Česká Virtuální Záchranka (Czech Virtual Air Rescue Service – dále CVARS) vznikla začátkem roku 2004 za účelem zpestření „mírového“ simulátorového létání v Microsoft Flight simulatoru. Koncem roku 2004 byl spuštěn vlastní reportovací systém, který členům CVARS nabízí neobvyklou nadstavbu k jejich simulátoru v podobě dynamické změny objektu ve virtuální krajině, záznamu letů, jejich vyhodnocování a porovnávání s ostatními.
CVARS se pokouší napodobit činnost reálné Letecké záchranné služby, armádní SAR, dále pak provozuje repatriační a humanitární lety a různé další aktivity spojené se záchranou a převozem osob ve stavu nouze. K dispozici jsou virtuální podoby stanovišť LZS (aktuálně Praha-Ruzyně, Brno-Černovice, Dobřany, Olomouc, Přerov SAR) a modely letadel a vrtulníků v autentickém zbarvení všech provozovatelů LZS u nás. (EC 135, Bell 206 Longranger, Bell 412, BO 105, Mi-2, Mi-17 atd.)
Náplň letů je velmi rozmanitá,
od primárních zásahů po celém území ČR, přes repatriační lety po
Evropě až k pravidelným lázeňským linkám, vycházejícím z reálných
letů různých společností. Nárazově se provádí i hašení lesních požárů.
Pořádají se rovněž různé navigační a dovednostní soutěže, či
„letecké hry“ inspirované akcemi Tigermeet. V rámci možností se
snažíme dodržovat vysokou realitu létání, která spočívá v používání
leteckých map a předpisů, dodržování povozních omezení letounů i vrtulníků
a využívání reálného počasí. Veškeré lety mohou probíhat na „virtuálních
sítích“, kde je simulován okolní provoz a řízení letového provozu. I
zde se dodržují reálná pravidla a ustanovení. Komunikace mezi piloty a řídícími
je vedena hlasovou formou a má svá daná pravidla vycházející z reálu.
Pro detailní znázornění místa
zásahu je používán vlastní systém netScenery, jehož obsahem je knihovna
objektů (civilní, hasičská, policejní auta, sanitky, různé domy a budovy,
stromy, kouřové efekty atd.), která dává možnost sestavit jakoukoliv
scenerii a následně ji odeslat jedním příkazem na počítač uživatele,
který jí může následně odletět. Systém sleduje polohu pilota a
vyhodnocuje zda dosáhl všech předepsaných bodů mise (vzlet, přistání na
místě zásahu, u nemocnice..).
V současné době má
CVARS přes 50 aktivních pilotů, mezi nimi i několik lidí, kteří jsou
skutečnými záchranáři, piloty, zaměstnanci armády či jsou jinak svázáni
s letectvím nebo leteckou medicínou. Celkový virtuální nálet všech
členů byl, za rok 2005, přes 1100 hodin.
Karel Kříž, zakladatel CVARS