Provoz LZS v Ostravě
08.01.2021
14.2.1960 první let na záchranu života v Ostravě.
1.8.1989 zahájil provoz Kryštof 05 z prostor Fakultní nemocnice v Ostravě-Zábřehu. Osádka: pilot Otto Zemek, lékař MUDr. Petr Zápařka, záchranář HBZS Tomáš Hradil, technik Jakub Cetkovský a vrtulník Mil Mi-2 OK-HIW. Převoz pacientky ze staré krajské nemocnice v Zábřehu do nové v Porubě. (L+K 5/90)
V roce 1990 sloužila Mi-2 OK-PIR Slov-airu.
Vrtulník Mi-2 OK-JIX před nemocnicí v Krnově ,
,
,
.
Foto Petr Jollet.
Předvádění vrtulníku Bell 206L-3 D-HIBS 1.5.1991. Foto Martin Vavroš.
Od 1.1.1992 se změnil provozovatel stanice LZS. Slov-air byl vystřídán firmou BEL-AIR, s.r.o.
Předvádění vrtulníku Bell 412HP N412HP v únoru 1992. V pozadí Mi-2 OK-OIS.
Foto Martin Vavroš.
Mi-2 OK-LJR v roce 1992. Foto Martin Vavroš.
Od 12.4.1992 sloužil vrtulník Bell 206L-3 LongRanger III OK-WIO v Ostravě. (L+K 12,17/92)
Vrtulník Bell 206L-3 OK-WIO u nemocnicí v Krnově ,
,
,
,
.
Foto Petr Jollet.
DELTA SYSTEM - AIR, s. r. o. převzala k 1.1.1993 středisko LZS Ostrava. Do služby byl časem nasazen Eurocopter AS 355 F2.
Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ u nemocnicí v Krnově ,
.
Foto Petr Jollet.
Sestra Ivety Bartošové Ivana ve vrtulníku Mi 2 OK-PIR a interiér v roce 1993.
Foto Martin Vavroš.
Výcvik ve slaňování z vrtulníku v Ostravě (L+K 22/94)
Povodně v roce 1997. Ivan Rakovič nalétal za tři dny desítky hodin. Posádky zachránili 120 osob a 5 psů. U Suchdola nad Odrou havaroval mezinárodní rychlík s 64 zraněnými cestujícími.
,
AS 355 F-2 OK-AIB v létě 1997. Foto Martin Vavroš.
16.5.1998 |
AS 355 F2 OK-AIB DELTA SYSTEM - AIR |
Rakovič, MUDr. Gřegoř, Kubica,+ pacientka |
Horní Životice u Bruntálu |
Roztržení spojky motoru. Při nouzovém přistání s dojezdem praskla lyže a vrtulník se převrátil. Podrobnosti. |
Přemístění Letecké záchranné služby (LZS) z nevyhovujících prostor Fakultní nemocnice v Ostravě-Zábřehu do areálu Hasičského záchranného sboru města Ostravy na Výškovické ulici se na samém začátku opíral o zájem města Ostravy soustředit záchranné služby do jednoho místa, aby se ještě zvýšila operativnost a samotná úroveň činnosti jejich složek. "Projekt na vybudování nového heliportu vznikl po dohodě mezi vedením města Ostravy a Agenturou pro regionální rozvoj, a. s. Stavba heliportu byla zahájena v říjnu loňského roku a do provozu byla slavnostně uvedena 24.5.1999. Projektovou dokumentaci a inženýrskou činnost zajistily společnosti Ateliér Idea a Enag ve spolupráci se specializovanou pražskou firmou na projektování letišť AGA - Letiště. Dodavatelem této technicky velmi náročné investice byla akciová společnost Unips Ostrava," uvedl Ing. Jiří Rybář z investičního odboru magistrátu a dodal, že společným úsilím všech partnerů se podařilo ve městě vybudovat špičkové zařízení, které bude sloužit nejen potřebám Ostravanů, ale i lidem z celé severní Moravy a Slezska. Celkové finanční náklady výstavby heliportu přesáhly 16 milionů korun. Z toho zhruba 11,5 mil. Kč (299 890 EURO) financovala v rámci programu PHARE Agentura pro regionální rozvoj.
9.10.1999 |
AS 355 F2 OK-WIQ |
Zpěváček, MUDr. ?, ? | Třinec - Sosna |
Vysazení pravého motoru na zemi pro nedostatek paliva. Závada palivoměru. |
Dostavba areálu.
,
AS 355 F2 OK-WIQ. Foto Ondřej Žídek.
Nový vrtulník Eurocopter EC 135 T1 za 3,1 milionu eur (93 milionů korun) představila 3.2.2003 letecká záchranná služba v Ostravě. Výhodou nového vrtulníku je především jeho prostornost, která poskytne více pohodlí nejen pacientům, ale především záchranářům. Informoval o tom ředitel ostravského územního střediska záchranné služby Roman Gřegoř. Zatímco do staršího vrtulníku se vejdou čtyři lidé, v novém může letět až šest pasažérů. "Vrtulník je nepatrně rychlejší. Je vybavený do horších povětrnostních podmínek, takže může létat více dní v roce.
,
. Ostrý
provoz od 4.2.2003. Po týdnu se přesunul na další dvě letecká stanoviště v Liberci a Ústí nad
Labem. Po krátké revizi se sem vrátil natrvalo. Starší
vrtulník záchranáři využívali jako záložní. Každoročně zasahuje
vrtulník ostravské letecké záchranné služby u zhruba 500 až 600 případů.
Zhruba 15 procent zásahů se uskuteční v noci.
Léto 2003 ,
BO 105 CBS4 B-5278 LZS Hradec Králové
,
,
Bell 427 OK-EMI LZS Olomouc
,
interiér EC 135 T1 OK-DSA
.
Od 1.1.2004 se létá v Ostravě oficiálně i v noci.
Záchranář Břetislav Biolek u řeky
Ostravice, Pržno 3.4.2004.
Od 13.1.2005 slouží nový vrtulník EC 135 T2 OK-DSD na stanici LZS
Ostrava. ,
.
Foto MUDr. Roman Gřegoř.
Mezinárodní kongres leteckých záchranných služeb AIRMED 2005 v Barceloně ve dnech 20.-24.6.2005. Účast MUDr. Romana Gřegoře.
25.12.2005 v 15.29 hod. obdržela osádka vrtulníku LZS Ostrava - Kryštof 05 z Centra tísňového volání v Ostravě (CTV) výzvu ke vzletu k tonoucí osobě v rybníku Nezmar (nachází se v těsném sousedství Dolního Benešova na Opavsku). Na místo byly neprodleně vyslány osádky rychlé zdravotnické pomoci z Dolního Benešova a rychlé lékařské pomoci z Hlučína spolu s výjezdem Hasičského záchranného sboru. Vrtulník odstartoval v 15.32 včetně vybavení pro záchranu osob pomocí podvěsu. Již během letu dostal rádiem informaci, že záchranáři na břehu se k postiženému nemohou dostat kvůli souvislé, ale velmi tenké ledové vrstvě. Při příletu na místo v 15.39 hod. byl objeven muž v kruhovém ledovém otvoru asi 60 metrů od břehu, marně se snažící vyprostit. Osádce vrtulníku (pilot Svačina, MUDr. Gřegoř, záchranář Tichý) se povedlo přiblížit se se strojem až do těsné blízkosti muže, kdy záchranář, stojící venku na lyžovém podvozku sestoupil částečně na led a pomohl muži zachytit se lyžiny vrtulníku a takto byl postižený vrtulníkem dopraven na břeh. 55 letý muž z Dolního Benešova byl bez dalších zranění předán osádce rychlé lékařské pomoci, která jej dopravila do nemocnice k vyšetření a preventivním opatřením proti následkům podchlazení. Lze konstatovat, že rychlá a úspěšná akce leteckých záchranářů pravděpodobně zachránila muži život, neboť jiné způsoby jeho vyproštění bez použití vrtulníku by trvaly nepoměrně déle, což by mohlo mít vzhledem k teplotě vody a okolního vzduchu katastrofální důsledky pro postiženého. MUDr. Roman Gřegoř ředitel ÚSZS MSK
Nehoda maďarského vojenského pilota
vrtulníku na přežití v Jeseníku a jeho transport do vlasti ,
,
,
,
,
,
,
.
Povodně 2006. Heliport v Havířově 30.3. ,
.
Den NATO 2006 na letišti Mošnov 16.9. Kamil Kolísek s EC 135 T2
OK-DSD ,
,
.
Foto Roman Gřegoř.
.
Foto Daniel Rybka.
Od rozednění 25.6.2009 rekognoskoval vrtulník LZS Ostrava povodní postižené území novojičínska. Během dopoledne ho doplnil i vrtulník LS Policie ČR.
,
Přeškolování posádek na nový vrtulník OK-DSE 7.8.2009. Foto MUDr. Roman Gřegoř.
,
. Letečtí záchranáři 11.8.2009 uvedli v Ostravě do provozu nový vrtulník
EC 135 T2+ OK-DSE v ceně 113 milionů korun za přítomnosti představitelů
Moravskoslezského kraje, města Ostravy, zástupců firmy DSA a vedoucích
pracovníků složek Integrovaného záchranného systému. "K ceně
vrtulníku musíme přičíst jeden a půl milionu korun za zdravotnické
vybavení a dalších půl milionu korun, který věnovala ocelářská společnost
ArcelorMittal Ostrava na zakoupení přístroje pro umělou plicní ventilaci a
intubační fibroskop. Foto MUDr. Roman Gřegoř.
Letecká záchranná služba v Ostravě si zatím může oddechnout. Nová budova obchodního komplexu těsně vedle jejího stanoviště se zatím stavět nebude. ČT 24 27.1.2010
V březnu 2015 skupina lékařů a záchranářů z Ostravy se společně s piloty firmy DSA a.s., která zajišťuje provoz vrtulníku v Ostravě, zúčastnila společného výcviku na simulátoru vrtulníku EC 135. Výcvik specialistů letecké záchranné služby probíhal v Německu v ADAC HEMS Academy, nedaleko Bonnu. Podrobnosti.
Ostravský vrtulník EC 135 T2+ OK-DSE firmy DSA a. s. byl certifikován pro NVG OE-ANVIS 4R firmy OPTRONICS Engineering Ltd.
,
Od 1.1.2017 provoz vrtulníku H135 OE-XVG (ex OK-NIK ALFA-HELICOPTER, spol s r.o.) nového provozovatele firmy Helikopter Air Transport GmbH.
Od 22.5.2017 v Ostravě-Zábřehu v sousedství střediska LZS začala působit posádka policejního vrtulníku. Stroj zatím bude přilétat ob týden z Brna, do budoucna by ale měl být v Ostravě jeden vrtulník nastálo. Na vybudování hangáru se podílel ostravský magistrát i Moravskoslezský kraj. Celkové náklady na vybudování hangáru se zázemím pro posádku a heliportu dosáhly částky 19,5 milionu korun. Město Ostrava zaplatilo 10,8 milionu a kraj přispěl 8,7 milionu korun. V areálu vznikla i podzemní nádrž leteckých pohonných hmot a plocha před hangárem se zvětšila. idnes.cz
Od 1.1.2021 firma AIR - TRANSPORT EUROPE, spol. s r.o. provozuje stanice LZS Olomouc + Ostrava.
8.1.2021 v Porubě
,
Foto Martin Vavroš.