P. F. 1985 (z broumovských lesů)

ANTONÍN DYTRYCH, LIBUŠE SIEDEMOVÁ-KAVANOVÁ L+K 26/84

Ne náhodně, ale záměrně jsme "pour féliciter" na příští rok vepsali právě do fotografie vrtulníku Mi-8 našeho podniku Slovair. Pracovní záběr je z akce širokou veřejností možná nedoceněné a pravděpodobně zapomenuté. Ze záchranné akce, jejímž cílem bylo v co největší míře zničit a zamezit rozšíření lýkožrouta smrkového - kůrovce - v oblasti Adršpachu a Broumovských stěn.

Cíle bylo dosaženo - zásluhou dvou "létajících jeřábů" a s přihlédnutím k objemu vykonané práce hrstky lidí několika málo profesí: třem osádkám, pracovníkům technické obsluhy, organizátoru ve stejnokroji Slovairu, zástupci podniku Tramontáže a lesákům, kteří si hlavní aktéry přivolali a doslova prosadili.

Tento nesourodý tým prožil společné bezmála půl roku v práci, jejíž výsledky pozitivně v dané lokalitě ovlivní příští rok Průběh oné dlouhodobé celospolečensky důležité akce by se dal vyjádřit nejrozmanitějšími literárními žánry; vracíme se k ní přesto faktografickým záznamem, pevně přesvědčeni, že čtenáři dokáží "vyčíst" její přínos k P.F. 1985...

Otázka způsobu odstranění kůrovcem napadeného lesního porostu v oblastech Adršpachu a Broumovských stěn začala být akutní již koncem loňského roku. Vzhledem k faktu, že pro klasické dopravní i těžební prostředky šlo o terén nepřístupný předmětem jednání mezi vedením podniků Východočeské státní lesy, Slovair a Tramontáže bylo použití vrtulníků Mi-8. "Létajících jeřábů". Z reálného počátečního odhadu pracovníků Lesního závodu Broumov vznikl "po přepočtu" požadavek, aby Slovair přijat zakázku, představující 550 letových hodin. Ani při nejlepší vůli nemohl Slovair požadavku vyhovět a splnit úkol vlastními silami a prostředky. Proto bylo rozhodnuto požádat o pomoc. Ze zahraničních partnerů Slovairu nabídku, podmínky a úvazek přijal Balkan. Po podepsání hospodářské smlouvy - kontraktu - se podle plánu (6. května) přihlásil k práci "létající jeřáb" v barvách bulharského národního dopravce; po přistání na bratislavské základně svého partnera absolvoval předepsaný ceremoniál a 8. května s ním osádky, přeškolené a seznámené s nadcházejícím úkolem, přelétly na broumovské letiště. Následujícího dne tento vrtulník začal v oblasti Adršpachu plnit svůj pracovní úvazek, časově programovaný do 26. května. Do toho dne získal na své konto 94.25 letové hodiny, přepravil 1217,62 tuny nesourodého materiálu - po převzetí zákazníkem 1130,38 m3 čisté dřevní hmoty. Dosáhnout toho výsledku znamenalo pro vrtulník absolvovat 680 břemenových letů. K tomu třeba vědět, že z osmnácti kalendářních dnů včetně víkendu bylo jedenáct dnů letových.

Vrtulník Mi-8 Slovairu zahájil přibližování dřevní hmoty 3. dubna. V původním plánu měl 300 letových hodin a termín ukončení 21. červenec. V tom období nalétal 299.50 produktivních hodin, přiblížil 4624,06 m3 čisté dřevní hmoty, a to při 2604 břemenových letech. Co břemenový let, to průměrně náklad o hmotnosti 1,98 t. Nelze však brát v potaz pouze termíny zahájení a ukončení této etapy; trvala sice i 110 kalendářních dnů, jenže pouze 54 dny byly letové . . . Situace a stav lesního porostu si vyžádaly prodloužení akce, úpravu plánu a jeho rozšíření o dalších 120 letových hodin, jakož i posunutí konečného termínu na 24. srpna. Netřeba snad připomínat, že nadále bylo využito každé pracovní příležitosti; v této časové etapě "létající jeřáb" nalétal dalších 116.45 hodiny, přepravil další lesní velikány o celkové hmotnosti 2075,1 tuny, absolvoval 1027 břemenových letů a přiblížil 1708 m3 čisté dřevní hmoty. Ze 34 pro "zbytek" práce plánovaných dnů bylo letových o 13 méně.

Hlavní dodavatel objednaných prací, Slovair, se mohl k dosaženým výsledkům hrdě hlásit: od 3. dubna do 24. srpna jeho vrtulník Mi-8 nalétal celkem 416.35 letových hodin, přepravil 7250 t nákladu (z toho 6333 t čisté dřevní hmoty); uskutečnil 3631 břemenový let. Ač byl po celou dobu v trvání 114 kalendářních dnů v hotovosti, pouze 75 dní z toho počtu bylo pracovních-letových.

Vrtulník Mi-8 partnerského podniku Balkan měl v podstatě stejný program i pracovní podmínky, ale přece jen jistou "výhodu", protože se při jeho pilotáži střídaly dvě osádky. Z toho vyplynula délka pracovního nasazení. Od 27. května do 29. června, kdy pokračoval v práci v lokalitě Broumovských stěn, nalétal 160.40 letových hodin, přepravil 2386,95 tun nákladu (což obnášelo 2275,92 m3 čisté dřevní hmoty); vykonal 1478 břemenových letů; z 34 kalendářních dnů plné využil 22 dnů letových. Balkan tedy splnil podmínky hospodářské smlouvy: jeho "létající jeřáb" odlétal 255.05 letových hodin, přepravil 2158 břemenovými lety 3408,07 m3 čisté dřevní hmoty, na dvou pracovištích působil 52 dny, z nichž 33 bylo letových.

Ukázala se však potřeba dalšího přibližování, pro vrtulník Balkanu vyjádřená požadavkem nalétat ještě dalších 80 hodin. Poslední část úvazku vrtulník samozřejmě splnil - za devět dnů (8 letových) a 74,55 letové hodiny přepravil 1359,31 t neopracovaného dřeva, tj. 1109,78 m3 čisté dřevní hmoty; v těch dnech absolvoval 641 břemenový let.

Tou nejlepší vizitkou pro Balkan byl finální výsledek: 330 letových hodin, náklad o hmotnosti 5084,7 t znamenající 4557,85 m3 čisté dřevní hmoty a 2799 mistrně provedených břemenových letů.

Břemenový let . . . začínal v členitém lesním terénu uchycením tří-čtyř i více kůrovcem postižených kmenů s rozsochatými větvemi, pokračoval jejich obezřetnou přepravou nad vrcholky živých stromů a končil jejich přesným, jemným uložením na malé ploše. Tento proces, jenž trval řadově jen několik minut, se opakoval za letových dnů šedesátkrát i vícekrát, vrtulník létal prakticky bez mezipřistání od kuropění do setmění. Morálně se sice osádce vrtulníku přiznávala jako výsledek přeprava nákladu v tunách, tj. kmenů v původní podobě, avšak nesrovnatelně vyšší cenu pro zákazníka měla čistá dřevní hmota, odvětvené a kůry zbavené kmeny, převedené na kubíky.

Vzdálenost od místa těžby na vytipovanou plochu činila 1,5 až 3,5 km. V průběhu letového dne nejvyšší výkon podal vrtulník 11 letových hodin.

Dnem 10. července "létajicí jeřáb'' v barvách Balkanu s pracemi v tom krásném koutku naší vlasti skončil... a vrtulník Mi-8 Slovairu pokračoval: vzhledem k tomu, že jej pilotovala pouze jediná osádka, mohl denně "odpracovat" nejvýš sedm hodin. Nepřihlížeje k drahocennému času, který vrtulník ztratil dobou revizí, navíc se ještě musel na hony vzdálit a splnit závazek při stavebně-montážních pracích. (Druhý z dvoučlenné flotily Slovairu jej zastoupit nemohl, měl odlétaný předepsaný počet hodin do GO.) Proto tedy byl na Broumovsku "létající jeřáb" Slovairu první a poslední.

Je nejvýš pravděpodobné, že pro čtenáře už tato akce Slovairu ztratila na zajímavosti, přesto, že teprve nyní a v dalším roce se prokáže její význam. Viděno s odstupem - nemá co do charakteru práce, trvání a výkonu v celé historii podniku Slovair obdoby. Spolu s partnerem, jímž jsou pracovníci Balkanu na všech úrovních dlouhá léta, se Slovair zhostil svého úkolu důstojně. Dva vrtulníky Mi-8 pro jediného zákazníka nalétanými 746 produktivními hodinami - to představuje větší výkon, než v minulosti pro podnik Slovair plánované výkony na celý kalendářní rok. Snad není ani třeba zdůrazňovat, že bez rozdílu všichni účastníci této akce, každý svým dílem, ale všichni mají na konečném výsledku zásluhu. A pokud jde o pracovníky podniku Slovair, jenž byl hlavním dodavatelem prací, prokázali vysoké pilotážní umění členové osádky a perfektně s nimi spolupracovali členové technického pozemního personálu. Celá ona dlouhodobá akce proběhla aniž došlo k nějaké mimořádné události. A tak se prokázala i na tomto příkladu účinnost "létajících jeřábů", vrtulníků Mi-8. Lze si jen přát, aby i v nadcházejícím roce měly oba vrtulníky z flotily Slovairu možnost a podmínky vykonávat pro naše národní hospodářství různorodé práce stejně přesně, spolehlivě - a bez mimořádných událostí!