Provoz u záchranky

31.03.2017

Letecká pátrací a záchranná služba LPZS SAR

helo4292.jpg (37949 bytes)Letecká zdravotnická záchranná služba LZZS (Letecká záchranná služba LZS) HEMS Dnes se provozují střediska LZS: Kryštof 01 Praha, Kryštof 04 Brno, Kryštof 05 Ostrava, Kryštof 06 Hradec Králové, Kryštof 07 Plzeň, Kryštof 09 Olomouc, Kryštof 12 Jihlava, Kryštof 13 Bechyně, Kryštof 15 Ústí nad Labem, Kryštof 18 Liberec.

Opuštěné: Kryštof 07 Planá u Mariánských lázní, Kryštof 13 Hosín u Českých Budějovic, Kryštof 13 České Budějovice, Kryštof 17 Havlíčkův Brod.

Česká Virtuální záchranka

Historie LZZS a LPZS

LZZS a LPZS do převratu v Československu, LZZS a LPZS po převratu v Československu, LZZS a PLZS v Česku, LZZS a LPZS v Česku v EU 

História leteckej záchrany v Tatrách

Provozovatelé LZZS

AIR - TRANSPORT EUROPE, spol. s r.o. Agusta A109K2 (Olomouc)

DSA a.s.  EC 135 T2 (Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové

Helikopter Air Transport GmbH EC 135 T2 (Jihlava, Ostrava)

LS Policie ČR EC 135 T2, Bell 412 (Praha-Ruzyně, Brno)

AČR W-3A Sokol (Plzeň, Bechyně)

Sousedi:

European HEMS and Air Ambulance Committee - sdružení evropských provozovatelů HEMS

European Aero-Medical institute e.V.

Slovensko: Krištof 01 (ex Krištof 11) Bratislava, Krištof 02 Banská Bystrica, Krištof 03 Poprad, Krištof 04 (ex Krištof 08) Košice, Krištof 05 Nitra,  Krištof 06 (ex Krištof 14) Žilina, Krištof 07 (ex Krištof 16) Trenčín. Opuštěný Krištof 10 Nové Zámky.

Polsko: Lotnicze Pogotowie ratunkowe.

Německo: Rettungshubschrauber (RTH) in Deutschland. ADAC Luftrettung GmbH - největší německý provozovatel, Deutsche Rettungsflugwacht e.V.

Německo-rakouská stanice Christophorus Europa 3 v Suben (Pasov)

Rakousko: Notarzthubschrauber (NAH) in Österreich. ÖAMTC Flugrettung - největší rakouský provozovatel

Maďarsko: OMSZ Légimentő Kht.

Ruské Ministerstvo pro mimořádné události L+K 8/11

Náklady

Srovnání průměrných ročních nákladů na jedno středisko LZZS. Vyjádření ministerstva zdravotnictví. (do 31.12.2001)

Plzeň - Armáda odhadem 185 000 000,- Kč. (Z toho cca 13 400 000,- Kč od MZ)

Praha a Hradec Králové - LS Policie ČR - ? (Cca 13 400 000,- Kč od MZ) Podle nezávislých auditorů o 50 % větší náklady než mají civilové.

České Budějovice - HELICOPTER, s.r.o. - 20 600 000,- Kč.

Olomouc, Brno, Jihlava - ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o. -  22 200 000,- Kč. Letová hodina vychází na Kč 53 000,-

Ústí nad Labem, Liberec, Ostrava - DELTA SYSTEM AIR, a.s. - 26 600 000,- Kč. Letová hodina vychází na Kč 63 000,-

Rok 2016 Vyčíslení nákladů LZS provozovaná armádou a LS Police ČR.

Od 1.1.2017:

V Olomouci slovenská firma Air-Transport Europe (ATE), které bude ministerstvo platit 77 590 korun za den pohotovosti a 22 941 korun za hodinu letu.

Rakouská společnost Helikopter Air Transport (Heliair) zajistí den pohotovosti v Jihlavě za 89 175 korun, na ostravské základně s nepřetržitým provozem za 102 908 korun. Na obou stanovištích bude ministerstvo firmě za hodinu letu platit 23 153 korun. 

V Liberci a Hradci Králové bude firma DSA držet pohotovost za 115 000 korun za den a za lety dostane 17 000 korun za hodinu.

Odměna firmě DSA a. s. za držení pohotovosti v Ústí nad Labem od 1.1. do 28.2.2017 by měla činit 25 400 korun bez DPH denně. Při vzletu a nasazení vrtulníku bude ministerstvo platit 15 950 korun za hodinu. Cena zahrnuje pouze nezbytné náklady na provoz vrtulníku a personální náklady. deník.cz

Policie slouží na základnách v Praze a Brně v nepřetržitém provozu. Za hodinu letového provozu dostává 37 644 korun.

Za službu dostane armáda od ministerstva zdravotnictví provozní dotací 50 milionů korun ročně, která by měla odpovídat 1 000 hodin letu. Pokud bude skutečný počet nalétaných hodin nižší, armáda část dotace vrátí. V této dotaci jsou zároveň zahrnuty i letové hodiny pro dopravu transplantačních týmů a ECMO týmů zajišťované armádou pro celé Česko.

Omezení v použití

Podle názoru dr. Fraňka z pražské záchranky se často zapomíná na některé skutečnosti. Říká: Situace, kdy je vrtulník na místě zásahu dříve než pozemní skupina, je zcela raritní (odhadem v méně než 10% zásahů) . Navíc, zhruba 50% času je u nás soumrak či tma, kdy LZS nemůže zasahovat v terénu. Připočteme-li čas, kdy je sice světlo, ale nevhodné podmínky (mlha, bouřka, námraza apod.), zjistíme, že celý systém LZS je více než 60-70% „celkového časového fondu“ pro zásahy v terénu nepoužitelný. Navíc, vrtulník není na rozdíl od častých představ jakousi „létající univerzální jednotkou intenzivní péče“. Jde v prvé řadě o dopravní prostředek, sloužící k relativně šetrné přepravě pacientů na větší vzdálenosti, případně k zásahům v terénu nepřístupném pro pozemní složky. Například započteme-li u sekundárních zásahů všechny časové ztráty spojené se startem vrtulníku, letem na místo, transportem pacienta z nemocnice na heliport a posléze z heliportu do cílového zařízení v centru, není zpravidla racionální transportovat pacienta vrtulníkem ze vzdálenosti menší než cca 50-80 km (podle stavu místní silniční sítě). Je také třeba počítat s tím, že pacient je přepravován v omezeném prostoru s omezenými možnostmi monitorování (hluk, vibrace) a praktickou nemožností provádět resuscitaci (je třeba přistát). Vrtulník tedy „všelékem“ na kritické stavy rozhodně není a jeho racionální nasazení by mělo mít své striktně omezené indikace.“

Výstroj vrtulníků

Zdravotnické vybavení kabiny: monitor krevního tlaku, speciální popáleninový vak, monitor křivky EEG, centrální rozvod kyslíku a stlačeného vzduchu, schránka pro injekční léčiva, inhalační kyslíkový přístroj, přístroj pro umělou plicní ventilaci

Přenosné zdravotnické vybavení: scoop nosítka pro pacienta s poraněním páteře, zdravotnický kufr, přenosná elektrická odsávačka, kufr s vybavením pro intubaci s umělou plicní ventilací, defibrilátor, ..  

Příklad vybavení záchranného vrtulníku W-3A Sokol. Zdravotní vybavení se skládá:

Úprava pro LZZS realizována:

místním servisem Letového oddílu 103 Slov-airu v Chrudimi (vrtulníky Mi-2)

LOK, s.p. (vrtulníky Mi-2)

Mora Hlubočky (vrtulníky Bell 206)

Vojenský opravárenský podnik v Hradci Králové (vrtulník BO 105CBS4 LS Policie ČR)

AIR AMBULANCE TECHNOLOGY v Ranshofenu (vrtulníky EC 135T1 a T2)

Aerolite Max Bucher AG (vrtulníky EC 135 T2+)

HC-3A

G max-1423 kg

../helo658.JPG (51857 bytes)

Bell 206L

G max-1882 kg

helo573.JPG (113895 bytes)

Mi-1M

G max-2500 kg

../helo593.JPG (31926 bytes)

 BO 105CBS4

G max-2500 kg

helo1222.jpg (123259 bytes)

AS 355

G max-2540 kg

helo443.JPG (117438 bytes)

EC 135

G max-2835 kg

helo2214.jpg (279160 bytes)

Bell 427

G max-2880 kg

 helo3001.JPG (38886 bytes)

BK 117

G max 3350 kg

../lzs/helo3018.jpg (105527 bytes)

 

Mi-2

G max-3550 kg

helo1034.JPG (114364 bytes)

Kania

G max-3550 kg

helo1547.jpg (60425 bytes)

Bell 222

G max 3742 kg

helo3014.jpg (93811 bytes)

 

Bell 412

G max 5400 kg

helo542.JPG (162764 bytes)

W-3A Sokol

G max-6400 kg

helo3409.jpg (153570 bytes)

Mi-8

G max-12000 kg

 helo441.JPG (51411 bytes)

Mi-17, b, c

G max-13000 kg

 ../helo545.JPG (46960 bytes)

Nezávislý web o zdravotnické záchranné službě MUDr. Ondřeje Fraňka http://www.zachrannasluzba.cz/

Rescue report http://www.rescue.cz/

Help i danger o.s. - technická a zdravotní pomoc  http://www.hid.cz/