Mil Mi-1 (WSK SM-1), Mi-1AKR, Mi-1M, Mi-1MU
04.05.2021
Československá konstrukce cvičných vrtulníků HC-2 byla neúspěšná, armáda se proto v roce 1957 rozhodla v Polsku nakoupit licenční vrtulníky Mi-1.
Křídla vlasti 12/1954, 17, 26/1955, 24/1956, 1 (Mi-3),
15/1957 ,
V roce 1959 do Klecan k 50.
spojovacímu leteckému pluku bylo
6.6.1959 byly zahájeny u VZLÚ zkoušky letových výkonů a vlastností vrtulníku Mi-1 0002. Pilot kpt. Zahrádka a technici VZLÚ Beneš, Klokočník aj.
17.6.1959 | kpt. Ing. Jiří Zahrádka, Ing. Ladislav Beneš |
Mi-1 0002 Kategorie E -1-d |
Letňany | Národní výškový rekord - 5450 m |
KV 16/59 ,
,
KV 19/59
,
KV 11, 16/60, 6/61.
Letecký oddíl Ministerstva vnitra se sídlem na Ruzyni v letech 1961-62 používal vrtulník
Mi-1 OK-BYK.Závod čs. aerolinií Agrolet se sídlem na Ruzyni, zavedl od 17.3.1961 pokusný vrtulníkový provoz vrtulníky typu Mi-1 OK- OVC a OK-OVD.
V zimě 1961 se dopravoval materiál k chatám ve Vysokých Tatrách vrtulníky
Mi-1 a Mi-4. Podrobnost. ,
.
KV 6, 16, 17/62.
Pošta se u nás poprvé přepravovala vrtulníkem na
Světové výstavě poštovních známek Praga 1962. Konala se na přelomu
srpna a září v Průmyslovém paláci Parku kultury a oddechu Julia Fučíka v
Praze - Holešovicích. Vrtulník Mi-1 OK-OVG známky přepravil z výstaviště
na Ruzyň.
Od roku 1962 zaváděné vrtulníky Mi-1AKR pro řízení dělostřelecké palby byly vybaveny periskopickým pozorovacím přístrojem.
Na podzim 1962 byla ověřena
sanitní
varianta Mi-1M OK-OVG. Sanitní gondola byla upevněna na straně trupu. Po vyhodnocení zkoušek
VZLÚ
nedoporučil převoz osob v sanitní
gondole v běžném provozu. Důvodem k tomuto rozhodnutí byla skutečnost, že
vrtulník ve zkoušené variantě nebyl plně vyvažitelný, naměřené vibrace
bylo sice možno považovat za přijatelné, celková hladina hluku však byla
vyšší než doporučená hodnota pro vrtulníky s pístovými motory. Tyto závěry
vedly k tomu, že se u nás používání sanitních gondol na vrtulnících
Mi-1 nerozšířilo. Vrtulník Mi-1M v sanitní variantě zkoušelo a předvádělo
též čs. vojenské letectvo, ale běžně jej také nepoužívalo.
Od roku 1963 revize vrtulníků v Leteckých opravnách Trenčín.
Filmování vrtulníku
KV 16/63. Vrtulník Mi-1 OK-OVC zajišťoval
geofyzikální průzkum až do nehody 2.10.1963.
Kontrola nadzemního vedení
,
KV 13/64
V roce 1965 byli přeškoleni v Prešově vojenskými instruktory na vrtulník Mi-1 pilot ze Svazarmu. Několik vrtulníků, zakoupených pro naše vojenské letectvo v Polsku během roku 1965, pocházelo z posledních vyráběných sérii. Byly to Mi-1M s hydraulickými posilovači v systému řízení a se zástavbou zařízení pro letecké ošetřování zemědělských a lesních kultur chemickými látkami, tedy vlastně Mi-1NCh. Pět z těchto vrtulníků převzal na jaře 1966 Svazarm. Zemědělské zařízení bylo demontováno a stroje byly do rejstříku civilních letadel zapsány jako OK-UVA, OK-UVC, OK-UVD, OK-UVE a OK-UVV. V srpnu téhož roku došlo v oblasti Lounska k ohrožení úrody chmele, což si vyžádalo okamžité ošetření kultur chemickými prostředky. Pro urychlenou záchranu zeleného zlata, jehož sklizeň se blížila, byla vypracována aplikace chemikálií, ke které se hodily pouze vrtulníky. Akce se ujalo čs. vojenské letectvo. 50. spojlp akcí pověřený požádal prostřednictvím nadřízených složek Svazarm o navrácení zmíněných vrtulníků verze Mi-1NCh. V dílnách útvaru byly pak urychleně vybaveny bočními nádržemi na chemikálie, postřikovacím zařízením a potřebnými rozvody a pohony.
V roce 1967 vznikla u Výzkumného a zkušebního střediska 031 úprava Mi-1B pro střelbu neřízenými raketami z dvou raketnic UB-16-57U ráže 57 mm, se zaměřovačem PBP-1B a fotokulometem S-13. LOK provedly úpravu vrtulníků ("4014"). Střelby ve výcvikovém prostoru Javorina s Mi-1B od 1. spojovací letky (Příbram) v roce 1968 proběhly uspokojivě, avšak zvýšená vzletová hmotnost, nemožnost montáže přídavné nádrže a další problémy způsobily, že se Mi-1B nerozšířil.
Svazarm přebíral od vojenského letectva postupně další vrtulníky. Byli cvičeni další piloti, kteří po složení zkoušek na Státní letecké inspekci získali průkazy sportovních pilotů vrtulníků civilního letectví, případně kvalifikace vyšší. V rámci výcviku byly uskutečňovány různé druhy letů ke zdokonalení techniky pilotáže, navigační lety, nácviky přistání do omezeného prostoru, výškové lety se sestupem v režimu autorotace apod. Ve vyšším stupni výcviku pak lety podle přístrojů v zakryté kabině a lety v noci. Vrtulníkové létání se stalo další odborností v aeroklubech Svazarmu. Inspektorem na ÚV Svazarmu byl Jiří Černý. Ročně mohl pilot nalétat maximálně 20 hodin ročně.
Hořice ,
,
,
,
,
,
,
Točná
,
,
,
,
,
,
,
,
Hosín
,
.
Motory Mi-1 často krátkodobě vysazovaly. Tyto nikdy nedořešené případy, jejichž řešením se bezvýsledně zabýval i vojenský letecký výzkumný ústav, se stávaly již v počátcích sedmdesátých let a přinesly s sebou kuriózní rozhodnutí hlavního inženýra letectva. Ten vydal bulletin, v němž bylo psáno: "...u vrtulníku Mi-1 je možné krátkodobé vysazování motoru za letu...". Motor měl tedy ke svému svéráznému chování požehnání hlavního inženýra a piloti měli podle nátury a výsledku případného vysazení důvod se smát nebo plakat. Tehdejší inženýrská skupina 10. letecké armády, pravděpodobně poté, když viděla ohlas vyvolaný nařízením jejich šéfa, se vrhla do pátrání po příčinách vysazování AI-26V a nakonec je koncem sedmdesátých let našla.
SLOV-AIR, podnik pre leteckú činnosť, používal vrtulník Mi-1 až do roku 1974.
Sedadlo pro filmaře bylo umístěno vně kabiny. L+K
18/71
V
70. letech začal měření výstupního diagramu antén vysílačů prováděl
Ing. Šimíček s pilotem Antonínem Dytrychem. Měření se provádělo s
vrtulníkem Mi-1 pro Výzkumný ústav spojů.
Když bylo na konci roku 1974 - v rámci změn v koncepci branného výcviku - vrtulníkové létání ve Svazarmu zrušeno, převzalo vojenské letectvo zpět celkem 37 vrtulníků Mi-1.
Koncem roku 1975 byl dokončen vývoj motoru M601. Ná
vrh ing. Beneše a ing. Schöna z jara 1976 na zástavbu motoru M601 do vrtulníku Mi-1. Návrh na80. léta ,
Mi-1 4511 v květnu 1982 v Mladé Boleslavi. Foto
Petr Popelář.
Poslední let 31.10.1984. Video.
Technické údaje:
Vývoj : |
První vzlet 1948 jako GM-1, výroba od 1951, v Polsku SM-1 (Mi-1T) od 1956, SM-1W (Mi-1M) od 1960 |
Motor : |
AI-26 V ( LIT-3 ) o 423 kW, 7 válcový hvězdicový motor |
Rotor : |
Pravotočivý o průměru 14,35 m, třílistý |
Vrtulka : |
Tlačná, třílistá |
G / G max |
1856 kg, 1950 kg / 2500 kg |
Osádka : |
Pilot + 2 cestující |
Spotřeba : |
200 l/hod |
Použití : |
Víceúčelový, Mi-1AKR-pro průzkum a řízení dělostřelecké palby |
Provoz : |
V roce 1957 armádě do Klecan z Polska. Později jak v armádě tak i u policie. Létaly do roku 1985. Seznam Mi-1. |
Odkazy: L+K 12,13/73, 16,17/81, 8/86, 26/90, 12/95, "Jedenapadesátý".