Letový oddíl 101 Bratislava-Ivánka
04.11.2019
Vrtulníky byly soustředěny v Leteckém závodě 01 Bratislava. K 1.7.1981 se rozdělil na letové oddíly. Mi-8 byly v Bratislavě u letového oddílu 101. Vedoucím LO byl Jiří Zahrádka, později Emrich, Grjza Doval. Vedoucí letových posádek Václav Kulhavý. Inspektor podniku Stanislav Hradský. Šéftechnik Dušan Biskupič.
V roce 1981 se nalétalo 367 produktivních hodin při SMP, 225 při geofyzikálním průzkumu a 5 hodin pro jiné zákazníky. Kapitáni: Ing. Jiří Zahrádka, Jaroslav Rákos, Jozef Moznich, Stanislav Hradský. 2. piloti: B. Michálek, Zdeněk Beran, Josef Polívka a Václav Kulhavý. Palubní inženýři: Miroslav Prokeš, Gejza Doval, Igor Duchovný. Mechanici D+M: Vladimír Kretík, Štefan Kovalčík. Mechanici ELEKTRO: Jozef Barinec, Luboš Kopecký. (L+K 8/82)
10 let provozu Mi-8 u Slovairu.
V roce 1984 v broumovských lesích přibližovali dřevní hmotu vrtulníky Mi-8 Slov-airu a bulharského Balkanu. Podrobnosti.
Mi-8S18 B-8022 LO FMV po generální opravě byla v roce 1985 předána Slov-airu jako OK-ZXP (Vysoké Tatry).
Piloti a palubní inženýři v roce 1985 absolvovali v Kremenčugu nácvik nouzových postupů na trenažéru vrtulníku Mi-8.
19.8.1985 |
Mi-8 OK-DXN |
Rákos, ?, ? |
Žilina |
Vysazení motoru. Přistání na letišti. |
Piloti a palubní inženýři absolvovali 2.3.-16.3.1986 v SSSR nácvik nouzových postupů na trenažéru vrtulníku Mi-8.
14.9.1986 XV. ročník branného a leteckého dne Svazarmu s Květy v Mladé Boleslavi. Zúčastnil se vrtulník Mi-8 OK-DXN s autem v podvěsu . Foto Petr Popelář.
Piloti a palubní inženýři absolvovali 8.3.-15.3.1987 v Leningradě nácvik nouzových postupů na trenažéru vrtulníku Mi-8.
Od 1.7.1987 byl zahájen zkušební provoz letecké záchranné služby ve Středoslovenském a Východoslovenském kraji. Podrobnosti.
V roce 1987 LO 101 vypomáhal vrtulník Mi-8 bulharského Chemosairu v Krkonoších a v Broumově. Podrobnosti.
Mi-8P B-8426 LO FMV po generální opravě byla v roce 1988 předána Slov-airu jako OK-EXR (Broumov).
Vedoucí LO Ing. Jan Černý. Vedoucí letových posádek Ing. Jaroslav Žiliak.
15.9.1988 |
Mi-8 OK-DXO |
Hradský |
? |
ZPLP. ? |
Do oddílu v roce 1988 přišel pilot Roland Barinek.
6.6.1989 |
Mi-8 OK-EXR |
Moznich, Barinek, Orolin |
Brno |
Odhození podvěsu při SMP. |
V roce 1990 přelétly dvě Mi-8 do Španělska, kde měly být použity k hašení požárů. , , , a .
Během prací v Broumově v květnu 1991 posádky přešli do firmy AIR TRANSPORT EUROPE, s.r.o. se sídlem v Popradu s vrtulníkem Mi-8 OK-EXR (Broumov).
Lučenec 1991 - výsadky z vrtulníků Mi-8 OK-DXO , OK-DXN . Mi-8 OK-ZXP .
Letecký závod 01 SLOV-AIRu se přetransformoval na Air Express, který ve svém inventáři od podzimu 1991 do jara 1992 měl 22 kusů Mi-2 a 4 kusy Mi-8 ale bez osádek. (L+K 17/92). Dva vrtulníky Mi-8 OK-DXN (Žilina) a OK-EXR (Broumov) byly prodány do Jugoslávie.
9A-HAB později H-103, snímek je z roku 2012 a vrtulník se nachází v chorvatské Velika Gorica, dokonce v původních barvách Slovairu. Podle všeho by tam měl být, nebo byl ještě v roce 2009 OK-EXR jako H-102 ex 9A-HAA avšak v kamufláži rovněž jako vrak. Oba stroje byli odstaveny v roce 2004. Martin Kudlata.
OK-ZXP (Vysoké Tatry) a OK-DXO (Chrudim) odkoupila firma AIR TRANSPORT EUROPE, s.r.o.
V roce 1993 zbývající posádky odešly k firmě ATE se sídlem v Popradu.