347.jpg (486817 bytes), helo8537.jpg (559909 bytes).

17.4.1981

Mi-2 OK-KJO

Gregor

Zaježová u Zvolena

Vírový prstenec při přistávání. Převrácení.

K 1.7.1981 (?) byly vrtulníky soustředěné v Leteckém závodě 01 Bratislava, rozděleny do letových oddílů. Ředitel závodu Milan Hajtman - náměstek podniku. Stanislav Hradský - inspektor podniku.

Letový oddíl LO 101 v Bratislavě měl vrtulníky Mi-8, LO 102 v Bratislavě měl Mi-2 a LO 103 Chrudim měl též Mi-2. (L+K 6,16,20/81, 3/84, 23/91)

V letecké škole Slov-airu v Holešově byla Mi-2 s dvojím řízením pro přeškolování pilotů.

Ředitel závodu 01 ing. Jozef Biely. Inspektor závodu 01 - Bohumil Michulek.

V roce 1984 v broumovských lesích přibližovali dřevní hmotu vrtulníky Mi-8 Slov-airu a bulharského Balkanu. Podrobnosti.

Mi-8S18 B-8022 LO FMV po generální opravě byla v roce 1985 předána Slov-airu jako OK-ZXP (Vysoké Tatry).

Polská výpomoc v první polovině 80. let.

V roce 1987 vypomáhal vrtulník Mi-8 bulharského Chemosairu v Krkonoších a v Broumově. (L+K 25/92). Podrobnosti.

Druhá etapa zkušebního provozu LZS v Praze Kryštof 1 probíhala od 15.7. do 30.9.1987 s vrtulníkem Mi-2 Slovairu. Podrobnosti

Zkušební provoz střediska LZS v Banské Bystryci Kryštof 2 pro oblast Středoslovenského a Východoslovenského kraje s vrtulníkem Mi-8 se uskutečnil od 1.7. do 12.7.1987 a druhá etapa, na první bezodkladně navazující, skončila 30.9.1987 (LO 1,4/88)

Od 7.12. do 22.12.1987 a od 18.1. do 29.2.1988 zkušební provoz s vrtulníky Mi-8 v Tatrách z letiště Poprad Kryštof 3. Podrobnosti

Od 15.2. do 31.3.1988 probíhal zkušební provoz LZS vrtulníkem Mi-2 ve Středoslovenském kraji. Podrobnosti

Mi-8P B-8426 LO FMV po generální opravě byla v roce 1988 předána Slov-airu jako OK-EXR (Broumov).

Od 1.7.1988 byla zahájena další etapa zkušebního provozu LZS - opakovaně v Banské Bystryci a v Praze a též se zapojil i Jihomoravský kraj s vrtulníky Slov-airu ve středisku v Brně Kryštof 4. Podrobnosti

Dne 25.7.1988 zahájili další etapu v Popradě.

V srpnu 1988 výcvik v létání podle přístrojů pro plánované létání v noci. Mi-2 OK-EIR. Piloti - Guniš, Zicháček, Zemek, Hudec.

lzs/helo525.JPG (178100 bytes)K 1.8.1989 byl zahájen provoz v Ostravě Kryštof 5 s  vrtulníkem Mi-2.  (L+K 5/90)

Krátkodobý zkušební provoz W-3 Sokol od 14.8.1989 v Popradu a později v Praze. (L+K 22/89)

 

Krátkodobý zkušební provoz Kamova Ka-32S od 3.10.1989 do 4.11.1989 (Podrobnosti a LO 1/90).

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Po roce 1989 se státní podnik SLOV-AIR začal rychle rozpadat. (L+K 23/91)

Tatra Air a.s. založená roku 1990 Slov-airem za spoluúčasti švýcarského regionálního dopravce Crossair. Slov-air vložil do společného podniku vrtulníky Mi-2

17.7.1990 byl na letišti Mariánské Lázně Kryštof 7 zahájen zkušební provoz s vrtulníkem Mi-2.

Středisko LZS Košice Kryštof 8 s vrtulníkem Mi-2.

Středisko LZS v Olomouci Kryštof 9 bylo otevřeno 1.10.1990 s vrtulníkem Mi-2. (L+K 17/95)  

Středisko LZS Nové Zámky Kryštof 10 s vrtulníkem Mi-2.

Středisko LZS Bratislavě Kryštof 11 bylo otevřeno 15.10.1990 s vrtulníkem Mi-2.

V dubnu 1991 přeškolení ve Francii na AS 355B2. Piloti - Otto Zemek, Jaroslav Rákos, Ivan Rakovič. Technici - Jozef Emrich, ..

Od 1.5.1991 1.ltvpz na letišti Dobřany převzala od Slov-airu středisko LZS Kryštof 7.

Od 1.5. 1991 byl zahájen provoz ve středisku LZS v Jihlavě Kryštof 12 s vrtulníkem Mi-2.

Od 1.7.1991 byl zahájen provoz ve středisku v Žilině Kryštof 14 s vrtulníkem Mi-2.

Středisko LZS v Ústí nad Labem Kryštof 15 s vrtulníkem Mi-2.

Nově vznikla firma AIR TRANSPORT EUROPE, s.r.o. se sídlem v Popradu. Ta si  v květnu 1991 pronajala Mi-8 OK-ZXP od Slov-airu.

Nově vzniklá firma BEL-AIR, s.r.o. si pronajala vrtulníky Mi-2.

Letecký závod 01 SLOV-AIRu se přetransformoval na Tatra Air a.s, který ve svém inventáři od podzimu 1991 do jara 1992 měl 22 kusů Mi-2 a 4 kusy Mi-8 ale bez osádek. (L+K 17/92). Dva vrtulníky Mi-8 OK-DXN (Žilina) a OK-EXR (Broumov) byly prodány do Chorvatska.

helo6518.jpg (45704 bytes) 9A-HAB později H-103, snímek je z roku 2012  a vrtulník se nachází v chorvatské Velika Gorica, dokonce v původních barvách Slovairu. Podle všeho by tam měl být, nebo byl ještě v roce 2009 OK-EXR  jako H-102 ex 9A-HAA avšak v kamufláži rovněž jako vrak. Oba stroje byli odstaveny v roce 2004. Martin Kudlata.

OK-ZXP (Vysoké Tatry) a OK-DXO (Chrudim) odkoupila firma ATE.

Od roku 1992 se změnil provozovatel stanic LZS Ostrava, Jihlava, Ústí nad Labem, B. Bystrica, Bratislava, Žilina, Nové Zámky. Slov-air byl vystřídán firmou BEL-AIR, s.r.o. Stanici Brno a Olomouc převzala firma ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o..