ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o. (do 7.5.2004)

ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. Oficiální stránky.

04.11.2019

Vrtulníky: Bell 206B, Bell 206L4T, Bell 427 a EC 135 T2.

Údržba a opravy: SÚZS Olomouc, Tabulový vrch, Hněvotínská 6, Olomouc 772 00

Provoz: střediska LZS Brno Kryštof 04, Olomouc Kryštof 09, Jihlava Kryštof 12 a České Budějovice Kryštof 13

Historie: firma vznikla 12.6.1991 se sídlem v Uničově, provozovna byla na letišti v Olomouci.

Pronajala si Mi-2 z Polska a od 1.1.1992 začala provozovat stanici LZS Brno a později stanici LZS v Jihlavě.

Už 27.5.1992 firma převzala vrtulník Bell 206L-3 OK-XIS. helo84.JPG (120842 bytes), helo835.JPG (23751 bytes).

V roce 1993 převzala stanici LZS Jihlava po BEL-AIRu, s.r.o.

Aero Salon 93 ve Kbelích v září a Bell 206L-3 OK-XIS helo8256.jpg (368148 bytes).

helo94.JPG (60548 bytes) V roce 1994 přichází nový typ Bell 206L-4 OK-YIP.

15.3.1994

Mi-2 OK-KJN

Šustek

?

PLN. ?

21.3.1996 přichází do provozu na stanici LZS Brno nový Bell 206L4T OK-ZIU. helo109.JPG (86770 bytes), helo315.jpg (57723 bytes). (L+K 7,8/96)

Později přišel Bell 206L-4 OK-YIR. helo4348.jpg (92774 bytes), helo4349.jpg (121096 bytes) zničen 3.5.2001.

V polovině prosince 1998 vývojový tým firmy UNIS Aero dokončil sérii zkoušek vrtulníku NA-40 Bongo, v jejichž první etapě se s využitím aparatury Vibres 2000 a techniky společnosti ALFA - HELIKOPTER, s.r.o. podařilo snížit vibrace rotorové soustavy až na hodnotu 10 mm/sec. V druhé etapě pak piloti ing. Dalibor Lešenár a ing. Stanislav Tarasovič ověřovali řízení vrtulníku při společném chodu obou motorů ovládaných soustavami FADEC. (L+K 1,2/99)

helo598.JPG (23668 bytes)

Air Ambulance Show 1999 v Hradci Králové 28.-30.5. 1999. (L+K 10/99)

Air Ambulance 2000 v Hradci Králové 19.-20.5.2000.

V říjnu 2000 vzniklo sdružení Asociace nestátních provozovatelů vrtulníků letecké záchranné služby (HEMS-Helicopter Emergency Medical Service). V boji o záchranky se spojila firma AH s firmou DELTA SYSTEM - AIR, a.s.

Přesun sídla do Brna.

Air Ambulance 2001 v Hradci Králové 18.-19.5. 2001.

Minimálně dva roky by měla leteckou záchrannou službu na Vysočině zajišťovat společnost ALFA - HELIKOPTER, která tak činí již více než osm let. Článek.

Na konci roku 2001 byl zakoupen nový Bell 427. Vznikla nová firma HELIWORK CZ, s. r. o., která se odštěpila od ALFA - HELIKOPTER.

Air Ambulance 2002 v Hradci Králové 17.-18.5. 2002. 

Přílet nového Bella 427 do Olomouce 26.6.2002. lzs/helo1289.jpg (206543 bytes)

Air Ambulance 2003 v Hradci Králové 16.-17.5.2003.

Nový vrtulník Bell 427 OK-AHA převážel začátkem srpna 2003 Stanleyův pohár. helo3005.jpg (119534 bytes) Zde na heliportu v Ostravě. Foto Martin Vavroš.

Vyhlášení vítěze výběrového řízení na provozovatele stanic letecké záchranné služby. Firma ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o. bude provozovat stanice LZS Olomouc, Jihlava a České Budějovice. Firma DELTA SYSTEM - AIR, a. s. bude provozovat stanice LZS Brno, Ostrava, Liberec a Ústí nad Labem.

K 28.12.2003 svoji činnost na stanici LZS Brno ukončil provozovatel ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o. Od 1.1.2004 zahájil provoz na stanici České Budějovice provozovatel DELTA SYSTEM - AIR, a. s.

Personál firmy pracoval na ostrovech Sejchely v Indickém oceánu. helo3833.jpg (370936 bytes) Říjen 2005, Bell 206B JetRanger III S7-HGN, Helicopter Seychelles, heliport na ostrově La Digue, Seychely.


Firma se k 7.5.2004 přejmenovala na ALFA-HELICOPTER, spol. s r.o.

Air Ambulance 2004 v Hradci Králové 14.-15.5.2004.

helo2402.jpg (515098 bytes) Firma zakoupila třetí vrtulník Bell 427 pro provoz v LZS. Heliport LZS v Ostravě 21.9.2004.

7. ročník veletrhu integrovaného záchranného systému AIR AMBULANCE 2005 se konal 12.-14.5.2005 na letišti v Hradci Králové.

Na jaře 2005 výmaz Bell 206L4T OK-ZIU z leteckého rejstříku. Připraven pro účast ve výběrovém řízení na provozovatele LZS v Žilině na Slovensku jako OM-ZIU. V létě vrácen do českého leteckého rejstříku jako OK-AHC.

Na Air show Paris 2005 se též vystavoval vrtulník firmy Alfa Helicopter Bell 427 OK-AHA. helo2574.jpg (39788 bytes).

Mezinárodní kongres leteckých záchranných služeb AIRMED 2005 v Barceloně ve dnech 20.-24.6.2005. Účast  JUDr. Pavla Müllera.

"Nový" Bell 206L4T OK-AHC (ex OM-ZIU) na heliportu LZS v Jihlavě 16.9.2005 helo2738.jpg (152715 bytes). Foto Jan Červinka.

 V létě 2005 prodán Bell 206L-4 OK-YIP.

Ve dnech 14.11. - 15.11. se na Ruzyni zastavily na cestě ze Španělska dva vrtulníky Bell 206 Long Ranger. Stroj OK-XIS (výr.č. 51602) firmy HELIWORK CZ, s. r. o. vracející se z každoročního sezónního pronájmu u španělské firmy Helisureste přiletěl ve společnosti stroje Bell 206L4T EC-GNR (výr.č. 52051), který byl prodán společnosti ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. a obdrží následně registraci OK-AHD.

helo2765.JPG (612298 bytes), helo2767.JPG (653790 bytes)Foto Václav Kudela.

Od 1.1.2006 slouží na stanici LZS v Žilině na Slovensku Bell 206L4T Twin Ranger firmy ALFA-HELICOPTER, která se spojila s provozovatelem místní stanice LZS REGIONAL HELI SERVICE, s.r.o. 

S novým kabátem se 3.3.2006 v Ostravě představil Bell 206L4T OK-AHD helo2875.jpg (765447 bytes).

Firma zakoupila čtvrtý vrtulník Bell 427 na jaře 2006.

HELIMED 2006 se konal ve dnech 26. a 27.5.2006 v Hradci Králové. Předvedení nového vrtulníku Bell 427 OK-AHE helo2976.jpg (144413 bytes).

23. základna vrtulníkového letectva v Přerově pořádala v sobotu 10.6.2006 na letišti v Bochoři od 09.00 do 15.00 hodin "Den otevřeného letiště - Open day 2006". Podrobnosti.

Olomoucký kraj bude moci při krizových situacích i při cvičeních složek integrovaného záchranného systému využívat bezplatně služeb společnosti Alfa - Helicopter, která v regionu provozuje leteckou záchranou službu. Podepsal s ní smlouvu, v níž se společnost zavazuje k poskytnutí 20 bezplatných letových hodin ročně. Vrtulníky společnosti využívali představitelé kraje a záchranáři například při letošních povodních, řekl dnes novinářům hejtman Olomouckého kraje Ivan Kosatík (ODS). "S firmou dlouhodobě spolupracujeme. V rámci dobrých vztahů nám už v minulosti nabídla, že je schopna v krizových situacích vzlétnout. Nyní jsme to podchytili smluvně," uvedl hejtman. Podle něj se služeb bude využívat v situacích, které souvisejí s bezpečností obyvatel kraje. Kromě cvičení hasičů či policistů a armády může jít i o monitorování situace při přírodních katastrofách nebo technických haváriích, evakuaci obyvatel a podobně. "Projet dotčená místa po zemi trvá minimálně půlden, spíše však jeden den, zatímco helikoptéra to proletí všechno do hodiny. Dává nám to možnost dobře se rozhodnout," řekl Kosatík. Spolumajitel společnosti Alfa - Helicopter Pavel Müller řekl, že důvodem smlouvy byla snaha pomoci Olomouckému kraji při mimořádných situacích. "Protože část příjmů naší společnosti jde z veřejných peněz, musíme projevit vyšší míru společenské zodpovědnosti. Letové hodiny zdarma, k nimž jsme se zavázali, ale půjdou z peněz naší společnosti," řekl Müller. Podle něj společnost obdobnou smlouvu podepsala i s krajem Vysočina a jedná s Jihočeským krajem. Jedna letová hodina podle něj stojí zhruba 90 000 korun.

Bell 427 OK-AHA v novém kabátě na heliportu nemocnice sv. Anny v Brně v prosinci 2007 helo3798.JPG (1561133 bytes). Foto Čeněk Sudek.

Vítězi výběrového řízení na poskytování letecké záchranné služby v hodnotě 3,72 miliardy korun se staly firmy ALFA-HELICOPTER a DSA, které podaly společnou nabídku. Důvěryhodný zdroj z ministerstva zdravotnictví serveru Euro.cz potvrdil, že ministerstvo s těmito společnostmi uzavřelo již 23.9.2008 smlouvu na osm let. Vrtulníky obou firem tak budou od prvního ledna příštího roku zachraňovat životy v osmi z deseti stanovišť – v Brně, Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Liberci, Jihlavě, Olomouci a v Ostravě. V Praze bude leteckou záchranku i nadále zajišťovat policie a v Plzni armáda.

4.7.2009 17.00 Bell 206L4T OK-AHD Petr Kolařík a 4 cestující Pavlov na Břeclavsku Nedostatečná účinnost ocasní vrtulky. Otáčení doprava při uvedení vrtulníku do visu. Poškození. Závěrečná zpráva.

helo4224.jpg (112987 bytes) 9.7.2009 přiletěl z Donauwörthu nový vrtulník společnosti typu EC 135 T2+ OK-NIK. Po doplnění výbavy a proškolení osádky bude sloužit na stanovišti LZS v Brně.

helo4333.JPG (2117231 bytes) OK-AHB na středisku LZS Hosín 25.7.2009. Vrtulník byl zničen 5.2.2010. Foto Martin Vavroš.

Od 7.1.2010 firma provozuje vrtulník Bell 206B OK-AHF. Zanedlouho  ho začala provozovat firma  Blue Sky Service, s. r. o.

22.6.2010 přiletěl nový EC 135 T2+ OK-AHG společnosti ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. Po doplnění výbavy a proškolení posádky bude sloužit na stanovišti LZS v Olomouci. helo4438.jpg (250630 bytes) 9.7.2010 fotil Martin Vavroš.

Společnost zahájila v únoru 2012 výcvik svých posádek LZS v prvním specializovaném komplexním středisku pro výcvik posádek HEMS v německém Hangelare u Bonnu. Firma HEMS Academy - pobočka ADAC má simulátory FFS typu EC 135. L+K 5/12

helo6176.jpg (434333 bytes) Bell 427 SP-NAM na stanici LZS v Olomouci v březnu 2013. Zálet ve středisku údržby ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o.

11.-14.2.2014 počáteční výcvik pilotů-instruktorů Petra Fridricha a Jaroslava Špačka v praktickém použití NVG pod vedením instruktorů švýcarské firmy Rega. Kurz zahrnoval 11 hodin teorie a 6 letových hodin na vrtulníku EC 135 T2+ OK-NIK s izraelskými brýlemi typu NL-93 firmy New Noga Light Ltd. upevněných na britských přilbách Alpha Eagle 901. Tak se piloti firmy ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. stali prvními civilními letci létající s NVG.

29.-30.4.2015 v Brně se uskutečnilo symposium EHAC (European HEMS and Air Ambulance Comittee) s motem "Patient First - Safety First". Prezidenta Pavla Müllera po třech letech nahradil nově zvolený Stephan Becker ze švýcarské Regy. Projekt EHAC - výcvik ACRM (Aeromedical Crew Resource Management).

19.-21.5.2015 ve Vojenském újezdu Březina u Vyškova se uskutečnil periodický výcvik záchranářů-zdravotníků zařazených do posádek LZS. Nasazení HEC (Human External Cargo) lety s lanovým podvěsem pod vrtulníkem firmy ALFA-HELICOPTER spol. s r. o.

K 31.12.2016 firma ukončila provoz.

 

 

Odkazy : L+K 8,9,12,25/92, 10/94, 8,11/93, 7,8/96, 12/98