Česká Virtuální Záchranka (Czech Virtual Air Rescue Service – dále CVARS) vznikla začátkem roku 2004 za účelem zpestření „mírového“ simulátorového létání v Microsoft Flight simulatoru. Koncem roku 2004 byl spuštěn vlastní reportovací systém, který členům CVARS  nabízí neobvyklou nadstavbu k jejich simulátoru v podobě dynamické změny objektu ve virtuální krajině, záznamu letů, jejich vyhodnocování a porovnávání s ostatními.

CVARS se pokouší napodobit činnost reálné Letecké záchranné služby, armádní SAR, dále pak provozuje repatriační a humanitární lety a různé další aktivity spojené se záchranou a převozem osob ve stavu nouze. K dispozici jsou virtuální podoby stanovišť LZS (aktuálně Praha-Ruzyně, Brno-Černovice, Dobřany, Olomouc, Přerov SAR) a modely letadel a vrtulníků v autentickém zbarvení všech provozovatelů LZS u nás. (EC 135, Bell 206 Longranger, Bell 412, BO 105, Mi-2, Mi-17 atd.)

Náplň letů je velmi rozmanitá, od primárních zásahů po celém území ČR, přes repatriační lety po Evropě až k pravidelným lázeňským linkám, vycházejícím z  reálných letů různých společností. Nárazově se provádí i hašení lesních požárů. Pořádají se rovněž různé navigační a dovednostní soutěže, či „letecké hry“ inspirované akcemi Tigermeet. V rámci možností se snažíme dodržovat vysokou realitu létání, která spočívá v používání leteckých map a předpisů, dodržování povozních omezení letounů i vrtulníků a využívání reálného počasí. Veškeré lety mohou probíhat na „virtuálních sítích“, kde je simulován okolní provoz a řízení letového provozu. I zde se dodržují reálná pravidla a ustanovení. Komunikace mezi piloty a řídícími je vedena hlasovou formou a má svá daná pravidla vycházející z reálu.

Pro detailní znázornění místa zásahu je používán vlastní systém netScenery, jehož obsahem je knihovna objektů (civilní, hasičská, policejní auta, sanitky, různé domy a budovy, stromy, kouřové efekty atd.), která dává možnost sestavit jakoukoliv scenerii a následně ji odeslat jedním příkazem na počítač uživatele, který jí může následně odletět. Systém sleduje polohu pilota a vyhodnocuje zda dosáhl všech předepsaných bodů mise (vzlet, přistání na místě zásahu, u nemocnice..).

V současné době má CVARS přes 50 aktivních pilotů, mezi nimi i několik lidí, kteří jsou skutečnými záchranáři, piloty, zaměstnanci armády či jsou jinak svázáni s letectvím nebo leteckou medicínou. Celkový virtuální nálet všech členů byl, za rok 2005, přes 1100 hodin.

Karel Kříž, zakladatel CVARS

helo2807.jpg (147478 bytes), helo2806.jpg (180000 bytes), helo2803.jpg (55229 bytes), helo2804.jpg (136448 bytes), helo2805.jpg (170051 bytes), helo2393.jpg (124674 bytes),

helo2808.jpg (136228 bytes), helo2809.jpg (86299 bytes), helo2810.jpg (130916 bytes), helo2811.jpg (112437 bytes).