Balkan

04.11.2019

Letiště Praha listopad 1980. Mi-8 LZ-CAF bulharské firmy Balkan helo3616.jpg (189786 bytes).

V roce 1984 v broumovských lesích přibližovali dřevní hmotu vrtulníky Mi-8 Slov-airu a bulharského Balkanu. Podrobnosti.

Po podepsání hospodářské smlouvy - kontraktu - se podle plánu (6. května) přihlásil k práci "létající jeřáb" v barvách bulharského národního dopravce; po přistání na bratislavské základně svého partnera absolvoval předepsaný ceremoniál a 8. května s ním osádky, přeškolené a seznámené s nadcházejícím úkolem, přelétly na broumovské letiště. Následujícího dne tento vrtulník začal v oblasti Adršpachu plnit svůj pracovní úvazek, časově programovaný do 26. května. Do toho dne získal na své konto 94.25 letové hodiny, přepravil 1217,62 tuny nesourodého materiálu - po převzetí zákazníkem 1130,38 m3 čisté dřevní hmoty. Dosáhnout toho výsledku znamenalo pro vrtulník absolvovat 680 břemenových letů. K tomu třeba vědět, že z osmnácti kalendářních dnů včetně víkendu bylo jedenáct dnů letových.

Vrtulník Mi-8 partnerského podniku Balkan měl v podstatě stejný program i pracovní podmínky, ale přece jen jistou "výhodu", protože se při jeho pilotáži střídaly dvě osádky. Z toho vyplynula délka pracovního nasazení. Od 27. května do 29. června, kdy pokračoval v práci v lokalitě Broumovských stěn, nalétal 160.40 letových hodin, přepravil 2386,95 tun nákladu (což obnášelo 2275,92 m3 čisté dřevní hmoty); vykonal 1478 břemenových letů; z 34 kalendářních dnů plné využil 22 dnů letových. Balkan tedy splnil podmínky hospodářské smlouvy: jeho "létající jeřáb" odlétal 255.05 letových hodin, přepravil 2158 břemenovými lety 3408,07 m3 čisté dřevní hmoty, na dvou pracovištích působil 52 dny, z nichž 33 bylo letových.

Ukázala se však potřeba dalšího přibližování, pro vrtulník Balkanu vyjádřená požadavkem nalétat ještě dalších 80 hodin. Poslední část úvazku vrtulník samozřejmě splnil - za devět dnů (8 letových) a 74,55 letové hodiny přepravil 1359,31 t neopracovaného dřeva, tj. 1109,78 m3 čisté dřevní hmoty; v těch dnech absolvoval 641 břemenový let.

Tou nejlepší vizitkou pro Balkan byl finální výsledek: 330 letových hodin, náklad o hmotnosti 5084,7 t znamenající 4557,85 m3 čisté dřevní hmoty a 2799 mistrně provedených břemenových letů.

Dnem 10. července "létajicí jeřáb'' v barvách Balkanu s pracemi v tom krásném koutku naší vlasti skončil.