01.01.2021
27.8.1956 byla uskutečněna první přeprava raněného vrtulníkem Mi-4 (1. letecký dopravní pluk VÚ 2073 ze Kbel) z Terezína do ÚVN v Praze-Střešovicích. Přistání osádka vrtulníku provedla přímo před hlavním vchodem nemocnice.
V období od 1.4.1987 do 30.5.1987 se uskutečnil ve Středočeském kraji a v oblasti Praha Kryštof 01 zkušební provoz LZS zabezpečován vrtulníkem Mi-2 LS FMV. Zkušební provoz zahájil v 7.15 hod dne 1.4.1987 pilot Josef Knotek, MUDr. Václav Zábrodský a záchranář František Eder s vrtulníkem Mi-2 B-2401.
V druhé etapě, od 15.7. do 30.9.1987 vykonával tutéž službu vrtulník Slov-airu. Podrobnosti.
Mi-2 B-2401 na letiště Karlovy Vary .
Od 1.7.1988 byla zahájena další etapa zkušebního provozu LZS.
Ve dnech 13.-19.5.1989 se uskutečnila návštěva prezidenta ISAS a
prezidenta AAMS , kteří navštívili čtyři střediska experimentálního
provozu LZS. (L+K 9,14,18/89)
Krátkodobý
zkušební provoz W-3A v
srpnu 1989 v Popradě a v Praze ve střediscích LZS. (L+K
22/89).
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
Heliport Vypich v létě 1990. Mi-2 B-2744 . Foto Petr Popelář.
Od 8.10.1990 se v Československu předváděl vrtulník
BK 117. (L+K
3/91)
8.8.1991 byl poprvé nasazen v LZS vrtulník BO
105CBS4 B-5292. (L+K
21/91)
, Mi-2 B-2047 v Suchdole v říjnu 1991. Foto Petr Popelář.
Dvoudenní zkušenosti z provozu vrtulníku Bell 412HP v pražské LZS. (L+K 17/92)
, Vrtulník PZL Kania B-3211 byl ověřován v LZS od 13.4.1992. Od 1.9.1992 do 1.8.1993 byl zkušebně provozován v LZS. (L+K 9/92)
----------- Vznik Česka k 1.1.1993. ----------
Mi-2 B-2929 v červenci 1993. Foto Petr Popelář.
První vrtulník Bell 412HP sloužil od 10.8.1993. (L+K 21/93)
Od
29.6.1994 do 29.7.1994 byl zkoušen zapůjčený BK
117 D-HIMV do středisek Plzeň (letiště Dobřany), Hradec
Králové a Praha (letiště Ruzyně). Zhodnocení provozu BK 117
(L+K 17,18/94)
Koncem června 1995 cvičení LS Policie s Báňskou záchrannou službou (L+K 15/95)
Bell 412HP B-4370 v říjnu 1997. Foto Petr Popelář.
Na stanovišti Letecké záchranné služby v Praze je od 1.1.1998 zaveden nepřetržitý pohotovostní provoz. Tomuto 24 hodinovému nasazení předcházelo v roce 1997 zkušební období, ve kterém se na tento provoz připravovali jak pracovníci Územního střediska záchranné služby v Praze, tak i pracovníci LS Policie ČR. Noční provoz je zajišťován pro celé území České republiky, i když je převážně využíván pro transport pacientů na území Čech.
V lednu 2004 se poprvé objevil na stanovišti vrtulník EC 135 T2 OK-BYA.
24.7.2005 v odpoledních hodinách přistál na letišti Liberec Bell 412HP B-4370 s lékařem, sestrou a inkubátorem na palubě za účelem transportu předčasně narozeného novorozence na specializované pracoviště do Prahy. Pod strojem se nacházel reflektor Spectrolab SX-16 Nighsun a nový komplet pro noční vidění ULTRA FORCE II společnosti FLIR Systems. Foto Zdeněk Vrba.
Od prosince 2005 slouží vrtulník EC 135 T2.
Pražská záchranná služba si stěžuje na nevyhovující stav přistávacích míst pro vrtulníky. Heliporty jsou často od přijímací nemocniční budovy vzdáleny několik set metrů. Pacienty, kteří mají většinou vážná poranění, tak musí lékaři překládat do sanitek, a ztrácí tak deset až patnáct minut drahocenného času. ČT24 6.6.2009
EC 135 T2 OK-BYC na heliportu v Motole v červenci 2013.
EC 135 T2 OK-BYA a v pozadí Bell 412EP OK-BYS v červenci 2014 na letišti Praha-Ruzyně.
15.12.2018 před 5 hod |
H135 OK-BYB LS Policie ČR | ?, ?, ? | Stará Huť | Při přistávání v noci střet rotoru s konstrukcí plotu hřiště. |