11.12.2024
Křídla vlasti 1, 7, 16/1962
Nákup Mi-8 v Kazani v SSSR (piloti Zdeněk
Nusl, Juraj Gbúr, Václav Havlík, Jiří Vrtiška, Vladimír Jíša, inženýr Meduna). (Podrobnosti).
Po invazi spřátelených vojsk v srpnu 1968 se sovětské vrtulníky Mi-8 objevily na základnách v Hradčanech, Milovicích, Olomouci a na Sliači.
V Kazani se v roce 1969 přebralo 10 kusů vrtulníku Mi-8.
5 kusů dostal 12. vrp v Prostějově. 70. léta , , , .
Přeškolení personálu LO MV v Košicích a ve dnech 6.-11.2.1970 výcvik u Odloučené části 1. dopravně-výsadkového leteckého pluku VÚ 2073/A v Prostějově. Piloti Bačák, Červíček, Flégr a technici Ernst, Beneš a Roubík. Další výcvik s pplk. Nuslem.
V prosinci 1970 přišla první Mi-8P OK-BYL později "B-8022") L+K 9/71, 22/03, 11/07
V lednu 1971 poprvé vezla cestující na trati Praha-Břeclav-Tábor-Praha. Přiletěla další Mi-8PS OK-BYK později "B-8021".
Od roku 1970 vrtulníky dostaly poznávací značku tvořenou písmenem B a čtyřmi číslicemi.
Od 17.2.1971 pravidelná linková přeprava státních funkcionářů vrtulníky Mi-8 na trati Praha - Brno - Ostrava - Bratislava a někdy i Košice a to až do roku 1978.
Od roku 1971 dodávky masek MV-Mi 8. ATM 11/23
V roce 1972 LO MV přišla Mi-8 "B-8223". V roce 1974 přišly k LO MV Mi-8 "B-8426", "B-8427" a "B-8428". V roce 1977-78 přišel k LO MV vrtulník Mi-8 "B-8829".
Personál SLOV-AIRu, podniku pre leteckú činnosť, se na vrtulníky Mi-8 přeškolil ve výcvikovém středisku Aeroflotu v Kremenčugu v době od srpna do listopadu 1973. Ke konci roku 1973 Slov-air zakoupil Mi-8 OK-DXN (Žilina). V lednu 1974 přichází druhá Mi-8 OK-DXO (16.4. křest jako Chrudim). Pracovní činnost Mi-8 se vymezila na stavebně montážní práce, geofyzikální průzkum od roku 1976, doprava materiálu do nepřístupných míst, rozmetání vápence, betonování, přibližování dřevní hmoty, vztyčování smontovaných sloupů vysokého napětí atd.
Mi-8 OK-DXN (Žilina) v červenci 1976 na Oravě.
23.3.1978 z Prostějova přeletěl vrtulník Mi-8 "0819" do Hradce Králové k 10. velitelské letce. Poté bylo do vrtulníku pod krycím názvem Vlasta umístěna pracoviště R a RTZ, které byly vyrobeny v 3. letecké vojskové opravně v Havlíčkově Brodě a Armádní spojovací a RTZ opravny v Praze. Vlastní zástavbu zabezpečily Letecké opravny Trenčín. V červnu 1979 vrtulník přeletěl do generální opravy v Maďarsku. Mezi lednem a dubnem 1980 byl vrtulník Mi-8 "0819" upraven pro vzdušný radiační průzkum. Létal s oběma úpravami. V březnu 1983 vrtulník přeletěl do generální opravy v Maďarsku. L+K 7/24
Od roku 1979 dodávky vylepšených masek MV-Mi 8. ATM 11/23
Vrtulník Mi-8T "1632" který přiletěl z druhé generální opravy v Maďarsku, byl přestavěn v Letecké opravovně Trenčín na Mi-8T Velín - zástavba vzdušného místa velení. Speciální zástavba se kompletně do vrtulníku nasunovala zezadu (princip kontejneru). V roce 1984-85 vojskové zkoušky v Bechyni u 14. vrtulníkové letky. Pro vysokou poruchovost nebyla tato zástavba přijata do výzbroje. L+K 8/22
V roce 1981 přišel k LS FMV vrtulník Mi-8 "B-8130".
V roce 1982 přišel k LS FMV vrtulník Mi-8 "B-8231".
Jedním z prostředků sběru dat dálkového průzkumu Země je termovize. Termovizní aparaturou lze registrovat elektromagnetické záření v pásmu tepelných infračervených vln. Termovizní experiment se uskutečnil v roce 1981 ve spolupráci s odborníky z PLR a byl konán aparaturou AGA, kterou dodala polská strana. Čidlo aparatury bylo chlazeno kapalným dusíkem a umožňovalo záznam emitovaného záření v rozsahu vlnových délek od 2,0 do 5,6 mikrometru. Nosičem aparatury byl vrtulník Mi-8.
Na jaře 1984 přišly do Bechyně tři vrtulníky Mi-8PPA a jeden Mi-9.
V roce 1985 přišel k LS FMV vrtulník Mi-8 "B-8532".
Mi-8 B-8022 po generální opravě byla v roce 1985 předána Slov-airu jako OK-ZXP (Vysoké Tatry).
V roce 1987 přišel k LS FMV vrtulník Mi-8 "B-8733".
Mi-8 B-8426 po generální opravě byla v roce 1988 předána Slov-airu jako OK-EXR (Broumov).
V lednu 1989 přišly do Kbel čtyři Mi-8PS-11 "0834", "0835", "0836" a "0837". V roce 1989 přišly k LS FMV vrtulníky Mi-8 "B-8938" a "B-8939".
Mi-8PS-9 "B-8829" jako "0829" a Mi-8PS-11 "B-8130" jako "0830" byla v roce 1989 předány armádě.
Od 1.9.1990 31. smltvpz začal provádět sekundární lety LZS s vrtulníky Mi-8 z Bechyně.
Mi-8PS-11 "0836" ve Kbelích a Mi-8PS-11 "0830" v září 1990 na letišti Prostějov. Foto Petr Popelář.
Střední skupina sovětských vojsk opustila vrtulníkové základny v Hradčanech, Mladé, Olomouci a na Sliači v roce 1990 až 1991 i s vrtulníky Mi-8.
Dva vrtulníky Mi-8 OK-DXN (Žilina) a OK-EXR (Broumov) byly prodány do Chorvatska.
9A-HAB později "H-103", snímek je z roku 2012 a vrtulník se nachází v chorvatské Velika Gorica, dokonce v původních barvách Slovairu. Podle všeho by tam měl být, nebo byl ještě v roce 2009 OK-EXR jako "H-102" ex 9A-HAA avšak v kamufláži rovněž jako vrak. Oba stroje byli odstaveny v roce 2004. Martin Kudlata.
OK-ZXP (Vysoké Tatry) a OK-DXO (Chrudim) odkoupila firma ATE.
Rozvodové řízení mělo za následek odlet vrtulníků Mi-8 "0210", "0817", "0837", "1132", "1932", "2032", "2832", "3932" a "7520" a policejních: "B-8427", "B-8231", "B-8939" a "B-8532" na Slovensko v roce 1992.
LOK odkoupil od čs. armády několik vrtulníků Mi-8 v roce 1992. Pronajaly si je civilní provozovatelé.
Od jara 1993 používala firma AIR-TRANSA, s.r.o. vrtulník Mi-8 OK-YXB pronajatý od LOKu. Později přišel vrtulník OK-YXC.
7.4.1993 vznikla HELI TRANSPORT, s.r.o. jako dceřiná společnost AIR TRANSPORT EUROPE, s.r.o. z Popradu. Využívala vrtulníky Mi-8 se slovenským personálem.
V únoru 1994 přelétly čtyři Mi-8 OK-XYB, C, D a E (majitel Agroplast) z Bratislavy do Mladé Boleslavi.
V roce 1994 zahájil provoz s vrtulníky Mi-8 vlastněné firmou Agroplast nový provozovatel AEROCENTRUM, s.r.o., když jedna osádka od AIR-TRANSy odešla k AEROCENTRU. Firma používala čtyři Mi-8 OK-XYB, C, D a E.
Armáda dostala v dubnu 1996 do Kbel modifikovanou Mi-8S9
"0829" "Máňu" s novým přístrojovým vybavením. (L+K
15/96)
90. léta , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .
90. léta Mi-8T , , , , , Mi-8P , , Mi-8PPA , , , Mi-9 .
Vojenské vyřazené vrtulníky se používají jako trenažéry.
Vrtulníkový a výsadkový trenažér JAKUB KOLOSEUM je výcvikovým zařízením pro simulační výcvik početné řady dílčích prvků a komplexních činností vojáků spojených s taktickým využitím vrtulníků v různých vzdušných a pozemních situacích bojového, mírotvorného, protiteroristického a záchranářského nasazení vojsk. Trenažér umožňuje výcvik: výsadku s přistáním vrtulníku, z nízkého průletu a slaněním z nízkého a středního visu, výsadku slaněním na různé povrchy a terénní a umělé objekty, vytažení osob a materiálu palubním jeřábem, vytažení osob a materiálu a jejich transport v podvěsu, simulované a bojové střelby z vrtulníku na pozemní cíle a imitované střelby ze země na vrtulníky, záchrany a evakuace ohrožených osob v různých kritických situacích. Trenažér z Mi-8 0910 je umístěn ve Vyškově. Podrobnosti.
Trenažér z vrtulníku Mi-8 "1532" v Chrudimi .
24.6.2003 Letecká služba Policie České republiky ukončila provoz vrtulníků Mi-8 posledním letem vrtulníku "B-8733".
Salónní Mi-8 byly zgenerálkovány a zmodernizovány. Počet cestujících se zvětšil na 15 a vrtulníky byly vybaveny meteorologickými radary .
10.10.2006 kolem 15 hodiny nad Vyškovem vrtulník Mi-8S "0835" .
Praha-Letňany 18.11.2008 a Mi-8T OK-XYC firmy AEROCENTRUM, spol. s r. o.
Modernizace avioniky vrtulníku Mi-8PS "0836" firmou LOM PRAHA s. p. Vrtulník dostal záložní umělý horizont AGB-3K, měniče LUN 2456.02 a FDR typu PRS-8. (L+K 9/09)
5.10.2010 letiště Praha-Kbely a bývalá Mi-9 "0001", dnes Mi-8P .
Generální oprava německého vrtulníku majitele OTIUM CONSULT GmbH & Co Offshore Ausruestungen KG v LOM PRAHA s. p. od léta 2011. Mi-8T výr. č. 10534 OK-SFB byl zalétán 3.5.2012. Provozuje AEROCENTRUM, spol. s r. o. L+K 9/12
AEROCENTRUM, spol. s r. o. ukončilo provoz k 31.12.2012. Vrtulník OK-XYC prodalo slovenské firmě TECH - MONT Helicopter company, s. r. o.
V únoru 2013 armáda začala s generálními opravami salonních vrtulníků Mi-8. ČT 24
Od března 2013 provozuje vrtulník Mi-8 OK-SFB firma HELITEAM CZ s. r. o. 15.9.2013 v Praze-Letňanech.
17.9.2013 nad Prahou-Vinohrady, 3x demontáž + montáž anténních stožárů mobilního operátora, vrtulníkem Mi-8 OK-SFB firmy HELITEAM CZ s. r. o.
Koncem září 2013 LOM PRAHA s. p. zgenerálkoval salónní Mi-8PS-11 "0834" za sedm vrtulníků Mi-24V. ČT. Foto
V roce 2014 LOM PRAHA s. p. zgenerálkoval salónní Mi-8PS-11 "0835". armadninoviny.cz
3.-4.9.2016 v Hradci Králové CIAF 2016. Firma ВАТ «Мотор Січ» předvedla vrtulník Mi-8MSB UR-MSF . Video ukrajinských letadel.
Poslední let vrtulníku Mi-8 "0001" dne 24.10.2017. army.cz
Po třech letech administrativní práce byl do leteckého rejstříku 1.11.2018
zapsán vrtulník Mi-8MSB
8.10.2020 v Letňanech .
Po vyčerpání resursu byl vrtulník přepraven na podvalníku na Ukrajinu.
Na konci ledna 2023 armáda uzemnila jeden ze dvou vládních vrtulníků Mi-8S. Skončila jeho životnost. Zdroj.
Technické údaje:
Vývoj : |
První vzlet V-8A ještě se 4-listým rotorem dne 2. 8. 1962 |
Motor : |
2 x TV2-117 po 1267 kW |
Rotor : |
Pravotočivý o průměru 21,3 m, pětilistý |
Vrtulka : |
Tlačná, třílistá |
G / G max |
7 300 kg / 12 000 kg |
Osádka : |
2 piloti + (palubní technik) + 24 cestujících |
Spotřeba : |
750 l/hod JET A1-L |
Použití : |
T - Transportní s nosností 4 000 kg, TT - turistický, P - osobní, S - salonní, pro vedení REB, vzdušné velitelské stanoviště |
Provoz : |
V roce 1967 přišly do armády, od 1970 k LO MV a od roku 1974 k Slov-airu. Seznam Mi-8. |
Generální opravy se dělaly v Kaunasu, v Leningradě, v Tökölu.
Odkazy: