WSK-Swidnik SM-2
25.04.2022
Křídla vlasti 17/1962.
U výrobce v Polsku v prosinci 1962 byl na vrtulník přeškolen pilot vrtulníku Mi-1 František Červíček z Leteckého oddílu Ministerstva vnitra. Nebyl k dispozici vrtulník s dvojím řízením a tak přeškolení pilota proběhlo tak, že instruktor žákovi, který seděl vedle instruktora, půjčil řízení aby se ten pokusil odhadnou odlišnosti od vrtulníku Mi-1.
Poláci též předvedli práci s podvěsem a nakládání nosítek s pacientem .
Přezkoušení proběhlo 14.12.1968 a pak následoval nepříznivým počasím ovlivněný přelet do Prahy.
Od 14.1.1963 Letecký oddíl Ministerstva vnitra používal jeden kus vrtulníku SM-2 v.č. 203009 OK-BYK. Piloti Červíček, Bušek, Bačák. Technikem byl Josef Šíma.
Kolem poledne 21.8.1968 na letišti v Hradci králové přistává polský vrtulníkový výsadek, jehož piloti a stroje jsou ze 49. PŚ z Pruszczu Gdańskiego a "konečně" taky dorazil polský pozemní sled, který se zdržel především díky některým občanům Trutnova. Celkem bylo na hradeckém letišti okolo 60-ti polských vrtulníků Mi-2, Mi-4 a Mi-8. Pluk sloužil k podpoře 2. Armii Wojska Polskiego.
12.10.1968 16.27 |
SM-2 2021 |
Boczar, Cakala, Kopanowska | 6 km V Č. Třebové | Na trati Č. Rybné-Šumperk došlo ke zdravotní indispozici pilota, zachycení o vrcholky stromů a pád. Vrtulník shořel. Podrobnosti. |
Domů pluk odletěl 24.10.1968.
Vrtulník SM-2 byl od LO MV vyřazen k 8.4.1970.
K 30.4.1970 přišel od LO MV za 40 000 Kčs k SLOV-AIRu, podniku pre leteckú činnosť, vrtulník SM-2 OK- RUV se zbývajícím rezursem asi 50 hodin.
V 70. letech měření výstupního diagramu antén vysílačů prováděl Ing. Šimíček s pilotem Antonínem Dytrychem. Měření se provádělo s vrtulníkem SM-2 pro Výzkumný ústav spojů.Výměna motoru v roce 1971 a 1972.
Svoji obchodní činnost ukončil vrtulník SM-2 OK- RUV v roce 1975. Byl předán do leteckého muzea ve Kbelích.
V roce 2021 renovaci vrtulníku SM-2 OK-RUV z muzejních sbírek kbelského leteckého muzea Vojenského historického ústavu provedou zaměstnanci závodu letadel LOM PRAHA s. p. army.cz
Technické údaje:
Vývoj : |
První vzlet 1959 |
Motor : |
Lit-3 o 422 kW, 7 válcový hvězdicový motor |
Rotor : |
Pravotočivý o průměru 14,33 m , třílistý |
Vrtulka : |
Tlačná, třílistá |
G / G max |
1925 kg / 2550 kg |
Posádka : |
Pilot + 4 cestující |
Spotřeba : |
? l/hod |
Použití : |
Víceúčelový |
Odkazy: L+K 17/75, 13/76, 25/77, 5- 6/20, Muzeum lotnictwa polskiego.