Letový oddíl 103 Chrudim letiště 537 01

04.11.2019

Letový oddíl 103 Slov-airu v Chrudimi vznikl k 1.7.1981 a měl kolem 20 vrtulníků Mi-2.

Vedoucím LO 103 byl Josef Polívka a později Josef Vaněk a Miroslav Havelka.

Vedoucím posádek byl Josef Rýdl a později Průša, Josef Vaněk, Tomáš Suchánek

Technik oddílu Emil Dosoudil.

Vedoucí servisu Michal Filek. Technici servisu: Zd. Šturma, L. Peřina, St. Jaroška, J. Šebek, J. Brokeš, L. Petrus, P. Víšek, J. Cetkovský, Jerzy Golecki, M. Láznička, M. Bárta, J. Tlustý, M. Koláček, P. Polívka, A Eremiaš, Fr. Šindelář, B. Válek, V. Zakl, J. Strašek, I. Trojan.

Náplň práce - geofyzikální průzkum, LCHČ a LZS.

Základní stanice:

Cheb - Krutina

Krásná Lípa - Remenec

Libouchec - Mazura

Most - Adamík

Strunkovice - Blábolil

Strakonice - Markes

Křenov u Českého Krumlova - Zemek, taky Dlouhá Ves u Sušice v letech 1983 ? - 1989 ?

Žďár nad Sázavou - Průša

Chotěboř - Havelka, Vaněk

Jičín - Suchánek

Brno - Zahradníček

Hustopeče - Šustek

17.3.1982

Mi-2 OK-HIV

Vobr

?

ZPLP. ?

3.7.1982

Mi-2 OK-HIV

?

?

PN. ??

21.3.1983

Mi-2 OK-HIV

+ Zahrádka

Zahradnice u Olbramovic

Střet s dráty.

.

29.6.1983

Mi-2 OK-FIQ

Zemek

Olbramov u Horní Stropnice

Neřiditelnost po vlétnutí do svého úplavu v zatáčce. Střet s dráty. Utržení stabilizátoru a ocasní vrtulky. Převrácení. Podrobnosti.

.

5.9.1983

Mi-2 OK-LJN

Hloušek

?

ZPLP. ?

.

6.8.1984

Mi-2 OK-KJO

Rýdl Josef

Srbín, okr. Praha-Východ

Střet s 22 kV, poškození ocasní vrtulky, převrácení při dojezdu

Květen 1985 a pracovní plocha Studánka v Lužických horách, Mi-2 OK-KJQ helo8849.jpg (407458 bytes). Foto Petr Popelář.

26.8.1985

Mi-2 OK-GIT

+Vávra, +Hrnčiřík

Velká Lubeň v Polsku

Při přeletu ze Swidniku vlétli do mraku. Náraz do kopce.

.Mi-2 OK-LJP na kalendáři 1986.

23.4.1986

Mi-2 OK-OIO

Polívka

?

PLN. ?

Květen 1986 a pracovní plocha Studánka v Lužických horách, Mi-2 OK-PIR helo4177.jpg (485328 bytes), helo5466.jpg (392324 bytes), helo5468.jpg (400309 bytes), helo5474.jpg (531753 bytes). Foto Petr Popelář.

Dlouhá Ves u Sušice a Mi-2 PK-KJN helo1197.jpg (46620 bytes)

Servis provedl zástavbu zdravotnického vybavení do vrtulníku Mi-2 pro účely letecké záchranné služby. 

20.6.1987

Mi-2 OK-FIN

Blábolil

?

ZPLP. ?

25.6.1987

Mi-2 OK-KJO

Polívka

?

PLN. ?

.

19.7.1987

Mi-2 OK-LJR

Polívka

?

ZPLP. ?

12.8.1987

Mi-2 OK-HIW

Vobr

?

ZPLP. ?

.

10.5.1988

Mi-2 OK-FIS

Vacek

?

ZPLP. ?

26.5.1988

Mi-2 OK-FIS

Nedbalec

?

PLN. ?

1.6.1988

Mi-2 OK-KJQ

Remenec

?

PLN. ?

3.6.1988

Mi-2 OK-NIN

Adamík

?

ZPLP. ?

9.6.1988

Mi-2 OK-FIO

Vaněk

?

ZPLP. ?

28.6.1988

Mi-2 OK-PIR

Holec

?

PLN. ?

5.7.1988

Mi-2 OK-FIN

Holec

?

ZPLP. ?

.

15.11.1988

Mi-2 OK-PIP

Krestýn

?

PLN. ?

20.3.1989

Mi-2 OK-KJQ

Remenec

?

ZPLP. ?

16.6.1989

Mi-2 OK-LJN

Rogl

Žírovnice u Pelhřimova

Prosednutí. Dopad na pravý bok.

6.7.1989

Mi-2 OK-KJQ

Zpěváček

?

ZPLP. ?

K 1.10.1989 byly vyřazen z LS FMV a Slov-airu předány vrtulníky Mi-2: B-2401 OK-EIT a B-2542 OK-FIU.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

31.5.1990

Mi-2 OK-JIY

Kubát

?

PLN. ?

helo6527.jpg (882400 bytes) Mi-2 OK-LJP Holešov srpen 1990.

helo6523.jpg (213479 bytes) OK-FIU v září 1990 na Ruzyni

V dubnu 1991 přeškolení na AS 350B2 ve Francii.

1.5.1991 premiéra filmu Tankový prapor. Vrtulník Mi-2 OK-FIU létal v Praze u Kongresového centra. Video kolem 18 minuty záznamu.

V září 1991 zkouška Mi-2 upravené firmami Intes.s.f. z Prahy a Inteco, s.r.o. ze Starého Města u Uherského Hradiště. Speciální přípravek pro uchycení kamerového systému Wescam, který slouží k pořizování mimořádně kvalitních záběrů z vrtulníků. Systém je vlastně gyroskopicky stabilizovanou plošinou, ovládanou z místa operátora na pravém sedadle vrtulníku. Z tohoto místa, bezpečně a navystaven venkovním vlivům, je kameraman schopen pořídit ty nejatraktivnější záběry. Po USA a Kanadě je ČSFR další zemí, kde systém jako celek získal letové osvědčení. Letové ověřování proběhlo na letišti v Brně na vrtulníku Mi-2 OK-PIS s.p. Slov-air, závod Chrudim.(L+K 26/91)  

Stanice v Jihlavě a Mi-2 OK-FIS helo6525.jpg (203577 bytes), helo6526.jpg (199689 bytes).

Stav k 10.12.1991: OK-FIU, KJQ, MIP, NIN, OIO, PIO, KJO, FIN, JIX, JIY, PIS, PIP, OIS, PIR, HIW, FIS, KJN, LJR.

helo6520.jpg (589092 bytes) OK-FIN v roce 1992 Mlada Boleslav (pravděpodobně jeden z posledních snímku Mi-2 pro LCHČ.

V roce 1992 LO 103 převzala firma BEL-AIR, s.r.o.