WSK-Swidnik SM-2

29.9.2012

Křídla vlasti 17/1962.

U výrobce v Polsku v prosinci 1962 byl na vrtulník přeškolen pilot vrtulníku Mi-1 František Červíček. Nebyl k dispozici vrtulník s dvojím řízením a tak přeškolení pilota proběhlo tak, že instruktor žákovi, který seděl vedle instruktora, půjčil řízení aby se ten pokusil odhadnou odlišnosti od vrtulníku Mi-1. Přezkoušení proběhlo 14.12.1968 a pak následoval nepříznivým počasím ovlivněný přelet do Prahy.

Poláci též předvedli práci s podvěsem helo2789.jpg (75951 bytes) a nakládání nosítek s pacientem helo3974.jpg (63542 bytes).

Od 14.1.1963 Letecký oddíl Ministerstva vnitra používal jeden kus vrtulníku SM-2 v.č. 203009 OK-BYK. Piloti Červíček, Bušek, Bačák. Technikem byl Josef Šíma.

helo5359.jpg (189872 bytes), helo997.JPG (25727 bytes), helo3417.JPG (247172 bytes) KV 10/63, helo4099.jpg (20645 bytes), helo4100.jpg (42721 bytes), helo4098.jpg (29142 bytes), helo4097.jpg (25997 bytes), helo211.jpg (29524 bytes).

Kolem poledne 21.8.1968 na letišti v Hradci králové přistává polský vrtulníkový výsadek, jehož piloti a stroje jsou ze 49. PŚ z Pruszczu Gdańskiego a "konečně" taky dorazil polský pozemní sled, který se zdržel především díky některým občanům Trutnova. Celkem bylo na hradeckém letišti okolo 60-ti polských vrtulníků Mi-2, Mi-4 a Mi-8. Pluk sloužil k podpoře 2. Armii Wojska Polskiego. 

12.10.1968 16.27

SM-2 2021

Boczar, Cakala, Kopanowska 6 km V Č. Třebové Na trati Č. Rybné-Šumperk došlo ke zdravotní indispozici pilota, zachycení o vrcholky stromů a pád. Vrtulník shořel. Podrobnosti.

Domů pluk odletěl 24.10.1968.

Vrtulník SM-2 byl od LO MV vyřazen k 8.4.1970.

K 30.4.1970 přišel od LO MV za 40 000 Kčs k SLOV-AIRu, podniku pre leteckú činnosť, vrtulník SM-2 OK- RUV se zbývajícím rezursem asi 50 hodin.

V 70. letech měření výstupního diagramu antén vysílačů prováděl Ing. Šimíček s pilotem Antonínem Dytrychem. Měření se provádělo s vrtulníkem SM-2 pro Výzkumný ústav spojů.

helo215.jpg (77898 bytes), helo585.jpg (27579 bytes).

helo216.jpg (31161 bytes), helo1105.JPG (27271 bytes), helo212.jpg (7253 bytes), helo1186.jpg (29365 bytes), helo1187.jpg (29569 bytes), helo1188.jpg (30898 bytes)

Výměna motoru v roce 1971 a 1972.

Svoji obchodní činnost ukončil vrtulník SM-2 OK- RUV v roce 1975. Byl předán do leteckého muzea ve Kbelích.

Technické údaje:

Vývoj :

První vzlet 1959

Motor :

Lit-3 o 422 kW, 7 válcový hvězdicový motor

Rotor :

Pravotočivý o průměru 14,33 m , třílistý

Vrtulka :

Tlačná, třílistá

G / G max

1925 kg / 2550 kg

Osádka :

Pilot + 4 cestující

Spotřeba :

? l/hod

Použití :

Víceúčelový

Odkazy: L+K 17/75, 13/76, 25/77, stránky Andrzeje Tatareka